سایر مقالات آموزشی

فشن مارکتینگ چیست؟

فشن مارکتینگ چیست؟

مفهوم فشن مارکتینگ:

فشن مارکتینگ دقیقا چیست و در رابطه با چه موضوعاتی است؟در بازاریابی مد و مدیریت بازار مد، تبلیغ برندها و محصولات صنعت مد به مصرف­ کنندگان موردهدف است. همانند بازاریابی­های دیگر رشته­ ها، تحقیقاتی در رابطه با اولویت ­بندی متقاضیان و مصرف­ کنندگان و هم­چنین روش­ های خلاق ارائه محصولات برای بالابردن میل مشتریان در خرید محصول صورت می­گیرد.

بازاریابی مد و مدیریت آن به­ دلیل سرعت در صنعت مد ، خاص است. برای مثال ممکن است یک بازاریاب قادر به بازاریابی شرکتی برای چندسال در یک صنعت دیگر باشد، اما در صنعت مد اینطور نیست. در صنعت مد بازاریاب باید با آخرین ترندها همگام بوده و درعین حال راه­های خلاقی برای تبلیغ محصولات بیاید. بازاریاب­ های مد علاوه بر خلاق­ بودن، می­بایستی بازار هدف خود را شناخته و بر تجارت و هدف آن از فروش و حراج­ ها و سود مناسب نیز آگاه باشد. این موارد درنهایت باید به هماهنگی خلاقیت در صنعت مد با نیازهای مشتریان و درنتیجه ایجاد سود منجر شود.

تفاوت بین بازاریابی مد و تجارت مد:

اگر شما در حال تحقیق در مورد تجارت کالاهای مد و بازاریابی مد هستید، ممکن است متوجه شوید که در نحوه توصیف آنها همپوشانی وجود دارد. ممکن است در مورد اینکه دقیقا تفاوت بین دو فیلد چیست، اشتباه کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت بین بازاریابی مد و تجارت مد مطالعه کنید.

اگر بازاریابی مد بتوان در یک کلمه خلاصه کرد، آن کلمه تبلیغات است. هدف از بازاریابی مد، شناسایی مصرف کنندگان هدف و ایجاد استراتژی های تبلیغاتی است که خریداران هدف را برای خرید یک محصول تشویق می کنند. بازاریابان مد همچنین ممکن است قیمت محصولات را تنظیم و آن را توزیع کنند. با این حال فروشندگان مد به طور معمول بر ترویج محصول به مصرف کننده تمرکز می کنند.

در مقایسه با بازاریابی مد، اصطلاح “تجارت مد” شامل یک جنبه گسترده تر از صنعت مد است. در واقع، تجارت مد تقریبا شامل هر نقطه از صنعت مد، از طراحی تا فروش است. بازرگانان مد، به دنبال افزایش سود از طریق تحلیل روند، خرید و مدیریت موجودی، و همچنین بازاریابی هستند.

وظیفه فشن مارکتینگ:

برقراری ارتباط مناسب مابین مصرف کننده ها و تولید کنندگان این صنعت است. آنچه اغلب مشاهده می کنیم این است که برخی مجموعه ها ارتباطات مناسبی از طریق این نوع بازاریابی به دست آورده اما برخی دیگر همچنان در سایه قرار دارند. طراحان دسته اول، آینده نگر بوده و نیازها و خواسته های مشتریان را پیش بینی می کنند اما دسته دوم، معمولا از روش های قدیمی که امروزه جوابگو نیست استفاده می کنند.

چه­ فردی برای بازاریابی مد مناسب است؟

بازاریاب مد نیازمند سلیقه در صنعت مد و توانایی در تجارت است. افراد برای جایگاه بازاریاب فشن، می­بایستی توانایی استفاده از کمیت و کیفیت در فهم مخاطبین هدف و خلق راه­های خلاق برای حراج­ های پیش­رو را داشته باشند. یک بازاریاب مد مناسب باید خلاق باشد و برای هرچالشی آمادهباشد و با هر شرایطی سریع وفق شود. در بازاریابی مد، تجارت و مد به­ هم برمی ­خورند. بنابراین اگر به صنعت مد علاقه دارید و تجارت رشته جذابی برایتان است، بازاریاب مد شغل رویایی شما است.

چطور به یک بازاریاب مد تبدیل شویم؟

برای تبدیل شدن به یک بازاریاب مد، مدرکی در این زمینه معمولا برای موقعیت های سطح ابتدایی لازم است. بازاریابان مد معمولاً مدرک کارشناسی لیسانس در بازاریابی مد (این مدرک در حال حاضر در این ایران به صورت آکادمیک ارائه نمی گردد) و همچنین یک مدرک بالاتر در بازاریابی مد، دارند. در اغلب موارد، داشتن تجربه یا کارآموزی، نامزدهای شغل بازاریابی در صنعت مد را جذابتر می کند، بیشتر افرادی که در این زمینه فعالیت دارند معمولاً بر اساس تجربه به این سمت می آیند.

وظایف بازاریاب مد:

» تحقیق و آنالیز بازار

در بازاریابی، اطلاع کامل از اینکه چه وسیله ­ای را می ­فروشید، امری ضروری است. بازاریاب مد می­بایستی قادر باشد تا تحقیقات کمی و کیفی مناسب در رابطه با ترندهای مد و سبک زندگی و رفتار مصرف­ کنندگان را انجام دهد. این تحقیقات برای ایجاد تصمیمات مهم دررابطه با طراحی مد و فعالیت­ های تجاری استفاده می­ شود.

» طراحی برند و توسعه

بازاریاب­های مد می­بایستی با خلق یک داستان دررابطه با برند، در مصرف کنندگان حس نزدیکی به برند و تصور خود در پوشیدن آن محصول را ایجاد کنند. لوگو، نسخه­ ها و تصاویر همگی باید با سبک زندگی و دیدی که یک برند ارائه می ­کند هماهنگ باشد و ارتباط شخصیتی با مصرف­ کننده پیدا کند.

» توسعه و مدیریت برنامه­ های تبلیغاتی

بازاریابان مد از خلاقیتشان در کنار تحقیقات بازار برای تبلیغات متقاعدکننده که مستقیما برروی مصرف­­ کنندگان اثر بگذارد، استفاده می ­کنند. هم­چنین برای تعیین برنامه پخش و توزیع تبلیغات، برنامه ­ریزی رسانه­ ها را مدیریت می­ کند. این تبلیغات ممکن­ است در روزنامه­ ها، مجلات، تلویزیون و شبکه ­های اجتماعی باشد.

» قیمت­ گذاری و توزیع

تصمیمات قیمت­ گذاری و توزیع نیز قسمتی از وظایف بازاریاب مد است که شامل تخفیفات و آنالیزهایی دررابطه با فروش محصولات در خرده­ فروشی­ها و سایت­های فروش آنلاین است که مشخص می­ کند چه محصولی، در چه محل و به چه قیمتی به­ فروش با هدف بالاترین سود ممکن برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *