CTA یا Call to Action چیست؟
تاکنون راجع به بازاریابی محتوا، خصوصا تولید محتوا مطالعه کرده اید؟ پس حتما کلمه CTA به چشمتان خورده است. آیا می دانید CTA یا Call to Action چیست؟ CTA یا همان Call to Action به صورت تحت اللفظی به معنای اقدام به عمل است. اما عموما آن را به معنی فراخون می دانند، و به این نام رواج یافته است.در هر قسمتی از سایت یا اپلیکیشن و یا شبکه های اجتماعی که از شما خواسته می شود تا عملی را انجام دهید، در واقع با یک CTA رو به رو شده اید.بیایید نگاهی به رایج ترین CTA هایی که به طور معمول با آنها رو به رو می شویم، بیاندازیم :
» لینک یا دکمه ای که شما را به بازدید صفحه ای دیگر در سایت دعوت میکند.
»دکمه ثبت نام و عضویت در سایت ها و برنامه هابنر تبلیغاتی که برای کلیک کردن شما طراحی شده است.
» دکمه پرداخت و دکمه خرید و یا دکمه افزودن به سبد خرید در فروشگاه های اینترنتی
» باکس «مطالعه بیشتر» که متن کامل پست یک وبلاگ را برای شما نشان می دهد.
» دکمه های به اشتراک گذاری مطالب در برنامه های پیام رسان و شبکه های اجتماعی
»فرم دریافت ایمیل
» لینک ها، دکمه ها یا فرم هایی که شما را به دانلود کردن یک فایل یا اپلیکیشن فرا میخواند
به همان صورت که در مثال های بالا دیدید، CTA به شکل های مختلفی دیده می شود و نباید فقط آن را به صورت یک دکمه تصور کرد. هر صورتی از فراخوانی به یک عمل را می توان به صورت یک CTA در نظر گرفت.
هدف CTA چیست؟
برای شناخت از اینکه هدف اصلی CTA چیست باید گفت که هدف در واقع ارائه ی پیشنهاداتی به کاربران است که ارجاع کاربران را به صفحات مورد نظر را سبب می شود، یک CTA موفق لازم است که برای کاربر واضح و قابل درک باشد باشد و به صورت کلی هدف اصلی دیجیتال مارکتینگ را دنبال نماید، به طور کلی می توان گفت که CTA باید به بهترین وجه پیام اصلی سایت را به افرادی که وارد سایت شده اند انتقال دهد در نتیجه لازم است در طراحی اولیه ی سایت از آن استفاده کرد و از مزایای آن بهره برد.
کاربرد تکنیک CTA :
بسته به نوع پلتفرم و نوع خدمات کسب و کار شما، کاربرد تکنیک CTA نیز می تواند متفاوت باشد برای مثال کال تو اکشن در یک سایت فروشگاهی، نوشته یا تصویری چشمگیر و واضح است که مخاطب را به خرید محصولی ترغیب می کند.
بنابراین جذابیت بصری و کار روی استراتژی روانی این تکنیک نیز بسیار حائز اهمیت است که در ادامه راجع به استراتژی های روانی CTA صحبت خواهیم کرد.
البته تکنیک کال تو اکشن نه فقط با هدف افزایش فروش در فروشگاه اینترنتی، بلکه با اهداف دیگری در سایر بسترهای تجارت الکترونیک همچون انواع سایت، اپلیکیشن، پیج تجاری اینستاگرام و با استفاده از تصویر، متن، دکمه، یک خط پیام، یک لینک و…نیز دقیقاً همان کاربرد “مجاب کردن مخاطب به انجام عمل خاص” را دارد.
اهدافی که می تواند مشتری و کاربر فعلی را به انجام کارهایی همچون « دانلود نسخه اپلیکیشن موبایل، ثبت ایمیل و اطلاعات شخصی، پیوستن به یک چالش، شرکت در نظرسنجی و مسابقه یا دعوت دوستان خود، عضویت در خبرنامه سایت، ثبت نام در سایت، فالو کردن یک پیج در شبکه اجتماعی و…» وسوسه و ترغیب کند!
آیا تنها استفاده از CTA می تواند یک سایت را موفق نماید؟
تمامی اقدامات موجود در یک سایت از جمله طراحی اولیه ی سایت، اقدامات مرتبط با سئو، محتوای موجود در سایت و … باید از CTA بهره گرفته باشند تا بتواند در راستای اهداف اصلی سایت حرکت نماید، لازم به ذکر است که صرفا فردی که با طراحی سایت آشنا می باشد نمی تواند CTA موفقی را در سایت به اجرا در بیاورد چرا که این عمل تنها زمانی امکان پذیر است که فرد با اهداف اصلی بیزینس آشنا باشد برای مثال نسبت به کالا و یا خدماتی که سایت برای ارائه دارد آشنا بوده و بتواند به بهترین وجه آن را به کاربر معرفی نماید و در کنار آن فرد باید فاکتور های سئو را در طراحی خود در نظر گیرد به صورت کلی می توان گفت که برای داشتن یک سایت موفق باید زنجیره ای خاص را دنبال کرد و تنها اکتفا به یک بخش نمی تواند در این راه مفید واقع شود .
مزایای تکنیک CTA در تولید محتوا :
بازاریابی محتوا یا همان content marketing ، همیشه تولید کنندگان محتوا را مجاب می کند تا از تکنیک و اصول متنوع بروز دنیای دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارهای آنلاین استفاده کنند.
اهمیت کال تو اکشن نیز در این میان کم رنگ نیست و شاید نسبت به سایر استراتژی های سئو نیز مهم تر باشد چرا که تمامی اقدامات تبلیغاتی شما به این موضوع وابسته می باشد که مخاطب کار مد نظر ما را انجام بدهد یا نه!
طراحی اصولی و صحیح دکمه کال تو اکشن و به کار بردن آن در محل و با رنگ مناسب در هر سایت می تواند تاثیرات مثبتی از قبیل افزایش میزان فروش، افزایش تعداد اعضای سایت و ثبت نام روزانه و … در بازدهی صفحات سایت بگذارد.
اهمیت CTA در چیست؟
اگر مقداری به رفتار خود در حین جستجو در سایت ها و شبکه های اجتماعی فکر کنیم می بینیم که بیشتر ما جزو بازدیدکنندگان منفعل یا اصطلاحا Passive Visitor محسوب می شویم. درصد پایینی از ما بعد از بازدید از یک صفحه، کار دوم و سومی را انجام می دهیم.مثلا خیلی از ماها، یک پست اینستاگرامی را می بینیم ولی به صفحه اصلی پروفایل سر نمیزنیم، و به سراغ پست های بعدی می رویم.خیلی وقت ها پیش میاید که یک عبارت را در گوگل جستجو می کنیم و بعد از باز کردن صفحه و خواندن آن بدون آن که تنها یک کلیک هم بکنیم از صفحه خارج می شویم. مورد های بسیار زیادی وجود دارد که به قصد خرید از سایت یا فروشگاه آنلاینی در یک اپلیکیشن بازدید می کنیم، دکمه خرید را هم دیده ایم، اما در لحظه آخر تصمیم می گیریم بدون انجام هیچ کاری، و بدون اقدام به خرید از سایت خارج شویم.بنابراین هرچقدر CTA را بهتر طراحی کنیم، از درصد افرادی که به شکل منفعل و یا Passive از سایت بازدید می کنند به شکل چشمگیری کاسته می شود.گاهی وقت ها امکان دارد، تغیر رنگ و یا متن یک دکمه، به سادگی باعث شود که درصد بازدیدکنندگان Passive یک فروشگاه کاهش پیدا کند. این تغییر اگرچه معمولی به نظر می رسد اما باعث می شود تعداد مشتریان بالقوه تا دو برابر افزایش پیدا کند.
» توجه «
بسیاری از فعالان دیجیتال مارکتینگ، به اندازه ای درگیر افزایش ورودی قیف فروش می شوند که این موضوع CTA را به طور کلی به فراموشی میسپارند. مثلا صدها نفر ساعت ها برای سئو وقت میگذارند و یا هزینه زیادی برای تبلیغات خود در شبکه های اجتماعی و سایت ها می کنند، تا بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کرده و به صفحه های مد نظرشان هدایت شوند. اما متاسفانه برای CTA حتی یک ساعت هم زمان نمی گذارند. این در حالی است که به طور مثال افزایش ۳۰ درصدی ترافیک ورودی کاری سخت و گران قیمت است. درحالی که اگر به صورت هوشمندانه CTA را تغییر دهیم، به سادگی می توان این چنین بهبود هایی را ایجاد کرد. بالاخص اگر تاکنون برای CTA وقت نگذاشته اید و هنوز خام است.
انواع cta :
» برندسازی
» ارسال هدیه یا نسخه دمو
» افزایش تعداد فالوور در شبکه اجتماعی
» درخواست به اشتراک گذاری مطالب
» ترغیب مخاطب به خواندن ادامه مطلب…
» ترغیب کاربر به بازدید از سایر صفحات سایت
» تشویق به مشارکت در بخش دیدگاه و نظرات و بیان تجربیات
» وسوسه ی مشتریان به خرید و افزایش میزان فروش
» دریافت اطلاعات و مشخصات فردی (شماره موبایل، آدرس ایمیل و…)
آیا CTA و رسانه های تبلیغاتی را می توان در یک رده دسته بندی نمود؟
ماهیت CTA نسبت به رسانه های تبلیغاتی متفاوت می باشد، در نتیجه لازم است در طراحی سایت از CTA استفاده نمود و آن را جدا از تبلیغات موجود در سایت در نظر گرفت در طراحی CTA نیاز است توجه لازم را نمود تا آنچه طراحی شده است برای کاربر جذابیت داشته باشد و بتواند نظر کاربر را به خود جلب نماید و در نهایت سبب افزایش بازدید وب سایت شود.
CTA و جذابیت طراحی:
جذابیت CTA در طراحی سایت می تواند یکی از عوامل رشد در یک سایت باشد، استفاده از کلمات و عباراتی که از نظر خواننده جذاب باشد و استفاده از طرح های جالب و رنگ های مناسب می تواند کاربران را به سمت قسمت هایی از سایت هدایت کند که سایت را به منافع خود نزدیکتر نماید.
تاثیر CTA بر هزینه های سایت:
برای داشتن یک سایت موفق شما نیاز به CTA دارید اما باید توجه کرد که هر نوع CTA ای نمی تواند سایت را به موفقیت رساند، برای مثال اگر در طراحی سایت خود از دکمه ی ” در اینجا ثبت نام کنید ” استفاده کرده اید باید بدانید که بسیاری از هزینه های شما مانند هزینه ی طراحی سایت ،هزینه ی سئو، هزینه ی تبلیغات، هزینه های جانبی که در شبکات اجتماعی پرداخت شده اند و دیگر هزینه ها، همه و همه وابسته به همان یک جمله ای است که شما در CTA آن را در نظر گرفته اید و با طراحی خاص آن را به نمایش گذاشته اید، CTA باید در حدی قوی باشد تا بتواند افراد را تشویق نماید تا اعمال دیگری را در سایت انجام دهند.