معرفی یوتیوب:
یوتیوب یا یوتوب (به انگلیسی: YouTube) یک پلتفرم سرویس اشتراک ویدئو است. یوتیوب دومین وبگاه پرطرفدار در جهان پس از گوگل و پیش از تیمال و بزرگترین شاخهٔ گوگل است که در نوار ابزار این وبگاه دیده میشود.
نماد یوتیوب معروفترین وبگاه بارگذاری و تماشای ویدئو است که توسط سه کارمند پیشین پیپل در فوریه ۲۰۰۵ ایجاد شد. چاد هرلی، استیو چن، و جاوید کریم پس از موفقیتهای وبگاه فلیکر، تصمیم به ایجاد یوتیوب گرفتند.
محل این شرکت در سان برونو، کالیفرنیا است. این سایت به کاربران اجازهٔ بارگذاری، مشاهده و اشتراکگذاری ویدئو را میدهد و با استفاده از تکنولوژی ادوبی فلش ویدئو و اچتیامال۵، انواع ویدئوها مانند کلیپهای فیلم، تلویزیون و موسیقی و همچنین ویدئوهای وبلاگها، اوریجینال کوتاه و آموزشی را نمایش میدهد. این وبگاه قابلیت پشتیبانی از ویدئوهای سهبعدی و آناگلیف را دارد و با فرمتهای مختلفی از جمله فلش ویدئو سازگاری دارد. ویدئوهای این شرکت را میتوان در پلیاستیشن ۳، پلی استیشن ۴، وی و ایکسباکس لایو نیز تماشا کرد. نسخهٔ تلفن همراه این وبگاه به صورت یک نرمافزار بر روی پلتفرم اندروید نیز در دسترس است.
اهمیت تبلیغات در یوتیوب:
۱) مخاطبان یوتیوب حدودا شماری برابر با ۱۹ بیلیون نفر را در برمیگیرند! این عدد شامل افرادی است که ماهیانه حداقل یک بار یوتیوب را چک میکنند و همانطور که میدانید این گسترهی مخاطب اعجاب برانگیز است. این افراد بیلیونها ساعت ویدیو در روز نگاه میکنند و تبلیغات در یوتیوب را به میزان باورنکردنیای پربازده میسازند.
۲) یوتیوب دومین پلتفرم محبوب جهان، بعد از گوگل است و با بررسی میزان زمانی که افراد در این دست اپلیکیشنها صرف میکنند، نتیجه گرفته شده یوتیوب آن بستری است که بیشترین زمان حضور افراد در پلتفرمها را از آن خود کرده است.
۳) اپلیکیشن یوتیوب محبوبترین اپ تلفنهای ios در سال ۲۰۱۸ شناخته شد و از غولهایی مانند اینستاگرام، فیسبوک، اسنپ چت، جیمیل و گوگل مپ امتیاز بسیار بالاتری داشت.
۴) میزان توجه افراد به محتوای یوتیوب ۸۳% است که عدد بسیار قابل توجهی است. برای اینکه بزرگی این عدد را متوجه بشوید، میزان توجه به تلوزیون عددی معادل با ۴۵% است.
۵) ۸۴% از خریداران بعد از دیدن یک ویدیوی تبلیغات در یوتیوب اقدام به خرید آن کالا میکنند.
۶) با دیدن حداقل ۳۰ ثانیه از تبلیغات یوتیوب، ۲۳% احتمال بازدید از صفحهی برند شما، عضو شدن در کانال شما، به اشتراک گذاشتن ویدیو شما و خرید از برندتان بیشتر میشود.
با توجه به دلایلی که برای شما در بالا بازگو کردیم، تبلیغات در یوتیوب یک سرمایهگذاری و یک بردِ خالص برای برند شماست که روند انجام آن بسیار آسان است. در ادامه چگونگی انجام تبلیغات در این پلتفرم را برای شما توضیح میدهیم.
تبلیغات یوتیوب مناسب چه کسب و کارهایی است؟
ویدئو با دارا بودن تمامی المانهای تاثیرگذار بر روی مخاطب مانند، تصویر، صوت، حرکت و بعد در حال حاضر ترند دنیای تبلیغات مدرن است و در این بین میتوان گفت یوتیوب رهبر پلتفرمهای ویدئویی میباشد. در این پلتفرم امکان هدفگیری مشتریان بر اساس علایق، رده سنی، جنسیت، سطح درآمدی، وضعیت والدینی، دستگاه مورد استفاده، کلمات کلیدی و جایگاه قرارگیری تبلیغات را دارد. امکان هدفگیری کشور ایران در تبلیغات یوتیوب وجود ندارد و نمیتوان هدفگیری دقیقی برای کاربران ایرانی داشت. اما کسب و کارهایی که مشتریان آنها در خارج از کشور هستند، مانند خدمات درمانی و زیبایی و یا شرکتهای فعال در زمینه صادرات، میتوانند از هدفگیری مکانی در تبلیغات یوتیوب استفاده کنند.
چگونگی راه اندازی تبلیغ در یوتیوب:
در هر دقیقه، صد ساعت فیلم در سایت یوتوب آپلود میشود. اگر شما جزو افرادی هستید که برای اولین بار میخواهید تبلیغی را در یوتوب بگذارید باید به موارد زیر دقت کنید:
1. ایجاد حساب گوگل ادوردز (تبلیغ گوگل): اگر شما قبلا یک حساب AdWords دارید، پس به google.com/video بروید تا یک کمپین تبلیغاتی جدید ایجاد کنید.
لینک دادن بین AdWords و YouTube : اطمینان حاصل کنید که حسابهای AdWords و YouTube شما با هم مرتبط هستند. شما می توانید این مرحله را از طریق فهرست ناوبری با کلیک روی «حسابهای مرتبط YouTube» کامل کنید.
2. تنظیمات عمومی: هنگام انتخاب تنظیمات عمومی تبلیغ خود، بودجه مورد نظر خود را در هر روز تنظیم کنید . هزینه معمولی حدود $ ۰٫۰۱ – $ ۰٫۲۳ است. شما هزینه تبلیغات گوگل را پرداخت نخواهید کرد مگر آنکه بیننده تبلیغات شما را کامل تماشا کند. همچنین سفارشهای بیشتری وجود دارد که می تواند برای پیشنهاد تبلیغاتی پیشرفته مورد استفاده قرار گیرد.
3. مکان هایی که میخواهید آگهی شما دیده شود را تنظیم کنید: شما می توانید کشور، منطقه، شهر، کد پستی، آدرس IP و غیره را انتخاب کنید. اگر شما فقط در تلاش برای ایجاد آگاهی و معرفی نام تجاری هستید، پس پرکردن دقیق تر آن برای شما مفیدتر خواهد بود.
4. ویدئو خود را آپلود کنید: ویدئویی را که میخواهید به نمایش بگذارید، از حساب YouTube خود آپلود کنید.
5. تنظیمات پیشرفته: در این بخش میتوانید انتخاب کنید چه روز یا چه زمانی میخواهید آگهیهای شما نشان داده شود. پیشنهاد ما به شما این است که تبلیغات خود را از ساعت ۱۲ صبح تا ۶ بعد از ظهر خاموش کنید و تبلیغات خود را برای زمان ناهار و زمانی که احتمال بیشتری برای دیده شدن در YouTube وجود دارد، برنامه ریزی کنید.
6. هدف گیری دستگاهها: در این مرحله شما مشخص میکنید که دوست دارید تبلیغات شما در چه دستگاهی (تلفن همراه، کامپیوتر، دسکتاب، تبلت و ..) نشان داده شود.
7: انتخاب کلمه کلیدی: هنگامی که به دنبال کلمات کلیدی خاص برای هدف قرار دادن مخاطبین خود در جستجو در YouTube هستید، از ابزار Google Keyword Tool میتوانید برای پیدا کردن شرایط مربوطه استفاده کنید و به همان اندازه که ممکن است مشخص کنید. این اصطلاحات از موتور جستجوی گوگل بدست می آید نه از یوتیوب . توجه داشته باشید هرچه کلید واژه بیشتری برگزینید که مربوط به کسب و کار شما است، هدف تبلیغات شما دقیقتر است و برای حفظ مخاطبان مناسب است. باید به سراغ کلمات کلیدی وسیعتر و یا عبارات کلاسیکتر بروید. کلمات کلیدی را انتخاب کنید که ثابت کرده اند که به خوبی کار می کنند و هدفمندتر هستند.
انواع روش های تبلیغاتی در یوتیوب:
1. TrueView Ads
این نوع تبلیغات، نوع استاندارد تبلیغات در YouTube است. تبلیغات کنندگان در تبلیغات TrueView فقط به ازای دیده شدن ویدیو و یا فعالیت های کاربران روی ویدیو پول می پردازند.(مثلا به ازای کلیک روی لینک دعوت به اقدام آن) و ویدیو هم به راحتی قابل سفارشی سازی با هر نوع محتوایی می باشد.
تبلیغات کنندگان تنها زمانی پول می پردازند که که کاربر حداقل 30 ثانیه از ویدیو و یا تا آخر آن ببیند یا وقتی بیننده کاری انجام دهد مثل کلیک روی دکمه دعوت به اقدام. در تبلیغات TrueView، YouTube به بخش 12 ثانیه ای تا 6 دقیقه ای قابل رد شدن نیاز دارد و برای نوع تبلیغات غیر قابل رد شدن به طول 15 تا 20 ثانیه ای نیاز دارد.
تبلیغات TrueView به دو دسته تقسیم بندی می شود که بر اساس آن می تواند کانالتان را ساماندهی کنید:
Video Discovery YouTube Ads در صفحه اول YouTube، صفحه نتایج جستجو و ویدیوهای مرتبط در صفحه نهایی ویدیو نمایش داده می شوند.
این نوع تبلیغات در بخش ویدیوهای مرتبط سمت راست نمایش داده می شود:
وقتی کاربر روی تبلیغ کلیک می کند، در سمت راست ترکیبی از بنر تبلیغاتی نمایش داده می شود.
ویدیوهای TrueView شامل چه چیزهایی می شوند؟
ویدیوهای کمیپن های TrueView می توانند شامل افراد، دیالوگ و یا موزیک (البته با اجازه ناشر) شوند. به هر حال استفاده از این ویدیوها به خاطر اینکه قابل رد کردن نیستند، پیشنهاد نمی شود. زیرا این ویدیوها برای آنکه دیده شوند باید دلیل محکمی به کاربر برای دیده شدن بدهند و بر اساس تجربه مشخص شده است که این نوع ویدیوها بازدیدی که شما انتظارش را دارید را به شما نمی دهند.
یک راه عالی برای این ویدیوها این است که یک داستان را در وقتی که دارید تعریف کنید. کاربران عاشق این هستند که شخصی را که مشکلی مشابه آن ها داشته است و شکلی که آن مشکل حل شده است را ببینند. اینگونه می توانید برندتان را مشهور کنید.
به وسیله تبلیغات TrueView تبلیغ کنندگان می توانند آمارهای بسیار دقیقی از آنچه روی ویدیوی آن ها اتفاق افتاده است را نیز ببینند.
به وسیله AdWords، مدیران اکانت یوتیوب می توانند آمار دقیقی از بازدیدهای کامل شده ویدیو، بازدیدهای ناقص، مشترک شدن در کانال یوتیوب، تعداد کلیک روی دعوت به اقدام و… را به دست آورند و برای محتوای آینده و تخصیص بودجه تصمیمات بهتری را بگیرند.
2. Preroll Ads
یکی دیگر از انواع رد نشدنی تبلیغات in-stream ویدیوهایی هستند که بین 15 تا 20 ثانیه هستند و می توانند قبل و یا در اواسط ویدیوی انتخابی کاربر باشند.
در زیر مثالی از این نوع آگهی که در وسط ویدیو آمده است و می تواند تا 10 دقیقه و یا بیشتر باشد را مشاهده می کنید:
ویدیوهای Preroll شامل چه چیزهایی می شوند؟
محتوای این نوع آگهی ها نیز دقیقا همانند آگهی های TrueViewمی تواند باشد و بین 15 تا 20 ثانیه است.
به خاطر اینکه این آگهی ها غیر قابل رد شدن هستند، بهتر است تمرکز را روی لینک دعوت به اقدام قرار دهید و به خوبی کاربر را برای انجام خواسته تان هدایت کنید. مثلا برای معرفی یک محصول جدید، فستیوال فصلی و… می توانید کاربر برای کلیک روی لینک مورد نظرتان ترغیب نمایید.
به یاد داشته باشید که یوتیوب هزینه تبلیغات Preroll را به ازای هر کلیک (PPC) محاسبه می کند. پس کاری کنید که هر کلیک واقعا ارزشش را داشته باشد.
3. Bumpers
سومین نوع تبلیغات کوتاه در YouTube، Bumpers است. این ویدیوهای 6 ثانیه ای درست قبل از ویدیوی انتخابی کاربر پخش می شوند.
نحوه تنظیمات کمپین شخصی در یوتیوب:
. بر روی کمپینها در نوار ابزار اصلی کلیک کنید.
. روی دکمه +Campaign و سپس روی گزینه کمپین جدید کلیک کنید.
. ویدیو خود را با عنوان نوع کمپین خود انتخاب کنید.
. هدف و زیرمجموعه فعالیت خود را ایجاد کنید.
. نام کمپین خود را تعیین کنید.
. بودجه خود را وارد کنید.
. مکانها و شبکههایی که مایلید تبلیغتان نمایش داده شود و مکانهایی که نمیخواهید .نمایش داده شود را وارد کنید.
. زبان مخاطب هدف خود را وارد کنید.
. گروه تبلیغاتی خود را بنویسید.
. میزان مبلغ پیشنهادی خود را تعیین کنید.
. هدفگیری مخاطبان مناسب