اهمیت محتوای با کیفیت:
برای رشد کسبوکار، باید محتوای با کیفیت تری تولید کنید تا آوازهی محصول، خدمات و شرکتتان مثل طوفان کاترینا بین مردم بپیچد ( با این کار بهبود سئو هم انجام دادهاید). در ثانی، محتوای سایت شما، باید مشتریان را به تعامل بیشتر وا دارد و در بهترین حالت، پاتوقی شود که عدهای خود را متعلق به آنجا احساس کنند.
چرا به تولید محتوای با کیفیت نیاز داریم؟
قبل از هر چیز باید بدانید مخاطب هوشمند امروزی دیگر مانند گذشته هر محتوایی را نمیپذیرد و بهمحض آنکه تشخیص دهد محتوایی که میخواند کیفیت لازم را ندارد، از خیر آن میگذرد. شاید هم دیگر هرگز به وبسایتتان برنگردد. مطمئن باشید کاربر روی هوا نمیماند! آن بیرون رقیبان شما منتظر کوچکترین اشتباه از جانب شما هستند تا مخاطبانتان را به چنگ بیاورند. بنابراین به شعور مخاطب احترام بگذارید و بهترین محتوا را برایش تولید کنید تا هم پاسخ سؤالاتش را بگیرد و هم به شما وفادار بماند.
اصول تولید محتوا
برای اینکه پاسخ سؤال چگونه تولید محتوا کنیم را بدهیم باید با اصول تولید محتوا به خوبی آشنا شویم. شما با دانستن اصول تولید محتوا می توانید محتوای مورد نیاز خود را تولید کنید. البته این نکته را باید بدانید که تولید محتوای حرفه ای و مناسب که با اصول و استانداردهای سئو تولید شود کاری سخت و چالش برانگیز است.
» طراحی استراتژی تولید محتوا
اولین برای تولید محتوا طراحی استراتژی تولید محتوا است. در واقع استراتژی تولید محتوا مانند یک نقشه به شما قدم به قدم فرآیند تولید و انتشار محتوا را نشان می دهد. شاید بتوان گفت اصولی ترین و ابتدایی ترین روش اینکه چگونه تولید محتوا کنیم همین استراتژی تولید محتوا است.
» انتخاب محتوای مد نظر مخاطب
شما باید مخاطب خود را شناسایی کنید و سپس بر اساس علایق آنها اقدام به تولید و انتشار محتوا کنید. به عنوان مثال فروش ابزار آلات صنعتی برای صفحاتی که بیشترین مخاطب آنها بانوان و نوجوانان و جوانان هستند کار درستی نیست. پس شما در فرآیند اینکه چگونه تولید محتوا کنیم باید مخاطب خود را شناسایی کرده و بر اساس سلیقه مخاطب اقدام به تولید محتوا کنید.
» ارتباط محتوای تولید شده با محصول، کالا و یا خدمات شما
در فرآیند تولید محتوا شما باید محتوایی تولید و منتشر کنید که به فعالیت های شما مرتبط باشد. در واقع تولید محتوای مرتبط و انتشار آن در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها به برند سازی و آشنایی کاربران با محصولات و خدمات شما خواهد شد.
مراحل تولید محتوای با کیفیت:
» مخاطبانتان را بشناسید
اولین و مهمترین گام در تولید محتوا شناخت مخاطب است. محتوا را برای چه کسی مینویسید؟ شاید تصور کنید شناخت مخاطب و نیازهای او کاملا بدیهی است، اما بسیاری از نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا هستند که بدون گذراندنِ این مرحله دست به قلم میشوند. قبل از آغاز به کار، از خودتان این دو سؤال مهم را بپرسید:
1. مخاطب اصلی من کیست؟
2. مخاطب فرعی که با کمک او میتوانم مخاطب اصلیام را از وجود این محتوا آگاه کنم یا تحتتأثیر قرار دهم کیست؟
برای نمونه، دارید برای وبسایت اصلی یک سازمان حقوقی محتوا تولید میکنید. مخاطبان اصلی شما بیتردید وکلا هستند. اما مخاطب فرعی طیف گستردهتری از مخاطبان را دربر میگیرد. این افراد کارکنان دادگستریها، گزارشگران حقوقی یا هر فردی که در آینده ممکن است به خدمات حقوقی نیاز داشته باشد هستند. حالا میتوانید از خودتان بپرسید: برای این گروه از مخاطبان چه سؤالاتی ممکن است پیش بیاید؟ چه نوع اطلاعاتی نیاز دارند؟ و پرسشهایی از این دست.
» از جملات ساده و کوتاه استفاده کنید
جملات بلند به درد داستانهای چارلز دیکنز میخورَد! امروزه خوانندگان محتوای فقط با جملات حداکثر ۲۰ تا ۲۵ کلمهای را میپسندند. بیشترین تمرکزتان را روی استفاده از اسم و فعل قرار دهید. قیدها و صفتها را با دقت و احتیاط بیشتری بهکار ببرید. مثلا به جای استفاده از کلمه «محتاطانه» میتوانید از کلمه «احتیاط» یا «دقت» استفاده کنید.
از جملات معلوم استفاده کنید. تولید محتوای با کیفیت باید خوانا و قابل فهم باشد. برای مثال، به جای جمله «قهوه توسط آن خانم سفارش داده شد» بنویسید: «آن خانم قهوه سفارش داد». افعال معلوم به شیوایی و سادگی جمله کمک میکنند و جملات خواننده پسند میسازند. این جملات بهشکل مستقیم با خواننده ارتباط برقرار میکنند. جمله «میتوانی انجامش دهی» قطعا از جمله «میتواند انجام داده شود» بیشتر مخاطب را درگیر موضوع میکند.
» زمین بازی را کوچک نکنید
در خیلی از شرکتها فقط رئیس «اجازه» دارد نوع ارتباط با مخاطبان را تعیین کند. بعضی جاها هم هستند که این امتیاز ویژه را برای دپارتمان بازاریابی هم قائل میشوند. اما ایرادش چیست که سایر دپارتمانها – نظیر خدمات مشتریان، مهندسی، فنی، توسعهی محصول – هم در این امر مشارکت داشته باشند؟ آدمهای مختلف، سلیقههای مختلف دارند.
هر چه آدمهای بیشتری در ارتباط برقرار کردن دخیل باشند، شانس بیشتری برای برطرف کردن نیازهای متفاوت و درگیر کردن مخاطبان متفاوت دارید.
»به وجههی نویسندهها بیفزایید
بالا یا پایین محتوا نام نویسندهها، دستاوردهای قبلی و تصاویرشان را نمایش بدهید. بگذارید دیده شوند و برند شخصی خودشان را بسازند. از کارمندانتان ستارههایی بسازید که نور خودشان را در شرکت شما منعکس میکنند. تنها از این طریق است که میتوانید به کارمندانتان القا کنید کار را مال خودشان بدانند.
» از جملات ساده و کوتاه استفاده کنید
جملات بلند به درد داستانهای چارلز دیکنز میخورَد! امروزه خوانندگان محتوای فقط با جملات حداکثر ۲۰ تا ۲۵ کلمهای را میپسندند. بیشترین تمرکزتان را روی استفاده از اسم و فعل قرار دهید. قیدها و صفتها را با دقت و احتیاط بیشتری بهکار ببرید. مثلا به جای استفاده از کلمه «محتاطانه» میتوانید از کلمه «احتیاط» یا «دقت» استفاده کنید.
از جملات معلوم استفاده کنید. تولید محتوای با کیفیت باید خوانا و قابل فهم باشد. برای مثال، به جای جمله «قهوه توسط آن خانم سفارش داده شد» بنویسید: «آن خانم قهوه سفارش داد». افعال معلوم به شیوایی و سادگی جمله کمک میکنند و جملات خواننده پسند میسازند. این جملات بهشکل مستقیم با خواننده ارتباط برقرار میکنند. جمله «میتوانی انجامش دهی» قطعا از جمله «میتواند انجام داده شود» بیشتر مخاطب را درگیر موضوع میکند.
» فراتر از بازاریابی فکر کنید
بلاگ میتواند ابزار مفیدی برای جذب نیروی کار باشد. محتوای تولید شده توسط کارمندان، جو حاکم بر مجموعهی انسانی شرکت شما را منعکس میکند. چِفت شدن از نظر فرهنگی چیز خیلی خیلی مهمی است. بگذارید کارمندان بالقوهتان، قبل از اینکه وارد شرکتتان شوند به خوبی با فرهنگ شما عجین میشوند.
علاوه بر این، بلاگهای کارمندان مثل دُنبهی دیجیتالی شرکت عمل میکند. به کارمندان اجازه بدهید محتوایی با ژن خودشان را تولید کنند و به صورت تلویحی به آنها القا کنید که دوست دارید کمکشان کنید تا وجههی خودشان را بسازند.
» برای محتوایتان از ویژگیهای بصری استفاده کنید
تصاویر، ویدئو و حتی طرح گرافیکی در جذب مخاطب بسیار خوب عمل میکنند. تحقیقات نشان میدهد ۹۰% اطلاعات انتقالیافته به ذهن انسان محتوای تصویری است. مغز انسان اطلاعات تصویری را ۶۰ هزار برابر سریعتر از اطلاعات متنی پردازش میکند. محتوایی که فقط شامل متن است، برای مخاطب خستهکننده است و حوصله او را سر میبرد. اگر خودتان مهارت طراحی گرافیکی ندارید، میتوانید از ابزارهای موجود در بازار استفاده کنید و خودتان این طراحیها را انجام دهید. محتوا را با مثالهای شفاف و تصاویر فوقالعاده قابل فهم کنید. این کار به حکشدن پیامتان در ذهن خواننده کمک میکند. کدام جمله تصویر واضحتری از یک اسباببازی برای کودکان در ذهن شما ایجاد میکند؟
1. «این اسباببازی زیبا بهترین هدیهای است که میتوانید برای کودکتان میتوانید بخرید» و سپس تصویری از آن اسباببازی را قرار دهید.
2. «این اسباببازی زیبا و جالب را برای کودکان از جنس الیاف طبیعی بادوام ساختهایم» و سپس بدون هیچ عکسی فقط درباره جزئیات آن توضیح دهید.
قطعا جمله اول بهتر است. زیرا بدون هیچ جزئیات اضافی، توضیحی ساده و تصویری از اسباببازی را نشان میدهد. تصاویر با قدرت آسان کردن خواندن محتوا برای بازدیدکنندگان بر متن صرف برتری دارند. به شما پیشنهاد میکنیم که حتما در هر صفحه از سایتتان حداقل یک تصویر را بگنجانید.
» محتوا را فقط برای افراد خاصی طراحی نکنید
وبسایتها را فقط برای کارشناسان متخصص طراحی نمیکنند. محتوا باید به شکلی نوشته شود که عموم مردم از آن استفاده کنند. املای صحیح واژههای اختصاری را حتما در منبعی قابل اعتماد چک کنید. از بهکارگیری زبان بومی در نوشتار اجتناب کنید. واژههای نامفهوم و پیچیده را تشریح کنید. در مواقع موردنیاز لینکهای مرتبط با موضوع را قرار دهید تا خوانندگان بتوانند اطلاعات بیشتری کسب کنند. بهعنوان مثال، به این جمله دقت کنید: «گزارشگر یک SOT از MOS گرفت، به دفتر برگشت و داستان را در کن قرار داد.» بسیاری از واژههای این جمله فقط برای گزارشگران قابلفهم است. بهتر است آن را سادهتر بنویسید: «گزارشگر با یک رهگذر مصاحبهای درباره اتفاق انجام داد و متن گزارش را به داستان ضمیمه کرد.»
اگر در حوزه تخصصی کار میکنید و خواهان جذب کاربران و مشتریان غیرمتخصص هستید، این نکته بسیار برای شما مفید خواهد بود. بهیاد داشته باشید که شما برای مخاطبتان مینویسید نه برای همکارانتان. استفاده از بیان عامهپسند شما را به هدفتان در جذب مشتری و بازدیدکننده بیشتر نزدیکتر میکند.
تعریف محتوا در بازاریابی:
برخی دیگر، محتوا را با تأکید بر ماهیت ارتباطی آن تعریف میکنند. یعنی بر این باورند که محتوا شکلی از ارتباط در قالبهای مختلف است که هدفی را دنبال میکند. حال این هدف میتواند، تأثیرگذاری، آموزش، آگاهسازی یا تعامل با مخاطب باشد. عدهای نیز معتقدند هر آنچه بتواند به سؤالی پاسخ دهد، نوعی محتواست. تجربهای که بتوان آن را تعریف کرد یا به اشتراک گذاشت، تعریف دیگری از محتواست.
انواع تولید محتوا:
اگر بتوانید با نفوذ به مغز مخاطب و شناخت نیازهای او، ایدهی مناسبی برای تولید یک محتوای ویدئویی پیدا کنید، آنگاه میتوانید وی را همانطور که میخواهید، تحت تأثیر قرار دهید. البته ساخت یک ویدئوی اثربخش، علاوه بر ایده، به صرف زمان و هزینه نیز نیاز دارد. محتوای تصویری شما، باید مرتبط و مناسب باشد. یک محتوای ویدئوییِ مؤثر در حوزهی کسبوکار میتواند علاوه بر افزایش نرخ تبدیل مخاطب به مشتری و بهبود نرخ بازگشت سرمایه، به ایجاد ارتباط با مشتریان کمک زیادی کند.
ویدئوها یکی از انواع محبوب محتوا هستند که با استفاده از آنها در پلتفرمهای مختلف، میتوانید با کارایی و سرعت بیشتری به طیف گستردهتری از مخاطبان هدف دسترسی پیدا کنید.
» محتوای صوتی
اگر آنقدر خوششانس باشید که سنتان به شنیدن قصههای شب کودکانه یا گوش دادن به کاستهای نوستالژیک دوران کودکی در ضبطهای قدیمی قد دهد، آنگاه مفهوم محتوای صوتی و شیرینی و اثرگذاری آن را با تمام وجود درک میکنید. محتوای صوتی یکی دیگر از انواع محتواست که میتواند نقش مهمی در جذب مخاطب داشته باشد.
امروز پادکستها و کتابهای صوتی، متداولترین، شکل محتوای سمعی و شنیداری هستند که در وبسایتها و رسانههای اجتماعی، طرفداران پر و پا قرصی دارند.
با مطالعهی مطلب پادکست: از سیر تا پیاز با این گونهی محتوایی بیشتر آشنا شوید.
یکی از قابلیتهای منحصربهفرد محتوای صوتی، سهولت استفاده از آن است. در محتوای متنی و تصویری، مخاطب معمولاً باید ششدانگ توجهش را برای درک پیام محتوا به آن معطوف کند، درحالیکه این گزاره در مورد محتوای صوتی صدق نمیکند.
مخاطب میتواند حین انجام بسیاری از کارها، مثل پیادهروی، ورزش، رانندگی و … به محتوای صوتی گوش کند و این یک امتیاز ویژه برای این نوع از محتواست. گذشته از این، با روی کار آمدن بلندگوهای هوشمند و افزایش روند جستجوهای صوتی، حالا صاحبان کسبوکار باید بسیار جدیتر و حسابشدهتر از قبل برای استفاده از محتوای صوتی برنامهریزی کنند.
وایت پیپر / White Paper
وایت پیپر یا همان کاغذ سفید، هرچند که یک محتوای کاملاً متنی است، اما ویژگیهای خاصش متقاعدمان میکند که برای آن هویتی مستقل از محتوای متنی قائل شویم. وایت پیپر، درواقع تشریح و گزارشی عمیق، قاطعانه و مجابکننده دربارهی یک موضوع خاص است که یک شرکت با انتشار آن دربارهی یک مشکل و راهحل آن با مخاطبان بالقوهاش صحبت میکند. حالا این راهحل میتواند یک محصول، خدمت یا حتی یک روش باشد.
وایت پیپر، ابزاری قدرتمند در بازاریابی محتواست. یک شرکت با استفاده از وایت پیپر میتواند از طریق بیان مسئله و متعاقباً ارائهی اطلاعات مفید در خصوص محصولات، خدمات یا فرایندهایش که به حل یک مسئله کمک میکنند، جایگاهش را بهعنوان یک رهبر در بازار یا صنعت تثبیت کند. البته وایت پیپر، ابزاری برای تبلیغ مستقیمِ محصول یا خدمت و مزایای آن نیست، بلکه در وهلهی نخست، ابزاری برای آگاهی بخشی و همراهسازیِ افکار عمومی و تسهیل فرایند تصمیمگیری مخاطبان است.
وایت پیپر شباهت زیادی با eBook یا همان کتاب الکترونیک دارد. اما تفاوت اساسیاش این است که مطالب موجود در یک وایت پیپر، فنیتر و عمیقتر هستند. آنچه در یک وایت پیپر میآید، معمولاً دارای پشتوانهی نظری، پژوهشی و آماری قابلاطمینان از مراجع معتبر است. بهعبارتدیگر، وایت پیپر، بیان علمی یک مسئله و ارائهی یک راهکار علمی برای حل آن است. ضمناً جذب سرمایه برای آغاز پروژهها یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم وایت پیپرهاست.
» کتاب الکترونیکی / ebook
همانند وایت پیپر، کتاب الکترونیکی نیز عمدتا از متن تشکیل میشود و درست همانند کتابهای چاپی که به دست میگیریم، ممکن است ترکیبی از متن و تصویر باشد. اما به واسطهی شکل کاملا متفاوتی که در استفاده دارند و مرسومیتی که در حوزهی کسبوکارهای آنلاین یافتهاند، بیراه نیست اگر آن را یک گونهی متفاوت. ازانواع محتوا بدانیم.
کتابهای الکترونیکی روشی پرکاربرد و کارآمد برای برقراری ارتباط موثر با مخاطبین است. در حوزهی بازاریابی محتوا، عموما کتابچههای دیجیتال به صورت رایگان در اختیار مخاطبین قرار میگیرند و به شیوهای غیرمستقیم در دل کتاب، برند منتشرکننده ترویج میشود.
» عکس و ویدئو
محتوای تصویری ساکن یا متحرک شامل عکسها و ویدئوها، یکی دیگر از محبوبترین انواع محتوا هستند که به لطف روی کار آمدن پلتفرمهای قدرتمندی مثل اینستاگرام محبوبیت فزایندهای یافتهاند. البته ما با این شکل از محتوا هم چندان بیگانه نیستیم. آلبومهای عکس و برنامههای تلویزیونی نمونههایی از محتوای تصویری هستند که باز هم احتمالاً بیآنکه متوجه باشیم، بارها و بارها در معرضشان قرار داشتهایم.
درحالیکه عکسها، معمولاً از طریق ترکیب با محتوای متنی، قدرت اثرگذاری پیدا میکنند، ویدئوها بهتنهایی میتوانند ابزاری قوی در انتقال مفاهیم باشند. ممکن است اینطور به نظر برسد که فضای اینترنت، بهنوعی از ویدئوها اشباع شده باشد. چنین تصوری، البته بیراه نیست که این قطعاً میتواند کار را برای تولید محتوا از طریق ساخت ویدئو دشوار کند. اینجاست که اهمیت ایدهی خوب، بیشازپیش مطرح میشود.
اگر بتوانید با نفوذ به مغز مخاطب و شناخت نیازهای او، ایدهی مناسبی برای تولید یک محتوای ویدئویی پیدا کنید، آنگاه میتوانید وی را همانطور که میخواهید، تحت تأثیر قرار دهید. البته ساخت یک ویدئوی اثربخش، علاوه بر ایده، به صرف زمان و هزینه نیز نیاز دارد. محتوای تصویری شما، باید مرتبط و مناسب باشد. یک محتوای ویدئوییِ مؤثر در حوزهی کسبوکار میتواند علاوه بر افزایش نرخ تبدیل مخاطب به مشتری و بهبود نرخ بازگشت سرمایه، به ایجاد ارتباط با مشتریان کمک زیادی کند. ویدئوها یکی از انواع محبوب محتوا هستند که با استفاده از آنها در پلتفرمهای مختلف، میتوانید با کارایی و سرعت بیشتری به طیف گستردهتری از مخاطبان هدف دسترسی پیدا کنید.پ
» رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی، نوعی محتوای متنی مؤثر و پرکاربرد است که در آن شرکت عرضهکنندهی محصول یا ارائهدهندهی خدمت، میکوشد پیام تبلیغاتیاش را در پس یک گزارش بیطرفانه و آگاهیدهنده، به مخاطب یا مشتری هدف انتقال دهد.
درواقع رپورتاژ آگهیها در نگاه اول، شبیه به یک مطلب کاملاً خبری به نظر میرسند که روی وبسایتهای خبری منتشر میشوند اما به شکلی ماهرانه و از طریق ایجاد تأثیر نامحسوس و تدریجی در مخاطب، وی را به سمتوسوی دلخواهشان سوق میدهند.
تولید محتوا برای انتشار در رسانهها به عنوان رپورتاژ، میتواند روی جایگاه وبسایتها در صفحهی نتایج گوگل تأثیری معنادار و ماندگار داشته باشد. تا چندی پیش رپورتاژ آگهیها غالباً فقط به شکل گزارشهای متنی بودند اما بهتدریج از حالت تکبعدی خارج شدند و حالا بسیاری از آنها، بهصورت ترکیبی از متن، صدا و ویدئو تولید میشوند.