بازاریابی اینترنتی

فنون بازاریابی شبکه های اجتماعی

فنون بازاریابی شبکه های اجتماعی

منظور از بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

به هر نوع بازاریابی که در پلتفرم شبکه های اجتماعی صورت گیرد بازاریابی شبکه های اجتماعی (social media marketing) گفته می شود. مسلما شامل طیف عظیمی از فعالیت هایی است که در شبکه های اجتماعی وجود دارد. اعم از به اشتراک گذاشتن یک پست بلاگ یا فروش یک محصول…

بسیاری از تکنیک هایی که احتمالا از آنها برای بازاریابی استفاده می کنید برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی مناسب نیست. این تکنیک ها و فن ها را باید بروز رسانی شده و مطابق با رسانه های امروزی استفاده کنید.همانطور که گفته شد، امروزه تقریبا بسیاری از مردم دنیا برای برقراری ارتباط با دوستان خود، رفع نیاز های آموزشی و پژوهشی، خرید مایحتاج زندگی یا بهره مندی از خدمات مورد نیاز و حتی برای پر کردن اوقات بیکاری خود از این شبکه های اجتماعی و رسانه های گروهی استفاده می کنند.
محبوبیت و مقبولیت هر یک از این شبکه های اجتماعی به نوبه خود سبب شده است که کسب و کارها و برندهای مختلف در هر زمینه ای برای بازاریابی، تبلیغات، شناختن خود به مخاطبان، عرصه محصولات و خدمات و… فعالیت های عظیمی را در این شبکه های اجتماعی متمرکز کنند.

امروزه دیگر همانند بیست یا سی سال پیش نیست که شما برای معرفی برند خود تنها به تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، بنرهای تبلیغاتی کنار جاده ها و بزرگراه ها یا پخش تراکت های تبلیغاتی اکتفا کنید. با گسترش لحظه به لحظه دیجیتال و اینترنت، شما باید بازاریابی ایمیلی انجام دهید، محتواهای بازاریابی خود را در وب سایتتان به اشتراک بگذارید و در شبکه های اجتماعی فعالیت مستمر و مفیدی داشته باشید.

چه زمانی بازاریابی شبکه های اجتماعی را شروع کنیم؟

امروزه اکثر کسب وکار ها و سازمان ها از بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده می کنند (هم به صورت رایگان و هم از طریق پرداخت مبلغی در قبال آن). پلتفرم های شبکه های اجتماعی به شما امکان دسترسی به تعداد زیادی مخاطب بدون پرداخت هزینه های کلان را می دهد. البته هیچ چیز بدون هزینه نیست. کسی که یک پست در پلتفرم شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارد از نظر زمانی هزینه پرداخت می کند. ولی سرمایه گذاری خیلی کم می تواند نتایج شگفت انگیزی داشته باشد. البته همه بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی را یک روش خوب و آسان برای درآمد زایی نمی بینند. بهترین استراتژی ها هم به برنامه ریزی دقیق نیاز دارند. روش های متفاوتی برای کسب و کار های مختلف وجود دارد که جلوتر به آنها خواهیم پرداخت.

مسئله اصلی این است که پتانسیل زیادی در بازاریابی شبکه های اجتماعی برای اکثر شرکت ها وجود دارد. این ولی به این معنا نیست که چند عدد توییت ارسال کنید و منتظر بازگشت سرمایه و پول نقد باشید!

بهترین تکنیک ها برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی:

برای داشتن کمپین موفقی در شبکه های اجتماعی علاوه بر داشتن یک استراتژی مناسب شبکه های اجتماعی، لازم است یک سری تکنیک هایی را در این زمینه در نظر داشته باشید که در ادامه به معرفی ۶ تکنیک موثر در شبکه های اجتماعی پرداخته ایم:

۱-اهداف خود را بیان کنید.
داشتن یک برنامه کامل و هدفمند از هدف موردنظرتان در استفاده از شبکه های اجتماعی بسیار لازم است. با اینکار تمام تلاش های شما برای یک بازاریابی موفق درست انجام می شود و براساس سایت bloggingwizard اگر اهداف تان را بنویسید، حدود ۳۰ درصد به موفقیت شما در کسب و کارتان اضافه خواهد شد.

۲-مخاطبین هدفتان را شناسایی کنید
ارتباط داشتن با مشتریان یکی از اصلی ترین نیازهای بازاریابی است که برای این منظور لازم است که مشتریان خود را بشناسید، با کمک روش های زیر می توانید به مخاطبین هدفتان نزدیک شوید و آنها را بشناسید:

موقعیت جغرافیایی مخاطبین را در نظر داشته باشید.
در تالارهای گفتگو با مخاطبین خود مکالمه داشته باشید.
به کامنت های بلاگ ها پاسخ دهید و در بلاگ هایی که مخاطبین هدفتان به شما نزدیک است کامنت بگذارید.
تمام کامنت ها و سوالات را در شبکه های اجتماعی پاسخ دهید.
از ابزارهای آنالیز شبکه های اجتماعی برای گرفتن بازخورد استفاده کنید.

۳-از کارهایی که رقیبانتان میکند با خبر باشید.
قبل از آنکه بخواهید برای شبکه های اجتماعی تولید محتوا کنید بهتر است بدانید که رقیبانتان مشغول چه کاری هستند. در نظر داشتن اینکه رقیبان شما کجا هستند این دید را به شما می دهد که بتوانید استراتژی مناسب برای بازاریابی شبکه های اجتماعی تان داشته باشید.ولی هدف در اینجا این نیست که ایده رقیبان تان را بدزدید و یا کپی کنید بلکه از آنها در بهبود استراتژی تان کمک بگیرید.

۴-برای داشتن محتوای مناسب برنامه ریزی داشته باشید.
بازاریابی شبکه های اجتماعی حول داشتن محتوای مناسب می چرخد، به همین دلیل شما باید ایده ی عالی برای منتشر کردن مطالب بر اساس نیاز کسب و کارتان را داشته باشید. محتوای شما نباید نه خیلی جنبه تبلیغاتی داشته باشد و نه خیلی غیر مرتبط با برند تان باشد چون در این صورت تعداد کسانی که شما را آنفالو میکنند بیشتر خواهد شد. با توجه به تکنیک های شبکه های اجتماعی سال ۲۰۱۹، محتوایی ویدیویی و محتوایی که خود کاربران تولید می کنند بسیار مورد توجه کاربران خواهد بود.

۵-در نظر داشتن زمان مناسب برای تولید پست ها
انتشار به موقع پست ها در شبکه های اجتماعی میتواند حس اعتماد و احترام به کاربران دهد. پس باید به این آگاهی برسید که چه زمانی برای انتشار پست در شبکه های اجتماعی مناسب است که بتوانید با کاربران تعامل داشته باشید.

۶-آنالیز و تحلیل کاربران
پس از ایجاد استراتژی مناسب بازاریابی در شبکه های اجتماعی، برای موفق شدن کمپین هایتان در شبکه های اجتماعی بهتر است از ابزارهای تحلیلی برای آنالیز استراتژی تان استفاده کنید که راحت تر بتوانید بازاریابی تان را بهبود دهید.

با بازاریابی شبکه های اجتماعی به چه چیزهایی دست می یابید؟

همان طور که اشاره شد استراتژی های متفاوتی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی وجود دارد. نتیجه حاصل نیز به استراتژی انتخابی شما بستگی دارد. مزایای اصلی بازاریابی شبکه های اجتماعی عبارت اند از:

ارایه خدمات با سرعت به مشتریان هر کجا که باشند.
ایجاد مسیرهای بیشتر برای فروش و تبلیغ محصول
معرفی برند به مشتریان و حفظ وفاداری آنها به محصول
ارایه محتوا و تبلیغ محصول بدون پرداخت هزینه های کلان تبلیغاتی
راحت تر شدن کار استخدام

همانطور که مشاهده می کنید مسیر میانبری برای رسیدن به این مزایا وجود ندارد. باید به شبکه های اجتماعی به عنوان یک پلتفرم نگاه کرد که تمام جنبه های کسب و کار را می توان بر پایه آنها بنا کرد.

مزیت های استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی:

مزیت های شبکه های اجتماعی میتواند به روش های مختلفی تعریف شود آن هم به این دلیل است که اهمیت آن از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار میگیرد. در ادامه چندین مزیتی که شما از بازاریابی شبکه های اجتماعی برای برندتان انتظار دارید را برایتان آورده ایم:

1: داشتن مخاطبین هدفمند
2: دسترسی مستقیم به مخاطبین
3: افزایش آگاهی از برند
4: هزینه پایین اجرا
5: افزایش فروش وسرنخ
6: ایجاد ارتباط با افراد مختلف

معایب بازاریابی شبکه های اجتماعی در ایران:

با توجه به نداشتن محدودیت در استفاده از انواع کانال های شبکه اجتماعی در تمام دنیا، این نوع بازاریابی بسیار رایجتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است ولی در ایران به دلیل داشتن محدودیت هایی در استفاده از بعضی کانال های شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، هنوز بازاریابی در شبکه های اجتماعی در ایران به درستی انجام نمی شود و شاید به همین دلیل است که کسب و کارها برای به دست آوردن درآمد از فضای آنلاین به تبلیغات آنلاین مانند تبلیغات همسان، تبلیغات بنری، تبلیغات نمایشی و … روی می آورند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی را چگونه شروع کنیم؟

اولین قدم این است که یک لیست از اهداف بلند مدت خود در رویکرد اجتماعی تهیه کنید. اینکه چه استراژی را در بازاریابی شبکه های اجتماعی به کار می گیرید کاملا به کسب وکار شما بستگی دارد. برای مثال رویکرد شرکت شما که یک محصول می فروشید با شرکتی که کار خیریه انجام می دهد متفاوت خواهد بود.

سودآوری (for-profit):
به عنوان مثال یک شرکت معروف محصولاتش را در مغازه های فیزیکی می فروشد. این شرکت کانال آنلاین خود را در شبکه های اجتماعی راه اندازی کرده است ولی در این زمینه خیلی فعال نمی باشد. آنها تصمیم دارند که در کنار فروش در مغازه های خود، فروش آنلاین نیز داشته باشند و هم چنین از طریق شبکه های اجتماعی محصولات جدیدشان را تبلیغ کنند. این فعالیت ها را می توان به آن ها توصیه کرد:

به طور پیوسته از محصولاتی که هم به صورت آنلاین و هم در مغازه ها به فروش می رسد پست به اشتراک بگذارند
استفاده از کمپین های پولی برای افزایش فروش و تعداد دنبال کننده های خود
ایجاد ارتباط با دنبال کننده های خود از طریق متون محتواهای خلاق
ایجاد تبلیغات و رقابت های اجتماعی.

غیر سودآوری (not-for-profit):
به عنوان مثال یک شرکت معروف خیریه که تاکنون هیچ کانالی در شبکه های اجتماعی نداشته است تصمیم دارد که در این زمینه برای افزایش آگاهی تبلیغ رویداد ها و یا جمع آوری کمک های مالی فعالیت داشته باشد. این شرکت می تواند با این گام ها شروع کند:

ایجاد کانال اختصاصی و تبلیغ از طریق دیگر رسانه ها (ایمیل-پست- تبلیغات تلویزیون- وبسایت) برای افزایش تعداد دنبال کننده های خود
استفاده از تبلیغات پولی برای افزایش تعداد دنبال کننده های خود
ایجاد متون و محتواهای عاطفی که قابل اشتراک گذاری باشد که با پخش پیام های خود دنبال کننده های جدیدی را جذب کنند .

مراحل استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی:

اگر تمام مراحل فوق را طی کرده اید شما آماده شروع بازاریابی در شبکه های اجتماعی هستید. در زیر به یک چک لیست برای جمع بندی نهایی اشاره شده است:

تیم خود را برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی تشکیل دهید.
با تیم خود یک لیست از اهداف بلند مدت خود تهیه کنید و از اینکه همه افراد تیم آنرا بدرستی درک کرده باشند اطمینان حاصل کنید.
اودیت خود را تهیه کرده و نتایج حاصل را با اعضای تیم در میان بگذارید.
با اعضای تیم خود یک برنامه دقیق برای ارائه خدمات به مشتریان خود در شبکه های اجتماعی تهیه کنید.
برای بودجه بندی و میزان هزینه های تبلیغات در شبکه های اجتماعی خود تصمیم گیری کنید.
یک تقویم و لیست از زمان اشتراک پست های خود ( مطابق استراتژی محتوای خود) تهیه کنید.
همیشه کارایی و نتیجه کار خود را آنالیز کرده و با بقیه اعضای تیم خود در میان بگذارید.
استراتژی خود را با توجه به نتایج حاصل توسعه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *