تگ تایتل چیست؟
تگ عنوان یک تگ HTML است که در بخش Head هر وب سایت قرار می گیرد. این تگ نشانه یا زمینه اولیه را برای موضوع صفحه ای که در آن قرار دارد، فراهم می کند.
این بخش یک بار توسط برنامه نویس وب سایت ایجاد میگردد، در حال حاضر تمامی قالب های آماده در پلتفرم های مختلف مثل وردپرس، تگ تایتل را شامل میشوند و شما قادر هستید برای هر صفحه ای که ایجاد میکنید یک عنوان مجزا در نظر بگیرید.
تگ تایتل/عنوان در نتایج موتورهای جستجو به شکل یک عنوان قابل کلیک نمایش داده می شود، وقتی شما کلمه ای را در گوگل جستجو میکنید یکسری وب سایت به شما نمایش داده میشود که در بالای هر کدام از آنها عنوانی وجود دارد، این دقیقا همان تگ تایتل است.
نقش اصلی تگ تایتل چیست؟
متا تگ تایتل یا برچسب عنوان، به عنوان خلاصه ای از یک متن در نتایج جستجو نیز ظاهر می شود. اگر عنوان خود را آموزنده و چشم نواز بنویسید، قطعا با دیگر عنوان های موجود در سرپ متفاوت خواهد بود و همین امر می تواند امکان بازدید و ترافیک بیشتری را برای سایت شما به ارمغان آورد.
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، عبارت ” آموزش سئو از صفر تا صد رایگان ” نیز یک عنوان مهم برای جذب کاربران می باشد . در واقع این عنوان، خطاب به کاربرانی است که قصد یادگیری و آموزش سئو بدون پرداخت هزینه را دارند.
محتوای تگ تایتل در صفحات جستجو چگونه نمایش داده میشود؟
وقتی عبارتی را جستجو میکنیم صفحهای متشکل از آدرس چند صفحه وب مشاهده میشود. به این صفحه سرپ (SERP) گفته میشود. حال اینکه محتوای آورده شده توسط ربات با چه عنوانی نمایش داده شود به title tag مربوط خواهد شد پس باید این بخش را به دقت و با چاشنی کپی رایتینگ بنویسید. از طرفی توضیحات بیشتری از صفحات وب با فونت کوچکتر نیز آورده میشود و مدیریت این بخش نیز به عهده Meta Description است و نوشتن آن به شکل جذاب و متقاعدکننده بسیار ضرورت خواهد داشت.
نکاتی در مورد تگ تایتل:
» تگهای زیاد، باعث ایجاد صفحات تکراری میشوند
احتمالاً میدانید که ایجاد صفحات تکراری، بر روی سئو سایت شما تاثیری منفی خواهد داشت. این صفحات بیهوده هستند و هیچ کابردی برای مخاطب ندارند. بنابراین، طبیعی است که گوگل و سایر موتورهای جستجو نیز چندان میانه خوبی با آنها نداشته باشند.
خب، وقتی شما از تگ های متنوع و زیاد استفاده میکنید، به احتمال زیاد قرار است تعداد زیادی از این صفحات تکراری و بیهوده به وجود بیایند. اما چگونه؟ همانطور که گفتیم، ایجاد تگ به معنی ایجاد یک صفحه است. صفحهای که تمام مطالب یا محصولاتی که آن تگ را دارند، به نمایش میگذارد. اما وقتی شما برای هر مطلب یا محصول خود از ده ها تگ متنوع استفاده میکنید، چقدر احتمال دارد که از همین تگ ها در جای دیگری هم استفاده کنید؟ قطعاً تعدادی از این تگ ها خواهند بود که فقط برای همان محصول استفاده شدهاند. این یعنی چندین صفحه به وجود میآیند که در تمام آنها، فقط همین یک محتوا وجود دارد و تنها تفاوت آنها، عنوانشان است.
» تگهای زیاد، باعث کم شدن اعتبار محتواهای اصلی شما میشوند
موتورهای جستجو یک راهکار عالی برای مشخص کردن اعتبار و ارزش صفحات اینترنت پیدا کردهاند. اگر درباره سئو زیاد خوانده باشید، حتماً میدانید منظور ما چیست: لینک ها! هر چقدر که یک صفحه شما بیشتر معرفی شده باشد و لینک گرفته باشد، اعتبار آن در موتورهای جستجو بیشتر خواهد بود. حال ممکن است این معرفی توسط خود شما انجام شده باشد (لینک داخلی) یا سایت دیگری شما را معرفی کرده باشد (بک لینک). شما میتوانید در مقاله انواع لینک ها، بیشتر در مورد آنها بخوانید.
وقتی من از یک صفحه سایت خودم به صفحه دیگری لینک میدهم، در واقع مقداری از اعتبار صفحه اول را به صفحه دوم منتقل میکنم. تگ کردن هم دقیقاً اینکار را انجام میدهد. یعنی وقتی من برچسب هایی برای یک مطلب از سایت خودم تعریف میکنم، در حقیقت صفحاتی ایجاد میکنم که تمام آنها در صفحه مطلب من لینک شدهاند.
چگونه از تگ ها به درستی استفاده کنیم؟
ما تا به اینجا، تمام آنچه باید در مورد تگ ها میدانستید را به شما گفتیم. حالا بیاید نحوه استفاده درست از برچسب ها را یاد بگیریم و ببینیم چه نکات مهمی را باید در برچسب زدن رعایت کرد.
» هیچوقت برای صفحات خود، برچسب منحصربفرد ایجاد نکنید
فقط زمانی از یک تگ استفاده کنید که به یک موضوع یا ویژگی مشترک بین مطالب یا محصولات شما اشاره دارد و حداقل 2 صفحه میتوانند دارای آن برچسب باشند. البته اشکالی ندارد اگر الان فقط یک مطلب با این موضوع یا ویژگی دارید، اما قرار است در آینده مطالب دیگری با این برچسب نوشته شوند. در واقع، هر چه زودتر یک برچسب خوب را بسازید، بهتر است. چرا که اعتبار پیدا کردن صفحهها در موتورهای جستجو نیاز به زمان دارد.
» همیشه اولویت را با کاربر بگذارید
یک راه عالی برای آنکه از استفاده درست تگ ها مطمئن باشید، این است که به کاربر خود نگاه کنید. از خود بپرسید که وجود این برچسب چه کمکی به مخاطبان سایت من خواهد کرد؟ آیا باعث میشود که آنها بیشتر در سایت من بمانند یا فقط آنها را گیج میکند؟ مطمئن باشید که پرسیدن این سوالات، میتواند تصمیمگیری را برای شما بسیار راحت کند.
» عنوان تگ های خود را طبق جستجوها انتخاب کنید
قبل از آنکه عنوان تگ خود را مشخص کنید، بد نیست یک تحقیق کلمات کلیدی کوچک در مورد آن انجام دهید. یعنی ببینید که موضوع یا ویژگی مورد نظر شما چگونه در گوگل جستجو میشود. سپس عنوانی را انتخاب کنید که بیشترین جستجو را داشته باشد.
پبشنهاد مطالعه: معرفی تگ ALT و بررسی تاثیر آن بر سئو
» برای برچسب های خود توضیح بنویسید
اگر امکان توضیح نوشتن برای صفحه تگ را دارید، حتماً این کار را انجام دهید. وجود توضیحات در صفحه تگ، باعث میشود که این صفحه هم برای کاربر قابل فهمتر باشد، هم موتورهای جستجو موضوع آن را بهتر شناسایی کنند. همچنین در صورت امکان، متا تایتل و دیسکریپشن نیز برای این صفحه ایجاد کنید.
» هنگام برچسب زدن، به موضوع کار داشته باشید، نه کلمه کلیدی
شاید تا الان این نکته را فهمیده باشید. اما گفتن مجدد آن قطعاً ضرر ندارد: شما هنگام برچسب زدن باید به مفهوم و معنی کار داشته باشید. منظور من چیست؟ یعنی ما به جای ایجاد دو برچسب “روانشناسی و بازاریابی” و “تاثیر روانشناسی در بازاریابی”، فقط یک برچسب ایجاد میکنیم و سعی میکنیم در هر دوی این کلمات کلیدی رتبه کسب کنیم. نه اینکه برای هر کلمه کلیدی، یک برچسب بزنیم.
چطور یک عنوان خوب برای سئو بنویسیم؟
یک عنوان جذاب و استاندارد میتواند به شکل مستقیم روی نرخ تبدیل سایت شما تاثیر بگذارد، پس بسیار حائز اهمیت است که با صبر و حوصله عنوان صفحه را انتخاب کنیم. برای انتخاب عنوان صفحه باید چند نکته اساسی را رعایت کنید که این نکات به همراه شرح عملی آن را برای شما آوردهایم.
» تعداد حروف مجاز
توصیه موکد این است که بین 50 تا 70 کاراکتر برای تگ تایتل انتخاب کنید. اگر تایتل خیلی طولانی باشد ممکن است در سرپ کامل نمایش داده نشود، تایتل خیلی کوتاه نیز به طور دقیق به محتوای شما اشاره نخواهد کرد و بعید است بتواند کاربران وب را متقاعد کند.
» تگ تایتل منحصربفرد و گویا
سعی کنید از عناوینی که به ذهن همه میرسد پرهیز کنید با این وجود اطلاعات نامفهوم و بیارتباط را در تگ تایتل ننویسید. واضح و صریح پیام خود را برسانید و مطمئن باشید شفافیت و صداقت نتیجه مثبت درپی خواهد داشت. یک ایده جذاب این است که از اعداد استفاده کنید، این امر سبب میشود تا کاربر یک دید کلی به محتوای شما پیدا کند و زمان تقریبی که صرف مشاهده یا مطالعه محتوای شما میکند را خودش تخمین بزند. مثلاً میتوانید یک ویدیوی آموزش کیک پزی تهیه کنید و برای تگ تایتل از عنوان “5 نکته مهم در شیرینی پزی” استفاده کنید.
» کلمات کلیدی در تگ تایتل
کلمات کلیدی کسبوکار خود را میشناسید؟ تلاش کنید به نحوی از این کلمات در عنوان صفحه بهره ببرید. مثلاً اگر کسبوکاری در حوزه لوازم التحریر دارید بدیهی است که مداد، پاککن، تراش و.. کلمات الویت بالاتر شما هستند ولی استفاده از کلماتی مثل دانشآموز، مدرسه، مهر، کلاس و… نیز بسیار مفید خواهد بود و تاثیر تایتل در سئو آن کاملاً محسوس است. این دسته از کلمات الویت کمتری نسبت به دسته اول دارند اما زمانی پراهمیت میشوند که صفحهای دارید که میتواند عنوانی از این دسته بگیرد، پس درنگ نکنید. دقت کنید که اگر از همه کلمات کلیدی در عنوان استفاده کنید یک رفتار غیرعادی تلقی میشود و تاثیر منفی روی سئو دارد. پس متناسب با محتوای تولید شده عنوان بنویسید و سعی نکنید همه کلمات کلیدی را در عنوان بیاورید.
» برند شما در عنوان صفحه
درست است که برند شما باید در ذهن مخاطب طنین انداز شود اما در استفاده از نام برند بسیار محتاط عمل کنید چرا که مفهومی وجود دارد به نام همنوعخواری یا cannibalization که طبق آن صفحات مختلف سایت شما که محتوا یکسان یا بسیار مشابه دارند باهم رقابت خواهند کرد و به نوعی یکدیگر را تضعیف خواهند کرد. زمانی که شما دائماً از نام برند استفاده کنید تشخیص این که کدام صفحه از وبسایت شما الویت بالاتری دارد و کدام صفحه صرفاً به قصد آشنایی با برند نامگذاری شده است برای رباتها ممکن نخواهد بود. از تگ تایتل تکراری نیز جداً پرهیز کنید چرا که در سرچ کنسول نیز به عنوان اخطار به شما نمایش داده میشود.
» عنوان مرتبط با محتوا
متاسفانه برخی تصور میکنند که جذابیت عنوان از مرتبط بودن آن بیشتر اهمیت دارد، از این رو سعی میکنند تا با عناوین گولزننده مخاطب را جذاب کنند. دقت کنید که ممکن است در مرحله اول کاربران به سبب تگ تایتل جذاب وارد سایت شما شوند اما زمانی که محتوای مرتبط را نیابند بلافاصله سایت شما را ترک خواهند کرد و نرخ پرش شما افزایش خواهد یافت که یک نکته منفی از منظر سئو محسوب میشود. از طرفی برند شما نیز غیرقابل اعتماد جلوه میکند. راه حل این است که متناسب با محتوای خود عنوان صفحه بنویسید و تیتری ننویسید که محتوای آن را تولید و منشر نکردهاید.
» عنوان جذاب و کلیک خور
از تکنیکهای کپی رایتینگ استفاده کنید و تلاش کنید حس کنجکاوی کاربر را برانگیزید. درست است که عنوان شما باید صادقانه و شفاف باشد اما گاهی اوقات کمی ابهام به جذابیت آن خواهد افزود. برای مثال اگر به جای تیتر “سردار آزمون مهاجم ایرانی زنیت موفق به گلزنی شد” از تیتر “درخشش لژیونر ایرانی همچنان ادامه دارد” استفاده کنیم حس کنجکاوی کاربر را برانگیخته خواهیم کرد، در این حالت افراد تمایل دارند بدانند که لژیونر ایرانی کیست؟ چه درخششی در کجا داشته است؟ دقت کنید که عنوان جذاب و کلیک خور به هیچ وجه نباید خلاف واقعیت و منکر ارزشهای اخلاقی باشد.