بازاریابی اینترنتی

معرفی بازاریابی مستقیم

معرفی بازاریابی مستقیم

تعریف بازاریابی مسقیم:

بازاریابی مستقیم، مفهومی در مورد برقراری تماس مستقیم با مشتریان فعلی و بالقوه می‌باشد تا محصولات و خدمات خود را تبلیغ کنید. برخلاف تبلیغات رسانه‌ای، بازاریابی مستقیم شما را قادر خواهد ساخت تا افراد خاصی را با پیام‌های شخصی هدف قرار دهید.

بازاریابی مستقیم می‌تواند مقرون به صرفه و در ایجاد فروش بی‌نهایت قدرتمند باشد. پس این روش برای کسب و کارهای کوچک ایده‌آل است. بازاریابی مستقیم از روش‌های متفاوت و متنوعی استفاده می‌کند. روش‌های سنتی شامل ایمیل مستقیم و بروشور می‌باشد. اما روش‌های بازاریابی ایمیلی، بازاریابی تلفنی و بازاریابی موبایلی و پیامکی به طور گسترده استفاده می‌شوند و روش مقرون به صرفه‌ایی برای دسترسی به مشتریان شما بر مبنای تک-به-تک بودن است.

فروش مستقیم الزاما بر پایه فعالیت های کوتاه مدت نمی باشد، بیشتر قسمت های بازاریابی مستقیم به صورت کمی قابل ارزیابی است. فروش مستقیم در پی ایجاد روابط مستقیم و بی واسطه با مصرف کنندگان می باشد، زیرا بیشتر افرادی که در این زمینه فعالیت دارند تصور می کنند هزینه پیدا کردن مشتریان جدید ۵ برابر حفظ مشتریان قدیمی می باشد.

بنابراین کلیه فعالیت هایی که در زمینه بازاریابی مستقیم انجام می شود با هدف رضایتمندی مشتریان و تشویق مجدد آنها به خرید می باشد، آن ها معتقدند هنگامی که مشتری جذب شد ، می توانند سایر محصولات فروشگاه و یا شرکت را به او معرفی نمایند و او از آن محصولات خریداری کند.

مزایای بازاریابی مستقیم:

بازاريابى مستقيم اين امکان را براى فروشندگان فراهم مى‌سازد که به‌نحوى مؤثرتر و کارآمدتر به اين بازارهاى کوچک توجه کرده و به آنها کالاهايى را عرضه کنند که با نيازهاى آنان هماهنگى بيشتر و بهترى داشته باشد.
بازاريابى مستقيم همچنين هزينه‌هاى زياد دستيابى به بعضى از بازارها را از طريق پرسنل فروش، کاهش مى‌دهد. بدين ترتيب که ابتدا از وسايل ارتباطى کم‌هزينه و ارزان‌قيمت نظير بازاريابى از راه دور و پست مستقيم براى تماس و شناسايى بهترين مشتريان بالقوه استفاده مى‌شود، آنگاه قبل از اين‌که با آنها تماس‌هايى گرفته شود که هزينه‌هاى زيادى را در بر دارد از بين آنان انتخاب به‌عمل مى‌آيد.
بازاريابى مستقيم، براى مصرف‌کنندگان نيز مزاياى چندى در بر دارد. از نظر افرادى که از طريق پست مستقيم يا تلفن کالايى را مى‌خرند اين روش بسيار راحت است. صرف‌نظر از راحتى و صرفه‌جويى در وقت مصرف‌کنندگان، با اين روش خريد، اضطراب ناشى از خريد رودررو نيز وجود نخواهد داشت. علاوه بر اين، بازاريابى مستقيم، خريداران را با سبک زندگى جديدى روبرو ساخته است و براى آنها امکان انتخاب از ميان کالاهاى بيشترى را فراهم آورده است.

تفاوت روش های بازاریابی مستقیم و فرابند تبلیغات:

۱- در روش بازاریابی مستقیم مشتریان از قبل شناسایی می شوند و به صورت مستقیم مورد خطاب قرار می گیرند و مشخصا هدف معلوم است اما در تبلیغات مخاطبان اصولا قابل شناسایی نیستند و ممکن است فردی که تبلیغ را می بیند اصلا محصول مورد نیازش نباشد.

۲- هزینه های تبلیغات جمع می شود و به صورت تمرکز یافته فقط در فرآیند ایجاد ارتباط با مشتریان عمل می کند

۳- در فرآیند تبلیغات، واحد فروش باید پشتیبان واحد بازاریابی قرار گیرد زیرا بر اساس مدیریت تبلیغات و بازاریابی با مشتریان ارتباط ایجاد شده است.

هدف در این نوع بازاریابی بسیار مهم است.

۴- در روش بازاریابی مستقیم باید تبلیغات بر حسب سلیقه هر مشتری به گونه ای متفاوت ارائه گردد ، البته می توان نام خانوادگی هر مشتری را برای ایجاد تفاوتی کوچک بر روی تبلیغات ارسالی درج نمود.

۵- در فروش مستقیم هم تبلیغات وجود دارد و هم پی گیری خرید و سفارش محصول به روش های بسیار ساده اما در تبلیغات و بازاریابی چنین شرایطی مهیا نمی باشد.

۶- در فروش مستقیم نتایج آماری در هر شرایط وجود دارد که بسیار مهم می باشد و بر اساس این آماره ها استراتژی های بعدی بازاریابی مشخص می شود.

انواع روش های بازاریابی مستقیم:

. پست الکترونیکی یا ایمیل: بازاریابان برای راه اندازی کمپین یا تبلیغ محصولات خود، به وسیله ایمیل دادن مشتریان را آگاه کرده و گاهی نیز از آنها دعوت می کنند در رویدادها شرکت کنند.

. بازاریابی تلفنی: روشی بوده که از طریق آن با مشتریان بالقوه در تماس هستند و کالاهای خود را معرفی و به فروش می رسانند. تلفن یکی از قدیمی ترین ترفندهایی بوده که هنوز هم در بین کسب و کارها رواج دارد و فروش خوبی نیز در پی خواهد داشت. فقط باید در نظر داشته باشید هنگام بازاریابی تلفنی باید اطلاعات دقیق و صحیح را در اختیار مشتری قرار دهید. در غیر این صورت وفاداری مشتری کاسته می شود.

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ: راهی ساده و مقرون به صرفه که می توانید جامع هدف را شناسایی کنید.

. ارسال پیام شخصی (SMS): پیام متنی، اشتراک گذاری را افزایش می دهد و شما را با توده ای از مشتری روبه رو خواهد کرد. سعی کنید پیغام، خیلی واضح و کوتاه به مخاطب ارسال شود. فوق العاده است اگر در پیامتان آنها را به سایت یا تخفیف شگفت انگیزی هدایت کنید تا درگیری ذهنی بیشتری با کسب و کار شما داشته باشند.

. کاتالوگ: طراحی یک کاتالوگ جذاب به افراد کمک می کند بیشتر با شما در تماس باشند. در کاتالوگ حتما توضیح مختصری در مورد محصولات بدهید و از عکس های باکیفیت و شاد استفاده کنید. این روش یکی از ارزان و موثرترین‌هاست.

. شبکه های اجتماعی: اکنون شبکه های اینترنتی یکی از رایج ترین و پرمخاطب ترین مکان هایی است که در آن بازاریابی های مختلف مثل: بازاریابی همهمه ای، بازاریابی پنهانی و ربایشی به سرعت در حال گسترش است. با استفاده از فضای مجازی در بازاریابی مستقیم نیز می توانید به سود و درآمدهای زیادی برسید و خدمات خود را ترویج دهید.
جدیدترین موضوع، تمرکز بر روی افراد تاثیرگذار یا به اصطلاح اینفلوئنسرها است که با همکاری آنها سریع تر می توانید به هدفتان برسید.

. فروش مستقیم: دیگر تاکتیک باورنکردنی که بیزینس شما را انعطاف پذیر بار آورده و نیاز به هزینه های بالا را کاهش می دهد، فروش مستقیم است. البته برای فروش مستقیم به یک یا چند فروشنده مستقل احتیاج است که در طول روز با توجه به علم خود برای تبلیغات به مکان های مختلف برود.

سود بازاریابی مستقیم:

. در این بحث می توانید محصولات و خدمات خود را به آسانی به مشتریان نشان دهید و مورد حمایت قرار گیرید. اما برای اثربخشی بیشتر باید چند راهکار را به سود خود استفاده کنید.

. یکی از مهمترین منافع این دسته بازاریابی ها این است که می توانید به طور شخصی و خاص به مخاطب پیام دهید و اگر می خواهید در این کار موفق شوید باید وقت بیشتری را صرف مشتریان کنید و اقدامات لازم در خصوص خواسته های آنها را انجام دهید.

. بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته اید را بهینه سازی کنید. مستقیم بازاریابی کردن به شما کمک می کند اهداف مالی واقع بینانه ای را تنظیم کنید و در شرایط ویژه فقط از سرمایه های هنگفت استفاده کنید.

. نخست سعی کنید فروش و هزینه های کسب و کار خود را صرف مشتریان فعلی و سابق کنید و فرصت های فروش بیشتر را در اختیارشان قرار دهید. لازم به تذکر است که از طریق مشتری های وفادار و راضی می توانید افراد دیگر را جذب کنید و فروشتان را بالا ببرید.

. وفاداری را در دستور کار قرار دهید. با استفاده از تخفیف های ویژه، ایمیل مارکتینگ، پیام های شخصی متقاضیان خود را خوشحال کنید. اما فراموش نکنید بیش از حد با پیام رسانی آنها را کلافه نکنید و موجب آزارشان نشوید.

. در فعالیت خود، موقعیت های جدید ایجاد کنید. برای مثال با همکاری شرکتی دیگر خدمات خود را معرفی کنید. با استفاده از خلاقیت است که می توانید کسب و کار خود را رونق دهید و پرقدرت تر ظاهر شوید. استراتژی بازاریابی خودتان را با دیگر استراتژی ها تلفیق کنید.

. در پایان برای سود و منافع بیشتر به تجزیه و تحلیل بپردازید. آمار و ارقام به دست آمده را با قبل مقایسه کنید تا بدانید چه ترفندی باعث پیشرفت شما شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *