تبلیغات در شبکه های اجتماعی

ضد تبلیغات چیست و چه پیامد هایی دارد؟

ضد تبلیغات چیست و چه پیامد هایی دارد؟

ضد تبلیغات چیست؟

اساسا همه کسب و کارها بزرگ ترین هدفشان از انجام و اجرای تبلیغات آن هم به روش ها و با ابزارهای مختلف، افزایش آگاهی مشتری نسبت به محصول و در نتیجه فروش بیشتر است. گاهی اوقات معیار ها و اصول یک تبلیغات موثر به درستی رعایت نمی شود به همین سبب یک تبلیغ جای خود را به یک ضد تبلیغ که خاصیت مخرب و منفی دارد، می دهد. گاهی اوقات عدم توجه به نکات بسیار جزیی و ریز سبب ایجاد یک ذهنیت منفی در مخاطب می شود و تبلیغات را به یک ضد تبلیغات تبدیل می کند.
هزینه های انجام شده و تلاشهای صورت گرفته برای رساندن پیام برند به مخاطب با کوچکترین بی توجهی می تواند بر باد رود. توجه داشته باشید که هم به هنگام ایده پردازی و طراحی تبلیغات و هم به هنگام اجرای آن لازم است دقت بسیاری به خرج داد. بعضا دیده شده است که برخی از تبلیغات ها حاوی پیام مثبت و خوبی بوده اند اما به علت بی توجهی در اجرای درست آن، یک ضد تبلیغ صورت گرفته است.

نقش ضد تبلیغ در تبلیغات:

امروزه کارشناسان صنعت تبلیغات با تحقیقات فراوان متوجه شده اند نقش ضد تبلیغات برای تبلیغات موثرتر و پیچیده تر و در عین حال بسیار تاثیر گذارتر از انواع تبلیغات مستقیم است.این در حالی است که شرکتهای پیش روی جهان مثل مایکروسافت و اینتل و ای بی ام و…..سعی نموده اند علاوه بر تاکید بر اصول اخلاقی حاکم بر سازمانشان بصورت عملیاتی و نمادین در تبلیغ های گسترده خود حتی بر کارهای خیریه و بنفع اجتماع تاکید داشته آنرا زیر ذره بین تبلیغات ببرند. برای مثال ریچارد برانسون میلیاردر بزرگ در کتاب “درنگ نکن انجامش بده ” می گوید : به کسی صدمه نزنید و همواره به این فکر کنید که چه کارهایی می توانید انجام دهید تا به دیگران کمک کنید و کارهای خیر انجام دهید .
نکته مهم دیگر این است که متاسفانه در تبلیغات و معرفی خود همیشه به آشتی با جامعه هدف بیندیشیم نه اینکه خود را برتر از جامعه هدف و یک پدیده نو ظهور و یا تافته جدا بافته معرف کنید که این خود ضد تبلیغ است.

عواملی که موجب می شود تبلیغات ما به ضد تبلیغ تبدیل شود:

» بزرگ نمایی و اغراق بیش از حد

برخی از طراحان تبلیغات محصول را به گونه ای اغراق آمیز و غیر واقعی به نمایش در می آورند. هدف آن ها از این عمل این است که کالا و محصول مورد نظر را به صورت سورئال و قهرمان انگارانه جلوه دهند. نمی شود گفت که استفاده از این روش غلط است و هیچ توجیهی ندارد. چرا که استفاده از اغراق برخی اوقات نیز جواب مثبت می دهد خصوصا زمانی که یک قضیه فان و یا کاریکاتور به تصویر کشیده شود.
همواره توجه داشته باشید که مخاطب امروزی از هوش و شعور بالایی برخوردار است و به سرعت هدف تبلیغات کننده را متوجه می شود. اگر او زمانی حس کند که با احساسات او بازی می شود و یا پیامی به دروغ به او القا می شود قطعا برند مورد نظر را پس خواهد زد.

» عدم شباهت بسته بندی محصول با تبلیغات

گاها پیش می آید که مدیران تصمیم بگیرند بنا به دلایلی در نوع و نحوه بسته بندی محصول تغییر ایجاد کنند. این تغیرات می تواند در اندازه ویا رنگ بسته بندی باشد. مخاطبی که از طریق تبلیغات ترغیب به خرید می شود و تصمیم می گیرد کالا را تهیه کند، زمانی که با عدم تطابق و تناسب بسته بندی واقعی با آنچه که در تبلیغات دیده است روبه رو می شود، به احتمال زیاد از خرید کردن منصرف می شود. چرا که این حس در ذهن او شکل می گیرد که شاید این نوع بسته بندی تقلبی و فیک باشد. مختصصان حوزه بازاریابی و تبلیغات می گویند؛ در چنین حالتی تبلیغات تاثیری مثبتی بر میزان فروش نداشته است و در نهایت یک ضد تبلیغات صورت پذیرفته است.

» تعداد دفعات پخش تبلیغات

یکی دیگر از علل و عواملی که سبب می شود یک تبلیغات علی رقم هزینه های بسیاری که برای آن صرف می شود به یک ضد تبلیغات تبدیل شود، تعداد دفعات پخش آن تبلیغات می باشد. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است متخصصین حوزه تبلیغات دریافته اندکه به هنگام پخش مکرر و مداوم یک آگهی تبلیغاتی در ساعات مختلف روز، مخاطب خسته می شود و اغلب به پیام تبلیغات توجه نمی کند. به عبارت دیگر با پخش بیش از حد یک آگهی ذهن، چشم و گوش مخاطب به آن پیام عادت کرده و به آن توجه کافی نمی کند.
جالب است بدانید پر هزینه ترین و گران قیمت ترین تبلیغات ها، تبلیغاتهای تلویزیونی اند. برای پخش یک پیام بازرگانی چند ثانیه ای در رسانه ملی می بایست میلیادر ها تومان هزینه کرد. اغلب افراد تمایلی به تماشای این نوع تبلیغات ها ندارند چرا که تعداد دفعات و زمانهای پخش این آگهی ها طولانی و خسته کننده اند.

» القای پیام به صورت مستقیم به مخاطب 

یکی از ویژگیهای یک تبلیغات خوب و موثر این است که مخاطب و بیننده را با خود همراه سازد و در ذهن او یک چالش برای فکر کردن ایجاد کند. اکثر پیامهای تبلیغاتی که به صورت مستقیم مخاطب را مورد هجمه قرار می دهند و امکان فکر کردن و درگیر شدن مخاطب با پیام ارائه شده را فراهم نمی کنند، به ضد تبلیغات تبدیل می شوند. همان طور که قبل تر نیز اشاره شد مخاطب امروزی هوش رسانه و سواد رسانه ای بالایی دارد و نباید او را ساده لوح انگاشت.

» عدم توجه به موقعیت قرار گیری تبلیغات

حتما تا به حال برای شما پیش آمده است که یک روز صبح وقتی از خانه خارج می شوید بر چسب هایی بر در و دیوار مشاهده کنید که حاوی پیام تبلیغاتی خاصی باشند. همه افراد بلا فاصله اقدام به مخدوش کردن و از بین بردن این دست آگهی ها می کنند چرا که بدون اجازه صاحب خانه نصب شده اند و از نظر زیبایی شناختی جلوه زشتی به محل زندگی می دهند. این نوع تبلیغات ها را می توان ضد تبلیغات دانست چرا که به دلیل انتخاب نکردن مناسب جامعه هدف و پخش پیام در بین کلیه افراد جامعه رسیدن به هدف تبلیغ کاری بسیار سخت و غیر ممکن است.

پیشنهاد مطالعه: چگونه تبلیغات موثری داشته باشیم؟

آیا ضد تبلیغات می تواند هدف یک تبلیغ باشد؟

همان طور که تا این قسمت از مقاله اشاره شد ضد تبلیغات به عنوان یک عامل غیر قابل کنترل که نا خواسته اتفاق می افتد شرح داده شد. اما خوب است بدانید که برخی از کسب و کار ها و برند ها وجود دارند که می خواهند با وایرال کردن یک محتوای تبلیغاتی بین مردم ( هر چند پیام آن محتوا از نظر مردم دوست نداشتنی و آزار دهنده باشد) نام برند خود را بر سر زبان ها بیاندازند. استفاده از این روش نیازمند هوش و ذکاوت بالایی می باشد.
بسیاری از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی و تلگرامی از این روش پخش محتوای نا متعارف سبب دیده شدن و معروفیت بیشتر خود می شوند. درست است که پخش چنین محتوا هایی از نظر اکثریت جامعه آزار دهنده و نا مناسب است اما همین مخالفان با ابراز نظر منفی خود به صورت کامنت سبب دیده شدن و وایرال شدن آن محتوا می شوند.
یکی از برندهای معروف دنیا که از روشهای ضد تبلیغ استفاده کرده و به نتیجه مثبت هم رسیده است، شرکت فولکس واگن است. در دهه 1960 به بعد این شرکت با تبلیغاتهای خلاقانه خود چارچوبهای ذهنی مخاطب را در هم شکست و گونه جدیدی از تبلیغات را ارائه کرد. قبل از به بازار آمدن فولکس واگن که ابعداد کوچکی دارد، علاقه بسیاری از مردمان آمریکا به استفاده از ماشینهای عظیم الجثه بود. این شرکت با راه اندازی یک کمپین و نشان دادن ابعاد کوچک و زیبای ماشین خود که از نظر خیلی از افراد ضد تبلیغ به شمار می آمد توانست علاقه زیادی در مردمان آمریکا به استفاده از ماشینهای کوچک ایجاد کند.

چگونه تبلیغات موفقی داشته باشیم؟

وقتی شما دکتر می روید و از بیماری خود برای وی شرح می دهید، دکتر شما را بررسی می کند و بسته به بیماری و شرایط شما نسخه ای برایتان می پیچد! شما بدون آنکه روی آن نسخه نظری بدهید به داروخانه می روید و داروها را تهیه و مصرف می کنید تا خوب شوید. اصلا به این فکر نمی کنید که آیا نسخه ی وی برای من مفید است یا نه؟! درست است؟!
آیا برای تبلیغات هم این موضوع صدق می کند؟ آیا شما حرف مشاور تبلیغاتی خود را بدون درصدی تردید قبول می کنید و فقط نسخه ای که وی برای شما پیچیده را مصرف می کنید تا موفق شوید؟ مسلما اینطور نیست!!
سوال خیلی از مشتریان این است که چطور تبلیغات موفقی داشته باشیم؟ در جواب من به همه مشتریان می گویم که ما راهکارهای تبلیغاتی را بر اساس نیاز شما تدوین و طراحی می کنیم و به شما ارائه می دهیم، اما یک مشکل بزرگ وجود دارد! و این عدم اطمینان به مشاور تبلیغاتی است.

در مرحله ی اول باید بگویم مشتری حق دارد! زیرا افراد زیادی بدون تجربه و فقط به صرف خواندن چند کتاب خود را مشاور تبلیغاتی و مشاور کسب و کار می نامند و هدف آنها فقط یک چیز است! گرفتن پول های زیاد از صاحبان کسب و کار و دادن پیشنهاداتی که در چند کتاب می توان به آنها رسید. کتابهایی که روی هم ۱۰۰ هزار تومان باید هزینه کنید تا آنها را بخرید و برای هر کدام چند روز زمان بگذارید که بخوانید.
امروزه با توجه به بالا رفتن تب موفقیت، سمینارها و همایش های مختلفی برگزار می شود. خیلی از افراد ادعای آدم موفق می کنند و خود را مشاور کسب و کار می خوانند. همه ی آنها از فرمولی حرف می زنند که با آن می توان به موفقیت رسید. اما این فرمول اصلا وجود ندارد.

فرمول برای هر کسب و کاری متفاوت است. این راهکار است که یکسان است. راهکار یکسان را می توانید با مطالعه بدست آورید اما برای اینکه به فرمول موفقیت کسب و کار خود برسید باید حتما از یک مشاور باتجربه و کاربلد استفاده کنید. این نکته را هم توجه داشته باشید(دوباره تکرار می کنم) که مشاور با تجربه یعنی کسی که کار انجام داده و تجربه بدست آورده نه کسی که فقط مطالعه داده و آموزش می دهد!

پیشنهاد مطالعه: اهمیت تبلیغات در بازاریابی

بهترین روش تبلیغاتی برای جذب مشتری:

همچین چیزی وجود ندارد! بله، تعجب نکنید. همانطور که در بالا هم گفتیم نمی شود یک نسخه را برای همه پیچید. راهکار یکی است و آن برنامه ریزی برای تبلیغات است اما نمی توان یک نسخه ی تبلیغاتی برای همه ی کسب و کارها تهیه کرد. پس وقتی همچنین چیزی صادق است نمی توان یک روش را نسبت به دیگر روشها برتر دانست.
در علم مارکتینگ یا بازاریابی ۱۹ کانال تبلیغاتی وجود دارد که هر کسب و کار با توجه به نوع فعالیت و مخاطبان هدفش باید چند روش را انتخاب کند. حال سوال اینجاست با توجه به این تفاوت ها ما چطور میتوانیم بهترین روش تبلیغاتی برای جذب مشتری را پیدا کنیم؟
جواب ساده است. از طریق یک مشاوره ی تبلیغاتی درست و ایجاد یک مارکتینگ پلن با توجه به بودجه، اهداف و زمان می توان بهترین روش تبلیغاتی را برای یک کسب و کار انتخاب کرد. اما نمی توان گفت که این روش برای همه بهترین است! پس اگر پیش مشاوری رفتید و به شما گفت که برای شما این روش بهترین است چون من روی دیگر کسب و کارها امتحانش کردم، تا پولتان رو دور نریخته اید سریعا از آنجا فرار کنید!!
نکته این قسمت این است که شما بهترین روش تبلیغاتی برای جذب مشتری را فقط با برنامه ریزی و تهیه مارکتینگ پلن بدست می آورید. تهیه مارکتینگ پلن خود نیاز به تحقیق فراوان در بازار و رویکرد مخاطبان هدف دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *