تبلیغات در شبکه های اجتماعی

مقایسه اینستاگرام و تلگرام برای تبلیغات

مقایسه اینستاگرام و تلگرام برای تبلیغات

قبل از بررسی و مقایسه اینستاگرام و تلگرام با یکدیگر، بیایید به بررسی جداگانه هر یک از اپلیکیشن ها بپردازیم که امروزه طرفداران زیادی دارند و در واقع میتوان گفت که به زندگی روزمره هریک از ما گره خورده اند و بیشتر تایم استراحت روزانه مان صرف استفاده از اینستاگرام و تلگرام میشود.
پس تعجب نکنید از این که میخوام بگم فقط 40 میلیون از کاربران اینستاگرام
ایرانی هستند.

خب بریم سر اصل مطلب….

معرفی اینستاگرام و قابلبیت ها آن:

اینستاگرام توسط کوین سیستروم ( Kevin Systrom ) و مایک کریگر ( Mike Krieger ) در سال ۲۰۱۰ برای سیستم عامل ios ساخته شد. ورژن اندرویدی آن دو سال بعد در آپریل ۲۰۱۲ عرضه شد. نسخه تحت وب آن در نوامبر ۲۰۱۲ با امکانات کمتر در اختیار کاربران قرار گرفت و سپس در ماه آپریل 2016 برای سیستم عامل ویندوز موبایل نسخه ای را عرضه شد.

این اپلیکیشن به کاربران اجازه میدهد که عکس و فیلم های خود را به این سرویس آپلود کنند. کاربران میتوانند این فایل ها را با فیلترهای گوناگون اصلاح کرده و با تگ ها و اطلاعات مکانی آنها را دسته بندی نمایند. این عکس ها میتوانند به صورت عمومی و یا به صورت خصوصی برای برخی از کاربران به نمایش درآید. کاربران میتوانند با استفاده از هشتگ و موقعیت مکانی محتوای دیگر کاربران را جستجو کرده و عکس های دیگران را لایک کنند و با فالو کردن دیگران آنها را به تایم لاین خود اضافه کنند.
این سرویس به کاربران اجازه میداد که محتوای با فرمتی به اندازه یک در یک آپلود کنند اما این محدودیت در سال ۲۰۱۵ کم شد. همچنین این سرویس قابلیت پیام رسانی و پست کردن چندین عکس و فیلم در یک پست را اضافه کرد.
اصطلاحات و قابلیت های اینستاگرام

» پست  (post)

هر عکس یا ویدیوی جدیدی که در اینستاگرام آپلود کنید، یک پست اینستاگرام محسوب می‌شود. تمام پست‌های شما در صفحه پروفایل اینستاگرام‌تان نمایش داده‌می‌شود و تمام پست‌های جدیدی که فالوورهایتان به نمایش می‌گذارند، در فید شما قابل مشاهده است.

» فالو (follow)

فالو در لغت به معنای “دنبال کردن” است. اصطلاح فالو به این معنی است که شما علاقه‌مندید پست‌ها و فعالیت‌های شخص خاصی را دنبال کنید. بنابراین می‌توانید به پیج او بروید و او را فالو (follow) کنید. اگر فالو کنید و شما را اکسپت کند، می‌توانید تمام پست‌های او را ببینید و هر پست جدیدی که می‌گذارد، در صفحۀ home شما نشان داده می‌شود. همچنین شما با فالو کردن اشخاص مختلف می‌توانید ببینید که آنها چه پست‌هایی را لایک کرده‌اند و یا کامنت گذاشته اند.

» فالوور (follower)

follower در لغت به معنای دنبال کننده یا تعقیب کننده است. هنگامی که شما پیج کسی را دنبال یا فالو می‌کنید، شما به فالوورهای آن پیج اضافه می‌شوید. در مقابل تمام کسانی که پیج شما را فالو (دنبال) می‌کنند نیز به فالوورهای پیج شما می‌پیوندد.

» K (کا) در فالوور و فالووینگ

K به معنای هزار است و اینستاگرام در بخش فالووینگ و فالوور صفحات از آن استفاده می‌کند. برای مثال اگر صفحه‌ای 4.5K فالوور داشته باشد، در واقع   4500 دنبال کننده دارد. در این وضعیت ارقام دهگان به بعد نمایش داده نمی‌شود.

» فالویینگ (Following)

following در لغت به معنای پیروی یا تقلید است. وقتی شما دیگران را فالو می‌کنید، در قسمت فالویینگ (following) می‌توانید آنها را مشاهده کنید. در مورد بقیه پیج‌ها نیز به همین صورت است. فالویینگ هر پیج تعداد کسانی است که توسط آن پیج فالو شده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: چگونگی تبلیغات موثر در تلگرام

» فید (Feed)

فید در اینستاگرام اولین صفحه‌ای است که هنگام وارد شدن به اینستاگرام با آن روبرو می‌شوید. در این صفحه می‌توانید جدیدترین استوری‌ و پست‌های فالوورهایتان را مشاهده کنید. در حقیقت این فید در صفحۀ home شما نشان داده می‌شود.

» استوری (story)

Storyدر لغت به معنای “داستان گفتن و روایت کردن” است.  استوری از قابلیت‌های پرطرفداری است که در سال ۲۰۱۷ به اینستاگرام اضافه شد. این قابلیت به این صورت است که شما می‌توانید برای مدت ۲۴ ساعت عکس یا ویدویی (با محدودیت ۱۵ ثانیه) را با فالوورهای خود شر کنید. این عکس یا ویدیو بعد از ۲۴ ساعت خود به خود حذف می‌شود. اگر می‌خواهید این استوری را نگه دارید می‌توانید آنرا به بخش highlight اضافه کنید. در استوری اینستاگرام امکان لایک وجود ندارد و کامنت‌های فالوورها تنها توسط خود شما قابل دیدن است. در حقیقت شما می‌توانید ببینید که چه کسانی استوری شما را دیده‌اند و کامنت‌هایتان را بخوانید.
استوری دارای قابلیت های گوناگونی برای ادیت تصاویر و ویدیو  است که باعث محبوبیت بیشتر آن شده است. همچنین در آپدیت‌های جدید اینستاگرام قابلیت نظرسنجی نیز به استوری اینستاگرام اضافه شده است.

» لایو (live)

ive به معنای پخش زنده است. در اینستاگرام نیز لایو (live) در همین معنی به‌کار می‌رود. شما به صورت زنده و بدون محدودیت زمانی می‌توانید فیلم بگیرید و با فالوورهای خود به اشتراک بگذارید. تمام کسانی که در حال دیدن لایو شما در اینستاگرام هستند می‌توانند لایک کنند و به صورت آنلاین کامنت بگذارند. این کامنت‌ها توسط تمام فالوورهای شما قابل دیدن است. درست مانند استوری، لایو نیز بعد از ۲۴ ساعت خودبه‌خود حذف می‌شود، مگر اینکه آن را به هایلایت (highlight) اضافه کنید.

» نوتیفیکیشن (Notification)

notification در لغت به معنی “اطلاعات رسمی دربارۀ موضوعی” است. در اینستاگرام این اصطلاح به تمام فعالیت‌هایی مربوط می‌شود که دیگران در مورد پیج و پست‌های شما انجام می‌دهند. مثلا هنگامی که پستی از شما را لایک می‌کنند، کامنت می‌گذارند یا قصد دارند شما را فالو کنند، تک تک این موارد به صورت نوتیفیکیشن‌های مجزا به شما گزارش می‌شود.

» هشتگ (Hashtags)

به زبان ساده هشتگ، برچسبی است که برای دسته‌بندی و به اشتراک گذاری پست‌ها به کار می‌رود. استفاده از هشتگ باعث می‌شود که به راحتی بتوانید تمام محتواهای متفاوت (فیلم، عکس، ویدیو و…) که در مورد یک موضوع خاص وجود دارد را پیدا کنید. هشتگ صرفا مخصوص به اینستاگرام نیست، بلکه در توئیتر، پینترست و فیس‌بوک نیز وجود دارد. مثلا اگر شما می‌خواهید عکس‌های طبیعت را ببینید می‌توانید با سرچ کردن #طبیعت عکس‌های زیادی با این عنوان پیدا کنید.
استفاده از هشتگ فوق‌العاده راحت است. کافی است پیش از هر چیزی که می‌خواهید بنویسید از یک علامت “#” استفاده کنید. هم‌چنین این هشتگ‌ها را در موارد مختلفی می‌توانید استفاده کنید. مثلا در کامنت‌‌ها و زیر پست‌هایتان.

» اکسپلور (Explore)

اکسپلور اینستاگرام (یا همان Explore اینستاگرام!) صفحه‌ای است که پست‌هایی از صفحات سراسر دنیای اینستاگرام (چه آن‌ها را فالو کرده باشید و چه نکرده باشید) را برایتان نمایش خواهد داد. این پست‌ها طبق فعالیت‌های قبلی شما انتخاب می‌شوند و از الگوریتم‌هایی که برای دنبال کردن فعالیت شما در اینستاگرام تعبیه شده است، پیروی می‌کنند. البته این الگوریتم تنها به عملکرد شما وابسته نیست، بلکه فعالیت دوستان‌تان را نیز زیر نظر می‌گیرد.

» منشن (mention)

منشن (mention) در لغت به معنای “اشاره کردن، ذکر کردن و نام بردن” است. دقیقا به همین معنا اگر بخواهید در اینستاگرام  به نام کسی اشاره کنید، از این قابلیت استفاده می‌کنید. مثلا تصور کنید که یک عکس مشترک با دوست‌تان گرفته‌اید و می‌خواهید به حضور او در عکس اشاره کنید یا می‌خواهید یک نفر را از چیزی آگاه کنید، در این حالت می‌توانید او را منشن کنید.
برای mention کردن کافی است از یک علامت “@” پیش از آیدی اینستاگرام شخص مورد نظر استفاده کنید. از این قابلیت هم در کپشن‌ها و هم در کامنت‌ها می‌توانید استفاده کنید.

» تگ (Tag)

تگ (tag) در لغت به معنای “برچسب زدن و علامت زدن” است. تگ دقیقا معادل آنلاین برچسب‌ است. گاهی شما در عکس‌های اینستاگرام قصد دارید افراد داخل عکس را معرفی کنید و به نام آنها اشاره کنید، در این حالت می‌توانید از قابلیت تگ کردن  استفاده کنید. برای تگ کردن کافی است از @ قبل از آیدی ایسنتاگرام افراد استفاده کنید.

» دایرکت (Direct)

Direct به معنای “مستقیم و بی‌واسطه” است. دایرکت در اینستاگرام شبیه ارسال مسیج خصوصی می‌ماند. در حقیقت هنگامی که شما می‌خواهید صرفا شما و شخص مورد نظر متن پیام شما را ببینید، می‌توانید از دایرکت (ِDirect ) استفاده کنید. البته در این قسمت قابلیت ساختن گروه نیز وجود دارد.
دایرکت به نوعی همان قسمت پیام رسان اینستاگرام می‌باشد.

» لایک (Like)

لایک کردن در اینستاگرام به این معناست که شما از چیزی خوشتان آمده است و می‌خواهید این توجه و علاقه‌تان را نشان دهید. در این حالت از لایک استفاده می‌کنیم. چنانچه بخواهید ببینید چه کسانی پست‌های شما را لایک کرده‌اند، می‌توانید به نوتیفیکیشن‌های خود مراجعه کنید.
شما می‌توانید تمام پست‌های اینستاگرام و حتی کامنت‌ها را لایک کنید.
اگر پست یا کامنتی را لایک کردید و به هر دلیلی پشیمان شدید، می‌توانید آنرا آنلایک کنید.

» کامنت (Comment)

کامنت (Comment) به معنای “اظهارنظر کردن” است. در اینستاگرام نیز هنگامی که بخواهید نظر خود را در مورد یک پست بیان کنید، می‌توانید زیر همان پست کامنت بگذارید. دقت کنید که این کامنت‌ها توسط همه قابل دیدن است و امکان پاسخ (reply) به کامنت شما وجود دارد.

» کپشن (caption)

کپشن به صورت کلی به نوشته‌ای می‌گویند که زیر یک عکس در کتاب، روزنامه یا برنامۀ تلویزیونی آورده می‌شود. در اینستاگرام نیز به نوشته‌ای که در توضیح عکس می‌آورید کپشن (caption) می‌گویند.

معرفی تلگرام:

تلگرام یک نرم افزار است که امروزه برای کاربران تلفن های هوشمند جایگزین SMS و ایمیل شده است. تلگرام یک برنامه پیام رسانی است که با اولویت سرعت و امنیت در تبادل اطلاعات پا به عرصه رقابت جهانی گذاشت. این نرم افزار واقعا سریع ، ساده و البته رایگان است و یکی از دلایل محبوبیت بسیار زیاد آن در میان کاربران همین ساده بود کاربری است. شما می توانید از تلگرام تقریبا بر روی همه دستگاه های موبایل خودتان از جمله تلفن همراه هوشمند ، تبلت و حتی کامپیوتر شخصی خودتان استفاده کنید و در لحظه و بدون وقفه این دستگاه ها پیام هایی که شما رد و بدل می کنید را یکپارچه سازی یا Sync می کنند.

قابلیت های تلگرام

» عوض کردن شماره تلفن

در سایر پیام‌ رسان‌ها، شماره موبایلی که در ابتدا با آن حساب را فعال کرده‌اید، اساس اکانت شما محسوب می‌شود. پس در صورت انتقال مالکیت سیم کارت و یا تعویض آن به هر دلیل دیگری، با دردسرهایی رو به رو خواهید شد.
اما یکی از ویژگی های تلگرام امکان عوض کردن شماره است، بدون این که تاریخچه‌ پیام‌هایتان پاک شود. کافی است وارد تنظیمات برنامه شده و گزینه “Change Number” را انتخاب کنید. سپس دستورالعمل ارائه شده را دنبال کنید. تمامی پیام‌ها به حساب کاربری جدیدتان منتقل شده و شماره موبایلتان به همه مخاطبان قبلی اعلام خواهد شد.

» پشتیبانی از چند حساب کاربری

به لطف یکی از آپدیت‌های اخیر برنامه، نیاز به حذف کردن شماره تقریبا از بین رفته است، چرا که می‌توان در آن واحد، چند حساب کاربری تلگرام داشت و مخاطب‌های خود را در هر یک دسته‌بندی کرد. جابه‌جا شدن بین حساب‌های کاربری خود، تنها با چند لمس میسر می‌شود.

» چندین تصویر پروفایل

برخلاف سایر پیام‌ رسان‌ها، با بارگذاری یک عکس پروفایل جدید این مورد جایگزین تصویر قبلی نشده و در کنار آن، در قالب یک آلبوم قرار خواهد گرفت. اگر یک کاربر تلگرام قدیمی باشید، پروفایل شما گنجینه‌ای ارزشمند از خاطرات است، چرا که با ورق زدن آن گذر زمان و خاطراتتان را مرور خواهید کرد. شما و دیگر کاربران بعد از لمس تصویر پروفایل کنونی، می‌توانید با کشیدن انگشت به اطراف، بین دیگر تصاویر گشت و گذار کنید. وارد تنظیمات شده و بر روی آیکون دوربین ضربه بزنید و تصویر پروفایل جدید را بارگذاری کنید تا کنار موارد قبلی قرار بگیرد.

» گفتگوهای رمزی

آیا به این موضوع توجه کرده‌اید که تاریخچه پیام‌های شما با دیگران، حاوی اطلاعات بسیار مهمی است، به طوری که در صورت قرار گرفتن آن‌ها در اختیار دیگران به صورت یکجا، هیچ چیزی از شما پیش بقیه پوشیده نخواهد ماند؟ بهتر است به جای این که به طور مستمر گفتگوهایتان را پاک کنید، از یکی از مهمترین ویژگی های تلگرام بهره برده و در گفتگوهای مخفی مکاتبه کنید.
سکرت چت‌ها نیز همانند پیام‌های عادی تلگرام به صورت سرتاسری رمزنگاری می‌شود، اما هرگز در سرورهای این شرکت ثبت نشده و بعد از گذشت مدت زمانی مشخص که توسط شما تعیین می‌شود، هیچ اثری از صفر و یک‌های آن‌ها باقی نخواهد ماند.
کافی است یک مخاطب را انتخاب کرده و به جای شروع کردن گفتگوی عادی، یک سکرت چت با وی آغاز کنید. هر پیامی که رد و بدل می‌کنید، بعد از گذشت زمان تعیین شده حذف خواهد شد. یکی از بهترین قابلیت‌های سکرت چت‌ها، عدم امکان گرفتن اسکرین شات گرفتن از آن‌ها است.

پیشنهاد مطالعه: تکنیک های افزایش فروش از طریق اینستاگرام

» سفارشی‌سازی کردن ظاهر

برخلاف دیگر پیام‌ رسان‌ها،‌ در تلگرام می‌توان پوسته سفارشی خود را طراحی کرد و بر روی رابط کاربری قرار داد. هر کاربر می‌تواند ظاهر تلگرام خود را از دیگران متفاوت کند. خوشبختانه دو کانال رسمی نیز به این منظور وجود دارد که تم‌های موبایل و دسکتاپ تلگرام را به صورت آماده در اختیارتان قرار می‌دهند.
برای ایجاد یک پوسته وارد تنظیمات شده و به قسمت Theme بروید. سپس گزینه Create New Theme را انتخاب کنید. در اینجا قادر خواهید بود به نقاشی و طراحی پرداخته و ظاهر رابط کاربری پیام‌ رسان را خودتان مشخص کنید. خوشبختانه می‌توان رنگ ریز به ریز قسمت‌های مختلف رابط کاربری را سفارشی کرد. برای تغییر دادن تصویر پس‌زمینه، بعد از ورود به تنظیمات وارد Chat Background شوید.

» ربات‌های تلگرامی

به جرات می‌توان گفت بیشتر ویژگی های تلگرام از ربات‌های آن ناشی می‌شوند. با استفاده از پلتفرم گسترده‌ای که توسعه‌دهنده برایمان فراهم کرده است، می‌توان ربات‌هایی نوشت تا به دایره قابلیت‌ها و ویژگی های تلگرام افزوده شود. به عنوان نمونه می‌توان رباتی نوشت تا ویدیوهای یوتیوب را برایمان دانلود کرده و یا مطالبی را به صورت زمان‌بند، بر روی یک کانال قرار بدهد.

» حالت شب خودکار

باور داشته باشید یا نه، کار کردن با گوشی پیش از خواب و در تاریکی، بر روی کیفیت خوابمان تاثیر زیادی می‌گذارد. از آنجایی که پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی آخرین مواردی هستند که پیش از خوابیدن چک می‌کنیم، بهتر است در صورت عدم نصب یک برنامه فیلتر نور آبی صفحه نمایش، حداقل حالت شب را درون اپلیکیشن‌های یاد شده فعال کنیم. اشتراک‌گذاری لایو موقعیت
آیا می‌دانستید یکی از جالب‌ترین ویژگی های تلگرام امکان اشتراک‌گذاری موقعیت خود با دیگر مخاطبان به صورت زنده است؟ کافی است یک مخاطب را انتخاب کرده و بعد وارد شدن به صفحه چت آن، به دنبال دکمه ضمیمه کردن بگردید. سپس گزینه Location را انتخاب کنید.
می‌توان مشخص کرد موقعیت کنونی به صورت ایستا ارسال شده و یا به صورت لایو در اختیار مخاطب مورد نظر قرار بگیرد. همچنین قادر به مشخص کردن زمان نمایش موقعیت به صورت زنده هستید.

خدمات تلگرام برای تبلیغات چه هستند؟

تلگرام نیز دارای بخش های مختلفی است که به واسطه ی آن می توانید محصول خود را به مشتریان معرفی کنید و به این جهت فروش بیشتری را تجربه کنید.
ذز زیر برخی از خدمات تلگرام برای تبلیغات را معرفی می کنیم:

. امکان ارسال پست مربوط به محصول در گروه های تلگرامی مختلف به صورت رایگان
. امکان تبادیل پست های محصولات با کانال های مشابه جهت افزایش مشتریان و …
. امکان قرار دادن محصول در یک کانال خاص برای ساعاتی مشخص جهت فروش بیشتر
. دارا بودن محیط گفتگو و چت حرفه ای برای صحبت کردن با مشتری
. امکان برقراری تماس تلفنی از طریق خود تلگرام
. امکان پین کردن یا سنجاق کردن یک محصول در کانال یا گروه
. خدمات اینستاگرام برای تبلیغات در مقایسه با خدمات تلگرام

اکنون زمان آن است که با بررسی ویژگی های این دو اپلیکیشن، بگوییم که کدام یک برای تبلیغات مناسب تر هستند.
در بالا خدمات تلگرام و خدمات اینستاگرام را به صورت کامل خواندید. حتما متوجه شده اید که خدماتی که به واسطه ی اینستاگرام عرضه می شوند، بیشتر هستند و توسط آنها بهتر می توانید محصولات خود را به مشتریان معرفی کنید.
متاسفانه هم اکنون اپلیکیشن تلگرام در ایران فیلتر شده است و همین مسئله هم موجب می شود که از محبوبیت این پیام رسان کاسته شود! همچنین بسیاری از امکانات مانند پخش زنده محصولات،امکان درج چندین محصول و سنجاق کردن آنها در بالای صفحه و همچنین امکان خواندن نظرات مشتریان در زیر محصول در تلگرام وجود ندارد.
با این اوصاف می توان گفت که خدمات اینستاگرام برای تبلیغات نسبت به خدمات تلگرام مفید تر بوده و بازدهی بیشتری برای ما خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *