ریمارکتینگ چیست؟
به طور خلاصه، ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد در اصل ایجاد کمپین های تبلیغاتی شخصی سازی شده برای کاربرانی است که قبلاً از وب سایت شما یا سایر محتواهای تولیدی شما بازدید کرده اند.
ایده اصلی در زمینه بازاریابی مجدد این است که به کاربرانی که از قبل برند یا محصولات شما را می شناسند، دسترسی پیدا کنید. زیرا این افراد شانس تبدیل شدن به مشتری جدید بالاتری دارند. این نوع بازاریابی در مورد هدف قرار دادن
» کاربر در چندین نوبت،
» شخصی کردن آنها در راستای فعالیت های بازاریابی،
» و تشویق کاربر به حرکت در امتداد قیف فروش می باشد.
ریمارکتینگ چگونه کار می کند؟
حتماً وبسایتهایی را دیدهاید که به محض ورود به آنها، یک پاپ آپ نمایش میدهند و در آن از شما میخواهند که اجازه دهید کوکیهایی را بر روی مرورگرتان ذخیره کند.
این کوکی (یک فایل کوچک که بیت های مختلف اطلاعات را ذخیره می کند)، بازدید سایت را بدون ذخیره سازی اطلاعات شخصی حساس مانند نام و آدرس، پیگیری می نماید. سپس هنگامی که این کاربر سایت شما را برای مرور وب ترک می کند و از یک سایت دیگر بازدید می نماید، کوکی به پلتفرم شرکتی که با آن عملیات ریتارگتینگ را انجام میدهید، شما اطلاع می دهد.
مثل این است که شما در بالای سر خود یک تابلوی بزرگ نصب کرده باشید که اسم نوشیدنی های مورد علاقه تان روی آن نوشته شده است. در اینصورت هنگامی که به کافی شاپ می روید دیگر نیازی نیست به گارسون چیزی بگویید چون او همه چیز را در مورد نوشیدنی مورد علاقه شما می داند.
مزایای ریمارکتینگ:
» شخصیسازی حداکثری
شخصیسازی کردن لیستهای ریمارکتینگ برای شما فرصتهای بسیاری فراهم میکند. در اینجا دو عامل اساسی وجود دارد؛ کارهایی که بهدست کاربر انجام میشود (برای مثال بازدید از صفحه) و مدتزمانی که از آن اقدام میگذرد. به این ترتیب شما میتوانید کاربران را با علایق مختلفی که در فرآیند خرید کشف میشود، هدف قرار دهید و پیشنهادات به آنها را با شخصیسازی حداکثری ارائه دهید.
» افزایش دسترسی
همانطور که میدانید شبکه تبلیغات نمایشی گوگل بیش از دو میلیون وبسایت و اپلیکیشن دارد. سایر ابزار ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ مانند تبلیغات فیسبوک نیز در زمینه دسترسی به مخاطبان امکانات خوبی ارائه میدهند. به عبارت دیگر؛ شما قطعا قادر خواهید بود به کاربرانی که بهطور بالقوه به برند شما علاقهمندند دسترسی پیدا کنید، فارغ از آنکه کجا هستند.
» یادآوری برند
برای شما چند بار پیش آمده که از وبسایتی که دوست دارید دیدن کنید اما پس از مدتی آن را از یاد برده باشید؟ ریمارکتینگ کمک میکند تا از باقی ماندن در ذهن کاربران سایت اطمینان پیدا کنید و رابطه خود را با آنها حفظ نمایید.
» رسیدن به اهداف بازاریابی
باید بهخاطر گزینههای متعددی که برای ایجاد فهرست افراد مورد نظر برای ریمارکتینگ دارید، سپاسگزار باشید. زیرا این امکان باعث میشود نمایش تبلیغات با مکانهایی که برای جذب کاربران استفاده میشود خود را سازگار کنند و با این منوال ریمارکتینگ با کمک موقعیتهای متنوع بیشتر به اهداف شما نزدیک میشود.
» افزایش کانورژن
این روش امکان برقراری ارتباط مستقیم با کاربران را با نشان دادن علایقشان به آنها فراهم میکند. در انتخاب مکانهایی که تبلیغ در آن نمایش داده میشود میتوانید این نقاط تماس را شخصسازی کنید تا حداکثر تاثیر را بر کاربر داشته باشند.
چگونه می توان کمپین های بازاریابی خود را بهبود بخشید؟
اگر واقعاً می خواهید از این تکنیک نهایت استفاده را ببرید، حتماً این نکات را دنبال کنید:
» تعداد نمایش تبلیغات خود را محدود کنید
شما می خواهید مطمئن شوید که پیام های شما دریافت شده است، اما نمی خواهید کاربران خود را تحت فشار قرار دهید. از ابزارهایی استفاده کنید تا تعداد نمایش تبلیغات شما محدود شود و حتما از محدود شدن نمایش این تبلیغات اطمینان حاصل کنید.
» از ایجاد لیست های مختلف هراس نداشته باشید
به یاد داشته باشید: شخصی سازی مهم است!
– کاربران به دلایل مختلف از وب سایت شما بازدید می کنند
– و به موارد مختلفی علاقه مند هستند.
بنابراین هرچه بخش های بیشتری ایجاد کنید، بهتر می توانید از آن استفاده کنید.
» لیست خاصی را برای کاربرانی که قبلاً از شما خریداری کرده اند ایجاد کنید
اگر برای کاربرانی که از شما خرید کرده اند یک لیست ویژه ایجاد کنید، می توانید مستقیم با مشتریان واقعی خود ارتباط برقرار کنید.
همچنین با:
. ارائه تخفیف ها
. و تبلیغات به آنها
. طوری رفتار کنید تا احساس خاص بودن کنند.
» آزمایش، اندازه گیری و تکرار آنها
شما دنیایی از ابزارهای تحلیلی برای کمپین های بازاریابی مجدد خود دارید. بنابراین از آنها استفاده کنید!
بررسی های منظم انجام دهید تا دریابید که کدام گزینه ها به بهترین وجه کار می کنند
و با استفاده از آنها تغییراتی ایجاد کنید.
با کمی تمرین و صبر، مطمئناً کمپین بازاریابی مجدد کاملی را برای اهداف خود خواهید یافت.
10 استراتژی ریمارکتینگ و نحوه کار آنها:
» لیستی از مخاطبان شخصیسازی شده در توییتر ایجاد کنید:
همانطور که میدانید در تبلیغات اینستاگرام مانند دیگر روشهای تبلیغاتی آنلاین، برای تولید محتوای ارزشمند و دسترسی به مخاطبان هدف، دستهبندی بسیار اهمیت دارد.
شبکههای اجتماعی گوناگون این امکان را برای شما فراهم میکنند که برای تبلیغات خود به انواع مختلفی از مخاطبان دسترسی داشته باشید. اجرای کمپین ریتارگتینگ و هدفمند برای برخی از این دستههای مخاطبان جالب است. با نحوه پیادهسازی دو نوع از آنها در توییتر آشنا شوید:
مخاطب سفارشی: این گزینه به شما اجازه میدهد مخاطبان تبلیغات خود را در توییتر از لیست ایمیلها ایجاد کنید. (مثلا مخاطبین CRM) پس از بارگذاری آن، توییتر ایمیلها را با پایگاه کاربری شما مقایسه میکند و پس از چند ساعت یا یک روز، با کاربرانی که در لیست شما بودند، مخاطبان شخصیسازی شده را ایجاد میکند.
تگهای ریمارکتینگ: به وسیله این گزینه میتوانید با استفاده از اجرای یک کد در یک صفحه مشخص از وبسایت خود دادههای کاربرانی که به آن سر میزنند را جمعآوری کنید. پس از مدتی یک لیست ریمارکتینگ ایجاد میشود که میتوانید از آن برای تبلیغات خود در توییتر استفاده کنید. با این روش شما اطمینان مییابید که مخاطبینی را هدف قرار دادهاید که به موضوعی خاص علاقه دارند و برند شما را میشناسند.
» در فیسبوک و اینستاگرام مخاطب شخصیسازی شده ایجاد کنید:
تبلیغات فیسبوک این امکان را فراهم میکند که مخاطبان پلتفرم مدیران کسبوکارها دسترسی پیدا کنید. با استفاده از این ابزار، میتوانید پایگاه داده ایمیل را آپلود کنید و پلتفرم بقیه کار را انجام میدهد. از آنجا که تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام به یکدیگر متصل هستند میتوان برای جلب مخاطبان ایدهآل از هر دو پلتفرم استفاده مشابهی کرد.
تبلیغات فیسبوک در زمینه بازاریابی مجدد عملکرد منحصربهفردی دارد و امکان گسترش پایگاه داده کاربران مشابه را فراهم میکند. و اگر این پایگاه گسترش نیافت و به حد مطلوبی نرسید، برای تولید یک کمپین مناسب نخواهد بود.
برای ایجاد مخاطبان مشابه، از پایگاه داده ایمیلها، مخاطبان شخصیسازی شده را ایجاد کنید و سپس پیدا کردن کاربرانی که بیشترین شباهت را به آن پایگاه دارند، به فیسبوک بسپارید.
» در لینکدین مخاطب شخصیسازی شده ایجاد کنید:
هنگام طراحی استراتژیهای ریمارکتینگ، راه و روش تبلیغات در لینکدین اغلب نادیده گرفته میشود اما این سایت ظرفیت خوبی برای شرکتهایی که بازاریابی آنها از نوع B2B است، دارد.
در لینکدین میتوان گزینههای ریمارکتینگ را زیر چتر «مخاطبان همسان» پیدا کرد. وقتی مخاطبان خاصی را هدف قرار میدهید، این سه موقعیت ممکن میشود:
لیست مخاطبین را در قالب csv. وارد کرده و تبلیغات را بهطور مستقیم به آنها نشان دهید.
در یک صفحه خاص از سایت نشانهای قرار دهید تا لیستی از مخاطبان بازدیدکننده از آن ایجاد شود.
افرادی را که در یک شرکت خاص کار میکنند به طور مستقیم هدف تبلیغات قرار دهید.
» در بخش جستجوی گوگل کمپینهای ریمارکتینگ راهاندازی کنید:
لیستهای ریمارکتینگ گوگلادز یک ویژگی هستند که به شما امکان میدهند بهطور خاص برای کاربرانی که وبسایت شما (یا صفحه خاصی از وبسایت) را دیدهاند، سرچادز ایجاد کنید.
برای ایجاد لیست ریمارکتینگ در گولادز باید تگ گوگل ریمارکتینگ را از وسایت آن دانلود و با کمک توضیحات قدم به قدم آن در صفحه هدف، نصبش کنید و پس از آن برای جمعآوری دادهها منتظر زمان تنظیم شده بمانید.
هنگامی که لیست خود را ایجاد کردید، میتوانید با یکی از استراتژیهای پایهای زیر آن را در کمپینهای جستجو بگنجانید:
وقتی کاربر در لیست هدف جدید قرار گرفت، برای کیووردهای (Keywords) مهمتر قیمت بید (قیمت کلیک) بالاتری تعیین کنید تا امکان برنده شدن تبلیغتان در مزایده بیشتر شود.
به کاربران یک لیست خاص از ریمارکتینگ، تبلیغات متفاوت نمایش دهید. (مثلا آنهایی که سبد خرید را بدون خرید محصول ترک کردند.)
با هدف قرار دادن کاربران در لیست ریمارکتینگ جدید، کیووردهایی با بید متفاوت تعیین کنید.
» ایمیل ریتارگتینگ راهاندازی کنید:
ایمیل ریمارکتینگ شامل فرستادن ایمیلهای شخصیسازی شده به افرادی است که پیش از این با وبسایت شما تعامل داشتهاند. این کار با هدف تشویق آنها به تعامل مجدد یا انجام اقدامی خاص صورت میگیرد. برخی استراتژیهای قابل استفاده در این زمینه:
از پایگاه داده خود ایمیلی به کاربران ارسال کنید که بهطوری منجر به ردیابی دادههای آنان شود و پس از آن بتوانید تبلیغات نمایشی شخصیسازی شده خود را به آنها نمایش دهید.
برای کاربرانی که سبد خرید خود را رها کردهاند، ایمیل یادآوری ارسال کنید.
برای پیدا کردن مشخصات ارسال ایمیل به کاربرانی که با وبسایت شما تعامل داشتهاند اما دادهای از خود بهجا نگذاشتهاند، با یک سرویس خارجی قرارداد ببندید.
» کمپینهای ترک سبد خرید را با تبلیغات نمایشی ترکیب کنید:
کمپینهای سبد خرید ترک شده، یکی از روشهای مفید در ریمارکتینگ است زیرا کاربرانی را هدف میگیرد که در فرآیند قیف تبدیل (به مشتری شدن)، بسیار پیش رفتهاند. این افراد ممکن است با هدف مقایسه قیمتها کالاهای مشابه را به سبد خرید خود اضافه کرده باشند یا حتی از روی حواسپرتی سبد خرید را رها کرده باشند. در هر صورت ارائه یک پیشنهاد اضافی برای ایجاد انگیزه مخاطب به تکمیل خرید بسیار موثر است. (مثلا حملونقل رایگان)
برای ایجاد کمپینهای نمایشی با هدف قرار دادن کاربرانی که سبد خرید خود را رها کردهاند، باید آن را در گوگلادز ایجاد کنید و کاربرانی که از صفحه سبد خرید بازدید کردهاند را به استثنای آنهایی که به صفحه تایید سفارش رسیدهاند، به آن اضافه کنید.
» کاربرانی که وبسایتتان را جستجو کردهاند هدف قرار دهید:
با این گزینه در گوگلادز، مخاطبانی که شما را جستجو کردهاند به استثنای آنهایی که کانورژن داشتهاند جدا کنید. شما میتوانید کاربرانی که هرگونه جستجویی انجام دادهاند را انتخاب کنید و یا بر روی کسانی که جستجوهایشان با پیشنهادات محصولات شما مطابقت دارد تمرکز کنید. در این روش، میتوانید تبلیغی ایجاد کنید که بر روی محصولی خاص که مورد علاقه، مشابه و یا مکمل نیاز کاربر بوده متمرکز است.
» کاربرانی که صفحه خاصی را در گوگل دیدهاند، هدفگذاری کنید:
این ویژگی مربوط به زمانی است که؛ میبینید صفحه یک محصول خاص ترافیک زیادی دارد اما نرخ تبدیل آن پایینتر از حد انتظار است. این میتواند به سبب دلایل متعددی باشد:
اطلاعات درباره محصول کافی نیست؛ مخصوصا اگر آن محصول در بازار جدید باشد.
ارائه محصول برای کاربران جذاب نبوده.
قیمتها بهقدر کافی رقابتی نیستند.
یک بار که مشکل را شناسایی و حل کردید، میتوانید از ریمارکتینگ استفاده کنید تا کاربران برای دادن شانس دوباره به محصول شما مجاب شوند.
» کاربران گوگل را مورد هدف قرار دهید:
وجود کانورژن تکرارشده برای ایجاد وفاداری در کاربران ضروری است و نگهداری کاربر وفادار برای شما ارزانتر از جذب مشتریهای جدید تمام میشود. بنابراین این میتواند یکی از پرسودترین راههای انجام ریمارکتینگ باشد.
بهطور خاص شرکتهای ارائهدهنده محصولاتی که بهطور مکرر خریداری میشوند، مثل لباس یا لوازم آرایش، دریافتهاند کاربرانی که در ابتدای تعامل خود با برند، بیشتر به مشتری تبدیل شدهاند، در پایان عمر این تعامل نیز ارزش بیشتری ایجاد کردهاند.
» کاربران باارزش بالا در گوگل را هدف قرار دهید:
به لطف گزینههای ریتارگتینگ، میتوانید فراتر از تبدیلهای ساده رفته و با کمک شناسایی رفتار کاربران، بر روی مشتریان ارزشمند تمرکز کنید. برای این کار لیست ریمارکتینگی ایجاد کنید که ترکیبی از پارامترهای گوناگون باشد. به عنوان مثال؛ کاربرانی که دستکم X بار از سایت بازدید کردهاند و در ماه گذشته خرید انجام دادهاند و X تومان هزینه کردهاند. وقتی این پارامترها را تعریف کردید، میتوانید آنها را به خرید محصولات مشابه ترغیب کنید یا محصولات جدیدی که مربوط به خریدهای پیشینشان است را به آنها نشان دهید.