سئو و بهینه سازی

معرفی، نحوه شناسایی و رفع کنیبالیزیشن

معرفی، نحوه شناسایی و رفع کنیبالیزیشن

کنیبالیزیشن چیست؟

کنیبالیزیشن(cannibalization) در سئو از منظر لغوی به معنی هم‌نوع‌خواری یا خورده‌شدن گونه‌ای از جانداران توسط نوع دیگری از همانگونه است که در طبیعت بسیار اتفاق می‌افتد مثلا ماهی‌های کوچکتر طعمه ماهی‌های بزرگتر می‌شوند.

در موضوع بهینه سازی سایت هم گاهی اوقات این اتفاق رخ می‌دهد؛ به این صورت که خود سایت، رقیب خودش می‌شود و با تکرار کلمات کلیدی در دو یا چند موضوع باعث آن می‌شود که موتورهای جستجو به اشتباه محتوایی را برای یک کلمه کلیدی انتخاب کنند که بسیار برای آن کلمه ضعیف است و صفحه دیگری که مناسب این موضوع است در لیست نمایش داده نشود یا در صفحات آخر نتایج نمایش داده شود.

گوگل برای هر عبارت جستجو شده، فقط 1 یا 2 صفحه از یک دامنه را در صفحه نتایج جستجو نمایش می‌دهد. اگر شما یک دامنه با دامین اتوریتی بالایی داشته باشید، آن وقت این نتایج ممکن است به 3 صفحه نیز افزایش یابد.

کنیبالیزیشن کلمات کلیدی چیست؟

در معنی هم کنیبالیزیشن خورده شدن گونه ای از جانداران توسط نوع دیگری از همان گونه است، که در طبیعت بسیار اتفاق می افتد مثلا ماهی های کوچکتر طعمه ماهی های بزرگتر می شوند و تا اینجا مشکلی نیست اما مسئله اینجاست که در سئو گاهی وقت ها ماهی بزرگتر طعمه ماهی بسیار کوچکتر می شود یعنی گوگل به اشتباه محتوایی را برای یک کلمه کلیدی انتخاب می کند که بسیار برای آن کلمه ضعیف است و معنای اصلی را نمی رساند و صفحه دیگری که مناسب این موضوع است در لیست نمایش داده نمی شود یا در صفحات آخر نتایج مرتبط نمایش داده می شود.

cannibalization کلید واژه به اصطلاح به این دلیل است که شما “cannibalize” کردن نتایج خود را انجام می دهید – شما در حال تقسیم CTR ، پیوندها ، محتوا و (اغلب) تبدیل بین دو صفحه هستید که باید یکی باشند.

وقتی این کار را انجام دادید ، وسعت و عمق دانش خود را به گوگل نشان نمی دهید ، و در حال بهبود قدرت سایت خود برای آن سؤال نیستید.

درعوض ، از گوگل می خواهید که صفحات خود را در برابر یکدیگر وزن کند و انتخاب کند کدام یک به نظر آنها مناسب ترین کلمات کلیدی است.

به عنوان مثال ، اگر وب سایت شما کفش می فروشد و “کفش” تنها کلمه کلیدی مورد نظر خود است ، در اصل به Google می گویید که هر صفحه بدون توجه به این که کفش های پیاده روی ، کفش تنیس ، کفش ورزشی و غیره در مورد “کفش” می باشند.

کنیبالیزیشن در سئو چه تاثیری دارد؟

اگر شما کلمات کلیدی مشخص و منحصر به فرد برای مقالات خود در نظر نگیرید، آن وقت مجبورید برای رتبه گرفتن در گوگل با خودتان نیز رقابت کنید. بنابراین کنیبالیزیشن در سئو، تاثیر منفی دارد.

فرض کنید شما دو پست با یک عنوان دارید. در این شرایط، گوگل نمی تواند تشخیص دهد کدام مقاله باید رتبه بهتری برای یک عبارت مشخص بگیرد. در نتیجه هر دو، رتبه پایین تری می گیرند. اگر از افزونه یواست استفاده کرده باشید، می دانید چنان چه کلمه کلیدی که برای یک مقاله تعیین کرده اید، قبلا استفاده شده باشد، پیغام خطا دریافت خواهید کرد.

و اما کنیبالیزیشن، فقط برای عبارت کلیدی یکسان نیست بلکه می تواند برای عبارات کلیدی مشابه نیز رخ بدهد. برای مثال، در ویکی دمی ما دو مقاله راجع به “آموزش سئو” نوشته بودیم. عبارت کلیدی مقاله اول “آموزش سئو” و عبارت کلیدی مقاله دوم “آموزش سئو داخلی” بود.

برای مدت کوتاهی، وقتی در گوگل سرچ می کردیم آموزش سئو، هر دو مقاله را با هم نمایش می داد و این مقالات در صفحه 3 بودند. اما زمانی که این مقالات را دوباره ویرایش کردیم، این مشکل بر طرف شد و الان که این مقاله را می نویسم، با کلمه کلیدی “آموزش سئو” ویکی دمی در صفحه 2 گوگل و با کلمه کلیدی “آموزش سئو داخلی” با مقاله مربوط به سئو داخلی در صفحه 1 گوگل قرار دارد.

تشخیص این که کدام مقاله مهم تر است، برای گوگل کمی دشوار است. در نتیجه ممکن است گوگل هر دو صفحه شما را نمایش دهد ولی در رتبه های پایین تر.

اثرات منفی کنیبالیزیشن کلمات کلیدی در سئو:

» شما در حال کاهش دادن قدرت صفحه خود هستید

به جای داشتن یک صفحه بسیار معتبر ، CTR خود را به چندین صفحه نسبتاً مرتبط تقسیم می کنید. در اصل ، شما صفحات خود را به رقبا تبدیل کرده اید و اکنون برای بازدید صفحه و صفحات SERP می جنگید.

» شما در حال رقیق کردن لینک ها وانکرتکست های خود هستید

لینکهای برگشتی که می توانند به یک منبع اطلاعاتی تلفیقی رفته باشند ، اکنون بین دو (یا چند) صفحه تقسیم می شوند. به همین ترتیب ، انکر تکست و پیوندهای داخلی شما بازدید کنندگان را به سمت چندین صفحه مختلف به جای یک صفحه معتبر در مورد موضوع هدایت می کنند.

» Google ممکن است صفحه مربوطه را بی ارزش کند

کلمات کلیدی یکی از اصلی ترین روش هایی است که ما به Google کمک می کنیم صفحات ما را درک کند. اگر همه کلمات کلیدی شما یکسان هستند ، گوگل سعی می کند بفهمد کدام صفحه مناسب ترین صفحه است – و اگر محتوای شما خیلی مشابه است ، ممکن است اشتباه شود.

» شما سهم کراول شدن صفحات خود را تقسیم می کنید

سهم کراول شدن صفحات شما تعداد دفعاتی است که یک عنکبوت موتور جستجو در یک بازه زمانی مشخص وب سایت شما را کراول می کند.

پیشنهاد مطالعه: سئو منفی چیست و چگونه با ان مقابله کنیم؟

داشتن چندین صفحه اختصاص داده شده به همان کلمه کلیدی باعث خزیدن و نمایه سازی صفحات مورد نیاز نمی شود. (توجه داشته باشید: سایتهای کوچک احتمالاً متوجه تفاوت نخواهند شد و یا نگرانی در مورد بودجه خزیدن آنها وجود دارد ، اما سایتهای بزرگ تجارت الکترونیکی یا فروشندگان با چندین محصول متوجه تفاوت خواهند شد.)

» این نشانه ای از کیفیت صفحه ضعیف است

چند صفحه هدف قرار دادن همان کلمه کلیدی به کاربران خود می گوید که محتوای شما احتمالاً با کیفیت پایین است و همچنین به گوگل سیگنال می دهد که ممکن است محتوای شما در هر صفحه با کلمات کلیدی شما مطابقت نداشته باشد.

» نرخ تبدیل شما ضعیف است

به ناچار یکی از صفحات شما بهتر از بقیه نرخ تبدیل خواهد داشت. به جای اینکه بازدید کنندگان جدید را به آن صفحه هدایت کنید ، و آن را معتبرترین صفحه ممکن کنید ، در عوض وقتی در صفحات کمتری قرار می گیرید ، منجر به حذف پتانسیل ها می شوید.

چگونه می توان کنیبالیزیشن را حل کرد؟

گاهی اوقات می‌توان این مشکل را به راحتی برطرف ساخت، به این ترتیب که شما باید مجدداً سایت خود را بررسی کرده، تمامی مطالبی که به یکدیگر بسیار نزدیک هستند را شناسایی و جداسازی کرده، و سپس با ادغام آن‌ها مقاله‌ای جامع تهیه کنید و محتوای تکراری را حذف کنید.

گاهی اوقات صفحات مطالب متنوعی دارند و تنها مشکل موجود، کلید واژه‌های یکسان است، در این صورت اگر مایل به نگهداری صفحات به صورت جداگانه بودید، کلمات کلیدی صفحات را از هم جدا کنید و کلمات تازه و متفاوتی جایگزین کلیدواژه‌های مشترک سابق کنید. در غیر این صورت استفاده از یکی از دو روش زیر می‌تواند برای حل مشکل کنیبالیزیشن سایت شما مؤثر باشد:

» استفاده از تگ کنونیکال

با استفاده از این روش، با قرار دادن لینک آن صفحه مهم تر در این تگ که در صفحه کم اهمیت تر قرار دارد، صفحه اصلی در زمینه‌ی مورد نظر را برای گوگل مشخص میکنید و در صورتی که کاربر، کلیدواژه‌ای را جستجو کند که در چند صفحه مشترک است، گوگل ارزش آن را به صفحه‌ی مورد نظر منتقل می‌کند. در نظر داشته باشید تگ کنونیکال به آن معنی نیست که با جستجوی کلیدواژه، تنها به صفحه اصلی هدایت شویم، در صورتی که کلمه کلیدی در صفحات مرتبط باشد، گوگل آن صفحات را هم به کاربر معرفی میکند، حتی اگر تگ کنونیکال آن به صفحه اصلی اشاره کند.

» استفاده از ریدایرکت 301

در این روش ابتدا بهترین نسخه از صفحات را مشخص کنید و سپس تمامی صفحات مشابه را بر روی آن صفحه، ریدایرکت 301 نمایید. از این طریق اعتبار صفحه اصلی افزایش یافته و دسترسی کاربران به مطالب مورد نظرشان راحت‌تر می‌گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *