سئو و بهینه سازی

معرفی تگ کنونیکال و تاثیر آن بر سئو

معرفی تگ کنونیکال و تاثیر آن بر سئو

تگ کنونیکال چیست؟

تگ کنونیکال روشی است که به کمک آن می‌توانید به موتورهای جستجو اطلاع دهید که آیا صفحه‌ای که در حال خزش توسط موتور جستجو است، شامل محتوای اصلی است یا اینکه محتوای اصلی در صفحه دیگری قرار دارد. همچنین استفاده از تگ‌های کنونیکال باعث می‌شود تا محتواهای تکراری و کپی توسط موتورهای جستجو شناسایی شوند. به عبارت دیگر استفاده از تگ‌های کنونیکال کمک می‌کند تا ارجحیت آدرس‌ها برای موتورهای جستجو مشخص شود.

در چه مواقعی میتوان از تگ کنونیکال استفاده کرد؟

» استفاده از تگ کنونیکال به جای ریدایرکت 301 (301 redirect)

تگ کنونیکال و ریدایرکت 301 کاربردی مشابه دارند. به طور معمول می‌توانید از ریدایرکت 301 استفاده کنید. زمانی که به کار بردن ریدایرکت 301 می‌تواند بازخوردی منفی از سمت کاربر داشته باشد، می‌توانید به سراغ تگ کنونیکال بروید.

» کاربرد تگ کنونیکال برای ارجاع به خود (self-referencing)

در مثال مربوط به ست کردن آدرس کنونیکال، یک لینک غیرکنونیکال را به یک صفحه‌ی کنونیکال ارجاع دادیم، اما آیا یک صفحه باید یک تگ کنونیکال برای خودش هم داشته باشد؟ همانطور که گوگل بر آن تأکید کرده است، بهتر است برای هر صفحه یک تگ کنونیکال تعریف کنید. زیرا بیشتر سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) برای لینک‌های مشابه، محتوای یکسانی را در نظر می‌گیرند. برای مثال برای آدرس‌های زیر، محتوای مشابهی را نشان می‌دهند:

http://example.com/wordpress/seo-plugin/
http://example.com/wordpress/seo-plugin/?isnt=it-awesome
http://example.com/wordpress/seo-plugin/?cmpgn=twitter
http://example.com/wordpress/seo-plugin/?cmpgn=facebook

اگر از این شیوه استفاده نکنید، ممکن است رقبای شما چنین کاری انجام دهند و محتواهای تکراری به سئو سایت شما آسیب برسانند. بنابراین انجام این روش، یک حرکت تدافعی هوشمندانه برای سئو وبسایت شما خواهد بود. این عمل را می‌توانید به کمک پلاگین یواست سئو انجام دهید.

» استفاده از تگ کنونیکال برای چندین دامنه و سایت متفاوت

ممکن است محتواهای وبسایت خود را در سایت‌های دیگر خود منتشر کنید. در این صورت می‌توانید در کد HTML محتواها در آن سایت‌ها از تگ کنونیکال استفاده کنید و آن‌ها را به محتوای اصلی در وبسایت خود ارجاع دهید. با این کار ترافیکی که روانه‌ی همه‌ی آن محتواها می‌شود، برای وبسایت اصلی شما هم منظور خواهد شد. این امر هم به سئو سایت اصلی کمک می‌کند و هم برای دیگر دامنه‌هایی که در اختیار دارید، مفید خواهد بود.

» استفاده از تگ کنونیکال برای صفحات مختلف یک محصول

اگر یک فروشگاه اینترنتی را اداره می‌کنید، حتما می‌دانید که یک محصول می‌تواند رنگ‌ها و مدل‌های مختلفی داشته باشد. در این صورت هرکدام یک آدرس مجزا دارند. به کمک تگ Canonical می‌توانید همه‌ی این صفحات را به صفحه‌ی اصلی محصول ارجاع دهید.

تگ‌های کنونیکال چه اهمیتی برای سئو دارند؟

اگرچه گوگل برای محتوای تکراری جریمه در نظر نمی‌گیرد، اما طبیعتاً علاقه‌ای به تکرار ندارد؛ زیرا محتوای تکراری باعث دشوارتر شدن کار گوگل در موارد زیر می‌شود:

» انتخاب یک صفحه برای ایندکس کردن (فقط یک صفحه از میان صفحاتی که تکراری تشخیص داده می‌شوند ایندکس می‌شود)؛
» انتخاب یک نسخه به منظور کسب رتبه برای جستجوهای مرتبط؛
» اینکه آیا ارزش لینک باید به یک برگه تعلق بگیرد یا بین چندین برگه تقسیم شود.

وجود محتوای تکراری زیاد می‌تواند «بودجه خزش» (crawl budget) شما را نیز تحت تأثیر قرار بدهد؛ به این معنی که چه بسا ربات گوگل به جای پیدا و ایندکس کردن سایر مطالب و محتواهای مهمی که در سایتتان دارید، وقت خود را برای بررسی نسخه‌های متعدد از یک برگه تلف کند.
تگ‌های کنونیکال حلال این مشکلات هستند. این تگ‌ها برای گوگل مشخص می‌کنند که کدام نسخه از یک برگه باید ایندکس شده و رتبه دریافت کند و ارزش لینک‌های دریافتی به کجا باید تعلق بگیرد.

در صورتی که از تگ کنونیکال استفاده نکنید، خود گوگل دست به کار خواهد شد:
اگر یک آدرس کنونیکال مشخص نکنید، ما خودمان آن موردی که تصور می‌کنیم بهترین نسخه یک آدرس است را شناسایی می‌کنیم.
اعتماد به گوگل در این مورد فکر زیاد خوبی نیست؛ زیرا این امکان وجود دارد که نسخه مورد نظر شما را انتخاب نکند.

پیشنهاد مطالعه: معرفی تگ تایتل و بررسی تاثیر آن سئو

کاربرد و اهمیت استفاده از تگ کنونیکال در سئو:

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا استفاده از تگ‌های کانونیکال مهم است و استفاده از آن اساسا چه کمکی به وب سایت و سئوی آن می‌تواند داشته باشد؟ قطعا شما هم می‌دانید که آدرس‌های زیادی می‌تواند برای یک صفحه سایت وجود داشته باشد که هر کدام از این آدرس‌ها در نهایت به یک صفحه خاص ختم شوند. درست است که ما به عنوان یک انسان متوجه یکسان بودن این آدرس‌ها می‌شویم، ولی این موضوع برای موتورهای جستجو قابل تشخیص نیست. با این اوصاف موتورهای جستجو تمامی آدرس‌های زیر را به عنوان یک صفحه مجزا در نظر می‌گیرد.

http://www.example.com
https://www.example.com
http://example.com
http://example.com/index.php
http://example.com/index.php?refer=twitter

همان‌طور که گفته شد این تمامی این صفحات ما را به یک صفحه خاص هدایت می‌کنند اما خزنده‌های موتورهای جستجو هر کدام از این آدرس‌ها را یک URL جداگانه به حساب می‌آورند. در نتیجه در سایت شما به اشتباه چند صفحه کپی شده و تکراری Crawl می‌شود. می‌دانید که اگر تعداد صفحات کپی شده در وب‌سایت شما از حد خاصی بیش‌تر باشد در سئو سایت تاثیر بسیار بدی ایجاد می‌شود و مشکلاتی برای رتبه سایت‌تان به وجود می‌آید.

عمده‌ترین دلایل وجود محتوا با آدرس های url متفاوت روی سایت (هرکدام را توضیح دهید که در چه شرایطی این اتفاق رخ می دهد)
دلایل زیادی برای آدرس‌های متفاوت URL وجود دارد اما مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر است:

آدرس‌های URL داینامیک مانند: http://example.com/?post=1&var=2&var=3
وجود نسخه موبایل وب سایت مانند آدرس m.example.com و www.example.com
سایت‌هایی که بین‌المللی هستند، اما هدف جغرافیایی مشخصی ندارند.
نوشتن یا ننوشن www و موضوعات مربوط به زیر دامنه‌ها مانند: www.example.com یا example.com
تولید آدرس‌های URL مختلف توسط CMS سایت.
کپی کردن یا انتشار مجدد محتوای بلاگ در سایت‌های دیگر.
اجرای سایت روی HTTP و HTTPS به طور همزمان.

کاربرد تگ کنونیکال برای لینک‌های مخصوص موبایل:

برخی از وبسایت‌ها که مخاطبان زیادی در بین کاربران موبایل دارند، صفحاتی از وبسایت را به طور اختصاصی برای نسخه‌های موبایلی وبسایت طراحی می‌کنند. اگر محتوای این صفحات با صفحات اصلی در نسخه‌ی دسکتاپ یکسان است، نباید فراموش کنید که تگ کنونیکال را برای آن‌ها ست کنید.

کاربرد تگ کنونیکال برای لینک‌های مبتنی بر جغرافیا:

وقتی از چند زبان در سایت خود استفاده می‌کنید، به کمک تگ Canonical می‌توانید نسخه‌های مختلف یک محتوا را به محتوای مرجع در زبان اصلی هدایت کنید. توجه داشته باشید که ترجمه‌ی یک محتوا به زبان‌های مختلف، جزء محتواهای تکراری به حساب نمی‌آید. با این روش می‌توانید بهبود قابل توجهی در سئو صفحه اصلی یک محتوا مشاهده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *