سئو و بهینه سازی

لندینگ پیج چیست؟

لندینگ پیج چیست؟

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟

صفحه فرود یا لندینگ پیج یک صفحه در در وب‌سایت شما است که در آنجا می‌توانید از طریق اطلاعات تماس بازدیدکننده منبعی از کسب‌وکار و تجارت خود را ارائه دهید. بازاریابان می‌توانند این اطلاعات تماس را با استفاده از فرم یعنی جایی که بازدیدکنندگان اطلاعاتی و جزئیاتی از قبیل نام، آدرس، ایمیل و عنوان شغل خود را وارد می‌کنند ذخیره کنند.

چرا Landing و از کجا آمده؟

کلمه Landing بیشتر در علوم هوافضا و هواپیما کاربرد دارد. به نقطه‌ای که خلبان هواپیما در آن فرود می‌آید نقطه لندینگ (Landing) می‌گویند. این نقطه توسط برج مراقبت به خلبان اعلام می‌شود.
چه ارتباطی بین لندینگ هواپیما و این صفحه از سایت وجود دارد که به آن صفحه لندینگ میگویند؟ در اینجا مدیر سایت و کسی که بنر تبلیغاتی را برای سایت تنظیم می‌کند حکم برج مراقبت را دارند و صفحه ای که کاربر بعد از کلیک روی بنر تبلیغاتی به آن هدایت می‌شود هم صفحه فرود. زیرا کاربر مستقیم وارد صفحه‌ای میشود که ما مشخص کرده‌ایم.

انواع لندینگ پیج:

۱. صفحه فشار (Squeeze page)

79 درصد از بازاریابی B2B می‌گویند که ایمیل موثرترین کانال برای تولید تقاضا است. بنابراین جای تعجب ندارد که صفحات فشار یکی از مهمترین و موثرترین صفحات فرود باشد. یک صفحه فشرده‌سازی صفحه‌ای است که در آن هدف این است که آدرس ایمیل کاربر ذخیره شود. هنگامی که شما آدرس ایمیل بازدیدکننده خود را داشته باشید می‌توانید با محتوای مربوطه و پیشنهادات دیگر کار بازاریابی خود را برروی او انجام دهید. متداول‌ترین نوع صفحه فشرده‌سازی وارد کردن محتوای بی‌درنگ برای دریافت آدرس ایمیل به منظور دریافت خبرنامه، کتاب الکترونیکی، لیست سفید و سایر مطالب ارائه شده می‌باشد. اطمینان حاصل کنید که صفحه فشرده‌سازی شما ساده است و به اندازه کافی وسوسه‌انگیز است تا از کاربر بخواهد آدرس ایمیل خود را بگذارد.

۲. Splash page

صفحه Splash در لندینگ پیج همیشه ذخیره اطلاعات را هدف قرار نمی‌دهد. این صفحات معمولا وقتی شخصی روی یک رسانه اجتماعی یا یک لینک محتوا کلیک می‌کند استفاده می‌شود. درواقع بازدیدکننده هنگام کلیک برروی رسانه اجتماعی یا لینک محتوا به جای ارسال مستقیم به مقاله یا مقصد مورد نظر به صفحه Splash فرستاده می‌شود.

این صفحه ممکن است اعلانی را برای کاربر به اشتراک بگذارد به عنوان مثال اعلانی مانند « ما به تازگی تاریخ کنفرانس بازاریابی 2019 را رونمایی کرده‌ایم». همچنین ممکن است از کاربر بخواهد زبانی را که ترجیح می‌دهد یا سن خود را وارد کند. ممکن است حتی صفحه Splash تبلیغی را ارائه دهد تا ناشر از آن سود ببرد.

صفحه Splash دو کار را بسیار خوب انجام می‌دهد. اول اینکه شمارش معکوس را برروی آگهی قرار می‌دهد و به راحتی امکان کلیک کردن و ورود به مقاله بدون دیدن آگهی را به کاربر می‌دهد. و دوم اینکه آگهی را به کاربر نشان می‌دهد که هدف آن بسیار روشن است.

۳. صفحه ضبط (Lead Capture Page)

صفحه ضبط شبیه به صفحه فشار است اما به طور کلی اطلاعات بیشتری را تهیه می‌کند. اطلاعاتی مانند نام کسب‌وکار، آدرس ایمیل، عنوان شغلی و صنعت و غیره مواردی هستند که این صفحات فرود می‌خواهند ذخیره کنند.

اطلاعاتی که شما در این صفحات از بازدیدکننده درخواست می‌کنید بستگی به اهداف صفحه و اهداف تیم‌های فروش و بازاریابی شما و همچنین مکان مشتری در قیف فروش شما دارد. اگر صفحه ضبط شما بالای قیف است بهتر است از فرم‌های بلند و طولانی استفاده نکنید.

با این حال اگر مشتری شما پس از نشان دادن علاقه واقعی به محصول یا خدمات شما وارد صفحه ضبط شود در اینجا می‌توانید برای کمک به صلاحیت و هدایت آن‌ها اطلاعات بیشتری از آن‌ها بخواهید.

4. کلیک از طریق صفحه فرود

همه بازاریابان می‌دانند که باید قبل از درخواست پول از مشتری ارزش خود را به مشتری ارائه دهند. کلیک از طریق صفحه فرود این ارزش را بدون اینکه برای مشتری ملموس باشد قبل از خرید با کلیک برروی دکمه «اکنون می‌توانید خرید خود را انجام دهید» به محصول یا خدمات شما می‌دهد.

غالبا این صفحه مانند صفحه فرود است که مزایا و ویژگی‌های محصول شما را به اشتراک می‌گذارد و مشتری را به سوال و جواب آزمایشی ترغیب می‌کند. هنگامی که آن‌ها روی دکمه کلیک می‌کنند به لندینگ پیج یا صفحه فرودی دیگری می‌روند که جزئیات قیمت گذاری را ارائه می‌دهد و به اطلاعات پرداخت نیاز دارد.به هرحال هنگامی که مشتری شما در این صفحه فرود می‌آید متوجه خواهد شد که چگونه باید به جلو حرکت کند تا به مقصود نهایی برسد.

5. صفحه لغو اشتراک یا Unsubscribe

این بدیهی است که شما نمی‌خواهید هیچ کمپینی را در صفحات اشتراک خود لغو کنید اما باید این گزینه را در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که کاربران با موفقیت می‌توانند لغو اشتراک کنند و به آن‌ها فرصتی داده می‌شود تا تنظیمات بگزیرده خود یا کادر خود را تنظیم کنند.

از این گذشته، فقط به این دلیل که آن‌ها نمی‌خواهند ایمیل های شما را دریافت کنند به این معنی نیست که آن‌ها ممکن است نخواهند سایت شما را مرور کنند. در نظر داشته باشید که یک گزینه شانس دوم ایجاد کنید تا باعث شود کاربران در صورت تمایل بتوانند دوباره مشترک شوند.این بدیهی است که شما نمی‌خواهید هیچ کمپینی را در صفحات اشتراک خود لغو کنید اما باید این گزینه را در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که کاربران با موفقیت می‌توانند لغو اشتراک کنند و به آن‌ها فرصتی داده می‌شود تا تنظیمات بگزیرده خود یا کادر خود را تنظیم کنند.

از این گذشته، فقط به این دلیل که آن‌ها نمی‌خواهند ایمیل های شما را دریافت کنند به این معنی نیست که آن‌ها ممکن است نخواهند سایت شما را مرور کنند. در نظر داشته باشید که یک گزینه شانس دوم ایجاد کنید تا باعث شود کاربران در صورت تمایل بتوانند دوباره مشترک شوند.

6. صفحه فرم طولانی فروش

در فرم فروش طولانی سوالات کوتاه و مختصر به شما کمک نخواهد کرد. شما باید به هر سوالی که مشتری ممکن است برای شما داشته باشد، هر مانعی که برای خرید ممکن است وجود داشته باشد و تمام مزایایی که مشتری در هنگامی حرکت در صفحه به سمت پایین از آن لذت خواهد برد فکر کنید.

7. صفحه تبلیغات پرداختی

اگر مشتریانی که روی تبلیغات پرداختی یا پولی برروی صفحه فرود شما کلیک کنند نداشته باشید سود زیادی را از دست خواهید داد. به طور کلی شما می‌خواهید از طریق این تبلیغات نیز در کنار فروش سود کسب کنید.

8. صفحه 404

404ها هیچ وقت ظاهر خوبی ندارند اما مهم است که آن‌ها را به بهترین شکل ممکن جلوه دهید. سعی کنید درمورد 404ها خلاقیت به خرج دهید به عنوان مثال می‌توانید از طنز برای جبران خطاها استفاده کنید و همیشه مخاطبان خود را به صفحه اصلی یا صفحه فرود بی‌طرف هدایت کنید.

صفحه فرود 404 خود را می‌توانید طوری قرار دهید که به عنوان یک ابزار کار کند. ما در اینجا صفحه 404 خودمان در Hubspot را مثال زده‌ایم. ما در صفحه 404 خود به کاربر سه گزینه ارائه می‌دهیم: از وبلاگ ما دیدن کنید، درمورد نرم‌افزار ما بیشتر بدانید یا برای نسخه نمایش رایگان ثبت‌نام کنید.

9. صفحه درباره ما

لزومی ندارد که صفحه درباره ما به اصطلاح بن‌بست باشد. این صفحه از صفحات فرود را می‌توانید به یک صفحه مفید تبدیل کنید.

به یک مثال از شرکت آرایشی Glossier توجه کنید. آن‌ها صفحه «درباره ما» خود را با تاریخ، چشم‌انداز و ماموریت‌های مختلف آمیخته‌اند اما همچنان به خواننده می‌آموزند که چگونه به جلو حرکت کند. در پایان صفحه نیز یک یادآوری و لینک برای خرید، پیگیری، ایمیل و اشتراک شرکت را ارائه می‌دهند و یک ایمیل اشتراک را ذخیره می‌کنند.

10.  صفحه قیمت گذاری

اگر از قیمت‌های جدید و جزئیات محصول جدید رونمایی می‌کنید ممکن است در نظر داشته باشید که یک صفحه جدید برای این تغییرات در لندینگ پیج در نظر بگیرید. صرف نظر از آن صفحه قیمت‌گذاری شما باید یکی از بهترین صفحات در سایت شما باشد.

در اینجا می‌توانیم صفحه قیمت‌گذاری Wista را مثال بزنیم که به وضوح 3 بسته از محصولات آنان را که از صفحه شروع لینک داده شده است ترسیم می‌کند. چیزی که من درمورد صفحه قیمت‌گذاری آن‌ها دوست دارم دو جعبه‌ای است که درست بعد از لیست ویژگی‌ها و قبل از توصیفات قرار داده‌اند. آنها تماس‌‌های ویژه‌ای را برای علاقمندان ارائه می‌دهند که ممکن است نیاز آنان در این سه جعبه پیشنهادی قرار نگرفته باشد.صفحه قیمت‌گذاری خود را به نحوی تنظیم کنید که حتی اگر از خدمات اضافی با نیاز مشتری نیز صحبتی نکردید مشتری به انتخاب خود به طرز ماجراجویانه‌ای صفحه را کنکاش کند.

11. صفحه تشکر

اغلب اوقات یک صفحه تشکر از خرید هدف واقعی را دنبال نمی‌کند. این صفحه درواقع چیزی را به شما می‌گوید که از قبل می‌دانید. به عنوان مثال محتوایی مانند این در صفحه تشکر ظاهر می‌شود: «شما اکنون یکی از بهترین وایت پاپ‌های دنیا را بارگیری کرده‌اید». صفحه تشکر شما باید همراه با یک پیشنهاد اضافه یا یک هدف برای تشکر از کاربر همراه باشد.

به شما فرصتی باور نکردنی داده شده است تا ارزش بیشتری به مشتری ارائه دهید، آن را هدر ندهید.

مثال دیگری از صفحه تشکر در Hubspot را برای شما آورده‌ایم. در این صفحه یک پیشنهاد اضافه برای دریافت مشاوره رایگان درباره اعمال محتوای تولید شده توسط کاربر ارائه شده است. فرم دریافتی مشاوره اطلاعات متفاوت و دقیق‌تری راجع به Hubspot درباره نیازهای شغلی درخواست‌کننده ارائه می‌دهد.

دکمه فراخوان یا Call To Action چیست؟

دکمه فراخوان یا به اختصار CTA اصولا در ساخت صفحات فرود بسیار مورد توجه گرفته می‌شود و از اهمیت بسیاری برخوردار است و از اهداف صفحات فرود کلیک خوردن این دکمه است، پس باید در طراحی و نحوه چیدمان و مکان آن دقت لازم را به‌کار برد ولی در درجه اول لازم است زمینه کلیک خوردن دکمه CTA را فراهم کنیم. منظور این است که کیفیت محتوا، استایل صفحه و نحوه چیدمان دیگر المان‌ها در صفحه فرود کمک بسیاری به بالا رفتن میزان کلیک CTA می‌کند. دکمه فراخوان یا CTA می‌تواند برای درخواست عضویت در خبرنامه، برای درخواست دانلود فایل و یا پر کردن یک فرم مورد استفاده قرار گیرد.

بعد از طراحی اولیه دیگر المان‌های صفحه فرود، یکی از مهم‌ترین نکات طراحی دکمه Call To Action است. باید بدانیم این دکمه‌ها و فرم‌ها را چگونه طراحی کنیم و در کجای سایت بکار ببریم. در مورد استفاده از رنگ باید در این دکمه‌ها دقت زیادی داشته باشیم تا بتوانیم جاذبه ایجاد کنیم نه دافعه! در عکس زیر اطلاعاتی از اینکه باید از چه رنگ‌هایی استفاده کنید و از چه رنگ‌هایی باید پرهیز کنید را می‌دهد، هر چند این اطلاعات صرفا برای دادن دید کلی به شما است و ممکن است برای یک تجارتی مفهومی دیگر پیدا کند.

اثر رنگ ها در دکمه call to action

اینکه بتوانید Call-to-Action های بهتر و جذاب‌تر طراحی کنید، فقط به میزان علم گرافیک شما بستگی ندارد و باید در کنار علم گرافیک نمونه‌های موفق را هم بررسی کرده و حتی از آنها الگوبرداری کنید. شرکت Hubspot کتابی را انتشار داده که در آن صد و یک Call to Action تاثیرگذار به نمایش گذاشته شده و بی‌شک این کتاب الکترونیکی می‌تواند برای شما هم الهام بخش باشد. برای دانلود این کتاب بر روی لینک زیر کلیک کنید.

اثر یک لندینگ پیج خوب در سئو یک وبسایت:

برخی از لندینگ پیج ها می‌تواند به صورتی طراحی شود که طرح آن باعث ارتقای آن لندینگ پیج در نتایج جستجوی گوگل شود. مثلا صفحه مربوط به دوره آموزشی سئو ما (mizfa.com/blog/seo-training-topics) یک نوع لندینگ پیج آموزشی هست که به خاطر نوع طراحی و کاربرپسند بودن آن باعث شده به صورت اتومات در اکثر کلمات خوب رتبه کسب کند، بدون آنکه ما اثر مستقیم در آن داشته باشیم.

دقت داشته باشید که تجربه کاربری می‌تواند اثر خوب بر روی سئوی سایت شما داشته باشید، اگر صفحه ای که ما طراحی میکنیم یک طرج خوب و اثرگذار داشته باشد می‌تواند نرخ درگیری کاربران را افزایش دهد. مثلا زمان بیشتری در صفحه و سایت سپری کنند، نظرات بیشتری ارسال کنند، آن صفحه را بیشتر به اشتراک بگذارند و باعث شود حتی بسیاری آن صفحه را در سایت خودشان لینک بکند و شما در این صورت یک نوع لینک سازی طبیعی برای سایتتان ایجاد کرده‌اید.

همه این موارد بالا اثرات مثبتی در سئوی یک وبسایت با طراحی یک لندینگ پیج خوب ایجاد می‌شود. ما در پروژه های سئوی میزفا همیشه در طراحی لندینگ پیج ها سعی کردیم بالاترین بازخوردها و اثربخشی ها را کسب کنیم. اگر نیاز به طراحی لندینگ پیج داشتید با میزفا در تماس باشید و اگر خود تمایل به طراحی دارید به نکاتی که بالا اشاره کردیم توجه ویژه تری داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *