منظور ازبرند چیست؟
برند بنابه تعریف انجمن جهانی بازاریابان آمریکا عبارت است از نام ، نشان،عبارت ، طرح یا ترکیبی از اینها که موجب شناسانده شدن کالاها و خدمات یک شرکت در اذهان عموم و متمایز شدن آنها از کالاها و خدمات مشابه می گردد. جان میلر برند را نام یا نمادی که سازمان ها آن را با هدف ارزش آفرینی برای ذی نفعان مورد استفاده قرار می دهند تعریف می کند.
بنا به این تعاریف هدف یک برند خوب و مطلوب وادار نمودن بازار هدف به انتخاب ما از میان سایر رقبای حاضر در صحنه نیست ، بلکه متقاعد ساختن مشتریان هدف نسبت به این واقعیت است که تنها ما را ببینند و راه حل مشکل خود را تنها در ما جست و جو کنند.
یکی از بزرگترین چالشها بزرگ شرکتها و کسب و کارها، ماندگاری در ذهن مشتریها و ایجاد وفاداری در آنها است. مشتریانی که به طور مرتب به سمت کسب و کار آنها برگردند و همیشه اولین برند در ذهن آنها باشند. مهم نیست که اندازه کسب و کار شما چقدر است، چیزی که اهمیت فوقالعادهای دارد، وفاداری مشتریان میباشد. سعی کنید در کسب و کارتان، بیشتر بر روی مشتریان تکراری تمرکز کنید، زیرا برای جذب مشتریان جدید نسبت به حفظ مشتریان قدیمی باید هزینهی بیشتری تقبل کنید. البته که در کنار آن همواره استراتژیهای خلاقانه برای جذب مشتریان جدید قابل ستایش است. در ادامه با این مقاله از بنیاد آموزش مجازی ایرانیان همراه باشید.
تکنیک های موثر بر ماندگاری برند:
1.به افراد مشهور و تأثیر گذار هدیه بدهید:
هیچ چیز افراد را به یک محصول فیزیکی «مانند لوازم آرایش یا اکستنشن مو» علاقهمند نمیکند جز آنکه بتوانند آن را امتحان کرده و آن را حس نمایند. پس کافیست محصول شما را فرد مشهور مورد علاقهتان امتحان کند! اما سؤال اینجاست چگونه میتوان افراد مشهور و تاثیرگذار را برای تبلیغات خود به خدمت گرفت؟ معمولاً برای ایجاد یک تبلیغ تلویزیونی با حضور افراد مشهور، متحمل هزینهی بالایی میشوید. اما فقط کافیست یکبار، محصول خود را، به عنوان هدیه، به فرد مشهور و یا تاثیرگذاری درمیان مخاطبتان بدهید. تاثیرگذاری این کار چند برابر است و همچنین باعث میشود که این شخص در جایی و به نحوی حرفی از شما و محصولات شما به میان بیاورد که همین برایتان کافیست تا در ذهنها ماندگار شوید.
2.تکرار کنید:
تکرار یک روش مؤثر، در مدیریت برندسازی و ماندگاری یک برند به شمار میآید هنگامی که برای اولین بار یک تبلیغ را از تلویزیون میبینید یا آن را از رادیو میشنوید یا در روزنامهها با آن برخورد میکنید، احتمال زیاد نسبت به آن بی تفاوت خواهید بود. ولی اگر همین تبلیغ را برای دومین بار بشنوید نا خودآگاه، ذهنتان یک ارتباط ظریف و کمرنگی با آنچه که مورد تبلیغ بوده پیدا میکند. البته این ارتباط آنقدر ضعیف است که بعد از چند ساعت، به کلی نام آن برند از ذهنتان پاک میشود. حال، در نظر بگیرید برای سومین بار تبلیغ این برند برای شما پخش میشود، در این مرحله احساس میکنید که چقدر نام این برند برایتان آشنا است،!! که گویی جایی آن را دیدهاید ولی به یاد نمیآورد کی یا چه زمانی بوده است. در چهارمین مرتبه که نام آن برند را میشنوید سعی میکنید به طور کامل روی آن تمرکز کنید و همین تمرکز و تأمل باعث میشود نام این برند در گوشهی از ذهنتان حک بشود و تمایل داشته باشید نام آن را باز هم در موقعیت یا فرصتی دیگر بشنوید.
3.به برند خود شخصیت بدهید!
به برند خود شخصیت بدهید. مطالعات نشان داده است افراد به موجودی اعتماد میکنند که از خود شخصیت مستقل و تعریف شدهای نشان بدهد برندتان را مثل یک دوست به مخاطبتان معرفی کنید. در مورد ویژگیهایش با مخاطبتان صحبت کنید. اگردر تبلیغات خود به دنبال جذب جوانان هستید برندتان را یک جوان دوست داشتنی، پر انرژی، خونگرم و صمیمی نشان بدهید. اگر به دنبال جذب افراد میانسال هستید برندتان را یک شخصیت جدی، مصمم و وقت شناس معرفی کنید.
4. خلاق باشید:
یک برند برای آنکه دیده شود باید با برندهای زیادی رقابت کند. دنیای تبلیغات دنیای جدیدی نیست و تا به حال ایدههای زیادی مورد استفاده قرار گرفتهاند و امروزه شاهد تبلیغاتی هستیم که عناصر و سبک یکسانی را در پیش گرفتهاند و خلاقیت زیادی در کار خود ندارند این میتواند حیات یک برند را به خطر بیاندازد!! اگر میخواهیم دیده شویم و ماندگار بمانیم باید از تبلیغات کلیشهای و متعارف فاصله بگیریم و سنت شکنی کنیم و به تبلیغاتی روی بیاوریم که خلاقانه، هنرمندانه و غیرمتعارف باشد.
5. یک لوگو خوب طراحی کنید:
شاید وقتی صحبت از یک لوگوی خوب به میان میآید، بسیاری از افرادی این تصور را دارند که منظورمان طراحیهای خوش رنگ و نگاری است که معمولاً متعلق به شرکتهای بزرگ و برندهای گران قیمت است. ولی اشتباه نکنید!! شاید بر خلاف آنچه که بسیاری از افراد فکر میکنند یک برند ساده و خوش طرح و مفهومی بسیار بیشتر از سایر برندها در ذهن میمانند و به سادگی به خاطر آورده میشوند. برای مثال برند نایک، که بسیار ساده و مفهومی طراحی شده است، به راحتی میتواند با مخاطبانش ارتباط برقرار کند.
6 . با مشتریان خود در ارتباط باشید:
در هنگام خرید از مشتری بخواهید که یک حساب کاربری نزد شما داشته باشد. چندان کار دشواری نیست،میتوانید برای ساخت این حساب کاربری از او بپرسید که شمارهی تلفن همراه اش چست یا در چه روزی متولد شده است؟ یا علاقهمند به چه رنگی است؟ به او بگویید که اگر در باشگاه مشتریان ما عضو شوی مثلاً میتوانی با اعلام شمارهی کاربریات در خریدهای بعدی از ما تخفیف بگیری. حال از طریق این شمارهی تلفن و ایمیل میتوانید با مشتریهایتان در ارتباط بمانید. روز تولدش را به او تبریک بگویید،روزهایی را به عنوان روزهای حراج برتر در نظر بگیرید و از طریق ایمیل، دوستانه و صمیمانه یک دعوت نامه برایش بفرستید و از او بخواهید که در حراجیتان شرکت کند و تخفیف ویژه بگیرد. آنها را به کانالها یا صفحات مجازی خود دعوت کنید و برای آنها مطالب ویژه و سرگرم کننده تدارک ببینید.
7. شوخ طبع باشید:
در تبلیغات برند خود از حس شوخ طبیعی استفاده کنید تا نام برند خود را در ذهن مخاطبتان ماندگار کنید اما این را بدانید که شوخ طبیعی در مواردی هم میتواند نتیجه کاملاً عکس داشته باشد و این قضیه کاملاً به شخصیت برند شما بر میگردد. همانطور که قبلاً هم اشاره شد باید به برند خود شخصیت بدهیم تا حس اعتماد بیشتری در افراد به وجود بیاوریم اگر در این شخصیت پردازی، ماهیت برند کاملاً در تضاد با شوخ طبیعی بود، این روش تأثیر منفی بر اذهان عمومی دارد.
8. یک ارزش هنری خلق کنید:
تبلیغات خود را با جلوههای بصری و شنیداری همراه کنید. کیفیت تولید محتوای تبلیغاتی را بالا ببرید، از دیالوگهای تأثیر گذار استفاده کنید یا موسیقی خاطره انگیز را به محتوای خودبیافزایید. در طراحی تبلیغات خود از عناصر هنری و جلوههای نمایشی ویژه و بدیع استفاده کنید و ترکیب رنگهای جذاب و چشم نواز که بر تأثیر گذاری پیام شما میافزاید را فراموش نکنید. برای هنریتر کردن تبلیغات خود تایپو گرافی را فراموش نکنید. تایپوگرافی در هر زبانی که از آن برای تبلیغ برند خود استفاده میکنیم امری لازم ضروری و بدون شک یکی از تکنیکهای زیباسازی و هنرمندانه سازی یک تبلیغ است. تایپوسازی یک مهارت گرافیکی برای عرضهی محتوای نوشتاری یک تبیلغ به شکلی کاملاً مؤثر بر احساسات مخاطبتان است. تایپوگرافی هنر به کار گیری انواع فونتهای نوشتاری در یک تبلیغ و شیوهی جانمایی آن ها در کنار یکدیگر است.
9. یک راهکار ارائه بدهید:
یکی از مهمترین و شاید تأثیر گذارترین روشهای ماندگاری برند ارائه یک راهکار منطقی و مشتری پسند در تبلیغات است. یادمان باشد که مشتری تنها زمانی نام یک برند را به خاطر میسپارد که در جواب این سؤال که چرا این برند را دوست داری بتواند به خود یک پاسخ منطقی و عاقلانه بدهد. در تبلیغات خود مشکلات موجود را صریحاً بیان کنید. و به مخاطب تان در تبلیغات، با دلایل علمی و استدلالهای منطقی بفهمانید که محصول شما چقدر می تواند در برابر حل این مشکل موفق عمل کند و ازسایر برندها متمایز باشد.
استراتژی های ماندگاری در ذهن مشتری:
. مشتریان خود را بشناسید و اجازه دهید آنها نیز شما را بشناسند:
یکی از لحظات مورد علاقه من وقتی است که کسی را برای اولین بار ملاقات میکنم و هنگامی که بار دیگر فرصت ملاقات پیش آید، آن فرد اسم من و جزئیات آخرین مکالمه را به خاطر دارد. این امر برای ایجاد وفاداری مشتری، حائز اهمیت است. شاید انجام آن کمی مشکل باشد که شما جزئیات مشتریان خود را به یاد داشته باشید، اما شرکتها باید برای ایجاد وفاداری مشتری و ماندگاری در ذهن او، باید تلاش کنند این کار را جزو استراتژیهای خود قرار دهند. مشتریان شما اگر احساس کنند در نزد شما ارزشمند هستند، وفادارتر خواهند بود. اکنون بسیاری از کسب و کارها با راه اندازی سیستمهای تبریک تولد یا ارسال تخفیف برای شرایط خاص، میخواهند به مشتریان بگویند که چقدر آنها با ارزش هستند.
. با تخفیفهای ویژه به مشتریان خود پاداش دهید:
دادن کوپن به مشتریان همیشه یک روش موثر برای نگه داشتن آنها است. شما میتوانید این کار را از طریق ایمیل و وب سایتهای ارتباط جمعی انجام دهید و حتما تاکید کنید که این تخفیفات تنها برای مشتریان خاص شامل میشود و دقت داشته باشید که پیشنهادهای مربوطه، بیشتر بر اساس نیاز اکثریت مشتریان باشد.
. ایجاد برنامههای منحصر به فرد برای مشتری:
اغلب کسب و کارها، از کافی شاپها گرفته تا خطوط هوایی و فروشگاههای آنلاین، برنامههای پاداش خاص برای وفاداری مشتریان دارند. این برنامهها یک ابزار قدرتمند برای جذب مشتریان جهت بازگشت مجدد هستند. اگر به دنبال چنین برنامههایی هستید، عنصر خلاقیت را فراموش نکنید و سعی کنید متفاوت باشید. این برنامه جزء تخفیفات نیست. علاوه بر پاداش دادن به مشتریان با محصولات معمول خود، ممکن است جوایز بزرگتری داشته باشید که برای به دست آوردن آن باید شرط های خاصی نظیر امتیاز را کسب کنند.
. از مشتریان خود بازخورد بخواهید:
هر چه بیشتر درباره مشتریان خود بدانید، بهتر میتوانید به آنها سرویس دهی داشته باشید. به همین دلیل ضروری است که نظرات آنها را جویا باشیم. برای اینکار برخی از خرده فروشیها به صورت حضوری بازخورد میگیرند. این روش، روش بدی نیست، اما همیشه قابل اعتماد نخواهد بود. چون ممکن است برخی از مشتریان در حالت رو در بایستی، واقعیت را بیان نکنند. برای ارزیابی دقیقتر، میتوانید از نظر سنجیهای آنلاین در وبسایت یا شبکههای اجتماعی استفاده کنید. البته این روش نیز مشکلاتی دارد اما حدالاقل نشان میدهد که نظر آنها برایتان مهم است و برای کاری که انجام میدهید ارزش قائل هستید.