بازاریابی اینترنتی

نحوه ارتباط با اینفلوئنسر ها

نحوه ارتباط با اینفلوئنسر ها

اینفلوئنسر کیست؟

واژه influencer در لغت به معنی «تاثیرگذار» است. اما در دنیای شبکه‌های اجتماعی به کسانی گفته می‌شود که در یک یا چند شبکه اجتماعی شناخته شده باشند. اینفلوئنسرها در حقیقت سلبریتی‌های شبکه‌های اجتماعی هستند. در حالی که شاید خارج از آن شبکه اجتماعی زندگی کاملا عادی داشته باشند و آنچنان شناخته شده نباشند!

در میان مردم اصلاحاتی مثل «شاخ» برای توصیف اینفلوئنسر استفاده می‌شود.

اصطلاح اینستافیمس (instafamous) هم اشاره به اشخاص تاثیرگذار در شبکه اجتماعی اینستاگرام دارد.

تاریخچه شکل گیری اینفلئونسر ها:

اولین تاثیرگذاران بی نام و نشان در دنیای اینترنت حدود ده سال پیش و بر بستر سرویس یوتیوب اعلام وجود کردند.

در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی، درست زمانی که سرویس اشتراک گذاری ویدئو یوتیوب توسط گوگل خریداری شده بود. کسانی شروع به فعالیت جدی در یوتیوب کردند و توانستند توجه زیادی را به خود جلب کنند. به شکلی که افراد زیادی ویدئوهای آنها را می‌دیدند، به اشتراک می‌گذاشتند و منتظر انتشار ویدئوی بعدی آنها بودند.

شوخی‌های غیرمعمول، آموزش، مستندنگاری و اسکرین کست از مراحل مختلف بازی‌های کامپیوتری از جمله موضوعاتی بودند که برای تولید ویدئوی در یوتیوب مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

اگر با اصطلاح یوتیوبر (YouTuber) مواجه شدید؛ بدانید که منظور همان شاخ ها و افراد تأثیرگذار یوتیوب هستند. به مرور زمان و افزایش ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی سر و کله اینفلوئنسرها در دیگر شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر هم پیدا شد.

نحوه ارتباط برقرار کردن با اینفلوئنسر مناسب:

1. اینفلوئنسر مورد نظر خود را تعریف کنید:

بسیار مهم است که تعریف مشخصی از شخص تاثیرگذاری داشته باشید که بناست با او همکاری کنید. اینفلوئنسر مورد نظر شما با 3 فاکتور مشخص می شود:

2. مخاطبان:

قرار نیست هر اینفلوئنسری در سطح اینستاگرام یا هر شبکه ی اجتماعی دیگری با کسب و کار شما همخوانی داشته باشد. برای اینکه ببینید مناسب ترین شخص برای شما کیست، باید ابتدا تعریف درستی از مخاطبان هدف خودتان داشته باشید. با این اوصاف می توانید تخمین بزنید که هر اینفلوئنسر چه تاثیرگذاری می تواند برای شما داشته باشد. یعنی شما باید مطمئن باشید که محتوای تبلیغاتی شما قرار است در اختیار مناسب ترین افراد قرار بگیرید. این یعنی باید مخاطبین هدف یک اینفلوئنسر با مخاطبین هدف شما در تعریف اشتراک داشته باشد.

3. میزان بازدید یا reach:

Reach از جمله فاکتورهاییست که برای صفحات بیزینسی در اینستاگرام تعریف شده است. در تعریف این عبارت آمده است که reach مجموع تمام اکانت های اینستاگرامی است که یک پست یا یک صفحه را بازدید کرده اند. در این تعریف بازدید هر اکانت تنها یک شماره به مجموع این عدد اضافه می کند. اگر می خواهید با بهترین اینفلوئنسر ارتباط موثری برقرار کنید، نیاز به کمی تلاش و البته تحلیل دارید. در نهایت شما باید مطمئن شوید یک اینفلوئنسر برای کسب و کار شما بهترین بازدهی را دارد. برای این کار چند راه پیش روی شماست. شما می توانید از اینفلوئنسر درخواست کنید که تصویری از صفحه ی insight صفحه ی خود در اختیار شما قرار دهد. البته امکان اینکه چنین اطلاعاتی در اختیار شما قرار نگیرد بسیار بالاست. به همین جهت شما می توانید این اطلاعات را از طریق دیگری کسب کنید. مثلا از ابزارهای آماده برای دیدن نرخ تعامل صفحات دیگر استفاده کنید.

4.محتوا:

برای دانستن نحوه اینکه چگونه با اینفلوئنسرها ارتباط برقرار کنیم؟ باید بدانید درست به اندازه ی مخاطبان هدف و بازدیدی که یک اینفلوئنسر دارد، محتوای او نیز اهمیت زیادی دارد. حتی می توان گفت که محتواهایی که در حال حاضر در صفحه ی اینفلوئنسری که می خواهید با او ارتباط برقرار کنید، موجود است اهمیت بسیار زیادی برای شما دارد. باید محتواهای حال حاضر را از لحاظ هماهنگی با کسب و کارتان بررسی کنید. اگر محتوایی که شما برای تبلیغتان در نظر می گیرید با محتوای آن صفحه همخوانی نداشته باشد، باعث می شود فضای صمیمی موجود در آن صفحه موقتا گسسته شود. هر چه محتوای شما با آن صفحه هم راستاتر باشد می توانید بیشتر تاثیر را در ارتباط با همکاری با اینفلوئنسر مورد نظر خود را بدست آورید.

معیار اینفلوئنسر بودن یک شخص یا حساب کاربری چیست؟

با توجه به آن که بازار اینفلوئنسر مارکتینگ داغ است. خیلی اشخاص انگیزه این را دارند که خود را به جمع اینفلوئنسرها ملحق کنند. این فضای ملتهب در شبکه اجتماعی اینستاگرام بیشتر از الباقی شبکه های اجتماعی قابل رویت است. سودای بهره برداری از بازار اینفلوئنسر مارکتینگ باعث شده افراد سعی کنند تعداد فالوئرهای خود را به هر قیمتی بالا ببرند. خرید فالوئرهای غیرواقعی، ایجاد جنجال های زودگذر و تولید محتواهای سطح پایین اما پر مخاطب از جمله روش هایی هستند که برای افزایش تعداد فالوئر به کار برده می‌شود.

این ترفندها اگر چه در مواردی باعث افزایش تعداد فالوئر می‌شود اما به هیچ عنوان به معنی افزایش تاثیرگذاری این حساب های کاربری نیست. به همین دلیل کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، معیار دقیق‌تری را برای اندازه گیری میزان تاثیرگذاری یک اینفلوئنسر به کار می‌برند.

معیار دقیق‌تر برای اندازه گیری میزان تاثیرگذاری یک اینفلوئنسر، میانگین نرخ درگیرکنندگی یا Engagement Rate دوازده پست آخر آن اینفلوئنسر است.

برای محاسبه نرخ درگیر کنندگی هر پست اینستاگرام مجموع تبادلات کاربران با پست را بر تعداد کل فالوئرهای پیج تقسیم کرده و حاصل را در عدد ۱۰۰ ضرب می‌کنند.

مجموع تبادلات شامل حاصل جمع کل تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و کسانی است که پست را ذخیره کرده‌اند. برای فهم بهتر موضوع فرمول محاسبه Engagement Rate را به صورت ریاضی برای شما می‌نویسیم

Engagement Rate= like+ comment + save / Follower * 100

اینفلوئنسرهای کدام شبکه اجتماعی تاثیرگذارتر هستند؟

همانطور که در ابتدای این مطلب گفتم؛ شروع حرکت اینفلوئنسرها از یوتیوب شروع شد. حرکتی که به سرعت به دیگر شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر هم راه پیدا کرد.

در حال حاضر هر شبکه اجتماعی اینفولوئنسرهایی را در درون اکوسیستم خود پرورش داده است. اما سوالی که ممکن است برای کسب و کارها پیش بیاید این است که اینفولوئنسرهای کدام شبکه اجتماعی بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبان خود دارند. برای جواب به این سوال باید اتمسفر حاکم بر شبکه‌های اجتماعی مختلف را بشناسیم و رفتار کاربران آن‌ها را تحلیل کنیم.

به طور مثال کاربران توییتر باید محتوای خود را در قالب حداکثر ۲۸۰ کاراکتر منتشر کنند، این در حالی است که محدودیت تعداد کاراکتر تا قبل از سپتامبر ۲۰۱۷ نصف این مقدار یعنی ۱۴۰ کاراکتر بود و بسیاری از سلایق و رفتارهای کاربران توییتر بر اساس همین محدودیت کاراکتر شکل گرفته است.

اگرچه امکان انتشار عکس، ویدئو و فایل GIF هم در توییتر وجود دارد، انتشار محتوا در توییتر بر پایه متن اتفاق می‌افتد و اصلی ترین محتوای هر کاربر متن‌های کوتاهی است که به عنوان توییت منتشر می‌کند. همین موضوع به هم راه حالت انباشت گونه تایم لاین توییتر باعث می‌شود، کاربران تمرکز خود رو بر روی عبارات کوتاه اما به تعداد زیاد قرار دهند.

به خاطر آنکه توییت ها به سرعت روی هم تلنبار می شوند و دسترسی به توییت‌های قدیمی مشکل خواهند بود، کاربران توییتر احساس راحتی بیشتری می‌کنند تا هر چه به ذهنشان خطور می‌کند را در قالب عبارات کوتاه توییت کنند. همین موضوع باعث شده اتمسفر توییتر پر از هجو و انتقاد باشد.

با این اوصاف کمپین‌های تبلیغاتی که حول محور مسئولیت اجتماعی یا با رویکرد طنز اجرا شوند بهترین نتیجه را از اینفوئنسرهای توییتر خواهند گرفت.

این اصلا به این معنی نیست که بهترین شبکه اجتماعی برای اجرای کمپین های اینفلوئنسر مارکتیگ در توییتر است، بلکه مثالی است که بیان می‌کند هر شبکه اجتماعی اتمسفر خاص خود را دارد و با توجه به عادات و سلیقه کاربران آن شبکه اجتماعی باید کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ متناسب با آن را اجرا کرد.

نکاتی که پس از پیدا کردن اینفلوئنسر مورد نظر باید رعایت کنید:

1.اینفلوئنسرهای مورد نظرتان را به خوبی بشناسید:

اینفلوئنسرها ارتباط دوستانه تری با فالوورها و مخاطبانشان دارندو همین موضوع سبب می شود که فضای دوستانه ای در صفحات آنها برقرار می شود. نتیجه ی ضمنی چنین فضایی اثر دهی بالای تبلیغات در آن نسبت به سایر روش های تبلیغاتی است. در واقع روش اینفلوئنسر مارکتینگ به دلیل منحصر بفرد بودن آن بسیار پر طرفدار است. احساس مردم به یک اینفلوئنسر مانند احساسی است که به دوستشان دارند. اگر دوست یا همکار شما پیشنهادی به شما بدهد احتمالا با روی بازتری از آن استقبال می کنید نسبت به زمانی که همان پیشنهاد را بر روی بیلبورد خیابان ببینید. اینفلوئنسر مارکتینگ به برندها فرصتی می دهد تا از این طریق داستان خود را به گوش افراد زیادتری برسانید. در واقع شما با ارتباط گرفتن با اینفلوئنسرها از ارتباط صمیمانه ی بین آنها و کاربرانشان به نفع خودتان استفاده می کنید.

2.به اینفلوئنسرهای مرتبط دلیل خوبی برای همکاری با خودتان بدهید:

اگر بخواهیم با هم روراست باشیم تبلیغات از طریق اینفلوئنسر به میزانی که فالوور بیشتری داشته باشد، هزینه ی بالایی برای شما خواهد داشت. ممکن است میکرو اینفلوئنسرها هزینه های کمتری دریافت کنند و یا در ازای دریافت محصول یا خدمات برای شما تبلیغ انجام دهند؛ اما در نهایت شما باید برای اینفلوئنسر نفعی داشته باشید. در نظر داشته باشید که هدف اغلب اینفلوئنسرها از اینفلوئنسر شدن کسب محبوبیت و البته کسب درآمد است. اگر دغدغه ی شما چگونه ارتباط گرفتن با یک اینفلوئنسر است، باید در مورد هزینه ها خوب فکر کنید. یعنی باید ببینید آیا در نهایت و بعد از ارتباط گرفتن با یک اینفلوئنسر توان پرداخت هزینه و یا هر آنچه وی طلب می کند را دارید یا ندارید. پس اگر نمی توانید هزینه ای پرداخت کنید یا به آنها خدمتی ارزشمند ارائه کنید که برای آن صرف داشته باشد، بهتر است راه دیگری برای ارتقای برندتان پیدا کنید.

3.زحمت اینفلوئنسرها را حتی الامکان کم کنید:

شما می خواهید که انیفلوئنسر مورد نظر شما در مورد برند شما با فالوورهایش صحبت کند. مطمئن شوید که تبلیغ محصول یا خدمت یا برند شما باعث زحمت اینفلوئنسر نشود. حتی الامکان سعی کنید روند کار شما با اینفلوئنسر در بی دردسر ترین حالت ممکن باشد. این کار باعث می شود ارتباط برقرار کردن با اینفلوئنسر مورد نظرتان ساده تر شود. منظور ما در این بخش شامل موارد مختلفی است. مثلا سعی کنید اطلاعات جامع و کاملی در مورد محصول یا خدمتتان در اختیار اینفلوئنسر قرار دهید. از طرفی خود را موظف بدانید که به همه ی سوالهای ایشان پیرامون برندتان به درستی و دقت جواب دهید. تا می توانید شفاف باشید و به اینفلوئنسر از بابت پرداخت به موقع حق الزحمه اش اطمینان دهید. البته بسیاری از اینفلوئنسرها ابتدا هزینه را دریافت کرده و وقتشان را برای تبلیغ شما رزرو می کنند. منظور ما در این بخش متوجه اینفلوئنسرهاییست که کمتر روند ثابت شده ای دارند.

باید به طور کامل به آنها توضیح دهید که در نهایت چه چیزی از آنها می خواهید. این جمله را باز هم تکرار می کنیم که در این روند شما باید این شخص تاثیرگذار را تحت تاثیر قرار دهید. به تعرفه های اینفلوئنسرها در بحث تبلیغات دقت کنید.

4.به آنها برای خلاقیت بخرج دادن فضا بدهید:

در راستای چگونه با اینفلوئنسرها ارتباط برقرار کنیم شاید شما ندانید که اینفلوئنسری که با او ارتباط گرفته اید، با فالوورهایش در چه سطحی از صمیمت قرار دارد. سعی کنید در ادامه ی مورد قبل که اطلاعات کافی در اختیار او قرار دادید، به او اجازه دهید به شیوه ی خود برند شما را تبلیغ کند. بسیاری از کسب و کارها به این موضوع مهم دقت کافی ندارند. می دانیم که هزینه ی زیادی کرده اید و دوست دارید همه چیز به نحو احسن اتفاق بیفتد اما بد نیست به اینفلوئنسرتان اعتماد کنید. اجازه دهید او به روش خود با فالورهایش ارتباط بگیرد. توجه کنید که هر چه تبلیغ شما طبیعی تر و بدور از کلیشه های تبلیغاتی باشد تاثیر بیشتری بر روی افراد می گذارد.

5.درخواست از اینفلوئنسر را به کوتاه ترین شکل بیان کنید:

هنگامیکه می خواهید با یک اینفلوئنسر ارتباط برقرار کنید درخواست خود را کوتاه و مختصر بیان کنید. بسیاری از اینفلوئنسرها یک راه ارتباطی برای افراد در نظر می گیرند. میتوانید تصور کنید که به این راه ارتباطی هزاران پیغام هر روزه ارسال می شود. شانس دیده شدن پیام شما در بین این پیام ها کم است مگر بتوانید به کوتاه ترین شکل ممکن در خواست خود را برای اینفلوئنسر ارسال کنید. دقت کنید سنگ بنای این ارتباط در همین پیام اول گذاشته می شود. پس از اهمیت آن غافل نشوید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *