بازاریابی اینترنتی

لینکدین مارکتینگ به چه شکل است؟

لینکدین مارکتینگ به چه شکل است؟

لینکدین چیست؟

لینکدین در واقع یک شبکه اجتماعی حرفه ای است که اساسا برای بهبود کسب و کارهای مختلف و آشنا کردن دیگران با آن ها طراحی شده است. با این حال، استفاده از لینکدین تنها به این موضوع محدود نمی شود و کاربران این شبکه اجتماعی می توانند از طریق آن، با افراد دیگری که در حوزه کاری شان فعالیت می کنند، آشنا شوند و با آن ها ارتباط برقرار کنند.

همچنین می توان از این سیستم برای پیدا کردن کار یا استخدام افراد نیز استفاده کرد. این موضوع چندان مسئله عجیبی نیست؛ کافیست سری به صفحات اشخاص یا شرکت های مختف بزنید تا از این مسئله با خبر شوید. علاوه بر این، محدود به داشتن یک حساب کاربری نیستید و می توانید با در اختیار داشتن چند اکانت مختلف، استفاده های متعددی از لینکدین داشته باشید. کار کردن با این پلفترم نیز بسیار راحت تر از چیزیست که فکرش را می کنید.

تاریخچه لینکدین:

لینکدین در اتاق بنیانگذار آن یعنی رید هافمن Reid Hoffman در دسامبر ۲۰۰۲ متولد شد و سایت لینکدین به طور رسمی در ۵ مه ۲۰۰۳ راه اندازی شد. رید قبلاً در هیئت مدیره گوگل، ایبی و پی پال کار میکرد، بنابراین قبل از شروع، او یک پشتوانه اثبات شده و رزومه مناسبی داشت.

لینکدین در ۵ مه ۲۰۰۳ به صورت یک شبکه اجتماعی زنده هویت پیدا کرد، بنابراین لینکدین ۱۶ سال سن دارد. البته این مدت برای یک شبکه اجتماعی چندان کم نیست! جالب است بدانید لینکین یکی از قدیمی ترین سیستم عامل‌های اجتماعی اصلی می‌باشد و قدیمی تر از یوتیوب، فیس بوک و توییتر است.

از زمان شروع پروژه، لینکدین هر سال قابلیت‌های جدیدی را در خود پرورش می‌داد. در سال ۲۰۰۵ ، لینکدین با راه اندازی مشاغل و اشتراک‌های خود، گزینه‌های پرداختی را آغاز کرد. در آغاز سال ۲۰۰۶ لینکدین بیش از ۵ میلیون عضو داشت و پروفایل‌های عمومی را به عنوان سابقه‌ای از حرفه فعلی و گذشته خود راه اندازی کرد. همچنین این اولین سالی بود که لینکدین توانست از پروژه خود سود کسب کرد. در سال ۲۰۰۷ لینکدین با راه اندازی اولین دفتر بین المللی خود در انگلستان از پایگاه ایالات متحده فاصله گرفت و در ابتدای سال ۲۰۰۸ نسخه های فرانسوی و اسپانیایی این پلتفرم، مسیر را برای جهانی شدن لینکدین هموار کردند. در سال ۲۰۰۹ اعضای لینکدین به ۵۵ میلیون رسید. با ورود مشاغل جدید، لینکیدن با ۸۵ میلیون عضو در آغاز سال ۲۰۱۰ رشد شگفت آوری را تجربه کرد. این شبکه دفاتر بیشتری را در سراسر جهان گشود و آن را به ده سایت بین المللی با بیش از ۱۰۰۰ کارمند گسترش داد. این روند تا به امروز ادامه دارد. در واقع میتوان گفت لینکدین اگرچه آرام قدم بر می‌دارد اما همواره رو به جلو حرکت کرده است.

منظور از لینکدین مارکتینگ چیست؟

لینکدین مارکتینگ یا بازاریابی لینکدین در واقع یکی از زیرمجموعه‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و دیجیتال مارکتینگ است که می‌توان آن را به عنوان استفاده از بستر این شبکه اجتماعی برای برقراری ارتباطات قوی و مستمر، تولید سرنخ، جلب اعتماد مخاطبان و ارزش آفرینی در راستای تحقق اهداف بازاریابی و فروش تعریف کرد.
در واقع بازاریابی در لینکدین به این معناست که ما از این شبکه اجتماعی استفاده کنیم و بتوانیم هر چه بیشتر به اهداف تعریف شده در استراتژی‌های فروش خود نزدیک‌تر شویم. بدون شک در دنیای امروز بازاریابی و تبلیغات صرف به فروش مستقیم محدود نمی‌شود. ابتدا باید با برقراری ارتباط، خلق ارزش و تولید محتوا بتوانید رابطه خودتان را با مخاطبان شکل دهید و سپس محصولات و خدمات‌تان را ارائه کنید.

سه فاکتور مهم در لینکدین:

» استراتژی بازاریابی در لینکدین

طراحی یک استراتژی روشن در بازاریابی با لینکدین اولین گامی است که شما باید برای موفقیت بردارید. داشتن استراتژی بازاریابی یعنی بدانید دقیقا کجا هستید و قصد دارید به کجا برسید. در واقع استراتژی شما مثل نقشه راهی است که شما را به مقصد رهنمون می سازد. برای داشتن یک استراتژی مناسب باید به سوالاتی مثل پرسش‌های زیر پاسخ روشنی بدهید:

. چه کسانی مخاطبان هدف شما هستند و به طور کلی هدف شما از فعالیت در لینکدین چیست؟

. صنایع مرتبط با حرفه‌ی شما چیست؟

. در چه بازه زمانی قرار است به چه میزان پیشرفت برسید؟

. بودجه شما چقدر است و چقدر میخواهید برای بازاریابی در لینکدین هزینه کنید؟

. پلن شما برای تعاملات سازنده در لینکدین چیست؟

» تولید محتوای مناسب برای بازاریابی در لینکدین

حال که استراتژی شما مشخص شده است، باید به تولید محتوای مناسب برای شبکه لینکدین خود بیندیشید. اما محتوای مناسب برای لینکدین ویژگی هایی دارد که باید با آن آشنا باشید. محتوای پست‌هایی که شما منتشر می‌کنید بسیار حائز اهمیت است. لینکدین یک محیط حرفه ای است. محتوای شما باید جدی و رسمی باشد. در اینجا خبری از پست های طنز و خانوادگی نیست. محتوای شما کاربران را وادار به تعامل با شما خواهد کرد. بنابراین برای تولید محتوای مناسب باید به موارد زیر دقت کنید.

. مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه نیازهایی دارند؟ محتوای شما باید بر اساس نیاز مخاطبانتان تنظیم شود.

. از محتوای بصری بیشتر استفاده کنید. محتوا در قالب عکس و فیلم تاثیر بیشتری بر مخاطب میگذارد.

. محتوای مناسب برای لینکدین باید متنی رسمی و در عین حال لحنی دوستانه داشته باشد.

. موضوعی جدی و در عین حال جذاب و خلاقانه انتخاب کنید. از موضاعاتی با محوریت طنز، سیاست و مذهب پرهیز کنید.

. سعی کنید از لینک های زیادی در متن محتوای خود استفاده نکنید زیرا این مورد میتواند تاثیر نامطلوبی بر دیدگاه مخاطبان داشته باشد.

. از کلمات و عبارات کلیدی مناسب استفاده کنید.

. به صفحه شرکت خود یک بک لینک ایجاد کنید. این موضوع به جهت افزایش رتبه شما در نتایج موتورهای جستجوگر ضروری است.

. تولید محتوای بهینه شده را به طور منظم و در فواصل معیین منتشر کنید.

. هشتگ‌های ترند متناسب با صنعت خود را پیدا کنید و در کنار محتوای خود از آنها استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: تکنیک های ایمیل مارکتینگ موفق

» استفاده مناسب از امکانات لینکدین

لینکدین امکانات بسیار زیاد و متنوعی در اختیار شما قرار میدهد که آگاهی از عملکرد آنها می تواند تاثیر بسیار زیادی در بازاریابی در لینکدین داشته باشد. برای دسترسی به برخی از امکانات لینکدین باید پول پرداخت کنید. در این راستا مقاله لینکدین پرمیوم را مطالعه بفرمایید. لینکدین در جهت کمک به بازاریابان دیجیتالی امکانات خاصی را در نظر گرفته است. مهم ترین ابزار و امکانات لینکدین در راستای بازاریابی را میتوان به صورت زیر فهرست کرد:

. اکانت تجاری

. ابزار جمع آوری داده مثل Campaign Manager و Reporting UI

. لینکدین پرمیوم

. محتواهای تبلیغاتی یا حمایت شده (Sponsored Content)

. Analytics

. InMail

مزایای بازاریابی در لینکدین برای کسب و کارها:

همان طور که اشاره کردیم لینکدین شبکه اجتماعی ویژه کسب و کارها، مدیران و متخصصان است که بیش از ۶۰۰ میلیون کاربر دارد. همین موضوع نشان می‌دهد که این شبکه اجتماعی ظرفیت‌های زیادی برای بازاریابی و تبلیغات دارد؛ چراکه می‌توانید با مدیران تصمیم‌گیرنده به طور مستقیم در ارتباط باشید و بعد از برقراری ارتباط محصولات و خدمات‌تان را در معرض دید آنها قرار دهید.
ضمن اینکه چون کسب و کارها و مدیران ارشد در این شبکه اجتماعی حاضر هستند، در نتیجه می‌توانید متوجه نیازها و درخواست‌های آنها شوید و متناسب با خواسته مشتریان محصولات و خدمات خود را عرضه کنید. از سوی دیگر می‌توانید از فضای خوب و رایگان این سایت برای بازاریابی محتوایی استفاده کنید تا مشتریان بیش از پیش با محصولات و خدمات شما آشنا شوند.
ناگفته نماند لینکدین می‌تواند یکی از بهترین ابزارهای موجود برای تحقیق و بررسی، اطلاع از جدیدترین ترندهای بازاریابی، بررسی دقیق رقبا و رصد فعالیت آنها، تحقیقات بازار، نیازسنجی، مدیریت بحران و ارائه بهتر خدمات مشتریان باشد.

لینکدین به غیر از بازاریابی چه کمکی به ما می‌کند؟

» ارتباط کارفرما و نیروهای متخصص

در درجه اول با استفاده از این پلتفرم می‌توان به نیروی انسانی مورد نیاز و متخصص دست پیدا کرد. پیدا کردن نیروی متخصص با روش‌های معمول، هزینه‌های گزافی را برای کارفرما به همراه دارد.

لینکدین مارکتینگ این بستر را برای متخصصین و هم‌چنین کارفرمایان فراهم آورده تا با جستجوی مهارت مورد نیاز خود، در کمترین زمان به بهترین نیروهای متخصص برسند.

» شناسایی مشتریان بالقوه

در دنیای کسب وکارهای امروز، فارغ از کوچک و بزرگی شرکت‌ها و فروشگاه‌ها، همه به یک میزان نیاز به جذب مشتری و وفادار نگه داشتن مشتری‌هایشان دارند و در این بین شناخت مشتری بالقوه و خصوصیات آن نقش پررنگی در بهبود کسب و کارها دارد.

لینکدین این امکان را فراهم آورده تا بتوان نمودار تحلیلی ۶ ماهه (به صورت دوره‌‌ای و یا روزانه) هر پست را که شامل اطلاعاتی از قبیل تعداد بازدید کنندگان، کامنت‌ها، لایک‌ها، میزان اشتراک گذاری‌ها و… می‌شود را مشاهده کرد.

با استفاده از این ابزار می‌توان مشتریان بالقوه را شناسایی کرد و متناسب با آن برای شرکت اهداف جدیدی را برنامه‌ریزی کرد.

» شناخت فرصت‌های جدید و آنالیز رقبا

در لینکدین با ثبت فعالیت‌های تجاری شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف، شما می‌توانید به راحتی فرصت‌های جدید را شناسایی کنید. با استفاده از ابزارهای موجود در لینکدین نیز می‌توانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و نیازهای آنان را بشناسید.

همچنین در لینکدین محلی برای نمایش تبلیغات پیشنهادی در نظر گرفته شده که در آن محصولات مشابه با محصولات پیشنهادی شرکت که توسط سایر رقبا ایجاد شده‌‌اند، در معرض نمایش قرار می‌گیرند. شما از این فرصت می‌توانید در جهت همکاری با سایر کسب و کارها و یا آنالیز رقبا بهره ببرید.

تاثیر لینکدین مارکتینگ بر برندسازی:

امروزه برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ در کسب و کارها از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است و حتی به نحوی در برندسازی شرکت نیز تاثیر مستقیم دارد.

تصویری که کارکنان کلیدی یک شرکت ایجاد می‌کنند رابطه مستقیمی با وفاداری مشتریان دارد. برای تقویت برند یک شرکت می‌توان از برند افرادی که در ارتباط با مشتریان هستند، بهره برد. همچنین برندسازی کارکنان شرکت، می‌تواند هماهنگی داخلی برای مفاهیم شرکت ایجاد کند. هرچه پرسونال برندینگ کارکنان با کارفرمایان شرکت هماهنگی بیشتری داشته باشد، میزان هماهنگی داخلی میان مفاهیم برند نیز بیشتر شده و در نتیجه مشارکت کارکنان برای ارائه خدمات افزایش خواهد یافت.

استراتژی لینکدین مارکتینگ:

» پروفایل لینکدین خود را کامل کنید

پروفایل شما در لینکدین اولین قسمتی است که بیننده را به خود جلب می‌کند. اگر در لینکدین حساب کاربری ندارید، یک حساب ایجاد کنید. اگر حساب دارید، آن را کامل کنید. اگر تنها یک حساب شخصی دارید، باید یک پروفایل شرکتی ایجاد کنید. موارد زیر را در نظر بگیرید:

. پروفایل‌هایی که عکس‌های عالی دارند بیشتر دیده می‌شوند و در نهایت نتایج بهتری دریافت می‌کنند. در عکس خود از پس‌زمینه‌های خنثی و نور ملایم استفاده کنید. از سلفی یا عکس‌های گروهی استفاده نکنید. برای رنگ لباس، از رنگهایی استفاده کنید که با رنگ زمینه همخوانی داشته باشد و در راستای شخصیت و اهداف شما باشد. عکس خود را همزمان حرفه‌ای و جذاب انتخاب کنید تا بینندگان تشویق شوند که با شما آشنا شوند.
صمیمی اما متین باشید. نباید این حس را به بیننده القا کنید که شدیداً به دنبال مشتری یا استخدام هستید. بلکه باید خود را به گونه‌ای معرفی کنید که دیگران مشتاق کار کردن با شما هستند. به جای نشان دادن نیازهای خود، بر ارزشهایتان تمرکز کنید. بنابراین از توصیفات اول شخص برای خود استفاده کنید و خود را به گونه‌ای معرفی کنید که مدیران به استخدام او علاقمند هستند.

. در پروفایل لینکدین خود از کلمات کلیدی خوب استفاده کنید. توضیحات پروفایل شما باید حاوی کلمات کلیدی ضروری باشد که در راستای شغل مورد نظر شما باشد. از این کلمات هنرمندانه استفاده کنید و بیش از حد آنها را به کار نبرید. پاراگراف‌ها را کوتاه بنویسید و با توجه به اینکه خوانندگان پروفایل شما از دستگاه‌های متفاوتی استفاده می‌کنند، متن شما باید خوانا و قابل فهم باشد.

. موفقیت‌های خود را در پروفایل لینکدین برجسته کنید. هدف شما این است که مخاطبتان نکات برجسته شغلی شما را ببیند. هر اطلاعاتی را در این زمینه ذکر کنید، اما نباید اینگونه به نظر برسد که اغراق کرده‌اید.

. پروفایل لینکدین خود را چندبار مرور و اصلاح کنید. اشتباهات تایپی باعث می‌شوند که شما غیرحرفه‌ای به نظر برسید. بنابراین حتماً نوشته خود را مرور کنید. همچنین از ارائه اطلاعات نامربوط جلوگیری کنید.

» مخاطب و اهداف خود را تعریف کنید

دومین استراتژی بازاریابی لینکدین، شناسایی اهداف و مخاطب است. طبق گفته پیتر دراکر، نویسنده معروف، اگر نمی‌توانید چیزی را بسنجید، نمی‌توانید آن را بهبود دهید. باید برای خود تعریف کنید که در لینکدین دقیقاً به دنبال چه هستید و این اهداف دقیقاً چه ارتباطی با شغل، برند شخصی یا بیزینس شما دارند؟ بنابراین این وظیفه شماست که درک روشنی از این اهداف داشته باشید تا بتوانید تاکتیک‌های مناسب، نوع محتوا و شیوه دنبال کردن اهداف در لینکدین را تعیین کنید. اهداف خود را بنوبسید، مشخص کنید که چگونه می‌خواهید به آنها برسید و سپس مراحل پیشرفت خود را ثبت کنید.

» در لینکدین محتوای مفید و اصیل تولید کنید

همانگونه که می دانید، لینکدین یک رسانه اجتماعی برای متخصصان و افراد حرفه‌ای است بنابراین باید بهترینِ خود را به نمایش بگذارید. یکی از اهداف اصلی حضور در لینکدین این است که اعتبار خود را تثبیت و برند خود را تقویت نمایید. تولید محتوای با ارزش و مفید یک راه مطمئن برای رسیدن به این هدف است. به عبارت دیگر، موضوع محتوای شما باید نماینده برند شما باشد و شبکه هدف شما را جذب کند. محتوای شما باید دقیقاً مشکلات مخاطب را بیان کند و راه حل‌های مناسب برای آن ارائه دهد. به این ترتیب، همیشه توصیه می‌شود که شما محتوای باکیفیت مرتبط که توسط دیگران تولید شده است نیز در صفحه لینکدین خود به اشتراک بگذارید و نیازی نیست که همیشه محتوای منحصر به فرد خودتان را پست کنید. در حقیقت شما باید 40 درصد محتوای خود را از محتوای دیگران استفاده کنید. برای اینکه مطمئن شوید محتوای لینکدین شما مناسب است، باید این سؤالها را از خود بپرسید:

. آیا محتوای من به مخاطب ارزش می‌افزاید؟
. آیا به من کمک می‌کند خود را به عنوان فرد حرفه‌ای نشان دهم؟
. آیا محتوا شفاف است؟
. آیا مشکلات مخاطب را حل می‌کند؟

در نهایت، بسیار مهم است که برنامه زمانی انتشار محتوای شما منظم باشد. برای خود برنامه زمانی تنظیم کنید و اسپمی و تبلیغی نباشید.

پیشنهاد مطالعه: رترومارکتینگ چیست؟ و چگونه انجام میشود؟

» از گروههای لینکدین بهره ببرید

شما باید با پیوستن به گروهها یا ایجاد یک گروه جدید، صفحه لینکدین خود را تقویت کنید. این یک راه عالی برای ایجاد شهرت برای برند است. گروه‌های لینکدین بهترین مکان برای داشتن مکالمات مرتبط هستند که صفحه شما را فعال و به روز نگه می‌دارد. می‌توانید گروههای جدید در حوزهخود را پیدا و دنبال کنید. گروه‌ها به شما کمک می‌کنند روابط جدید بسازید و یک محیط خوب برای بحث در مورد مسائل مرتبط، به اشتراک‌گذاری ایده‌ها یا یادگیری مطالب جدید هستند. موارد زیر از مزایای گروههای لینکدین هستند:

. تبدیل به یک رهبر فکری می‌شوید، به ویژه اگر محتوای عالی داشته باشید.
. ایجاد ارتباط را تقویت می‌کند به ویژه وقتی افراد با افکار مشابه را دور هم جمع می‌کنید.
. ترافیک را به سایت شما هدایت می‌کند.
. شبکه‌های فردی ایجاد می‌کنید که می‌توانید پیامهای هفتگی برای آنها ارسال کنید.

» از تبلیغات داخلی لینکدین استفاده کنید

لینکدین چند گزینه تبلیغاتی مختلف دارد که بازاریابان می‌توانند از آنها استفاده کنند. محبوب‌ترین گزینه، محتوای اسپانسری لینکدین است. این گزینه به شما اجازه می‌دهد محتوای خود را به متخصصان خارج از گروه بازدیدکنندگان و دنبال‌کنندگان خود ارسال کنید. به عنوان مثال، اگر محتوای شما نرخ مشارکت بالایی داشته شما می‌توانید با استفاده از تبلیغات داخلی، آن را بیشتر در معرض دید قرار دهید. این گزینه تعاملی است و لایک‌ها، نظرات و به‌اشتراک‌گذاری‌ها می‌توانند آن را تقویت کنند. البته به خاطر داشته باشید که محتوا تنها به معنای متن نیست و شامل عکس، لینک و ویدیو نیز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *