تحلیل رقبا در سئو دقیقا به چه معناست؟
برای توضیح دقیق تر آنالیز کردن سئو سایت رقبا بیایید به دنیای واقعی برویم. فرض کنید که شما مدیر یک فروشگاه هستید.
شما روزانه فروش خود را دارید اما بدتان نمی آید که میزان فروش خود را افزایش دهید. شما این را می دانید که مسلما نمی توانید تمام مشتریان و محصولات را پوشش دهید. اما اگر رقیبی داشته باشید که فروش خیلی بیشتری دارید احتمالا به طور پنهانی به آن فروشگاه رفته و برای جستجوی علت این موضوع تحقیق می کنید.
پس از آن تصمیم میگیرید که کالا های پرطرف دار آن فروشگاه را نیز به اجناس فروشگاه خود اضافه کنید.
شما با این اقدام، هم کار مشتریان خود را از بابت مراجعه کردن به دو فروشگاه مختلف راحت کردید و هم سود بیشتری را نسیب خود کردید.
تعریف تخصصی آنالیز سایت:
صاحبان کسب و کار همواره برای بهبود رتبه، سایت خود را به طور کامل آنالیز میکنند. آنالیز سایت باید توسط متخصصان این زمینه انجام شود و درنهایت گزارشی از شرایط سایت تهییه شود. این گزارش شامل نکات مثبت و نکات منفی سایت است و با تعیین مشکلات موجود، برنامهای برای بهبود سایت ارائه میکند. آنالیز کامل سایت با بررسی سایت شما و سایت رقبای تجاری شما امکانپذیر است. در همین راستا ضروری است برای ارتقای تولید محتوا و سئو سایت و بهینهسازی آن، سایت رقبایتان را هم بررسی و آنالیز کنید.
نکته حائز اهمیت این است که قبل از بهینهسازی سایت باید روی تحلیل کامل سایت تمرکز کنید. اگر آنالیز سایت به طور کامل انجام نشود امکان بهبود سئو وجود نخواهد داشت. اصولا سایتهای موفق و پرمخاطب بخشی از انرژی و زمان خود را به تجزیه تحلیل سایت اختصاص میدهند. بهتر است به طور مرتب آنالیز سایت انجام شود تا در صورت وجود هر خطا یا مشکلی، فورا برای رفع آن اقدام شود.
اهمیت آنالیز کامل سایت:
بدون آنالیز کامل سایت و تحلیل دادهها امکان بهبود سایت و ارتقای رتبه آن وجود ندارد. در نتیجه برای رشد سایت پیش از هرکاری باید به سراغ تحلیل سایت رفت. در همین راستا برنامهریزی کنید و با بررسی همه جوانب برای پیشرفت و تغییر استراتژی قدم بردارید. به همین منظور در کنار بررسی تمام زوایای سایتتان، سایت رقبا را هم تحلیل کنید تا متوجه نقاط قوت آنها شوید و بررسی کنید که آنها در چه ابعادی بهتر از شما عمل کردهاند. البته در این زمینه حتما به سبک مخاطبان هم توجه داشته باشید چرا که ممکن است نوع مخاطبان شما با مخاطبان آنها متفاوت باشد.
مزایای آنالیز سایت:
تجزیه و تحلیل وب سایت و آنالیز دادهها مزایایی دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است:
» بررسی کیفیت سایت و بهبود آن
» شناخت نیازها و علایق مخاطبان سایت و تولید محتوای منطبق با این نیازها
» درک نقاط قوت و نقاط ضعف سایت و انتخاب یک استراتژی کارآمد برای بهبود سایت
» پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی و تولید محتوا با توجه به این کلمات
» بهینهسازی سایت برای موبایل
» افزایش سرعت سایت
» بهبود طراحی سایت
» ارتقا سئو سایت و بالا آمدن در سرچهای سوالی مخاطبان
» بهینهسازی تصاویر و ویدیوهای سایت
» بهبود لینکهای داخلی و خارجی
» شناخت محبوبترین صفحات و پرمخاطبترین مطالب سایت
» درک نقاط قوت رقبا و پیشگیری از عقبماندگی سایت شما
» تلاش برای یافتن راهکارهای مناسب و نقشه راه سریع و فوری محتوایی
گوگل آنالیز چیست؟
گوگل آنالیز ابزاری است که توسط گوگل برای بررسی و تحلیل سایت ارائه شده است. با این ابزار میتوان میزان ترافیک سایت را بررسی و مناسبترین مسیر بازاریابی را پیدا کرد.
در مجموع گوگل آنالیتیکس به شما این امکان را میدهد که با توجه به دیتا و دادههای موجود بهترین تصمیم را بگیرید. به عبارت دیگر به کمک این ابزار میتوانید بهترین شکل تبلیغات و بهترین محتوا را پیدا کنید. با گوگل آنالیتیکس میتوانید میزان ترافیک و نحوه دریافت ترافیک سایت را شناسایی کنید و در ادامه در مورد تعداد بازدیدها، میزان بازگشت مجدد بازدیدکنندگان و مقدار نرخ تبدیل آنها اطلاعات کافی به دست آورید. در نهایت میتوانید متوجه شوید که کدام محتوا بیشترین مخاطب را داشته و موفق بوده است.
ابزار آنالیز سایت:
» اگر به دنبال پیدا کردن کلمات کلیدی هستید میتوانید از KWFinder، io یا Ubersuggest استفاده کنید.
» برای شناسایی رقبا میتوانید از Alexa Top Sites استفاده کنید و رتبهبندی سایتهای رقبا را ببینید.
» برای بررسی و تحلیل میزان بهینه بودن صفحات سایت میتوانید از Web Page SEO analysis tool و Page Comparison Tool استفاده کنید تا اطلاعات کاملی درمورد محتوای سایت، متاتگها و سایر موارد مرتبط با بهینهسازی سایت بهدست آورید.
» برای آنالیز و تحلیل بکلینکها میتوانید به سراغ Moz SEO Toolbar بروید. این ابزار کاربردی به شما در آنالیز سایتتان کمک میکند. همچنین OpenSiteExplorer به شما این امکان را میدهد که لینکهای سایتهای رقبایتان را ببینید. در نهایت ابزار CognitiveSEO Backlink Explorer هم لینکهای غیر معتبر را به شما نشان میدهد. علاوه بر این یکی دیگر از ابزارهای کاربردی برای آنالیز لینکها Ahrefs است که به شما در ایجاد لینکهای قوی و مناسب کمک میکند.
» برای به دست آوردن اطلاعات درمورد رتبهبندیها میتوانید از Adanced Web Ranking استفاده کنید. این ابزار با توجه به مکان جغرافیایی شما، آمار مناسبی ارائه میکند و شما را از عملکرد سایتهای مشابه آگاه میکند.
مراحل آنالیز سئو سایت رقبا:
» پیدا کردن رقبای حقیقی سئو
این مرحله ممکن است واضح به نظر بیاید. اما شما باید دست به کار شوید و رقبای خود را در کلمات کلیدی مورد نظرتان پیدا کنید. اگر تعداد کلمات کلیدی شما زیاد است می توانید از ابزار های مختلفی که در این حوزه وجود دارند استفاده کنید. مانند : SEMrush, moz
» آنالیز کلمات کلیدی رقبا
در یک جمله کوتاه عبارت است از شناسایی کلمات کلیدی ارزشمندی که رقبای شما در آن ها جایگاه دارند در صورتی که شما در آن کلمات جایگاهی ندارید.
چند نکته که باید توجه کنید:
» کلمه کلیدی مورد نظر باید ارزشمند باشد
» کلماتی را انتخاب کنید که قصد رتبه گرفتن در آن ها را دارید
» مقایسه دو یا چند رقیب با یک دیگر نیز کیفیت نتایج آنالیز شما را بالا خواهد برد.
» آنالیز محتوای پربازدید
به طور کلی در این مرحله قصد فهمیدن این موضوع را داریم که کدام یک از صفحات و مقالات رقیب ما بیشترین بازدید و لینک را برای او به ارمغان آورده است. از آن جایی که لینک گیری هنوز هم یکی از فاکتور های ضروری برای رتبه بندی است باید بفهمید که در حوزه کاری شما مردم علاقمند به اشتراک گذاری چه مطالب و محتوایی هستند.
یکی از قدیمی ترین و بهترین فرآیند ها برای انجام این کار :
» پیدا کردن بهترین محتوای رقیب مورد نظر
» نوشتن محتوای اختصاصی بهتر از رقیب مورد نظر
» تبلیغات محتوا به گروه علاقمندان آن
برای پیدا کردن بهترین صفحات رقبا می توانید از ابزاری هایی نظیر moz.com استفاده نمایید.
» بررسی بک لینک های رقبا
یکی از فاکتور های بسیار مهم در سئو لینک سازی مناسب است که البته طبق قوانین گوگل باید به طور طبیعی ایجاد شود. همه می دانیم که بدست آوردن لینک خوب کار راحتی نیست. بنابراین ما با تحلیل رقبا می فهمیم که در چه مکان هایی می توانیم لینک بگیریم.
سوال : اما واقعا بهترین قسمت ها برای لینک گیری کجا هستند؟
پاسخ : لینک گرفتن در سایت هایی که به رقیب شما لینک داده اند اما به شما هیچ لینکی نداده اند.
آنالیز نتایج گوگل در صفحات SERP و تشخیص نیت و قصد کاربران
پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای هدف گذاری کافی نیست.
علاوه بر این شما باید دست به کار شده و نگاهی به صفحات جستجو در کلمه مورد نظرتان بیاندازید.
به عنوان مثال اگر شما کلمه ” baked alaska flambe” را در گوگل سرچم کنید خواهیم دید که اکثر نتایج در رابطه با دستور پخت صحبت می کنند.
از طرف دیگر تعداد قابل توجهی ویدئو نیز مشاهده می شوئد. این موضوعات نشان دهنده ی آن است که اگر به دنبال گرفتن جایگاه در این کلمه هستیم باید سراغ موضوعات پر طرفدار این حوزه رفته و تمرکزمان را بر روی تولید محتوای ویدئویی قرار دهیم.