سئو و بهینه سازی

لینک بیلدینگ چیست؟

لینک بیلدینگ چیست؟

لینک بیلدینگ (Link Building) چیست؟

به فرآیند دریافت “هایپرلینک” از یک وب سایت به وب سایت شما، لینک بیلدینگ گفته میشه.
لینک بیلدینگ و ساخت بک لینک یک معنی دارن. کلا لینک بیلدینگ فرآیند دریافت لینک های خارجی به سمت وب سایت شماست، که یکی از هزاران تکنیک های بهینه سازی موتورهای جستجوست.
هایپر لینک (hyperlink) که معمولاً به اون لینک گفته میشه، راهی برای کاربران است تا بین صفحات مختلف اینترنتی جستجو کنن. موتورهای جستجو با استفاده از لینک ها وب سایت ها رو تعقیب میکنن. موتورهای جستجو، لینک های موجود در بین تک تک صفحات اینترنتی رو دنبال میکنن و تمام لینک های موجود در بین وب سایت ها رو زیر نظر دارن.
برای موتورهای جستجو که صفحات اینترنتی زیادی رو زیر نظر دارن، لینکها به عنوان یک راه ارتباطی بین صفحات اینترنتی هستن. با استفاده از لینک بیلدینگ و تجزیه و تحلیل لینکهای پیچیده، موتورهای جستجو به راحتی میتونن بین صفحات اینترنتی پیمایش کنن.
روش های زیادی برای لینک بیلدینگ وجود داره، که سختی و آسونی متفاوتی دارن. با این حال متخصصان سئو معتقدن لینک بیلدینگ یکی از سخت ترین قسمت های کارشونه. خیلی از متخصصان سئو بیشتر زمانشون رو برای لینک سازی دقیق و هدفمند صرف میکنن. به همین دلیل، اگر بتونین برای وب سایتتون لینک هایی با کیفیت و معتبر دریافت کنین، در بهینه سازی سایت تون برای موتورهای جستجو از رقباتون فاصله میگیرین.

انواع و اقسام لينک بيلدينگ چيست؟

در اين بخش به معرفي انواع و اقسام شيوه هاي لينک سازي در يک سايت خواهيم پرداخت:

به طور کلي لينک سازي دو نوع دارد:

» لينک سازي دروني – يا لينک سازي داخلي

لينک سازي دروني يا (Internal link) به ساخت بک لينک ، يا لينک سازي در داخل سايت مي گويند ، مثلا ما در داخل اين صفحه به مقاله هاي ديگر مون هم لينک داده ايم ، اين ساده ترين نوع لينک سازي دروني مي باشد .

» لينک سازي بيروني يا لينک سازي خارجي

لينک سازي حارجي يا (External links) به ساخت بک لينک يا لينک سازي ازخارج سايت مي گويند .

تعدادي از معيار هاي ارزش گذاري يک لينک خارجي عبارتند از:

• قابل اعتماد بودن دامنه ي وبسايت لينک دهنده
• فعال بودن سايت مبدا و به روز رساني شدن مستمر محتواي آن
• ميزان محبوبيت صفحه لينک دهنده (مبدا)
• ارتباط موضوعي بين محتواي صفحه ي مبدا و مقصد
• تعداد دامنه ها يا سايت هاي لينک دهنده به صفحه ي سايت

پیشنهاد مطالعه: روش های لینک سازی هدفمند

لینک ها برای موتور های جستجوگر چه معنایی دارند؟

می توان گفت، موتورهای جستجوگر به دو روش از لینک ها استفاده می کنند:
» برای یافتن وب سایت ها و صفحات جدید
» برای تصمیم گیری دربارۀ رتبه بندی یک سایت
زمانی که موتورهای جستجوگر وب سایت ها را شناسایی می کنند، می توانند محتوای آن صفحات را استخراج و به ایندکس خود اضافه کنند. به این ترتیب، آنها می توانند تصمیم بگیرند آیا یک صفحه کیفیت لازم برای رتبه بندی در کلمات کلیدی مرتبط را دارد یا خیر؟ (گوگل یک ویدئوی کوتاه در مورد این موضوع تهیه کرده که روند کار را در آن به طور کامل توضیح داده است). هنگامی که موتورهای جستجوگر در این باره تصمیم می گیرند، تنها به محتوای صفحه دقت نمی کنند، بلکه تعداد لینک هایی که به سایت اشاره دارند و کیفیت آن لینک ها برایشان اهمیت دارد. در کل می توان گفت، هرچه تعداد لینک های شما در وب سایت های معتبر بیشتر باشد، رتبۀ وب سایت شما در نتایج جستجو بالاتر خواهد بود.
لینک ها به عنوان یکی از فاکتورهای مهم سئو و رتبه بندی سایت، همان عواملی هستند که به گوگل اجازه دادند بازار موتورهای جستجوگر را در دهۀ 90 احاطه کند. لَری پِیج، یکی از موسسین شرکت گوگل، PageRank را اختراع کرد که به گوگل اجازه می داد بر اساس تعداد بک لینک ها ، کیفیت یک وب سایت را اندازه گیری کند. این روش اندازه گیری به عنوان یکی از ابزارها در الگوریتم رتبه بندی کلی استفاده می شد و توانست محبوبیت بسیار زیادی کسب کند زیرا روش خیلی خوبی برای تعیین کیفیت یک سایت بود.
روش PageRank فوق العاده موثر بود زیرا بر این مبنا پایه گذاری شده بود که هر لینک به عنوان یک رای تایید برای یک صفحه به شمار می آمد. به طور مثال اگر صفحه ای کیفیت لازم را نداشت، هیچ لینکی دریافت نمی کرد. در واقع تئوری بیان می کرد: هنگامی که فردی به وب سایتی (غیر از وب سایت خودش) لینک می دهد به این معنی است که صفحه مذکور منبع اطلاعاتی مفیدی به شمار می آید. در غیر اینصورت نمی بایست این صفحه لینک شود. همانگونه که شما یک رستوران بد را به دوستتان معرفی نمی کنید.
با این حال، طولی نکشید که متخصصان سئو روش هایی را برای دور زدن قوانین گوگل و دست کاری PageRank و نتایج جستجوی کلمات کلیدی یافتند. در همین راستا، گوگل نیز برای یافتن این وب سایت های اسپم گونه، فعالیت خود را آغاز کرد. فیلتر گذاری های متعدد و ارائه آپدیت های منظم از روش های گوگل برای مقابله با وب سایت هایی بود که شایسته رتبۀ یک نتایج جستجو نبودند.
این دور زدن ها گوگل را وادار کرد که برخی از روش های لینک بیلدینگ خود را که قبلاً معرفی کرده بود، بی اعتبار کند. برای مثال روش ثبت آدرس وب سایت در فهرست های راهنما و دریافت لینک به ازای آن، یکی از روش هایی بود که در برهۀ زمانی خاصی توسط گوگل پیشنهاد می شد، اما از آنجاییکه متخصصان سئو از این روش سوء استفاده کردند، گوگل تصمیم گرفت که مانند سابق به این روش لینک دهی اهمیت ندهد.
اخیراً گوگل روش های تنبیهی را برای وب سایت هایی که چنین اقدامات اسپم گونه ای را انجام می دهند، در نظر گرفته است: وب سایت هایی که بیش از حد به دیگر وب سایت ها لینک می دهند. آپدیت های نسخۀ “پنگوئن” گوگل به همین دلیل ایجاد شده اند. راهنمای پنگوئن به شما می گوید باید از چه روش های لینک بیلدینگ پرهیز کنید تا بتوانید بهترین عملکرد را در چارچوب قوانین گوگل داشته باشید. راهنمای (قوانین) گوگل یکی از مباحث مهمی است که در آینده در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

مزایای لینک بیلدینگ چیست؟

» افزایش رتبه ی وبسایت شما در صفحه نتایج جستجو «

وقتی شما کلمه ای رو در موتورهای جستجو، جستجو میکنین، موتور جستجو، مجموعه ای از فاکتورهای مربوط به وبسایت ها رو بررسی میکنه و براساس این فاکتورها بهترین و مرتبط ترین صفحات اینترنتی رو انتخاب میکنه و نمایش میده. یکی از این فاکتورها لینک بیلدینگ هستش. اگر سایر فاکتورها رو در نظر نگیریم، صفحه ای که تعداد لینک بیشتری از وبسایت های دیگه دریافت کرده باشه، در جایگاه بالاتری در صفحه ی نتایج گوگل قرار خواهد گرفت.
همونطور که گفته شد، موتورهای جستجو لینک های موجود در بین تک تک صفحات اینترنتی رو دنبال میکنن و به طور کلی، همه ی لینک های موجود در بین وبسایت ها رو زیر نظر دارن.
البته به ابن نکته توجه کنین که هر لینکی که به وبسایت ارجاع داده میشه، لزوما مفید نیست. از جمله ی این لینک ها، لینک هایی هستن که توسط وبسایت ها به فروش میرسن. اینگونه لینک ها ممکنه در کوتاه مدت نتایج خوبی برای شما داشته باشه، اما گوگل با اینگونه لینک بیلدینگ ها مخالفه و با الگوریتم هایی که داره، این لینک ها رو تشخیص میده و این باعث میشه تا وبسایت شما امتیازهای منفی گیره. چون که باعث شده وبسایت شما به عنوان اسپم شناخته شه.
لینک ها معمولاً یا با قرار گرفتن یک خط در زیر متن مشخص میشن و یا با تغییر رنگ متن، مثلا متن به رنگ آبی در میاد. با دیدن این تغییرات کاربر متوجه میشه که متن مورد نظر قابل کلیک کردنه.

پیشنهاد مطالعه: مزرعه لینک چیست؟

» آشنا شدن با موثرترین وب سایت های مربوط با کسب وکارتون «

گاهی اوقات لینک بیلدینگ باعث آشنایی با وب سایت ها و وبلاگ های مرتبط با تجارت شما میشه. هدف اول این آشنایی لینک سازی است. اما همین لینک بیلدینگ میتونه باعث بشه، تا شما با یکی از موثرترین وب سایت های موجوده مربوط به کسب و کارتون آشنا بشین. نتیجه ی این آشنایی شما اینه که وبسایت شما لینکی با کیفیت به دست میاره، که مهر تاییدی بر تجارت شماست. حتی اگر این لینک برای لحظه ای ایجاد بشه، باز هم ارزشمنده، چون که شما تونستین برای کسب و کارتون یک تبلیغ کننده معتبر پیدا کنین.

» افزایش ترافیک وبسایت شما «

یک لینک با کیفیت در یک وب سایت معتبر میتونه، آمار بازدیدکننده های وبسایت شما رو افزایش بده. اگر وب سایتی که لینک وبسایت شما رو در صفحه ی خود قرار میده، در زمینه ی مربوط به کسب و کار شما فعالیت داشته باشه، شانس اینکه مشتریان بیشتری به دست بیارین، افزایش پیدا میکنه.

» برند شدن کسب و کار شما «

لینک بیلدینگ خوب به شما کمک میکنه، تا کسب و کارتون رو برند کنید، و برندتون رو به عنوان یک نشان تجاری معتبر در زمینه ی فعالیتتون معرفی کنید. تکنیک های لینک بیلدینگ زیادی مثل تولید محتوا وجود داره، که میتونه، کسب و کار شما رو به مخاطبانتون معرفی کنه و این راه میتونه به برندسازی وبسایت شما کمک کنه. وقتی که تلاش میکنین تا برای محتواتون لینک سازی کنین، در واقع مهارتتون رو به نمایش میذارید و از همکاران و فعالان زمینه ی کسب و کارتون میخواید که محتوای شما رو در اینترنت به اشتراک بذارن.

چند نمونه از استراتژی لینک بیلدینگ:

» مشتریان خود را تشویق کنید که به وب سایت شما لینک دهند

هر برندی تعدادی مشتریان وفادار دارد. شما می توانید با استراتژی و برنامه ریزی خاصی از آنها بخواهید که محصولات شما را به دیگر دوستان خود معرفی کنند و صفحه اینترنتی مربوط به آن را در شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارند.

» تولید محتوا باارزش نمایید

یکی از بهترین و ارزانترین راه ها برای افزایش رتبه الکسا وب سایت، تولید محتوای ناب و باارزش است. همانطور که می دانید گوگل در الگوریتم جدید خود به تولید محتوا تک و غیرتکراری خیلی اهمیت می دهدو هرچه شما بتوانید در این تکنیک قوی باشید، به راحتی می توانید کاربران بیشتری را به سمت وب سایت خود جذب کنید. در خصوص استراتژی تولید محتوا صحبت های زیادی شده است فقط در همینجا به طور خلاصه و در یک جمله بیان کنیم که اگر محتوای شما بتواند نیاز کاربر را پاسخ دهد، یک امتیاز مثبت توانسته اید در این زمینه بگیرید.

» به روز باشید

یکی از مهمترین نکات در هر وب سایتی به روز بودن در مطالب و محصولات است. شما هر چه به روز باشید کم کم می توانید تمامی کاربران حوزه کاری متناسب خود را به سمت خود جذب کنید.

لينک سازي يا لينک بيلدينگ يا Link Building چيست و چه تاثيري بر سئو دارد؟

Link Building يا به فارسي لينک سازي و به معناي دريافت لينک به سايت شما ميباشد بدين معنا که از روش هاي گوناگون از وب سايت ها و انجمن هاي ديگر و يا هر جايي در فضاي مجازي براي سايتتان لينک بگيريد. براي موتورهاي جستجويي که سايت هاي مختلف را مي‌خزند، لينک ها همانند خيابان‌هاي بين صفحات عمل مي‌کنند. استفاده حرفه اي از تجزيه و تحليل لينک ها به موتورهاي جستجو کمک مي‌کند نحوه وابسته بودن صفحات به يکديگر را در سايت درک کنند، اين باعث مي‌شود که لينک سازي يا لينک بلدينگ از اهميت به سزايي برخوردار باشد.

اجازه دهيد که با يک مثال لينک بيلدينگ را شروع کنيم: فرض کنيد که شما وارد يک خيابان شده ايد و به دنبال راهي هستيد که از طريق کوچه به خيابان موازي و کناري خود برويد. شما از طريق کوچه ها که به هم متصل است، راه خود را به خيابان جديد پيدا مي کنيد.حال فرض کنيد که داخل يک کوچه بن بست شده ايد، مسلما تا انتهاي کوچه نمي رويد و سريعا برمي گرديد و به دنبال راه جايگزين مي رويد و در حقيقت ديگر وارد آن کوچه نمي شويد.
ارتباط بين صفحات وب هم مانند همين مثال است. اگر موتور گوگل وارد صفحه اي شود که هيچ ارتباطي با ديگر صفحات ندارد، آن را همانند کوچه بن بست مي داند و بعد از چند وقت اين صفحه، يک صفحه ايزوله تلقي مي شود و کم کم رتبه خود را ازدست مي دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *