سئو موبایل چیست؟
سئو موبایل اشاره به بهینهسازی نسخه موبایل سایت دارد. همچنین تمرینی جهت بهینهسازی مطالب وب سایت شما برای رسیدن به رتبهبندی بهتر در نتایج موتورهای جستجو میباشد. بهینهسازی نسخه موبایل سبب افزایش ترافیک ارگانیک سایت شما میگردد. موتورهای جستجو زیادی وجود دارد ولی در بحث سئو موبایل ،موتورجستجو گوگل نقش مهمی ایفا میکند زیرا ۹۵ درصد جستجوهای موبایل از طریق موتور جستجوی گوگل انجام میشود.
منظور از Mobile-First Index در گوگل چیست؟
در گذشته گوگل، نتایج را بر اساس ترکیبی از دسکتاپ و موبایل به کاربران نمایش میداد یعنی اگر کاربری با موبایل کار جستجو را در گوگل انجام داده بود نتایج موبایل و اگر از دسکتاپ استفاده کرده بود نتایج دسکتاپ را مشاهده میکرد.
اما با آپدیت جدید، گوگل نتایج را فقط بر اساس نسخه موبایل رتبهبندی میکند حتی اگر از یک دسکتاپ برای جستجو در گوگل استفاده کرده باشید.
چه عواملی تاثیر منفی در سئو موبایل می گذارند؟
» تاثیر استفاده از Flash بر سئو موبایل
برای استفاده از قابلیت های فلش میتوانید از HTML5 استفاده کنید. ممکن است توسط گوشی کاربر پشتیبانی نشود و بدین صورت جلوه سایت شما را از بین ببرد.
» نمایش پاپ آپ
پاپ آپ ها صفحه نمایش کوچک موبایل را شلوغ میکنند و در نمایش اطلاعات برای کاربر مشکل ایجاد میکنند، همچنین بستن این تبلیغات برای کاربر سخت خواهد بود به همین ترتیب میتواند باعث خروج کاربر از صفحه شده و ترافیک موبایل سایت شما را کاهش دهد. به طور کلی در طراحی سایت برای موبایل باید دقت داشته باشید که کلید ها به صورتی طراحی شوند تا برای سطح انگشت کوچک و بزرگ به راحتی قابل استفاده باشند.
» عدم نمایش صحیح سایت در موبایل
در طراحی قالب رسپانسیو، داده های موجود در هر صفحه بر اساس عرض صفحه نمایش، جهت ( عمودی یا افقی ) و رزولوشن دیوایس کاربر چینش خواهند شد. بدین ترتیب محتوا مانند یک مایع، به شکل قالبی که در آن قرار میگیرد تبدیل خواهد شد. قالب رسپانسیو این امکان را در اختیار کاربران قرار میدهد تا از طریق هر دستگاهی به راحتی صفحات سایت را مشاهده کنند.
الگوریتم های گوگل در سئو موبایل:
» الگوریتم Mobilegeddon
الگوریتم Mobile-Friendly یا همان Mobilegeddon، یکی از مهمترین الگوریتمهایی است که از سال 2015 به طور رسمی مامور گوگل برای شناسایی محتواهای مفید از طریق نسخه موبایلی سایتها شد. در ( 26 فبریه 2015) گوگل از طریق ارسال یک ایمیل وبمسترها را از این الگوریتم با خبر کرد و دو ماه بعد Mobilegeddon به دنیا آمد و به سرعت بر سر زبانها افتاد و در اوایل با اسامی مختلفی مثل mobilepocalyse, mopocalypse, mobocalypse مشهور شد.
با معرفی این الگوریتم، مسیر رتبه بندی دسکتاپ و موبایل بطور کلی از هم جدا شد؛ ساده اینکه، نتیجهای که یک کلمه کلیدی در دسکتاپ کسب میکند، با نتیجه ای که همان کلمه در موبایل به دست میآورد کاملا متفاوت است.
» الگوریتم Mobile First Index
تا اینجای کار موبایل گدون متولد شده بود اما رشد روز افزون استفاده از تلفنهای هوشمند، گوگل را بر آن داشت که فکر اساسیتری برای ارزشگذاری نسخه موبایلی سایتها کند. در واقع گوگل با اشراف بر این حقیقت که اغلب جستجوگران اینترنتی از دریچه موبایل هوشمند وارد شدهاند، توجه ویژه خود را معطوف این حوزه کرد.
با ادامه روند استفاده بیشتر از تلفن های همراه و افزایش جستجوهای انجام شده از طریق آنها گوگل تصمیم گرفت تا ارزش بیشتری برای نسخه موبایل سایت ها در نظر بگیرد. عملا دیگر حالا باید گفت در حال حاضر افرادی که با موبایل جستجو میکنند در اکثریت هستند پس باید توجه ویژه و بیشتری به رضایت مندی آنها داشت.
کم کم با معرفی Mobile First Index، معیار اصلی گوگل برای تصمیم گیری و رتبه بندی یک سایت، نسخه موبایل سایت شد؛ در حالی که تا قبل از آن، ریش قیچی تماما به دست نسخههای دسکتاپ بود.
تا اینجا تاریخچه تولد و رشد سئو موبایل را با شما در میان گذاشتیم. حالا ببینیم گوگل به چه مواردی برای سئو موبایل اهمیت میدهد:
اولین و مهمترین کار برای قدم گذاشتن در مسیر سئوی موبایل این است که تدارکات لازم برای ورود کاربر به سایت با نسخه موبایل انجام بگیرد. بدترین نوع میزبانی از مخاطبان این است که دقیقا همان نسخه دسکتاپ را در ابعادی کوچک، در موبایل نمایش دهیم. در واقع اگر سایت شما میزبان خوبی برای پذیرش جستجوگران موبایلی نباشد، نگاه مثبت گوگل را هم براحتی و به سرعت از دست خواهید داد و تنزل رتبه در جستجوگر های موبایل در انتظار شماست.
. سه تکنیک پرطرفدار وجود دارد که در طراحی نسخه موبایل سایت بسیار کاراست:
» تفاوت در آدرس دهی موبایل و دسکتاپ «
برای پیادهسازی این روش، نیازمند یک زیردامنه خواهید بود که بلافاصله پس از تشخیص موبایلی بودن کاربر، آن را به سمت زیر دامنه مورد نظر دعوت کند.
ولی از ما به شما نصیحت که دور این روش را خط قرمز بکشید!
چرا؟ این روش بین سئوکاران یک روش منسوخ است. نیاز به طراحی دو نسخه از یک سایت، ارائه دو آدرس متفاوت برای یک صفحه واحد، سرعت پایین ایندکس شدن صفحات و تفاوت مخاطره آمیز بین تجربیات کاربری دلایلی است که باعث شد این روش محبوبیت خود را امروزه از دست بدهد.
» بکارگیری ترفند Dynamic Serving «
در این روش خبری از آدرسهای مجزا نیست بلکه هر نسخه موبایل و دسکتاپ هر دو در یک آدرس جای میگیرند. در این روش، مسئولیت سنگین تشخیص، بر عهده سرور است. سرور با توجه به سایز نمایشگر و نوع مرورگر باید تشخیص دهد کاربر تازه وارد از طریق موبایل اقدام به ورود کرده است یا از طریق دسکتاپ! بعد از تکمیل فرآیند تشخیص، متناسب با دسکتابی یا موبایلی بودن نسخه ورودی، کدنویسی متفاوتی در اختیار آنها قرار میدهد.
برای پیاده سازی طراحی داینامیک، بهتر است کمی سر کیسه را شل کنید. طراحی به این روش کمی هزینه بر است زیرا کدنویسی شما باید در دو حالت انجام بگیرد به طوری که هر تغییر (هرچند کوچک) نیاز به اجرای سناریوی توضیح داده شده دارد.
» طراحی ریسپانسیو یا Responsive Design «
نقطه قوت این روش، دستورات CSS است. در این روش هیچ تفاوتی بین آدرس صفحات و کدهای HTML نسخه موبایلی و دسکتابی وجود ندارد اما با پادرمیانی دستورات CSS، نحوه نمایش در سایز نمایشگرهای مختلف مدیریت میشود.
یکی از مزایای برجسته این روش که ما را ترغیب میکند از آن استفاده کنیم، کاهش تاثیر منفی الگوریتم Mobile First Index بر رتبه بندی سایت شماست.
چرا سئو موبایل مهم است؟
» جستجو از طریق موبایل افزایش یافته است
مهمترین دلیل روند بازار است. در حال حاضر، جستجوهای موبایل از جستجوهای دسکتاپ فراتر رفته است و این روال به احتمالزیاد ادامه خواهد داشت.
این بدان معنی است که بسیاری از مشتریان هدف شما احتمالاً با استفاده از دستگاههای موبایل محتوای سایت شما را پیدا میکنند. بهبود سئوی موبایل در جهت کمک به مشتریان برای دسترسی آسان به سایت شماست.
» محتوای موبایل رتبهبندی موتور جستجوی را تعیین میکند
علاوه بر این، همچنین گوگل با استفاده از الگوریتم Mobile First Index نسخه موبایل سایتها را معیار اصلی تحلیل محتوا و تعیین جایگاه در نتایج جستجوها قرار داده است؛ بنابراین اگر شما به دنبال سئو موبایل نیستید، شما با داشتن محتوای ضعیف رتبهبندی میشوید.
» فروش از طریق جستجوهای موبایل افزایشیافته است
تحقیقات گوگل نشان میدهد که:
طی دو سال پیش بررسیهای محصول در جستجوهای موبایل ۳۵٪ افزایش داشته است.
افراد زمانی معادل با ۵۰۰۰۰ سال به تماشای ویدیو پرداختهاند.
جستجوهای موبایل که شامل کلمه بهترین هستند طی دو سال پیش ۸۰٪ افزایش داشته است.
اگر مردم محصولات شما را برای خرید جستجو میکنند، شما باید اطمینان حاصل کنید که درست همان کلمات کلیدی سایت شما را جستجو میکنند و به سایت شما هدایت میشوند.
علاوه بر این، ۴۰ درصد مردم ترجیح میدهند برای تکمیل کل روند خرید، از تحقیق محصول تا خرید آن از دستگاههای موبایل استفاده کنند. بهطورکلی، توجه به بهینهسازی سئو موبایل به شما کمک خواهد کرد تا مشتریان زیادی وارد سایت شما شوند و تجربه کاربری بهتر برای همه بازدیدکنندگان خود ایجاد کنید.
» سئو موبایل بر جستجوی صوتی تأثیر میگذارد
بهینهسازی موبایل همچنین به شما کمک خواهد کرد که استراتژی سئو خود را در آینده تضمین کنید. به همین دلیل است که جستجوی صوتی بسیار با اهمیت میشود که نشاندهنده افزایش جستجواز طریق موبایل است.
امروزه جستجوی صوتی نه فقط بر روی گوشیهای هوشمند و تبلت ها، بلکه در دستگاههای دستیار خانگی مانند Echo آمازون انجام میشود به این معنی است که افراد قادر به یافتن محتوای بهینهسازی شده از هر نقطه خواهند بود. و استفاده از سئو موبایل برای بهینهسازی جستجوی صوتی در حال حاضر میتواند یک مزیت رقابتی را فراهم کند، زیرا ۶۲ درصد از شرکتها هنوز این کار را انجام نمیدهند.
مطمئناً، همه کسبوکارها از ترافیک موبایل زیادی برخوردار نیستند، بنابراین قبل از اینکه شروع به کارکنید، لازم است که آن را بررسی کنید.
روش طراحی سئو موبایل:
1. استفاده از URL های مختلف (این موضوع با نام یک پیکربندی M هم شناخته می شود).
در این گام، شما یک نسخه اصلی دسکتاپ از سایت خودتان دارید. همچنین شما یک نسخه M از سایت خودتان هم دارید.
به بیان دیگر، سایت شما مشخص می کند که بازدید کننده از چه دستگاهی استفاده می کند و سپس آن ها را به URL انتقال می دهد که برای دستگاه آن ها بهینه سازی شده است.
URL های مختلف قبلا یک روش مناسب بود. اما امروز؟ خیلی دیگر این روش موثر نیست.
چرا؟ نخست به این دلیل که مدیریت این روش خیلی سخت است.
همچنین، سایت های M مشکلات سئو مختلفی دارند (مثلا این که شما باید برای هر محتوا یک URL جداگانه بر روی سایت خودتان داشته باشید و باید از تگ های “rel=canonical” و “rel=alternate” به صورت پیچیده استفاده کنید).
به صورت خلاصه، من پیشنهاد نمی کنم که شما سایت خودتان را به دو قسمت دسکتاپ و موبایل تقسیم بندی کنید. تقریبا می توان گفت این بدترین راه برای پیکربندی سایت در زمینه سئو سایت موبایلی می باشد.
2. طراحی سایت داینامیک
زمانی که شما محتوا را به صورت پویا ارائه می کنید، تمام محتوای شما بر روی یک URL می باشد. اما شما مبتنی بر دستگاهی که کاربر ها استفاده می کنند، HTML/CSS مختلفی را به آن ها ارائه می کنید.
به عنوان مثال، اگر شما backlinko.com/seo-tools را بر روی دسکتاپ نگاه کنید، شما یک نسخه از پیش آماده شده از سایت برای دسکتاپ را مشاهده خواهید کرد.
اما در صورتی که شما این صفحه را از iPhone 8 نگاه کنید، شما باز هم همین صفحه را خواهید دید، اما یک نسخه مطابق با “iPhone 8” را می بینید.
سرویس دهی به صورت پویا قطعا بهتر از استفاده از نسخه M در وبسایت می باشد. اما این روش هم یک مشکل دارد. به عنوان مثال، سایت هایی که به صورت پویا سرویس می دهند، معمولا نسخه های دسکتاپ را به کاربران موبایل نمایش می دهند.
شما همچنین باید به صورت مداوم نسخه های مختلف از محتوای خودتان را برای دستگاه های جدیدی که منتشر می شوند، ایجاد کنید. در صورتی که شما این کار را نکنید، سایت شما ممکن است یک دستگاه جدید را شناسایی نکند… و به آن ها نسخه ای را نمایش دهد که بر روی دستگاه آن ها اصلا خوب باز نمی شود.
به صورت خلاصه، من استفاده از نسخه پویا را هم برای دستگاه های موبایل پیشنهاد نمی کنم. به جای آن، پیشنهاد می کنم از روش سوم استفاده کنید …
3. طراحی وب سایت واکنشگرا
من همیشه بهترین گزینه را در آخر ارائه می کنم.
با استفاده از طراحی واکنش گرا، طرح کلی صفحه و محتوای شما مطابق با هر کاربر می باشد.
بهترین بخش این قضیه چیست؟ برای واکنش گرا بودن سایت دیگر نیازی به URL های مختلف یا HTML های مختلف برای هر دستگاه ندارد.
از نظر سازگاری با سئو، طراحی های واکنش گرا نسبت به همه طراحی های قبلی، بهتر عمل می کند.
چرا؟ به صورت خلاصه مزایای طراحی واکنش گرا یا ریسپانسیو بودن سایت:
تمام محتوای شما فقط بر روی یک URL قرار می گیرد (این موضوع برای دریافت لینک و اشتراک گذاشتن لینک ها بسیار خوب است).
دیگر لازم نیست تمام نسخه های وبسایت خودتان را از نظر سئو بررسی کنید (دیگر نیازی به استفاده از تگ های rel=canonical و نگرانی در رابطه با مشکلات محتوای تکراری وجود ندارد)
کاملا مطابق و سازگار با کاربر می باشد (UX یکی از مهم ترین بخش های سئو می باشد و RankBrain ارزش زیادی برای آن قائل است)
دیگر نیازی به ریدایرکت وجود ندارد (زیرا ریدایرکت باعث شکل گیری مشکلات سئو و کند شدن سایت شما می شود)