سایر مقالات آموزشی

معرفی جامع و کامل بازاریابی بین المللی

معرفی جامع و کامل بازاریابی بین المللی

هدف بازاریابی:

هدف بازاريابي، فروش فراوان است. هدف، شناختن و درک مشتری به نحوي است كه كالا يا خدمت ارايه شده دقيقا متناسب باشد، به طریقی که کالا یا خدمات با نيازهاي او منطبق گردد و کالا های خود رابه فروش برساند.

. تعريف بازاريابي:

عبارت است از مجموعه اي از فعاليت هاي انساني و اقتصادي هدايت شده در جهت ارضاي نيازها و خواسته هاي افراد جامعه

. تعريف بازاريابي بين المللی:

عبارت است از بازاریابی کالا و خدمات در بیش از یک کشور که شامل صدور کالا از کشوری به کشور دیگر می باشد.

• اهميت تجارت جهاني:

• كشورهايي كه هرگز نميتوانستند نقش اصلي در تجارت جهاني داشته باشند ناگهان به قطب اقتصادي تبديل شده اند.

•  افراد و شركت ها دريافته اند كه حيطه رقابت آنها بازار داخلي نبوده بلكه بازارهاي جهاني هستند.

• تجارت جهاني، امروزه يك مجموعه به هم پيوسته جهاني از بازارها، تكنولوژي و شرايط زندگي استاندارد كه در گذشته ناشناخته بوده اند، ميباشد.

شرکتهای بازاریابی خارجی و بین المللی چه ماموریتی دارند؟

زمانی که از اصول بازاریابی برای کشف بازارهای جدید در خارج از مرزهای هر کشوری استفاده می شود و نیاز های افراد تامین می گردد بازار یابی به بازاریابی بین المللی تعبیر می شود و این نوع بازار یابی در بیش از یک کشور انجام می شود و تمام مراحل بازاریابی با هدف مشتریان سطح بین المللی طراحی می گردد.

بازرگانان برای بدست آوردن سود بیشتر باید بازار های زیادی را مد نظر داشته باشند و در همه بازارهای جهانی فعالیت کنند تا در صورت هر گونه رکودی در یکی از آنها توان بدست آوردن سود در دیگر بازار ها را داشته باشند. بازاریابی بین المللی موجب می شود، یک شرکت و یا تاجری بتواند کارکرد خود را به صورت یک برند معروف و شناخته شده ای در سطح بین المللی به فروش برساند.

بازاریابی بین المللی علمی است که می تواند روابط را در سطح جهان گسترش دهد. مهمترین مساله ای که باید در این نوع بازار یابی به آن توجه داشت قوانین تجاری متفاوت هر منطقه ای است که در صورت عدم رعایت یک قانون ممکن است دچار مشکلات زیادی گردید.

عوامل موفقیت شرکت بازاریابی بین المللی چیست؟

یک شرکت بازاریابی بین المللی دارای متخصصینی است که با در اختیار گذاشتن اطلاعات و افراد متخصص شما را در تجارت و صادرات موفق خواهند کرد. عمل بازاریابی بین المللی به دو بخش تقسیم می شوند که یک بخش به سیاست های مربوط به کالا و برنامه فروش و قیمت گذاری و توزیع می شود و می تواند با نظارت شرکت بازار یابی تغییر کند و این تغییرات با علت های مختلفی مانند تغییر در سلایق مصرف کنندگان اتفاق می افتد.

برخی از شرایط نیز از دست بازاریاب های حرفه ای نیز خارج است، مانند شرایط اقتصادی و یا تغییر برخی قوانین که دیگر راهی برای شرکت ها نیز باقی نمی ماند و باید با شرایط خود را وفق بدهند، ولی به صورت کلی بازاریابی بین المللی با تمام محدویت هایی که وجود دارد، باعث سود دهی شرکت ها می شود. از عوامل موفقیت در بازاریابی بین المللی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بهترین روش بازاریابی بین المللی:

1. یکی از عوامل مهم آشنایی با زبان آن کشور می باشد در صورتیکه با زبان آشنایی داشته باشید، می توانید روابط بهتر و بیشتری را با شرکت ها و شریکان تجاری خود داشته باشید. معمولا مدیریت شرکت بازاریابان خود را از افراد داخل کشور استفاده می کند و مدیر روابط عمومی را از افراد همان منطقه استفاده می شود تا ارتباطات راحت تری را برقرار کند و قرار دادهای تجاری بهتری را ببندند.

2. مساله دیگری که در بازاریابی بین المللی مورد توجه است تبلیغات می باشد و تبلیغات در بازار های داخلی نیز بسیار با اهمیت می باشد زیرا به شناخت محصول و برند بسیار کمک می کند و در پی آن فروش محصول که هدف بازاریابی است کمک می کند.

3. برای موفقیت در بازاریابی بین المللی آنچه که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است بازاریاب کارکشته و توانا است. یک فردی که در شغل بازاریابی است باید به تمام جزییات محصول آشنایی داشته باشد و بتوانند پاسخ تمام سوالات را در مذاکرات بدهند و با توجه نکات مثبت محصول بتوانند قراردادهای تجاری خوبی را ببندند. شاید برخی از مدیران استخدام بازاریاب و یا تبلیغات وسیع را هزینه های بی نتیجه برای شرکت بدانند ولی اینگونه نیست با مطالعه عملکرد برخی از شرکت ها می توانید به این قضیه پی ببرید که عدم تبلیغات وسیع به جز شکست مسیر دیگری را به همراه نخواهد داشت. تمام هزینه هایی که در بازاریابی بین المللی خرج می شود در مدت کوتاهی با بستن قرارداد های تجاری فوق العاده ای به صاحبان شرکت ها برگشت داده می شود.

4. افرادی که در زمینه بازاریابی بین المللی فعالیت می کنند از نوع پوشش گرفته تا حالت فیزیکی بدن و نوع صحبت کردن و اعتماد به نفس باید در سطح بسیار بالایی قرار بگیرند و تمام این موارد را رعایت کنند تا در جلسه های مذاکره بتوانند موفق عمل نمایند.

5. یکی دیگر از راه های موفقیت در بازاریابی بین المللی شرکت در نمایشگاه های تجاری و گردهمایی ها می باشد که برای یک کالای خاصی صورت می‌گیرد و در این همایش ها بازرگانانی که در یک ردیف شغلی فعالیت می کنند می توانند با یکدیگر آشنا شوند ودر طی این آشنایی ها بازارهای جدیدی نیز برای محصولات پیدا خواهد شد.

6. اگر مدیران شرکت بخواهند در بازاریابی بین المللی موفق باشند باید کیفیت محصول خود را روز به روز بهتر کنند تا بازاریابان بتوانند هر چند وقت یکبار روی یک گزینه جدید بر روی محصول مانور بدهند و این نشان دهنده ایجاد رضایت در مشتری می باشد و اینکه بازاریاب می تواند با ایشان رابطه برقرار کند و قرار دادهای تجاری جدیدی را منعقد کند.

چگونه به بازارهای بین المللی وارد شویم؟

» شرکت ها از طریق روشهای زیر می توانند جهانی شوند «

1. صادرات:

آسانترین راه ورود به بازار جهانی، صادرات مستقیم یا غیرمستقیم است. در صادرات غیرمستقیم، پای شرکتهای بازرگانی به میان می آید که از طرف تولیدکننده، خرید و فروش کالاها و خدمات را در خارج از کشور تسهیل می کنند. در حالیکه در صادرات مستقیم، شرکت به تنهایی از یکی از روشهای زیر اقدام به فروش محصولات و خدمات خود می کند:

. با راه اندازی دپارتمان صادرات در داخل به عنوان یک بخش مستقل

. از طریق شعبه های خارج از کشور که فعالیت های ترویجی را انجام می دهند و فروش و توزیع را تسهیل می کنند.

. به واسطه نمایندگان فروشی که به خارج سفر می کنند.

. به وسیله توزیع کنندگان یا عواملی که منحصرا از طرف شرکت در خارج فعالیت می کنند.

2. استراتژی های اینترنتی:

امروزه شرکت ها دیگر برای نمایش محصولات خود نیازی به حضور در نمایشگاه های بین المللی ندارند؛ آنها به راحتی می توانند آگاهی مورد نظر نسبت به محصولات خود را از طریق رسانه های الکترونیکی، یعنی اینترنت، در مخاطبان هدف بین المللی خود ایجاد کنند. مشتری از طریق وبسایت شرکت می تواند اطلاعات کاملی را درباره محصول مورد نظر کسب کند و از همان طریق نیز محصول را سفارش بدهد.

3. صدور مجوز (لیسانس) و فرنچایز:

یکی از روش های جهانی شدن، از طریق صدور مجوز است. در این حالت، شرکت اصلی مجوزی را برای شرکت خارجی صادر می کند که به او اجازه می دهد تا در حین تسهیل فروش، از فرآیند تولید، نشان تجاری، پتنت و نام شرکت اصلی استفاده کند. در این مدل، شرکت اصلی کنترل کمتری روی شرکت ثانویه دارد.

اما در مورد فرنچایز (franchise)، شرکت اصلی کنترل بیشتری دارد، زیرا به فرنچایز اجازه می دهد که از طرف شرکت اصلی و بر طبق قوانین و ضوابط آن کار کند. مک دونالدز یکی از نمونه های بارز فرنچایز است.

4. مشارکت: شرکت ها می توانند با همکاری با سایر شرکتها به عرصه بین المللی قدم بگذارند. نمونه بارز این مورد، همکاری شرکتهای سونی و اریکسون تحت عنوان برند سونی اریکسون برای تولید تلفن همراه بود.

5. سرمایه گذاری مستقیم: و بالاخره، شرکتها می توانند برای تولید یا ارائه خدمات خود به طور مستقیم در کشورهای خارجی سرمایه گذاری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *