چکیده:
از میان روشهای فراوان بازاریابی، بازاریابی اپلیکیشن یا اپلیکیشن مارکتینگ به دلیل هدف گرفتن کاربران تلفنهای همراه یکی از مؤثرترین تکنیکهای بازاریابی محسوب میشود.
امروزه با افزایش ساعاتی که مردم از موبایلهایشان استفاده میکنند و با توجه به اینکه موبایل توانسته همنشین اوقات مرده کاربرانش باشد، استفاده از موبایل از تلویزیون و حتی کامپیوتر نیز پیشی گرفته است. از میان تمام ویژگیهایی که یک موبایل میتواند در اختیار کاربرانش قرار دهد، اعم از شبکههای اجتماعی و وب گردی، کار با اپلیکیشنها نیز طرفداران زیادی دارند و همین مسئله آنها را به یک محیط مناسب برای بازاریابی محصولات/خدمات تبدیل کرده است.
اپلیکیشن مارکتینگ چیست؟
اگر بخواهیم بازاریابی اپلیکیشن را در یک جمله تعریف کنیم، باید بگوییم بازاریابی اپلیکیشن فرآیند ایجاد کمپینهای بازاریابی برای دستیابی به مشتریان در هر مرحله از قیف بازاریابی است تا بتوانند با اپلیکیشن شما ارتباط برقرار کرده و از آن استفاده کنند.
بازاریابی اپلیکیشن فرآیند درگیر کردن کاربران اپلیکیشن در کل تجربه خود با اپلیکیشن شما است؛
. اپلیکیشن شما را کشف کنند.
. آن را دانلود کنند.
. کار با اپلیکیشن شما را فرابگیرند.
. و در نهایت نسبت به اپلیکیشن شما وفادار مانده و با آن تعاملی دائمی برقرار کنند.
انواع اپلیکیشن مارکتینگ:
» بهینهسازی اپ استور (ASO)
بهینهسازی اپ استور به قابل بازدید کردن اپ شما در اپل اپ استور کمک میکند. با بهینهسازی نسخه شاخص شده همانند عنوان و کلمات کلیدی و انتخاب محتاطانه دستهبندی اپ خود میتوانید به کاربران کمک کنید تا شما را در بازاری شلوغ بیابند. همچنین از ابزار بهینه سازی اپلیکیشن نیز میتوانید کمک بگیرید.
» تبلیغات اینستاگرام، فیسبوک و توییتر
چیزیکه درمورد تبلیغات در اپهای رسانه اجتماعی همانند فیسبوک و توییتر وجود دارد چیست؟ هرکسی نمیتواند به کاربران بالقوهای دست پیدا کند. شما میتوانید تبلیغات خودتان را در معرض دید همه مخاطبین مناسب برای اپ موبایل قرار دهید. اگر هزینه تبلیغاتی خود را محدود کردهاید تبلیغات هدفمندتر ممکن است ارزشی که مورد نیاز شماست را بیشتر در اختیارتان قرار دهد همانند دانلود بیشتر.
» اطلاعرسانی از طریق فشار یا پوش نوتیفیکیشن
پوش نوتیفیکیشنها هشدارها یا بنرهایی هستند که در صفحه خانه دستگاه موبایل کاربران یا صفحه قفل آنها ظاهر میشوند. آنها مشابه پیامهای متنی میباشند، اما کاربر باید اپ شما را دانلود کند تا فایلها را مشاهده کند. پوش نوتیفیکیشنها برای موارد زیر تعبیه شدهاند:
. کاربران را از یک هشدار یا وضعیت آپدیت آگاه کنید( به تایید ارسال یا آپدیتهای پرواز فکر کنید)
. کاربران را از پیشنهادات ویژه، ویژگیهای جدید، آپدیت اپ آگاه کنید.
. از مکان استفاده کنید تا پیامهایی شخصی برای کاربر ارسال کنید.
» پیامهای درونبرنامهای
پیامهای درونبرنامهای زمانیکه کاربران شما در اپ موبایل فعالاند ظاهر میشوند. اپ از آنها استفاده میکند تا آپدیتهای محصول شما را نشان دهد، خریدی را تایید کند، توصیه یا پیشنهادی شخصی ارائه دهد و یا تقاضای ثبت نظر و یا رایدهی را در اپ استور اعلام کند.
از کجا باید متوجه عملکرد بازاریابی اپ موبایل شوید؟ بهترین نوع بازاریابی در خلال دادههای قابل دسترس ایجاد میشود. اما معیارهایی که بتوانید ارزیابی کنید در مقابل اهدافی که تعیین کردهاید چه عملکردی دارند چه هستند؟ این دیگر تنها به تعداد دانلودها مربوط نمیشود. اگرچه این تعداد قطعاً زمانیکه شما در حال راهاندازی یک اپ جدید هستید اهمیت پیدا میکند. شما باید به موارد زیر نیز نگاهی بیاندازید:
» نرخ حفظ یا نگهداری
تعداد کاربرانی که بعد از اولین مشاهده دوباره به شما بازگشتند.
. کاربران فعال روزانه / ماهانه: مهمترین کاربران شما کسانی هستند که به طور فعال از اپ شما استفاده میکنند، نه اینکه تنها آن را روی دستگاه موبایل خودشان داشته باشند.
. طول سشن: کاربران شما چقدر وقتشان را در اپ شما صرف میکنند (در ذهن داشته باشید که میزان زمان به هدفی بستگی دارد که کاربران شما میخواهند به آن برسند)
. زمان در اپ: مقدار زمانیکه کاربران شما به طور روزانه در اپ شما صرف میکنند چقدر است؟ به طور هفتگی و ماهانه چطور؟
. اکتسابها: تعداد کاربرانی که اپ شما را از طریق یک منبع همانند تبلیغات اینستاگرام دانلود کردند.
. اسکرین فلو: مسیرهایی که کاربران در اپ شما طی کردند.
. ارزش طول عمر (LTV): کاربران زمانیکه به عنوان کاربر در اپ شما بودند چه ارزشی از خود نشان دادهاند؟
پیشنهاد مطالعه : آشنایی با ویدیو مارکتینگ
کاربردیترین روشهای بازاریابی اپلیکیشن چیست؟
برای طراحی یک اپلیکیشن مارکتینگ کاربردی که بازدهی خوبی نیز داشته باشد میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
» در مورد مشتریان هدف تحقیق کنید
به این ترتیب میتوانید اپلیکیشنی متناسب با سلیقه و خواست ایشان طراحی کنید. اپلیکیشنی که برای آنها جذاب باشد و علاوه بر اینکه مخاطب هدف را به کار با خود جذب میکند، آنها را به خرید محصول نیز تشویق کند.
» در مورد رقیبان تحقیق کنید
کسب اطلاعات در مورد رقیب به شما در برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان هدف، ایجاد تمایز بین کسب و کار خود با سایر رقبا، پیدا کردن چالشهای پیش رو و بهبود پروسهها کمک خواهد کرد.
» یک لندینگ پیج خوب طراحی کنید
ساخت یک لندینگ پیج خوب، خلاقانه و سورپرایز کننده میتواند باعث جذب بیشتر مخاطبان شود. عناصر مهمی که بیشتر باید به آنها توجه شود عبارتاند از:
. نام اپلیکیشن
. ویژگیها
. درخواست برای اقدام واضح (call to action)
. ویدئوی تبلیغاتی
اپلیکیشن خود را در گوگل پلی و بازارهای ایرانی قرار دهید
این کار یکی از فرایندهای بهینهسازی اپلیکیشنهای موبایلی است برای اینکه اپلیکیشنتان در فهرست نتایج گوگل پلی رتبه بهتری بگیرد. کافی است از مشتریان بخواهید به اپلیکیشن شما رأی دهند. هرچه رأی بیشتر و بهتری به دست آورده باشید بدون شک جایگاه بهتری در فهرست نتایج گوگل پلی و مارکت خواهید داشت و بیشتر در معرض دید مشتریان قرار خواهید گرفت.
به این منظور به موارد زیر توجه کنید:
عنوان؛ باید خوانا بوده و گویای نوع کاربری اپلیکیشن باشد
توضیحات؛ از کلیدواژهها استفاده کنید و بگویید چه نیازهایی را رفع میکند
آیکون؛ فقط بر یک عنصر تمرکز کنید. این عنصر باید عصارهای از اپلیکیشن شما باشد
اسکرینشات؛ چند اسکرینشات از مهمترین عملکردها و کاربردهای اپلیکیشن خود تهیه کنید
به وسیله شبکههای اجتماعی، اپلیکیشن بازاریابی خود را تبلیغ کنید
با استفاده از شبکههای اجتماعی میتوانید به مشتریان بالقوه خود دست پیدا کنید و تعداد دانلود اپلیکیشن را افزایش دهید.
روند رو به رشد تبلیغات درون برنامهای در بازاریابی اپلیکیشن:
با توجه به مواردی که در بالا گفتیم و گزارشهای موجود، تبلیغات درون برنامهای که همان بازاریابی اپلیکیشن است، رشد زیادی دارد. به گفته متخصصان بازاریابی اپلیکیشن میزان درآمدزایی حاصل از تبلیغات درون برنامهای کمتر از ۴۰ درصد درآمد فعلی کسبوکارها نیست! همچنین ویژگی ارزشمند دیگر این است که این نوع تبلیغ به تجربه کاربری اپلیکیشن آسیب نمیزند و اگر تبلیغ شما با موبایل سازگار باشد، بهترین نتیجه را از آن دریافت خواهید کرد. در ادامه به بررسی برخی از داغترین روشهای تبلیغاتی در بخش موبایل مارکتینگ و تبلیغات درون برنامهای میپردازیم:
» روش اول) تبلیغ Playable
کاربران موبایل و به خصوص کاربران حوزه آنلاین، بخش زیادی از زندگی خود را با موبایل میگذرانند! این به معنای یک هشدار جدی به متخصصان بازاریابی اپلیکیشن است که دید خود را نسبت به کاربران تغییر دهند؛ یعنی بدانند که تبلیغات درون برنامهای ارزش زیادی دارد و نمیتوان آن را نادیده گرفت. در سال ۲۰۱۸ شاهد نوع جدیدی از تبلیغات بودیم که کاربر در آن در هنگام دیدن تبلیغ، میتواند بازی کند. به خصوص برای تبلیغ یک بازی خاص، این روش تبلیغاتی را زیاد دیدهایم!
این روش تبلیغاتی توسط گوگل Playable نامیده میشود که به کاربر اجازه میدهد تا بدون آن که بازی یا اپلیکیشن را دانلود کند، دموی آن را امتحان کند. به عنوان مثال اگر تبلیغ بازی خاصی را دیده باشید که با این روش اجرا شده باشد، میتوانید بخش کوتاهی از آن را بازی کنید و در صورت علاقه، آن را دانلود کنید. بنابراین این روش یکی از موثرترین روشهای تبلیغ درون برنامهای در بازاریابی اپلیکیشن به شمار میرود.
» روش دوم) تبلیغ بر اساس واقعیت مجازی (VR)
تاکنون از یک دوربین واقعیت مجازی استفاده کردهاید؟ قطعاً میدانید که استفاده از آن که شما را به یک دنیای ۳ بعدی جذاب میبرد، چقدر لذت دارد. فعالان حوزه موبایل مارکتینگ از این روش برای تبلیغات استفاده کردهاند تا نظر کاربران را جلب کنند و بازدهی بازاریابی اپلیکیشن را افزایش دهند؛ این مسئله بر روی نرخ کلیک تبلیغات تاثیر بسیار زیادی دارد.
سرویس Taco Bell این روش را برای تبلیغات موبایل مارکتینگ خود استفاده کرد و نتایج آن بسیار خیرهکننده بود! جالب است بدانید کمپین تبلیغاتی این سرویس به کمک بازاریابی ویروسی به بیش از ۲۲۴ میلیون بازدید رسید که عدد قابل توجهی است. البته این روش هنوز به صورت عمومی منتشر نشده است و فرصت بسیار خوبی است که فعالان بازاریابی اپلیکیشن از آن برای تبلیغ محصولات، اپلیکیشنها و… استفاده کنند.
پیشنهاد مطالعه : استراتژی های توییتر مارکتینگ
مشکلات تبلیغ درون برنامهای چیست؟
هر روش تبلیغاتی مشکلاتی دارد و تبلیغ درون برنامهای هم از این مشکلات مستثنی نیست! مهمترین مشکلی که سیستمهای تبلیغاتی با آن روبرو هستند، مشکل کلیک تقلبی توسط برخی اپلیکیشنها است. با توجه به این که این روش به تازگی استفاده میشود، هنوز مشکلات زیادی در آن وجود دارد که به مرور زمان بهبود پیدا میکند. بر اساس گزارشها در سال گذشته حدود ۱۶ درصد از کلیکها تقبلی بود و در روش پرداخت به ازای نصب، ۲۰ درصد نصبها واقعی نبود. جالب است بدانید سیستمهای تبلیغ درون برنامهای روز به روز در حال توسعه هستند تا مشکلاتشان رفع شوند اما رباتهای این حوزه آن قدر هوشمند هستند که تشخیص آنها به سختی انجام میشود.
مهمترین مسئله برای شرکتهای بزرگ این است نام برند آنها با نصب تقلبی اپلیکیشنها در خطر میافتد و در این در حالی است که خودشان تا مدت طولانی از این مسئله اطلاع ندارند! بنابراین پیشنهاد میکنم اگر قصد استفاده از روشهای تبلیغاتی در بازاریابی اپلیکیشن را دارید، حتماً با شرکتهای معتبر کار کنید تا نام برند شما دچار مشکل نشود.
چگونه عملکرد بازاریابی اپلیکیشن را اندازهگیری کنیم؟
برای اینکه عملکرد اپلیکیشن مارکتینگ خود را بسنجید و ببینید اپلیکیشنی که طراحی کردهاید چقدر در رسیدن به اهداف خود (جذب مشتری) مؤثر و قوی عمل کرده است. به این منظور از شاخص KPI بهره بگیرید. KPI از حروف اول عبارت Key Performance Indicator به معنی «شاخصهای کلیدی عملکرد» گرفته شده است.
برای استفاده از KPI باید میزان دستیابی به هدف را در دورههای زمانی مشخص اندازه بگیرید و سپس مقدار هر دوره را با دوره قبل مقایسه کنید. فرض کنید روش بازاریابی اپلیکیشن را در فصل پاییز شروع کردهاید، در این صورت تعداد جذب مشتری (هدف) در سه ماه قبل (تابستان) را با تعداد جذب مشتری در سه ماه پاییز مقایسه کنید تا میزان اثرگذاری اپلیکیشن در بازاریابی مشخص شود.