اهمیت داشتن یک سایت برای کسب و کار خود:
در حال حاظر به منظور توسعه یک کسب و کار و موفقیت در زمینه جذب مشتری و توسعه فعالیت های هر شرکت یا شخصی انجام امور تبلیغات ضروری می باشد. از این رو بخش بزرگی از تبلیغات در فضای اینترنت انجام می شود و لازمه تبلیغات در فضای اینترنت داشتن یک وب سایت شناخته شده برای جذب اطمینان کاربران و یا مشتریان است . بررسی های انجام شده نشان می دهد که اغلب اشخاص، شرکت ها و سازمان های ایرانی انتظارات خود را در مورد طراحی سایت صرفاً محدود به ابعاد اطلاع رسانی آن می کنند حال آنکه در دنیای 23 میلیونی کاربران اینترنتی ایران، عدم توجه به ابعاد تجاری و بازاریابی در یک وب سایت، یک اقدام اشتباه در زمینه کسب و کار است.
یکی از مهم ترین مسائلی که در اهمیت داشتن وب سایت برای کسب و کار ضرورت دارد فراگیر بودن اینترنت می باشد . در دنیای امروز بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای اینکه بخواهند زمان خود را در ترافیک های خیابانی هدر دهند در منزل خود بمانند و نیازهای خود را از طریق خرید های اینترنتی انجام دهند. این دسته از افراد اولین جایی که برای رفع نیاز خود به دنبال آن می گردند وب سایت هایی می باشد که می توانند با سرچ در گوگل به آن ها دسترسی پیدا کنند.
بنابراین اگر وب سایتی که طراحی کرده اید دارای سئو موفقی بوده باشد و توانسته باشد در رتبه و جایگاه مناسبی در صفحات نخست گوگل قرار بگیرد بدون شک می تواند این دسته از افراد را جذب نماید و باعث شود که ترافیک وب سایت شما افزایش پیدا کند و حتی ممکن است برخی از آن ها را به مشتریان دائمی و وفادار وب سایت شما نیز تبدیل کند که این موضوع نقش بسیار مهمی می تواند در ارتقاء پیدا کردن رتبه سایت در گوگل داشته باشد.
راهکار هایی که باعث افزایش بازدید سایت میشوند:
1. بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو (SEO):
در همان شروع کار برای بالا بردن بازدید سایت، باید تمرکزتان روی پیدا کردن کلمات کلیدی باشد که نشاندهنده محتوای بلاگ شماست. معمولا تمرکز شما باید روی انتخاب یک یا دو کلمه کلیدی برای هرکدام از صفحات وبسایتتان باشد. ضمن اینکه میتوانید از ابزارهای SEO و ابزارهای پیداکردن کلمات کلیدی برای پیدا کردن کلمات مرتبط کمک بگیرید.
در ابتدا روی کلمات کلیدی متمرکز شوید که حجم جستجوی آنها کمتر از ۱۰ هزار جستجو در ماه باشد. بعد از اینکه چند ماه از راهاندازی بلاگتان گذشت و صفحات محصول خود را بهینهسازی کردید، میتوانید روی کلمات کلیدی متمرکز شوید که حجم جستجوی بیشتری دارند.
ترفند اصلی برای افزایش بازدید سایت در این قسمت این است که اول بتوانید پیریزی قدرتمندی از کلمات کلیدی مرتبط داشته باشید. نکته مهم دیگر این است که باید تا میتوانید از مزایا و ظرفیتهای بلاگ خود در فروشگاه آنلاینتان بهره ببرید؛ چراکه روی افزایش بازدید جستجوی گوگل به صورت ارگانیک تاثیر خیلی زیادی دارد.
۲. تازهسازی محتوا:
تازهسازی محتوا یکی از روشهای هک سئو است که خیلیها برای بالا بردن بازدید سایت از آن استفاده میکنند. اصولا در این روش باید محتوای قدیمی و منقضیشده را از صفحات سایت خود حذف کنید و به جای آن بخشهای جدید با محتوای مرتبط داشته باشید.
سادهترین کار برای تازهسازی محتوای صفحه محصولات این است که از کاربران بخواهید نظرات یا نقد و بررسیهای خود از محصولات را در بخش نظرات بنویسند. در این حالت گوگل نظردهی کاربران را یک کار مداوم و به عنوان محتوای جدید تشخیص میدهد. ضمن اینکه میتوانید با انتشار دائمی و مستمر بازخورد کاربران و خریداران، محتوای صفحات خود را تازه نگهدارید.
۳. معرفی سایت به موتورهای جستجو:
یکی دیگر از گزینههایی که برای افزایش بازدید سایت و سئو مفید خواهد بود، درخواست از موتورهای جستجو برای خزش و ایندکس کردن سایت شماست تا بتوانید در ورودیهای مرتبط با سایت خود در گوگل رتبه بگیرید.
4. ایجاد بک لینک:
بک لینکها بخش مهم دیگری از سئو هستند که میتوانند در بالا بردن بازدید سایت شما نقشی مهم ایفا کنند. زمانی که یک سایت دیگر به سایت شما لینک میدهد، سیگنالهایی به گوگل میرسد که نشان از ارزشمند بودن سایت شما دارد و میگوید سایت شما با کلمات کلیدی که روی آنها لینک شده مرتبط است.
علاوه بر این بک لینکها میتوانند ترافیک زیادی را به سمت فروشگاه اینترنتی شما سرازیر کنند. کاربران با کلیک کردن روی لینک موردنظر به سایت و فروشگاه شما میرسند و احتمالا پایان این مسیر منجر به خرید میشود.
برای گرفتن بک لینک حتما نیازی نیست هزینه کنید و امکان دریافت بک لینک به صورت رایگان از منابع مختلف وجود و باید این کار را به صورت اصولی انجام دهید.
5. به مطالب تصاویر گرافیک و جدول اضافه کنید:
استفاده از تصاویر و آمار بسیار مفید میباشد. اولین و مهم ترین فایده آن این میباشد که تصاویر و امار به مطالب شما اعتبار میبخشد.شاید تعداد بسیار زیادی مانند مطلب شما موجود باشد اما اگر از تصاویر استفاده کنید به بازدید کننده ها نشان میدهید که متفاوت هستید.همچنین با استفاده از تصاویر شما میتوانید از انها نیز ورودی به دست بیاورید.Bing Images و Google Images مهم ترین منابع جستجوی رایج در میان کاربران اینترنتی هستند به دست آوردن بازدید از این دو منبع بسیار مهم میباشد زیرا تنها سایت هایی بازدید کننده خواهند گرفت که به اصل بهینه سازی تصاویر دقت کنند. اگر شما سایتی دارید که فقط میخواهید تصویر قرار دهید استفاده از Flicker را فراموش نکنید.
از دیدگاهی دیگر بازدید کننده ها زیاد علاقه ندارند که مطالب طولانی و بدون تصویر را بخوانند و دوست دارند کل مطلب را به صورت تصویر ببینند تا بهتر متوجه شوند.
6. به امار دقت کنید:
آمار و متوجه شدن امار در سئو بسیار مهم میباشند.درست و دقیق متوجه شدن امار میتواند برای شما بسیار مفید باشد زیرا هر بخش مثبتی در امار و نتایج به یک دلیل منطقی ارجاع داده میشود و شما میتوانید با بررسی و سعی در تقویت آن بخش مثبت باعث پیشرفت سایت خود بشوید.
7. چشم از رقبا برندارید:
تحلیل رقبا یکی از مهمترین روشهایی است که برای افزایش بازدید سایت خود باید انجام دهید. باید تلاش کنید بفهمید منابع اصلی ترافیک دریافتی رقبا از کجاست و مخاطبان آن بیشتر در کدام کانالهای بازاریابی قرار دارند.
یکی از سادهترین کارهایی که میتوانید انجام دهید این است که سایت رقبا را در ابزار الکسا وارد کنید و به بخش Upstream Sites بروید تا ببینید کدام سایتها قبل از صفحه فرودِ سایت رقبا بازدید شدهاند.
اگر دیدید گوگل در صدر این فهرست بود متوجه میشوید که از تبلیغات گوگل ادز و سئو استفاده کردهاند. اگر فیسبوک یا پلتفرمهای دیگر منبع ترافیک ورودی رقبا بودند، باید سراغ تبلیغات در این بسترها بروید. یا اگر دیدید بیشترین ترافیک ورودی از سمت یکی از بلاگهای فعال در این حوزه بوده است، شما نیز باید استراتژی خود را روی همکاری با چنین بلاگهایی معطوف کنید.
8. انتشار محتوای اختصاصی روی سایت:
راهاندزای بلاگ، برگزاری دوره رایگان، انتشار فایلهای ارائه، برگزاری وبینار و انتشار دیگر محتوای مرتبط در سایت کمک زیادی به شما خواهد کرد. اگر بتوانید طبق برنامه پیش بروید و محتوای خود را به صورت اختصاصی منتشر کنید، کاربران دلیلی برای بازگشت به سایت شما خواهند داشت.
۹. برگزاری آزمون و انتشار نتایج:
آزمونها یکی از موثرترین ابزارهای تولید سرنخ هستند که در آمیخته بازاریابی محتوایی خیلی کاربرد دارند. نرخ تبدیل آزمونها و مسابقات پرسش و پاسخ بسیار بالاست و نهتنها میتوانید از ایمیلهای به دست آمده برای ایمیل مارکتینگ استفاده کنید، بلکه اطلاعات خوبی از جوابهای کاربران به دست میآید.
اما اگر بخواهیم در مورد افزایش بازدید سایت صحبت کنیم، باید بگوییم کاربران نهتنها زمان خوبی برای شرکت در آزمون مورد نظر صرف میکنند، بلکه نتایج را از طریق شبکههای اجتماعی یا هر پلتفرم دیگری به اشتراک میگذارند و باعث میشوند بازدید سایت شما افزایش پیدا کند.
۱۰. سراغ پادکست بروید:
این روزها بازار پادکست در ایران نیز خیلی بهتر از گذشته شده است و شاهد پادکستهای حرفهای و جذابی هستم. پادکستها میتوانند مخاطبان زیادی داشته باشند و در نتیجه این مخاطبان برای حمایت از شما و شنیدن پادکستهایتان به صورت ناخودآگاه بازدید سایت شما را بالا میبرند.
اهمیت پادکست:
. افزایش آگاهی از برند: ممکن است کاربران ابتدا شما را از طریق پادکستهایتان . بشناسند و سپس به سایت شما مراجعه کنند.
. ایجاد رابطه با مشتریان: شما میتوانند از طریق محتوای پادکست خود برای مشتریانتان . . ایجاد ارزش افزوده کنید. ضمن اینکه میتوانید با ارائه محتوای تعاملی و جذاب کاری کنید که تجربه لذتبخشی از برند شما داشته باشند.
. بهبود سئو: این روزها پادکست در بهبود سئو اهمیت زیادی دارد و چون کدهای صوتی شما در سایت جاسازی میشود فرصت خوبی برای بهبود وضعیت سئو خواهید داشت.
10. با نظر گذاشتن در دیگر سایت ها خود مشترک بحث ها کنید:
قدیمی ترین روش جذب بازدید کننده از دیگر وبسایت ها نوشتن نظر میباشد.سعی کنید از طریق ابزار هایی مانند FollowerWonk ویا Google Reader/Blog Search در مورد خواننده های فید دیگر وبسایت ها اطلاعاتی بدست اورید.سپس با به دست اوردن این امار در وبسایت های مفید و دارای عضو فید بالا نظر بگذارید.نظر دادن در دیگر وبسایت ها دارای اصولی میباشد که به ان Comment Marketing میگویند.شاید جالب باشد بدانید که نیمی از کامنت هایی که در وبلاگ ها ثبت میشوند اسپم هستند و دارای هیچ ارزشی نمیباشند.
11. عضویت در سایت های پرسخ و پاسخ ( Q&A ):
این سایت ها متاسفانه در ایران بسیار کم میباشند اما نایاب نیستند.نمونه ی معروف انها داناترین میباشد.شما با عضویت در این وبسایت ها میتوانید دانش خود را با کاربران به اشتراک بگذارید.همچنین توسط کاربران شناخته خواهید شد.اگر پاسخ های شما قانع کننده باشد شما به عنوان یک فرد اگاه شناخته خواهید شد و سایت شما به عنوان مکانی شناخته خواهد شد که کاربران میتوانند مشکلات خود را بیان کنند و یا به مطالبی بربخورند که منشا انها دانش شما میباشد.یک نمونه ی خارجی خوب سایت Yahoo! Answers میباشد.
12. عضویت در تالارهای گفتگو:
تالارهای گفتگو پرچمداران وبسایت های WEB2 میباشند.وبسایت هایی که کاربر محور هستند.این سایت ها امکان پرسش و پاسخ,به اشتراک گذاشتن اطلاعات و معرفی را به کاربران خود میدهند.تمامی امکانات نامبرده میتوانند برای شما فرصتی فراهم اورند که خود و وبسایتتان را به دنیای مجازی معرفی کنید.
13. لینکدین را فراموش نکنید:
شاید برخی تصور کنند لینکدین فقط شبکه اجتماعی متخصصین است و بیشتر برای بازاریابی B2B به درد میخورد، اما در واقع لینکدین یکی از بهترین بسترهای نشر رایگان محتوا و دریافت ترافیک برای سایت است. شما میتوانید با انتشار محتوای جذاب در لینکدین برای سایت یا فروشگاه اینترنتی خود ترافیک بیشتری جذب کنید.
14. اضافه کردن دکمه به اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی:
اضافه کردن دکمه به اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی در کنار پستهای بلاگ، صفحه محصولات، تصاویر و دیگر محتوای سایت به کاربران کمک میکند تا خیلی ساده بتوانند محتوای شما را همراه با لینک آن به اشتراک بگذارند. همین کار در بالا بردن بازدید سایت شما نقش مهمی دارد؛ چراکه دیگران نیز روی آن لینک کلیک کرده و وارد سایتتان میشوند.
15. ایمیل مارکتینگ، ابزاری جادویی:
با استفاده از ایمیل مارکتینگ و قراردادن لینک در پیامهای ارسالی میتوانید ترافیک بیشتری را برای سایت و فروشگاه اینترنتی خود دریافت کنید. در حالی که برخی از شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام در قراردادن لینک خیلی حساس هستند، اما ایمیل مارکتینگ بهترین کانال برای این کار است.
16. بهروزرسانی و بهبود مطالب قدیمی:
احتمالا زمانی که مطالب قدیمی را منتشر کردهاید، الگوریتمهای گوگل متفاوت بودهاند یا شما تجربه کمتری نسبت به تولید محتوا داشتهاید. بهروزرسانی و بهبود مطالب قدیمی مطابق با ترندهای روز و الگوریتمهای گوگل روش دیگری است که به شما کمک میکند تا بتوانید میزان بازدید سایتتان را افزایش دهید.
برای این کار میتوانید با اصلاحات جدید یا اضافه کردن بخشهای جدید مطلبتان را دوباره منتشر کنید، یا میتوانید از کلمات LSI (کلمات مرتبط با کلمه کلیدی اصلی) مطلب خود را تازهسازی کنید یا میتوانید مطلب قبلی را دادههای جدید بهروزرسانی کنید.
17. محتوای خوشهای اهمیت زیادی دارد:
محتوای خوشهای یا کلاستر نقش زیادی در افزایش بازدید سایت دارد. در این نوع محتوا شما یک کلمه کلیدی اصلی انتخاب کرده و محتوایی را پیرامون آن منتشر میکنید. سپس محتوای اصلی را به عنوان ستون درنظر گرفته و مرتبط با آن چند محتوای دیگر تولید میکنید.
در این روش نهتنها تعداد مطالب منتشر شده شما افزایش پیدا میکند، بلکه اطلاعات بیشتری در اختیار مخاطبان قرار میگیرد و از سوی دیگر به خوبی میتوانید بین مطالب لینکسازی حرفهای انجام دهید.