سئو و بهینه سازی

معرفی زامبی پیج و نحوه مقابله با آن

معرفی زامبی پیج و نحوه مقابله با آن

صفحات زامبی چیست و چگونه یک زامبی پیج تولید می شود؟

یکی از موضوعاتی که در دنیای سئو ممکن است به گوش ما بخورد صفحات زامبی یا همان زامبی پیج ها هستند . در وهله اول از اسم این ویژگی مشخص می شود که چیز خوبی نیست . اما اینکه تا چه حد خوب نیست و چگونه می توان آن را شناسایی کرد و با آن مقابله کرد را در ادامه با هم خواهیم خواند .

صفحات زامبی در واقع صفحاتی هستند که مانع رشد ما در موتور های جستجو هستند . گاهی اوقات ما تمام اصول سئو را رعایت می کنیم ، بک لینک های خوبی میگیریم و یا به شکل دائم خریداری می کنیم ، سئو داخلی بسیار مناسبی را ایجاد می کنیم اما بازهم در صفحات مناسبی از نتایج جستجو در یک کلمه کلیدی هدف قرار نداریم.

صفحات زامبی همان صفحاتی هستند که از نظر ارزش و اعتبار کاملا و یا بیش از 90 درصد فاقد ارزش هستند و معمولا در گوشه دوری از سایت افتاده اند که همین صفحات باعث می شوند تا اعتبار کل صفحات ما پایین آید.

علائمی که در یک صفحه نشان دهنده پیج زامبی است:

» اگر قسمتی از مطالب وبلاگ مثلا در 4 تا 5 ماه گذشته هیچ بازدیدی نداشته است.
» اگر مطلبی پاک شده است ولی مدیر سایت فراموش کرده است که تگ‌ها و برچسب‌های مطلب را پاک کند.
» اگر فرد صفحاتی در وردپرس داشته باشد که دیگر به آنها نیاز نداشته ولی فراموش کرده که آنها را حذف کند.
» اگر لینک‌های شکسته در سایت وجود داشته باشد.
» موجودی محصولات موجود در سایت تمام شده و یا حتی تمام نشده ولی در طی چند ماه گذشته هیچ بازدید و فروشی نداشته باشد.

پیدا کردن صفحات زامبی و راه های مقابله با آن:

برای یافتن صفحات زامبی بهترین ابزار در حال حاضر ابزار Google Search Console می باشد . زمانی که شما وب سایت خود را جهت تحلیل و همچنین بهبود سئو در ابزار Google Search Console ثبت می کنید تمامی گزارش های مربوط به وضعیت سایت در اختیار شما قرار می گیرد . با توجه به بخش های مختلف گوگل کنسول معمولا در بخش Coverage می توان تمامی خطا های موجود در سایت مثل صفحات 404 و یا سایر خطا های موجود در کل سایت را مشاهده کرد .

برای بررسی مقالات کم ارزش و کم بازدید هم می توانید از بخش مدیریت وب سایت و همچنین ابزار های آمار سایت ، بخوبی این اطلاعات را هم بدست آورید .

بعد از یافتن آدرس صفحات زامبی باید چه کرد؟

در مورد صفحاتی که به شکل 404 یا لینک شکسته هستند :

سعی کنید از ریدایرکت 301 استفاده کنید . ریدایرکت را در قدم اول برای صفحات مرتبط انجام دهید . برای مثال اگر مقاله ای حذف شده است و در وب سایت مقاله ای مشابه با آن وجود دارد ، مقاله حذف شده را بر روی مقاله مشابه ریدایرکت 301 کنید .

در مورد مقالات یا محصولاتی که بازید کم دارند:

در رابطه با این مقالات می توانید چند مقاله را که موضوعات آنها تقریبا با هم یکی هستند در داخل یک مقاله جمع آوری کنید . اگر 5 مقاله مختلف برای بررسی گوشی آیفون 10 دارید حالا می توانید تمام آنها را در یک مقاله گردآوری کنید و تمام مقالات دیگر را حذف کرده و ریدایرکت 301 روی مقاله کلی قرار دهید .

اگر هم مقاله شما یک مقاله منفرد است و مقالات مرتبطی با آن وجود ندارد ، خود همین مقاله را توسعه داده و آنرا بروز رسانی کنید ، البته سعی کنید محتوای بسیار خوبی برای آن بنویسید.

اصلی ترین بخش هایی که در ان پیج زامبی وجود دارد:

» پست های قدیمی و اخبار تاریخ گذشته و بدون استفاده
» دسته بندی و برچسب های غیر مفید و غیر قابل استفاده
» نتایج جستجوها در سایت
» محصولاتی که هیچ گونه فروشی و بازدیدی نداشته باشند
» محصولات بدون محتوا یا با محتوای کم مثلا کمتر از 300 کلمه
» محصولات، صفحات و مطالب تکراری و یا با عناوین تکراری
» لینک های شکسته و یا بدون استفاده.

نکات مهم در رابطه با زامبی پیج ها:

ریدایرکت های 301 را تماما به یک صفحه انجام ندهید . ریدایرکت ها باید به صفحات مرتبط با صفحه حذف شده باشند . ریدایرکت کردن تمام مقالات یا محتواهای حذف شده ، به صفحه اصلی یا به صفحه مشخص دیگری به تعداد زیاد حتما افت رتبه و به هم خوردن وضعیت ایندکس را به همراه خواهد داشت .

تمام پروسه حذف صفحات زامبی را در یک روز انحام ندهید و سعی کنید کم کم و به مرور زمان این کار را انجام دهید .

سعی نکنید تا هرروز مقالات بی ارزش داخل سایت ارسال کنید . مقالات شما همانگونه که گفته شد هر اندازه جامع تر باشند حتی اگر در ماه یکبار هم ارسال شوند بسیار با ارزش تر هستند .

هر چه سریعتر نسبت به شناسایی و حذف صفحات زامبی اقدام کنید به این دلیل که سئو شما به وسیله این صفحات بسیار در خطر خواهد افتاد .

در وب سایت های بسیار بزرگ معمولا شناسایی صفحات زامبی اندکی مشکل به نظر می رسد اما در وب سایت هایی که به شدت با هم در حال رقابت هستند و بهینه سازی ، کلید اصلی آنها می باشد تک تک پارامتر ها باید بررسی شوند که مهم ترین آنها همین صفحات زامبی هستند . برای داشتن سئو مناسب در کلمات کلیدی مد نظر ، لازم است تا تمامی فاکتور ها کنار هم قرار گرفته و موارد مشکل ساز تا جایی که امکان دارد از میان برداشته شوند . متاسفانه صفحات زامبی از آن دست مشکلاتی هستند که اطلاعات کمی در رابطه با آنها وجود دارد و در مباحث آموزش سئو هم به اندازه کافی به این موضوع و اهمیت آن اشاره نمی شود ازاین جهت اکثر وب مستران و صاحبان وب سایت ها به شکل ناخودآگاه صفحات زامبی با محتوای ارزش بسیار پایین تولید میکنند.

روش های مقابله با صفحات زامبی:

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با مخرب تروجان

پاک کردن زامبی پیج‌ها:

بسیاری از زامبی ها از قبیل لینک‌های شکسته و برچسب های بدون استفاده، اخبار تاریخ گذشته و بدون استفاده و حتی محصولات بدون فروش را می توان بدون فکر کردن پاک کرد. زمان پاک کردن صفحات زامبی بایستی به این نکته توجه کرد که آنها را به صفحات و مقالات مرتبط با آن Redirect کرد و Redirect ها را از نوع 301 که دائمی می باشند، انتخاب کرد.

به روز رسانی های صفحات زامبی:

ممکن است یک مطلب در سایت شما از چند سال گذشته نوشته شده باشد و دیگر کاربرد گذشته را نداشته باشد و یا با پیشرفت تکنولوژی تغییراتی در آن ایجاد شده است و می توان آن را تکمیل کرده و به آن ویدئوها و تصاویر جدیدی اضافه کرد و متن مطالب را ویرایش نموده و به‌روز رسانی کرد و حتی در صورت لزوم تاریخ آن را تغییر داده و به روز کرد تا آن مطلب دیگر بخشی از صفحات زامبی نباشد.

تالیف و گردآوری مطالب قدیمی:

شاید در برخی از موارد لازم باشد که با استفاده از چند مطلب بتوان به یک مطلب جدید تبدیل کرد. همان طور که گفته شد مطالبی که پاک شده را می توان به یک مطلب جدید تبدیل کرد و در این صورت چندین صفحات زامبی پاک می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *