مقدمه:
لوگو چهره و منظر هر برند است، بنابراین طرح آن از اهمیت زیادی برخودار می باشد. اگر یک لوگو به خوبی و درست طراحی شود یک دارای قدرتمند و با ارزش برای نام تجاری یا برند شما خواهد بود. طراحی یک نمایه ی بصری موثر از یک برند به خلاقیت و تلاش بیشتری نسبت به طراحی سایر طراحی های گرافیکی دارد.
مثل هر کاری که نیاز به مهارت های خاص خود دارد، طراحی لوگو نیز نیازمند تمرین و تحربه فراوان دارد تا بتوان یک لوگوی موفق خلق نمود. داشتن دانش کافی یکی از گزینه هایی است که هر طراح لوگوی قوی و حرفه ای باید واجد آن باشد.
چرا کسب و کار نیاز به لوگو دارد؟
شاید در طراحی هویت بصری بیشترین اسمی که شرکت ها و اشخاص با آن سر و کار دارند نام لوگو باشد. در واقع اهمیت طراحی لوگو چند سالی است که در کشور بیشتر از قبل مورد توجه قرار میگیرد و با گسترش اینترنت و فضای مجازی و افزایش روز افزون برندها طراحی لوگو راهکار مناسبی است تا نام و علامت تجاری خود را در ذهن مخاطبان قرار دهیم. در واقع اعتماد ، شناخت و موفقیت در بازار سه بخش اصلی است که به پشتوانه طراحی برندینگ صحیح ، بجا و مناسب در روند گسترش یک مجموعه کمک بسزا می کند.
اهمیت طراحی لوگو
مهمترین ترین ابزار تعیین هویت برای هر تجارت لوگو است ، زیرا تقریبا روی همه چیز ظاهر می شود: کارت ویزیت ، برچسب و لیبل ، ست اداری ، بروشور و کاتالوگ ها و … لوگو و نشان تجاری باعث می شود مشتریان ” شما ” را از رقیبانتان باز شناسند. یک لوگو حرفه ای و منحصر بفرد میتواند تفاوت را در بین رقبا ایجاد کند.
یک لوگو خوب و قوی به روند رشد کسب کار و جذب مشتریان جدید شما کمک شایانی خواهد کرد.
مشتریان هدف در روز صدها لوگو مختلف را خواهند دید و یک لوگو خوب با ارسال پیام صحیح و انتقال حس اعتماد باعث میشود تا مشتری را ترغیب به خرید محصول یا خدمات شما کنند.
اهمیت طراحی لوگو نسبت به سایر طراحی های هویت بصری چیست؟
شرکت ها ، کارخانجات و کسب و کارهای کوچک در طول زمان و با توجه بهرشد کسب کار خود می توانند طراحی های دیگر از قبیل طراحی لیبل ، پوستر ، بیلبورد ، بروشور ، کاتالوگ ، کارت ویزیت و …را تغییر دهند ولی طراحی نشان و آرم را نمی توانبه سادگی و بدون هزینه تغییر دهید. زیرا هزینه و زمان که برای ماندگار کردن یک آرم و نشان در ذهن مشترینیاز است بسیار زیادتر از هزینه اولیه طراحی لوگو خواهد بود از این رو شرکت های که برنامه طولانی مدت برای کسب کار خود دارند زمان و هزینه مناسبی را برای طراحی اولیه آرم و نشان خود اختصاص می دهند.
نکاتی که قبل و حین طراحی لوگو باید بدانید:
» تحقیق و بررسی فعالیت و جایگاه برند
طراحی لوگو بدون شناخت برند کاری بی فایده می باشد. نوع طراحی و طرح با حیطه ی فعالیت یک برند ارتباط مستقیم دارد. برای نمونه لوگوی طراحی شده برای مشاغلی که با کودکان سروکار دارند با لوگوهای مشاغل صنعتی از همه نظر تفاوت فاحشی دارد پس جستجو و تحقیق را نباید فراموش کرد.
» با در نظر گرفتن بازار هدف خود تصمیم بگیرید
مهم ترین بخش طراحی یک لوگو توجه به مخاطبان بازار هدف آن کسب و کار است. خیلی مهم است که مشخص کنید چه اشخاصی مشتری شما هستند تا بتوانید سلیقه و خواست آنها را در راس امور مربوط به طراحی قرار دهید. مشتری خود را انتخاب کنید و لوگو خود را متناسب با آن اشخاص طراحی کنید.
به عنوان مثال یک لوگوی مناسب برای گل فروشی می تواند از یک فونت خاص و عجیب استفاده کند و رنگ های روشن برای آن در نظر گرفته شود و کاملا واضح است که این طرح برای یک گاراژ تعمیر و سرویس خودرو اصلا مناسب نیست. یک لوگو متناسب برای شرکت حقوقی باید نمایانگر صداقت و قدرت باشد.
» تعادل در طرح
تعادل در طراحی لوگو امر بسیار مهمی است، چون ذهن ما به طور طبیعی در صورتی طرحی را دلپسند و جذاب ارزیابی می کند که آن طرح متقارن و دارای تعدل باشد.
با حفظ تعادل میان طرح های گرافیکی، رنگ ها و سایز عناصر در هر طرف طرح، یک لوگوی متعادل طراحی کنید. هر چند گهگاه می توان قانون تعادل را شکست، اما به یاد داشته باشید که لوگوی شما را انبوهی از مردم دیده خواهد شد نه فقط توسط کسانی که این لوگو برای آنها خوشایند است و آن را بهه عنوان یک اثر هنری بی نظیر تلقی می کنند، بنابراین طراحی یک لوگوی متعادل یکی از اصول مهم طراحی لوگو است.
» در نظر گرفتن معنا و مفهوم پنهان پشت لوگو
لوگو تنها یک طرح ساده ی گرافیکی بی معنا نیست. یکی از عواملی که طراحی لوگو را سخت می کند این است که طرحی باید انتخاب شود که در دل خود و به صورت غیرمستقیم پیام یک برند را به مشتری و بیننده القا کند.
» طراحی برای تمام سطوح با سایزهای مختلف
محل قرار گیری و چاپ لوگو همیشه ثابت نمی باشد و این باعث می شود طراح لوگو در حین طراحی به گونه ای جزئیات طرح را در کنار هم قرار دهد که در تمام سایزها هر اندازه کوچک یا بزرگ کاملا واضح و زیبا باشد. اگر در طراحی لوگو جزئیات زیادی را در طرح دخیل کنید مطمئنا در سایزهای کوچک دیده نخواهند شد و بیننده طرح را ناقص مشاهده نموده و این باعث می شود در ذهن بیننده ابهام ایجاد کند و حتی زیبایی واقعی طرح را از بین ببرد. پس ما به شما توصیه می کنیم طرح را قبل از اینکه به مشتری نشان دهید در سایزهای کوچک برای مثال روی خودکار چاپ کنید و بعد از اطمینان یافتن از وضوح طرح آنرا به مشتری ارائه دهید.
» انتخاب هوشمندانه ی رنگ
رنگ و روانشناسی رنگ در طراحی اهمیت بسیار زیادی دارد. قبلا در مورد اهمیت رنگ در تبلیغات و طراحی صحبت کردیم. شما با دانستن اثر هر رنگ در ذهن بیننده می توانید به صورت هوشمندانه لوگویی با رنگ های متناسب را طراحی کنید.
» ساده طراحی کنید
بهترین لوگوها و آنهایی که بیشترین تاثیر را در ذهن مشتری می گذارند ساده ترین لوگوها هستند. لازم نیست نکات زیادی را لوگوی خود بگنجانید. هر چه ساده تر بهتر. درنظر داشته باشید که لوگوی شما در ابعاد و حالات مختلفی استفاده می شود و در خیلی از حالت ها (مثل چاپ در ابعاد کوچک) جزییات شما از دست خواهند رفت. اگر جزییات و پیام هایی که در لوگو گنجانده اید در جهت هدف کلی لوگو حرکت نمی کنند آنها را حذف کنید.
» از لوگوی برند های معروف الهام بگیرید ولی کپی نکنید
ساختن لوگویی مشابه برند های معروف و مورد علاقه ممکن است وسوسه بر انگیز باشد ؛ اما برای مخاطبین این کار تنبلی ، عدم خلاقیت و بی استعدادی سازمان اطلاق می شود. لوگو های برند های معروف در زمینه کاری خودتان را بررسی کنید ، چه چیزی در آنها برای شما جذاب است ؟ چه نکته ی منفی وجود دارد ؟ البته خیلی درگیر این مسئله نشوید بررسی ۱۰ – ۱۲ لوگو برای خلاقیت در ایجاد لوگو و پروراندن ایده کافی است. یک لوگو ی ایده آل باید ساده ، به یاد ماندنی و متناسب با کسب و کار باشد . با در نظر گرفتن این مورد کار را دنبال کنید.
» عدم استفاده از فونت های معمول
اگر قصد دارید در طرح خود از فونت استفاده کنید سعی کنید فونت های معمول را کنار بگذارید. استفاده از فونت های سفارشی تاثیر بسیار خوبی در ذهن بیننده ایجاد خواهد کرد و نشان از حرفه ای بودن طرح و برند خواهد داشت. به فونت برند کوکا کولا دقت کنید. یک فونت سفارشی و بسیار ماندگار.
» در خاطر ماندن
لوگو باید بعد از اولین بار دیده شدن به راحتی به خاطر آورده شود. در حالت عادی مردم تنها یک نظر به لوگوی شما نگاه خواهند کرد و وقت زیادی را صرف دیدن و برانداز کردن لوگوی شما نمی کنند پس باید در یک نظر کاری کنید لوگوی شما در خاطره آنها ثبت شود. باید لوگوی شما روی یک نکته تاکید داشته باشد و چند عنصر اصلی آن بخش عمده تصویر را به خود اختصاص داده باشند. (مثلا بخش عمده لوگو را یک عنصر هندسی به خود اختصاص داده باشد مثل سه دایره متقاطع) لوگویی که پیچیده باشد، به هم ریخته باشد و بخش ها و قسمت های مختلفی داشته باشد هرگز در خاطر مشتری نخواهد ماند.
» طرح لوگو ی شما مقیاس پذیر است
تمام ابعاد و موقعیت هایی که از لوگو استفاده خواهید کرد را در نظر بگیرید ، “روزنامه ، بنر های تبلیغاتی ، امضای ایمیل ها ،وب سایت و …. آیا طرح شما مقیاس پذیر است ؟ لوگوی شما باید در همه ی اندازه ها به خوبی پیام شما را منتقل کند. اگر طرح شما شامل خط های ریز و نازک باشد و جزیئات زیادی دربرگیرد فراموش نکنید که در اندازه های کوچک جزئیات خوب دیده نمی شود.
» تازه و متمایز باشید
قبل از طراحی لوگو به لوگوی رقبای خود نگاهی بیاندازید، عناصر اصلی آنها را بشناسید و سعی کنید از رقبای خود کپی نکنید. به طور مثال مخابرات پر است از نشانه های کره زمین یا همه دندانپزشکان از دندان درلوگوی خود استفاده می کنند. گرچه استفاده از این موارد منطقی است اما اگر می خواهید از رقبا بهتر باشید پس مثل آنها طراحی نکنید: “نیازی نیست لوگو کاری که شرکت شما می کند را بیان کند: لوگوی مرسدس بنر خودرو ندارد و در لوگوی اپل نیز کامپیوتری مشاهده نمی شود؛ لزومی ندارد لوگوی فست فود غذا داشته باشد و این که مربوط به کار شماست دلیل مناسب بودن آن استفاده از آن نیست.”
» مدرن و به روز باشید
سعی کنید طبق روندهای روز طراحی لوگوی خود را طراحی کنید. یک روند طراحی وقتی در جامعه جا بیافتد در نظر مردم نیز جذاب جلوه می کند. اگر می خواهید لوگوی شما از الان تا چند سال بعد ارزش داشته باشد بر اساس طراحی روز اقدام به ساخت لوگو کنید. در سالهای اخیر گرایش گسترده ای در میان طراحان برای طراحی با رویکرد تخت “Flat” و یا اصلاحا طراحی متریال ایجاد شده است. طراحان لوگو نیز از این قافله عقب نمانده اند و لوگوهای جدید را بر اساس این گرایش طراحی می کنند. در این گرایش همه طراح ها دوبعدی و ساده طراحی می شود. از سایه و عمق دادن پرهیز می شود و همه چیز به سمت ساده سازی حرکت می کند.
حتی شرکت های بزرگ و شناخته شده نیز در سالهای اخیر لوگوی معروف خود را عوص کرده اند و از طراحی تخت بهره برده اند. شما نیز بهتر است همین امروز به سمت طراحی تخت حرکت کنید. حتی اگر سازمان بزرگ و معروفی دارید از تغییر لوگو نترسید و توجه کنید که گوگل و مایکروسافت نیز لوگوی خود را در سال گذشته عوض کردند.
» ابعاد لوگو
وقتی واد مبحث طراحی لوگو می شویم، سایز اهمیت ویژه های پیدا می کند. یک لوگو باید در هر سایز و اندازه ای زیبا و خوانا باشد. یک لوگو در صورتی تاثیرگذار خواهد بود که هنگامی که که سایز آن بیش از اندازه کوچک شود، مثلا برای استفاده روی پاکت نامهیا سربرگ، باز هم کیفیت، خوانا بودن و زیبایی خود را حفظ کند. همچنین هنگامی که در قالب های بزرگتر مثل پوستر و بیل بورد، و قالب های الکترونیکی مثل تلویزیون و وب مورد استفاده قرار می گیرد نیز از همان شکل و شمایل و کیفیت اولیه برخوردار باشد. از آنجا که خواندن لوگو در مقیاس های کوچک معمولا سخت تر است، بنابراین سعی کنید ابتدا لوگو را روی سربرگ و یا پاکت نامه چاپ کنید تا ببینید هنوز قابل خواندن هست یا نه.
شما می توانید لوگوی خود را در مقیاس های بزرگتر نیز آزمایش کنید.
» تناسب اجزا و نسبت های بصری را رعایت کنید
لوگوهای موفق به واسطه استفاده و پیروی از اصول اولیه معماری مثل اصل نسبت طلایی چشم نواز هستند و به خوبی در ذهن ثبت می شوند. رعایت جنبه های زیبایی شناسی علاوه بر انتخاب ابعاد و نسبت ها خود را در انتخاب رنگ نیز نشان می دهد. استفاده از رنگ هایی که با هم تناسب یا تضاد مناسبی دارند در کنار هم، و توجه به نوع کسب و کارتان در انتخاب رنگ ( مثلا استفاده از رنگ های گرم و زنده برای رستوران ها مناسب است) در ایجاد یک لوگوی زیبا به شما کمک می کند.
نکته بعدی هم خوانی میان بخش های مختلف لوگو است. اگر در طراحی از خطوط منحنی استفاده کرده اید پس برای انتخاب نوع فونت نیز از همین روند استفاده کنید. باید زبان طراحی خطوط و اجزای مختلف لوگو یکسان باشد.
» مخاطب خود را بشناسید
لوگوی انتخابی شما باید با نوع جامعه مخاطبتان تناسب داشته باشد. به طور مثال در طراحی لوگو برای یک محصول کودکانه باید از رنگ های شاد و فونت های تاحدی جذاب و غیررسمی استفاده کرد. حال آنکه این نوع طراحی برای طراحی لوگوی یک سازمان حقوقی مناسب نیست.
» اندکی خلاقیت به خرج دهید
قبلا در مطلبی چند نمونه لوگوی خلاقانه را خدمت شما معرفی کردیم. رساندن یک پیام پنهان و یا یک نکته جالب توجه در لوگو می تواند لوگوی شما را برای همیشه در خاطره ها ثبت کند. در طراحی لوگو عجله نکنید و سعی کنید با اندکی صرف وقت و نظر خواستن از کارمندان خود یک نکته ولو کوچک به لوگوی خود اضافه کنید.
ویژگی های مهم در تاثیر گذار بودن لوگو
پارامترهای مختلفی برای ماندگار شدن و تاثیرگذار بودن یک لوگو وجود دارد که در ادامه برخی از مهمترین المان ها را بررسی خواهیم کرد
» سادگی لوگو
بهترین مثال برای سادگی لوگو را میتوان شرکت اپل اعلام کرد شرکتی که با طراحی نشانی ساده اما مفهومی به بهترین شکل ممکن توانست خود را در ذهن مشتریان بسپارد.
» زیبایی لوگو
زیبا بودن لوگو شرکت هوندا باعث شد بتواند خیلی زود متمایز با سایر رقبای خود بازار هدف را به دست آورد.
» انعطاف پذیری لوگو
در طراحی یک لوگو باید انعطاف پذیر بودن آنرا مدنظر قرار داد برای مثال شرکت گوگل در طراحی لوگو خود به صورتی عمل کرد که نه تنها در سال های بعد از فعالیت خود توانست لوگو را بهبود ببخشد بلکه به مناسبت هر رویداد میتواند علائم مربوط به آن روز را در لوگو خود جای دهد
» منحصر به فرد بودن لوگو
محنصر به فرد بودن یک لوگو باعث ایجاد تمایز با سایر رقبا میشود شرکت مکدونالت با طراحی لوگو خود توانست نسبت به سایر رقبا متمایز ظاهر شود.
» رنگ متناسب با صنف کاری
بعضی از متخصصان در رنگ بندی لوگو به این مهم اشاره میکنند که طراحی لوگو باید رنگی باشد اما در اصل بعد از شناخت بازار هدف مشتری باید بهترین رنگ بندی را برای طراحی لوگو انتخاب کرد و الزامی وجود ندارد که این طراحی حتما رنگی باشد طراحی لوگو شرکت سونی و پاناسونیک بهترین مثال برای آن است که متوجه شویم حتی طراحی سیاه و سفید لوگو نیز اگر درست و به جا باشد باعث تاثیر گذار شدن آن میشود.
» گویا بودن لوگو
لوگو باید به صورتی باشد که در همان نگاه نسخت بتواند نشان تجاری را به مشتری اعلام کند و اگر به تمام برندهای برتر دنیا نیز نگاهی بیندازیم متوجه گویا بودن لوگو این برند ها میشویم نگاهی که در ایران متفاوت با استانداردهای جهانی است و اشخاص به اشتباه فکر میکنند هرچقدر لوگو پیچیده تر باشد بهتر است.
» امکان استفاده در سایر قسمت های شرکت
شرکت دیجی کالا لوگویی را برای خود انتخاب کرد که نه تنها در وبسایت که در ست اداری المان های شهری و… نیز به راحتی قابل استفاده است.