سئو و بهینه سازی

سئو منفی چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

سئو منفی چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

سئو منفی چیست؟

سئو منفی به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که با هدف کاهش رتبه وبسایت شما در نتایج جستجو صورت می پذیرد. این اقدامات اغلب خارج از سایت شما انجام می شوند (مانند ساخت بک لینک های غیر طبیعی و یا سرقت و پست مجدد محتوای شما). اما در بعضی مواقع هم ممکن است این کار از طریق هک کردن سایت شما و تغییر محتوای آن انجام شود.

آیا سئو منفی واقعاً یک تهدید است؟

شک نکنید. سئو منفی واقعاً وجود دارد و هزاران وب‌سایت وجود دارد که ناخودآگاه دچار این مسئله شده‌اند و حتی بعضی‌ها نیز مجبور شدند که سایت خود را هم نیز ببندند. پس این مسئله یک تهدید جدی است و باید سعی کنید در دام آن گرفتار نشوید.

رایج ترین روش های سئو منفی و نحوه مقابله با آن ها:

» هک کردن وب‌سایت «

اگر وب‌سایتی دارید که از جایگاه ممتازی در نتایج جستجو برخوردار است هر هکری وسوسه می‌شود تا کنترل سایت شما را در دست بگیرد. در این حالت هکر بعد از هک کردن سایت، صفحات آن را به صفحات سایت خود ریدایرکت می‌کند. شاید هم محتوای سایت را با افزودن لینک‌های اسپم دار دست‌کاری کند. در واقع رقبا با هک کردن سایت شما می‌توانند بازدیدکنندگان را از وب‌سایت شما به سایت خودشان هدایت کنند که این بدترین ضربه به رتبه سایت شما خواهد بود.

. راهکار مقابله:

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید افزونه Google Authenticator به شما کمک می‌کند رمز عبوری دو مرحله‌ای برای قسمت ادمین سایتتان بسازید. با فعال کردن این افزونه برای ورود به وب‌سایت کدی روی تلفن همراه شما ارسال می‌شود که باید آن را نیز بعد از گذرواژه وارد کنید. به علاوه در راستای تأمین امنیت بیشتر سایت وردپرسی می‌توانید از پشتیبانی هاستتان کمک بگیرید و از آن‌ها بخواهید شما را راهنمایی کنند.

» نفوذ هکر ها «

هکرها افرادی هستند که کارشان نفوذ غیرمجاز به سایت‌های دیگران به‌منظور دزدیدن یا تخریب اطلاعات آن‌ها می‌باشند و برای بازگرداندن آن‌ها از مالک سایت باج می‌گیرند. ازاین‌رو، امنیت مهم‌ترین عامل در هر وب‌سایت است.

هکرها زمانی که بتوانند یک باگ در سایت شما پیدا کنند، به هیچی رحم نکرده و سریعاً همه‌چیز را به می‌ریزند که این خود نمونه‌ای از سئو منفی است، مسئله‌ای که اصلاً دست شما نیست ولی باید با استفاده از تکنیک‌هایی جلوی ورود آن‌ها را گرفته و سریعاً بعد از هر حمله، اقدام به بازسازی سایت خود کنید.

هکرها ممکن است که تاکتیک‌های زیر را به جهت سئو منفی در سایت شما به کار بگیرند:

. قرار دادن محتواهای ضعیف یا کدهای مخرب در بخش‌هایی از سایت شما
قرار دادن محتواهای از سایت‌های دیگران به‌صورت کاملاً کپی شده که باعث جریمه سایتتان می‌شود.
. قرار دادن لینک‌های مخرب و اسپم شده
. حذف کردن لینک‌ها و عکس‌های سایت
. مخفی کردن کدهای HTML5 که ازنظر سئو یک جرم تلقی می‌شود.

. راهکار مقابله:

. اگر از ورد پرس استفاده می‌کنید، بهتر است که پلاگین Google Authenticator که پسورد دومرحله‌ای تولید می‌کند را نیز به کار بگیرید. هر موقع که شما قصد وارد شدن را داشته باشید، گوگل کد خاص و یک‌بارمصرفی را به گوشی شما ارسال می‌کند.

. پسوردهای قوی و ترکیبی از اعداد و حروف را به کار ببرید و هرچند وقت یک‌بار آن را تغییر دهید.

. از تمامی فایل های سایت خود یک نسخه پشتیبان بگیرید و آن را آخر هرروز به‌روزرسانی کنید.

. اگر کاربران سایت شما این اجازه رادارند که فایل‌هایی را درسایت آپلود کنند، حتماً با هماهنگی شرکت هاستینگ خود، آنتی‌ویروس قوی را نصب نمایید.

در آخر توصیه می‌شود که حتماً یک مشاوره امنیت داشته باشید. هکرها ساعت کاری ندارند و هرلحظه ممکن است که به هر سایتی نیز حمله کنند.

» تکراری نشان دادن محتوای شما و پخش آن در اینترنت «

یکی دیگر از تکنیک‌های سئوی منفی، جعل محتوای تکراری است. این فرآیند شامل scrap کردن محتوای سایت و کپی کردن آن در وب‌سایت‌های دیگر، اغلب چندین بار، گاهی اوقات حتی به عنوان بخشی از مزرعه لینک است. در این مورد در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

. راهکار مقابله:

می‌توانید از ابزارهایی نظیر Copyscape استفاده کنید. خیلی ساده یو آر آل صفحه خود را وارد می‌کنید و به شما می‌گوید که مطلب شما توسط کدام یک از وب‌سایت‌ها مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. همچنین Google Alerts نیز می‌تواند در حل این مسئله کمک کننده باشد؛ هر زمان در اینترنت آدرس وب‌سایتتان بدون لینک دهی به آن تایپ شده باشد Google Alerts شما را مطلع می‌کند. در این حالت باید با ادمین سایتی که محتوای شما را کپی کرده تماس بگیرید و از او بخواهید تا آن مطلب را پاک کند.

» مزرعه لینک یا لینک اسپم «

همان طور که می‌دانیم گوگل مزرعه‌های لینک را اسپم شناسایی می‌کند. به این منظور گوگل الگوریتم‌هایی طراحی کرده تا سایت‌هایی که از مزارع لینک برای خود بک لینک گرفته‌اند را شناسایی کند. کاری که رقبای شما انجام می‌دهند این است که صدها یا شاید هزاران لینک اسپم را روانه وب‌سایتتان می‌کنند. این کار بسیار هوشمندانه انجام می‌شود به طوری که مثلاً در درون این لینک‌ها انکرتکستی طراحی می‌کنند که نشان دهند صاحب وب‌سایت خودش این لینک‌ها را طراحی کرده است.

پیشنهاد مطالعه: سئو کلاه سیاه چیست؟

. راهکار مقابله:

به این منظور ابزارهایی وجود دارند که برای مقابله با روش‌های سئو منفی به ویژه بک لینک‌های بی‌کیفیت از مزارع لینک ایجاد شده‌اند. از جمله این ابزارها می‌توان به SEO SpyGlass اشاره کرد که نمودارهای پیشرفت تعداد لینک و تعداد دامنه‌های ارجاع دهنده را در پروفایلتان نمایش می‌دهد. اگر تعداد این لینک‌ها زیاد بود و دلیلی منطقی برای این افزایش پیدا نکردید بهتر است به عامل Penalty Risk نیز توجه کنید. عامل penalty risk بر اساس کیفیت لینک‌ها به آن‌ها امتیازی بین 0 تا 100 می‌دهد. هر لینکی که امتیاز کمتری کسب کند احتمالاً از مزرعه لینک نشأت گرفته است. می‌توانید این لینک‌های بی‌کیفیت را از همان قسمت نیز پاک کنید.

» محتوای کپی شده در سایت‌های دیگران «

یکی از موارد سئو منفی نیز کپی کردن مطالب سایت شما در دیگر سایت‌ها است. شما ممکن است که برای اینکه بخواهید بک لینکی از دیگر سایت‌ها دریافت کنید، مطالب سایت خود را عیناً کپی کرده و در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌هایی را که پربازدید هستند، قرار دهید. یا حتی ممکن است بخواهید مطلبی در سایت خود قرار دهید، ولی عین جملات (یا خیلی شبیه آن) در دیگر سایت‌ها نیز وجود داشته باشد. در هر دو مورد، گوگل محتوای سایت شمارا کپی شده تلقی کرده و جریمه می‌کند.

برای این منظور، توصیه می‌شود که اول‌ازهمه اگر مطلبی در سایت خود قرار دهید، اجازه بدهید که کامل ایندکس شود سپس آن را در دیگر سایت‌ها یا شبکه‌ها نشر دهید. همچنین اگر قصد نوشتن مطلبی رادارید، موضوع و جملات خود را بررسی کنید تا مانند دیگران نباشد.

» فعالیت مخرب در شبکه‌های اجتماعی «

بعضی از اسپمرها و افراد، اقدام به ساختن شبکه‌های اجتماعی جعلی به نام سایت یا برند شما می‌کنند و هر نوع فعالیتی را که بخواهند انجام می‌دهند. این کار علاوه بر اینکه باعث تخریب هویت شما می‌شود، ممکن است حتی در رتبه سایت شما هم اثر منفی داشته باشد. بعضی از این اسپمرها با قرار دادن لینک در شبکه‌ها و هدایت آن‌ها به سایت شما، به‌ظاهر باعث افزایش ورودی می‌شوند اما ازآنجاکه شبکه‌های فیک قبلاً توسط خود ادمین ها ریپورت شده است، گوگل ورودی از آن‌ها را نیز جریمه خواهد کرد.

توصیه می‌شود که اول‌ ازهمه اکانت رسمی خود را ایجاد کرده و به همه کاربران خود اطلاع دهید که هرگونه اکانتی غیرازاین، فیک بوده و سریعاً به شما گزارش دهند.

» سرعت سایت «

سرعت سایت یکی از مهم‌ترین عواملی که اگر پایین باشد، سریعاً باعث کاهش مخاطبان می‌شود. سعی کنید که حتماً سرعت سایت خود را بالا ببرید، برای اینکه تکنیک‌های افزایش سرعت سایت را بدانید، توصیه می‌شود که مقاله‌ای را که قبلاً در سایت سئوکار قرار داده‌ایم را مطالعه نمایید.کاهش سرعت سایت یک نوع سئو منفی است.
بعضی از اسپمرها، تلاش می‌کنند با هدایت و ارسال کدهای مخرب به سایت شما، سرعت سایتتان را کاهش دهند. حتماً سرعت را با استفاده از ابزارهای مخصوص بررسی کرده و در صورت مشاهده کاهش، اقدام به رفع آن کنید.

1 دیدگاه در “سئو منفی چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

  1. ماهان گفت:

    سلام من بعدازاینکه الکسای سایتم رو چک کردم فهمیدم به طورغیر طبیعی بازدید گرفته سایتم و باعث شده رتبه الکسام به شدت کاهش پیدا کنه اما ورودی گوگلم بیشتر از ده تا دونه نیست با توجه به اینکه نزدیک 200 مطلب سئو شده رو سایتم قرار دادم که حتی یدونش کپی شده نیست،بنظرم عجیب میاد که هیچ رشدی توی بازدید گوگل نداشتم اگر کسی میتونه کمکم کنه چون واقعا این موضوع داره عذابم میده هر چقدر بیشتر برای سایت تلاش میکنم بازم نتیجه نمیگیرم حس میکنم بخاطر این بازدید فیک بالاییه که سایت داره.اگر راه کاری به ذهنتون میرسه خوشحال میشم راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *