تبلیغات در شبکه های اجتماعی

نکات مهم در طراحی بروشور

نکات مهم در طراحی بروشور

بروشور چیست؟

در حقیقت بروشور یکی از اقلام تبلیغاتی چاپی است که از چند صفحه متصل به هم – که اصطلاحاً به آن ها لت می گویند – تشکیل می شود این لت ها به شکل های مختلف تا شده و بروشور نهایی را شکل می دهند. این کالای تبلیغاتی ضمن ماندگاری و همراهی با مخاطب، به منظور معرفی کالا یا خدمات، مورد استفاده قرار می گیرد و ضمن معرفی ویژگی های محصولات، امکان مقایسه ی آن ها را برای مخاطب فراهم می کند.

همان طور که گفته شد، بروشور ها حاوی اطلاعات نسبتاً کامل و طبق بندی شده در زمینه های مختلف هستند، به طوری که با یک نگاه کلی می توان اطلاعات زیادی از آن ها به دست آورد و به مقایسه محصولات پرداخت. بنابراین چاپ بروشور یک روش مناسب برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات محصولات و خدمات و تشویق مخاطب برای خرید محصول و یا استفاده از خدمات شما، محسوب می شود. این روش با توجه به کارایی بالا و سرعتی که در انتقال پیام به مخاطب دارد، به عنوان یکی از اقلام تبلیغاتی پرطرفدار شناخته می شود.

اما برای بسیاری از افراد این سؤال پیش می آید که چه نوع بروشوری برای کار من مناسب است؟ در واقع پاسخ مشخصی برای این پرسش وجود ندارد زیرا تعداد لت ها و اندازه هر لت با توجه به حجم مطالب و نیاز، بودجه و علاقه ی سفارش دهنده و نوع طراحی تعیین می شود. به طور کلی گرچه امکان چاپ بروشورهای دولتی، سه لتی، چهارلتی و غیره در ابعاد مختلف وجود دارد، اما با این حال بروشور های A4 سه لتی – که گسترده آن ها به اندازه کاغذA4 است – متداول ترین مدل بروشورها هستند.

البته نا گفته نماند که امکان تهیه بروشور در سایزهای مختلف وجود دارد اما ابعاد A4 و A5 به دلایل فنی، ابعاد مناسب تری برای چاپ بروشور به شمار می روند. یکی از مهمترین این دلایل، کاهش دور ریز کاغذ است که به کاهش هزینه ها منجر می شود.

مزایای استفاده از بروشور

بروشور به عنوان یک ابزار تبلیغاتی موثر دارای مزایای بسیاری است که در این بخش از مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

» توزیع آسان بروشور

شما می توانید بروشورها را در مکان های مختلف از جمله نمایشگاه ها و فروشگاه ها قرار دهید. این امر اجازه می دهد اطلاعات مثبت و دقیق تری را به افراد بیشتری ارسال کنید و به بسیاری از مشتریان جدید دسترسی پیدا کنید.

» مقرون به صرفه بودن بروشور

در مقایسه با برخی از گزینه های بازاریابی آنلاین، بروشور یک طرح بازاریابی کم هزینه و سود آور است. به علاوه، شما می توانید طراحی و تولید بروشورهای خود را متناسب با بودجه انتخاب کنید. با انتخاب تیراژ مناسب می توانید قیمت بروشورها را نیز کاهش دهید.

بروشور معمولا شامل اطلاعات مربوط به کسب و کار شما است که بسیاری از اهداف مفید را دنبال می کند. با طراحی تعدادی از محصولات و خدمات در بروشور می توانید در زمان و هزینه صرفه جویی کنید.

برای کسانی که به دنبال یک راهکار مقرون به صرفه و موثر برای بازاریابی کسب و کار یا محصول خود هستند، بروشور یکی از روش های تبلیغاتی مهم و موثر می باشد.

» بروشور، سازنده اعتبار کسب و کار شما

هنگامی که چشم مشتریان خود را به خواندن بروشور خود جلب می کنید، می توانید اعتماد ایجاد کنید. اکثر شرکت ها اهداف خود را در بروشور قرار می دهند. این اطلاعات به مشتریان کمک می کند تا در هنگام انتخاب و خرید شرکت شما در الویت قرار گیرد.

یک بروشور نشان می دهد که شما مایل به سرمایه گذاری در مشتریان خود هستید. هنگامی که مشتریان می توانند در مورد چگونگی خدمات و محصولات شما مطالعه کنند، به شرکت شما اعتماد بیشتری پیدا می کنند.

بروشورها پیامی ظریف را ارسال می کنند که کسب و کار شما حرفه ای، قابل اعتماد و متعهد به کیفیت است. بسیاری از مشتریان می خواهند قبل از انجام کار با یک شرکت شاهد تجربه باشند. همچنین به همراه بروشور می توانید نام تجاری خود را به طور مستقیم در دست مشتری قرار دهید.

» بروشور، حامل اطلاعات جامع

بروشور به صاحبان شرکت ها اجازه می دهد اطلاعات زیادی را در یک فضای کوچک جمع آوری کنند و به توصیف خدمات و محصولات خود بپردازند.

یک بروشور زمانی که حرفه ای طراحی شده باشد می تواند یک سرمایه گذاری مناسب باشد و اعتبار و اهداف شرکت را بهبود بخشد در صورتی که یک بروشور ضعیف تمام اعتباراتی را که می توانید کسب کنید از بین می برد.

برای موفقیت در طراحی بروشور چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

برای موفقیت در طراحی بروشور باید ذهن مخاطبان خود را هدف قرار دهیم و درک درستی از نظر ترکیب فرهنگی اجتماعی از آنان داشته باشیم و با درک درست از جمعیت شناسی ، اساس کار خود را بر مبنای آن طراحی کنیم و محتوا و زیباشناسی استراتژی خود را پایه‌ای برای پیشهادات جدید اهداف خود و بر پایه مشتری شناسی قرار دهیم.

اگر در بروشور جدید بخواهید مشتریان ثابت خود حفظ کنید محصولات و یا خدمات خود را جذابتر و به روز بکنید و یا از سوی دیگر بخواهید و در فکر جذب مشتری جدید باشید مجبورید اهداف شرکت خود را برای آنان توضیح دهید. بنابراین مهم است که بدانید مخاطب شما آیا شناختی از برند یا محصولات شما دارد یا خیر.

اگر مشتریان اغلب شناخت کلی از شرکت و محصولات دارند رویکرد شما باید پیشنهادات جذابی باشد که در ابتدای بروشور و طرح کلی آن ارائه میشود زیرا با توجه به شناخت قبلی مشتری اگر حرف جدیدی برای گفتن وجود نداشته باشد رغبتی نیز برای خواندن وجود نخواهد داشت. اگر برند شما ناشناخته است فرصت خواهید داشت که با هنرمندی و ارائه تصویری جذاب قدم به قدم برند و محصولات شرکت خود را از دریچه‌ای نو به مخاطب بشناسانید.

قبل از شروع به طراحی بروشور حرفه ای جدید مهم است بدانید که دقیقا چه چیزی را می خواهید بدست بیاورید و یا طراحی کنید و یا چه محصول جدیدی را معرفی کنید؟ آیا در فکر تحکیم پایگاه موجود خود هستید ؟ در ابتدا همه این موارد دقیق از اهداف خود در بروشور به شما کمک خواهد کرد تا متمرکز شوید و محصولی را چاپ کنید تا موفقیت بروشورتان را تضمین کند. بنابراین قبل از اینکه شروع به طراحی بروشور خود کنید، مهم است که دقیقا در مورد چیزی که میخواهید به دست بیاورید فکر کنید. آیا شما محصول جدیدی را معرفی می کنید؟ آیا شما سعی در به روز کردن یا توصیف تصویر شرکت خود دارید یا آیا می خواهید شرکت خود را به شیوه‌ای متفاوت معرفی کنید؟ تعریف هدف از این بروشور قبل از شروع فرآیند طراحی، به شما کمک خواهد کرد تا متمرکز شوید و به شما کمک می‌کند تا محصول چاپی مورد نظر خود را ایجاد کنید تا به بهترین شکل هدف را نشانه رود.

پیشنهاد مطالعه: فنون طراحی کاتالوگ دیجیتال

مهم ترین نکات در طراحی بروشور:

بسیاری از افراد بروشورهای سه‌لت را استاندارد می‌دانند، اما در حقیقت، بروشورها در اشکال و اندازه‌های مختلفی از جمله برگه‌های فروشگاهی، راهنمای محصولات، آگهی‌های تبلیغاتی، منوها، خبرنامه‌ها و برگه‌های خاص ارائه می‌شوند. قبل از سفارش بروشورهای خود باید در نظر داشته باشید که این بروشورها قرار است شامل چه مواردی باشند و شما چه حجم از اطلاعات را می‌خواهید در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. به طبع هر چقدر میزان این اطلاعات بیشتر باشد باید سایز بروشور خود را بزرگتر انتخاب کنید. این نکته نیز حائز اهمیت است که قرار است این بروشورها کجا توزیع شوند و نحوه توزیع آنها چگونه است. به طور مثال، اگر قرار است این بروشور‌ها پست شوند باید ابعاد آنها کوچکتر و به اندازه جا گرفتن در یک پاکت نامه باشند. این موارد نیز در تعیین ابعاد و اندازه‌های بروشور شما تاثیرگذار خواهد بود. هزینه آنها هم باید مدنظر قرار بگیرند. هر چقدر بروشور شما کوچکتر باشد شما هزینه کمتری بابت آن می‌پردازید. ابعاد و اندازه‌ها ممکن است حالت استاندارد داشته باشند ولی بعضی سفارش‌ها کاملا اختصاصی هستند که با توجه به نحوه برش و سایز آنها، هزینه‌شان متفاوت است. هنگام طراحی و چاپ بروشور، این نکات را برای یک پروژه موفق در نظر بگیرید.

برای طراحی بروشور، پنج اندازه استاندارد وجود دارد :

بروشور DL: سایز ۳.۵*۸.۵ اینچ که می‌شود ۱۰*۲۱ سانتی‌متر

بروشور A5 : سایز ۸.۵*۵.۵ اینچ که می‌شود ۱۵*۲۱ سانتی‌متر

بروشور A4 : سایز ۸.۵*۱۱ اینچ که می‌شود ۲۱*۳۰ سانتی‌متر

بروشور Legal : سایز ۸.۵* ۱۴ اینچ که می‌شود ۲۱*۳۴ سانتی‌متر

بروشور A3 : سایز ۱۱*۱۷ اینچ که می‌شود ۳۰*۴۲ سانتی‌متر

توجه داشته باشید که اندازه‌ای را انتخاب کنید که مطابق با اطلاعاتی که می‌خواهید به آن دست پیدا کنید باشد. مخاطبان شما به طرح‌های بدون شلوغی واکنش بهتری نشان می‌دهند، بنابراین سعی نکنید اطلاعات و تصاویر خود را در فضای بسیار کوچک محدود کنید. در هنگام انتخاب اندازه بروشور، قدرت ماندگاری آن را در نظر بگیرید. در هنگام چاپ بروشور تبلیغاتی طراحی و درج اطلاعات و یا عکس‌ها به ابعاد و اندازه بروشورها توجه کنید. رعایت این نکات به با کیفیت‎تر شدن کار شما کمک می‌کند.

عوامل مهم در طراحی بروشور:

انتخاب قطع و تعداد صفحات بروشور همچون تمامی گونه های گرافیک بر اساس حجم مطالب نوشتاری و تصویری و نیز مخاطب مشخص می شود. اندازه و نوع قلم نیز متناسب با موضوع و مخاطب تعیین می شود، ولی به طور معمول اندازه قلم متن بروشور بین ۸ پوینت تا ۱۴ پوینت نازک انتخاب می شود. البته شکل ظاهری قلم می تواند در انتخاب قلم های مابین این دو اندازه تاثیر گذار باشد. همین طور فاصله بین سطرهای نوشتار متن بر اساس اندازه پوینت حروف به اضافه ی یک سوم همان اندازه انتخاب می شود. اگرچه نهایتا این اندازه در جهت زیباتر کردن مجموعه ی اثر قابل افزایش یا کاهش است.

در صفحه آرایی بروشور، رسم یک پایه کار با گرید الزامی است. پایه کار مشخص می کند که حاشیه های بروشور (قسمتهایی که نوشته قرار نمی گیرد) پهنای ستون نوشتار، محل قرار گیری عکس ها و… به چه صورت باشند. بروشور این امکان را به سفارش دهنده می دهد که موضوع خود را به دو یا چند زبان ارائه کند، در حالی که به دلیل تعدد صفحات و فضای قابل توجه، و در دید نبودن تمامی حجم مطالب تصویری و نوشتاری، محصول شلوغ و آزار دهنده نیز نمی شود. باید پیش از شروع طراحی بروشور این نکات را مدنظر داشت.

موضوع با هدف این بروشور چیست؟

مخاطب کیست؟ اگر بیش از یک نوع مخاطب وجود دارد، شاید لازم باشد که چند بروشور طراحی شود.
مشتری چگونه از این محصول یا خدمات استفاده خواهد کرد؟
چه اطلاعاتی در متن باید لحاظ شود ؟
چه کسی متن آگهی را خواهد نوشت؟
پیام چیست؟
با توجه به میزان اطلاعاتی که باید در متن جای گیرد و نوع مخاطب کدام قطع از همه مناسب تر است؟
آیا لازم است برای جذاب تر کردن جلد بروشور از تصویر استفاده شود با یک عنوان سیاه و چشمگیر مناسب تر است؟

پیشنهاد مطالعه: اصول طراحی کاتالوگ

ایجاد روحیه ی هماهنگ در تمامی صفحات بروشور از جمله مواردی است که باید مورد توجه طراح قرار گیرد. این هماهنگی می تواند از طریق اجرای لی ات مناسب، به کارگیری عنصر بصری مشترک در صفحات و یا با استفاده از رنگهای هارمونیک انجام پذیرد.

» اندازه ی تصاویر در بروشور بسته به سه عامل تعیین می شود
» اهمیت تصویر
» کیفیت تصویر
» وسعت سطحی که لازم است پوشیده شود.

کیفیت عکس های مورد استفاده در بروشور نکته مهمی است که باید در طراحی بر در نظر گرفته شود. مخاطبان معمولا در مرحله اول با دیدن عکس های جذاب و رنگهای چشم نواز اقدام به برداشتن بروشور و ورق زدن آن می کنند. بروشوری سراسر متن و نوشته و بدون عکس و تصویر احتمالا در جذب مخاطب چندان موفق نخواهد بود. البته شاید در مواردی اجرای این نکته در مورد برخی محصولات مانند داروها چندان امکان پذیر نباشد.

در طراحی بروشور توجه به نکات زیر حائز اهمیت است

طراح قبل از شروع طراحی، باید مشخص کند از چه نوع بروشوری استفاده می کند.
آیا بروشور برای بازاریابی مستقیم است، یا برای ارائه اطلاعات و یا برای تبلیغ محصول؟ در واقع باید هدف اصلی طراحی بروشور مشخص شده باشد. همچنین طراح باید با همه اطلاعات ضروری و لازم برای بروشور آشنا باشد تا بتواند طرح مناسبی برای آن انتخاب کند. باید به خاطر داشت که طراحی گرافیکی طراحی برقراری ارتباط است. پس باید مطمئن شد بروشور می تواند پیام اصلی را مستقیما به کسانی که بروشور در اختیار آنها قرار می گیرد برساند.

» طرح باید منحصر به فرد و خلاقانه باشد.

» در طراحی دانستن سایز چاپ از اهمیت زیادی برخوردار است.

حاشیه به فضای کمی از اطراف کاغذ اطلاق می شود. این فضا طراح را مطمئن می کند که کل مطالبی که درون صفحه بندی قراردارد چاپ خواهد شد. بروشورها با هم در چند صفحه چاپ می شوند و باید بر طبق شکل و اندازه صحیح برش داده شود. همواره بهتر است در صفحه بندی ها از حاشیه استفاده شود.

استفاده از وضوح (resolution) بالا. هرچه درجه وضوح استفاده شده بالاتر باشد طرح زیباتر و چشم گیر تر خواهد بود.
اگر طرحی با وضوح پایین چاپ شود، یک تصویر مات پیکسلی به دست خواهد آمد. ممکن است این تصویر روی صفحه نمایش خوب به نظر برسد، اما بعد از چاپ نتیجه کاملا متفاوت خواهد شد.

» استفاده از فونت مناسب انتخاب فونت در طراحی بروشور نقش مهمی دارد.

فونت و سایزی که انتخاب می شود باید با هدف بروشور و موسسه هم خوانی داشته باشد. فونتی که انتخاب می شود باید خوانا و در عین حال زیبا باشد. بهتر از فونت های تیره که نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک هستند استفاده کرد. افکت های مختلف، مثل سایه، سایه روشن و یا افکت درخشندگی را نیز می توان به فونت اضافه نمود.

» استفاده از عنوان، نقاط نشانگذار، چارت و تصویر. باید تا حد امکان مطالبی که در بروشور قرار می گیرد ساده نوشته شوند.
» استفاده از عنوان و نقاط نشانگذار، از جهت زیبایی بصری شکل مطالب را جذاب تر می کند.

» جلد یا کاور یکی از آیتم های مهم در طراحی بروشور است.
قراردادن یک جلد یا کاور جذاب برای بروشور مشتری با مخاطب را جذب کرده و ورود او را به دنیای گسترده اطلاعات موردنظر خوش آمد گویی می کند. جلد بروشور باید حاوی کم ترین کلمات و دارای تصاویر زیبا باشد. باید در نظر داشت که جلد روی بروشور اولین قسمتی است که مخاطب آن را می بیند و با آن ارتباط برقرار می کند.

» استفاده از کاغذ مناسب. حتی اگر مشتری خود، طرح را ارائه کرده باشد،
طراح باید کاغذ مناسب را به او پیشنهاد کند. استفاده از کاغذ نامناسب، طراحی زیبا و جذاب بروشور را بی فایده می کند. امروزه کاغذهای متنوعی وجود دارد که می توان از بین آنها کاغذ مناسب را انتخاب کرد. کاغذهای صاف و صیقلی ظاهر بروشور را جذاب تر خواهد کرد و استفاده از کاغذهای ضخیم و یا سنگین باعث می شود موسسه، حرفه ای و قابل اطمینان تر به نظر برسد.

» بروشور باید طوری طراحی شود که ارزش نگهداری را داشته باشد.
اگر بروشور طرح مناسبی داشته و حاوی مطالب مفیدی باشد، ممکن است مخاطب تمایل پیدا کند آن را نگه دارد.

در بروشورهایی که تعداد صفحات آنها اندک و جهت ورق خوردن صفحات کاملا مشخص است، نیاز به درج شماره صفحه نیست، ولی در بروشورهایی که تعداد صفحات زیاد است و در هر مراجعه امکان دارد بخش خاصی از بروشور مورد نیاز کاربر باشد، درج شماره صفحه از طریق اعداد و با حروف و به تبع آن مشخص کردن صفحه ی فهرست الزامی است. اگرچه یکی از راه هایی ایجاد تنوع در آثار گرافیکی به کار گیری حروف متنوع است، ولی بهتر است متن و نوشتار موجود در بروشور با یک یا حداکثر دو نوع فونت نوشته شود و ایجاد تغییرات در بخش های مختلف نوشتار (مانند تیتر، تیترهای فرعی، نشانی و… از طریق ایرانی کردن و یا استفاده از حروف سیاه و نازک همان فونت، صورت گیرد.

بدیهی است در مواردی که موضوع بروشور، نیازمند فضای پر تنش و پر تحرک است، استفاده از چندین فونت می تواند در ایجاد و تشدید این فضا کمک رسان باشد ولی لازم است فونت های به کار گرفته شده با یکدیگر سنخیت و هماهنگی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *