برندسازی اینترنتی

مدیر برند کیست؟

مدیر برند کیست؟

معرفی مدیر برند (Brand Manager)

از وظایف یک مدیر برند، ایجاد نمودن یک احساس پایدار در مشتریان و ثبات ‌بخشی به آنها و در نتیجه افزایش فروش محصول و خدمات و نیز افزایش دادن سهم برند از بازار مصرف است. کارشناسان آژانس تبلیغاتی معتقدند یک مدیر برند، بر تمامی فعالیت ‌های بازاریابی، تبلیغات، روابط عمومی و… یک کسب و کار نظارت می‌کند، تا از این موضوع مطمئن شود که «پیامی که به مشتری و مخاطبان هدف منتقل می‌شود»، هم راستا با هویت ها، ارزش‌ها و اهداف برند می باشد. در ادامه با مقاله بنیاد اموزش مجازی ایرانیان همراه باشید.

کارشناسان آژانس تبلیغاتی معتقدند مدیر برند، برای اطمینان حاصل کردن از این که وظایف برند، با «هویت، ارزش‌ها و اهداف» سازمان هیچ‌ گونه تداخلی نداشته باشد، لازم است با تیم ‌های گوناگونی از مدیران هماهنگ باشد و بر آن‌ها نظارت داشته باشد. تیم‌ هایی مانند:

. مدیران محصول

. مدیر بازاریابی و پرسنل آن

. مدیران فروش

. پرسنل فعال در زمینه تحقیقات بازاریابی و …

تعریف کلی مدیر برند:

هر شرکتی بخش بازاریابی خود را به طور متفاوتی سامان می‌دهد؛ به این معنی که مسئولیت‌های یک مدیر برند ممکن است از یک کسب و کار به کسب و کار دیگری متفاوت باشد. مدیران برند مسئول درک مواردی هستند که مخاطبان هدف ما را مشخص می‌نمایند و کمپین‌های بازاریابی برند را مطابق با انگیزه‌های مشتریان توسعه می‌دهند. این تلاش‌های بازاریابی نه تنها باعث جذب مشتریان می‌شوند، بلکه موجب افزایش اعتبار و تصویر برند نیز می‌گردند. یک مدیر برند باید در توسعه سود و زیان یک برند، تصویر و موقعیت‌یابی نسبت به رقبا متمرکز شود.

یک مدیر برند مسئولیت ایجاد و طراحی فعالیت‌های تبلیغاتی را برای هدایت پیام مورد نظر برای خدمات یا محصولات سازمان بر عهده دارد. مدیر برند ممکن است با سایر بخش‌ها یا کارمندان فنی همکاری کند تا از تبلیغ صحیح برند مطمئن شود.

نقش مدیر برند چیست؟

. از برند محافظت کند
مدیر برند، نگهبان برند است و وظیفه دارد اطمینان حاصل کند که محصولات و خدمات با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه متناسب باشند.

. با چندین بخش در شرکت کار کند
آن‌ها با بخش بازاریابی کار می‌کنند تا اطمینان حاصل نمایند که همه جنبه‌های استراتژی برند درست است. مدیران برند همچنین برای اطمینان از مرور استراتژیک و فرصت‌های آینده بازار باید با سایر بخش‌ها از جمله امور مالی، ارتباطات بازاریابی، فروش و توسعه محصول در تماس باشند.

. چندین آژانس بازاریابی را هماهنگ کند
آن‌ها همچنین با آژانس‌های بازاریابی و تبلیغات کار می‌کنند تا اطمینان حاصل نمایند که در تمام ارتباطات به هدف و دستورالعمل برند دست یافته‌اند.

. روی مصرف کننده متمرکز شود
مدیران برند باید بتوانند تحقیقات مربوط به مصرف‌کننده را انجام داده و روند بازار را رصد کنند، بنابراین درک بازارهای هدف بالقوه مهم است. باید بررسی کنند که واکنش مشتریان در مورد کمپین‌های بازاریابی چیست؟ چگونه افراد در مورد برند صحبت می‌کنند

نگاهی به شرایط شغلی مدیریت برند:

ساعات کاری مدیران برند معمولا مشابه سایر کارکنان سازمان می باشد. البته کارشناسان آژانس تبلیغاتی یادآور می شوند که در شرایط خاص نیاز به فعالیت بیشتر و دقیق تر مدیران برند وجود دارد. به عنوان مثال :

زمانی که قرار است محصول تازه ای به بازار عرضه شود.

زمانی که قرار است کمپین تبلیغاتی گسترده‌ای شروع شود.

زمانی که قرار است کنفرانس یا همایش خاصی برگزار شود.

در شرایط فوق نیاز به کار دقیق تر و بیشتر مدیران برند به منظور پیشبرد اهداف عالیه سازمان موردنیاز است. علاوه براین کارشناسان آژانس تبلیغاتی یادآور می شوند که در بازه های زمانی مختلفی احتمالا نیاز به سفرهای داخلی یا خارجی مدیران برند با توجه به محدوده ی خدمات رسانی سازمان ممکن است وجود داشته باشد. لزوم بازدید از نمایندگی های موجود در داخل یا خارج از کشور نیز یکی دیگر از مواردی است که ممکن است نیاز به حضور مدیر برند را در این نمایندگی ها لازم داشته باشد.

مدیر برند چه وظایفی دارد؟

. تحقیقات مصرف‌کننده و بازار را انجام می‌دهد.
. نحوه قرارگیری نام تجاری را در حال حاضر در بازار مشخص می‌کند.
. استراتژی برند، مبتنی بر تحقیق را طراحی می‌کند.
. کمپین‌های بازاریابی را با هدف برقراری ارتباط پیام برند توسعه داده و اجرا می‌کند.
. شخصیت برند را برای برقراری ارتباط شکل داده و شرکت را پیرامون ایده های بنیادی هدایت می‌کند.
. اعضای تیم بازاریابی را از طریق کمپین‌ها هدایت می‌کند.
. موفقیت کمپین‌های بازاریابی را اندازه‌گیری و گزارش می‌دهد.
. پیش بینی روند مصرف‌کننده و به روز نگه داشتن نام تجاری.

مجموعه مهارت‌های مدیر برند:

. مهارت‌های ارتباطی عالی
. مهارت‌های تحقیق و تحلیلی قوی
. توانایی تفکر خلاقانه
.مهارت های تحلیلی برای پیش بینی و شناسایی روندها و چالش‌ها
. آشنایی با آخرین روندها، فناوری‌ها و روش‌های طراحی گرافیک، طراحی وب، تولید و…. .
. استراتژی برند، از جمله دستورالعمل‌های برند، چشم‌انداز برند و گزاره ارزش برای کوتاه مدت و بلند مدت
. کمک به توسعه محصول، قیمت گذاری و راه‌اندازی محصولات جدید و همچنین توسعه . . . . فرصت‌های شغلی جدید
. مدیریت بودجه تبلیغات
. تجزیه و تحلیل بینش رقبا و مشتریان.

ویژگی‌های اصلی یک مدیر برند موفق عبارتند از:

. آگاهی از برند، درک روشنی از برندها و ترکیب بازاریابی
. عزم و پشتکار
. مهارت‌های مدیریت روابط
. تمرکز جدی بر نتایج.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *