بازاریابی اینترنتی

پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملگرا چیست؟

پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملگرا چیست؟

پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملگرا چیست؟

پرفورمنس مارکتینگ یک مدل تبلیغات آنلاین است که در آن تبلیغ دهنده فقط در صورت دستیابی به نتیجه هزینه ای را پرداخت می کند نه به ازای ایمپرشن یا کلیک. یعنی زمانی که فعالیتی توسط کاربر انجام می شود که این فعالیت می تواند پر کردن یک فرم، ثبت نام یا خرید باشد.

به بیان دیگر بازاریابی عملکردی یا پرفورمنس مارکتینگ یک روش تبلیغِ تعاملی است که نمی‌توان یک هزینه‌ی مشخص برای آن در نظر گرفت. هزینه‌ی بازاریابی عملکردی به عملکرد تبلیغ بستگی دارد. به عنوان مثال هزینه‌ی تبلیغ می‌تواند به عواملی مثل جای تبلیغ در صفحه‌ی اینترنت، تعداد کلیک، فاصله‌ی زمانی بین کلیک ها و … بستگی داشته باشد.

پرفورمنس مارکتینگ روش تبلیغات شرکت ها را به طور کلی تغییر داده است و امکان اندازه گیری میزان موفقیتِ کمپین های تبلیغاتی و نرخ تبدیل یک تبلیغ واحد را به ما می‌دهد.

بازاریابی عملگرا در کجا می‌تواند اجرا شود؟

موتورهای جست و جو مانند گوگل، شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر، ارائه دهنده‌ی خدمات ایمیل مثل جونو و برخی از وبلاگ های شخصی می توانند پلتفرمی برای اجرای بازاریابی عملگرا باشند.

کاربرد بازاریابی عملکرد (performance marketing) چیست؟

بازاریابی عملکرد برای تمام کسب‌وکارهایی کاربرد دارد که در فضای آنلاین حاضر هستند و نتایج برنامه‌های تبلیغاتی آنها قابل اندازه‌گیری باشد. کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ می‌توانند بسته به اهداف موردنظر خود از این روش استفاده کنند که بیشتر دیده شوند، فروش خود را افزایش دهند یا به دیگر نتایج تعریف‌شده برسند. از سوی دیگر سایت‌هایی که می‌توانند با توجه به بازدید یا قابلیت‌های بالای خود نتایج آتی را تضمین کنند نیز بیشترین سود را از پرفورمنس مارکتینگ خواهند برد.

هدف بازاریابی عملگرا چه کسانی است؟

به طور کلی هر کسی که از اینترنت استفاده کند می تواند هدف بازاریابی عملگرا باشد اما معمولا بیشترین تاثیر بر کسانی است که زمان زیادی از روز را در اینترنت سپری می‌کنند.

انواع پرفورمنس مارکتینگ

» بازاریابی وابسته(مشارکتی) یا Affiliate Marketing
» بازاریابی بومی یا Native Marketing
» محتوای حمایتی یا Sponsored Marketing
» بازاریابی شبکه های اجتماعی یا Social Media Marketing
» بازاریابی موتور های جست‌و‌جو یا Search Engine Marketing

آیا سیستم همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ|Affiliate Marketing) همان پرفورمنس مارکتینگ است؟

همانطور که در مقاله قبل گفتیم افیلیت مارکتینگ را می توان به عنوان پرفورمنس مارکتینگ نیز جایگزین کرد، اما عکس آن امکان پذیر نیست، چرا که پرفورمنس مارکتینگ در واقع زیرمجموعه ای از افیلیت مارکتینگ است. افیلیت مارکتینگ در واقع شامل اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی ایمیل، بازاریابی جستجو و هر نوع بازاریابی دیگری که در آن یک طرف افزایش میزان فروش (یا یک نتیجه دلخواه) را در ازای دریافت کمیسیون برای طرف دیگری فراهم می سازد.

افیلیت مارکتینگ موضوعی است که قبل از پرفورمنس مارکتینگ نیز وجود داشته است و امروزه نیز از آن استفاده می شود. البته که در گذر زمان و طی سالهای اخیر از آن برای نشان دادن تصویر بزرگتری از بازاریابی های عمل گرا و غیرسنتی استفاده می شود، بازاریابی هایی مانند استفاده از اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی، تبلیغ کنندگان بومی، برنامه نویسان اپلیکیشن های موبایل، پارتنرهای بهینه سازی جستجوهای جغرافیایی، بازاریابان ایمیلی و غیره.

افیلیت مارکتینگ همانطور که از نامش پیداست، برندهای وابسته و بازاریابی محصولات است که امروزه به شیوه های خلاقانه و عمل گرایانه تبدیل شده است که به عنوان یکی از نیروهای اصلی برای افزایش میزان فروش، جذب کردن مشتریان جدید، گسترش بازار، هدفگیری طبقه بندی شده مشتریان و کمپین های افزایش نرخ بازگشت سرمایه محسوب می شود.

پرفورمنس مارکتینگ که شامل بخش های سنتی تر بازاریابی وابسته است در طول زمان به عنوان روشی برای افزایش فروش از طریق سایت های کمیسیون بگیر و کوپنی شناخته می شده است، اگرچه طی سالهای اخیر روش های استفاده از آن خیلی پیشرفت کرده است.

نوشتن یک مقاله در مورد یک محصول یا کمپانی که می تواند از طریق کانال های محتوایی مختلف به اشتراک گذاشته شود، مانند بلاگ های شخصی، یا نشان دادن بررسی محصول یا لایف استایلی با استفاده از محصول در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام یا یوتیوب مثال هایی از تغییرات بوجود آمده در پرفورمنس مارکتینگ از بازاریابی وابسته هستند.

پیشرفت های امروزه تکنولوژی به اپلیکیشن های مختلف این اجازه را می دهد که محصولات دیگری را از طریق اپلیکیشن های دیگر به خریداران پیشنهاد دهند و برای هر کدام از آن تراکنش ها کمیسیون دریافت کنند. ابزارهای بهینه سازی مکالمات، اینفلوئنسرهایی با لیست مخاطبین پرشمار و یا حتی پلاگین هایی که می توانند تجربه خرید کاملاً شخصی سازی شده ای را در اختیار مشتریان قرار دهند همگی مثال هایی از پیشرفت پرفورمنس مارکتینگ در طی سال های اخیر هستند چرا که فقط زمانی از میزبان پول دریافت می کنند که تراکنش انجام پذیرد.

این متد جدید بازاریابی که بر اساس داده هایی که از دستگاه های مختلف دریافت می شود هم آنلاین و هم آفلاین، و همچنین در تمامی کانال های بازاریابی دنیای جدیدی از بازاریابی با ارزش های جدید را پیش روی شما قرار می دهد که هیچ برند، تبلیغ کننده و تاجری نمی تواند در جای دیگری به آن دست پیدا کند.

بودجه های بازاریابی ممکن است در مواقعی دچار محدودیت های خاصی شوند و اینجاست که بازاریابی داخلی باید با کمبود بودجه مقابله کند و در همین نقطه با بازاریابی وابسته می توان خلا بودجه را به راحتی جبران کرد و میزان دسترسی به مخاطب، تعامل و مکالمات و نرخ تبدیل را بهبود بخشید به طوری که حتی شاید نتایج حاصل شده بسیار بهتر از چیزی باشند که برند با تبلیغ به دنبال رسیدن به آنها می بود.

پرفورمنس مارکتینگ به صاحبان برندها کمک می کند تا آگاهی از برند و محصولات خود را بدون هیچ هزینه اضافی افزایش دهند در حالی که می توانند نتایجی مانند بالا رفتن میزان تعامل، بالا رفتن میزان نرخ تبدیل، بالا رفتن نرخ حجم سبد خرید و بالا رفتن همکاری با دیگر برندها را حاصل کنند که در نهایت به افزایش چشمگیر فروش، وفاداری به برند و نرخ بازگشت مشتری ختم می شود.

همانطور که شاید به نظر شما هم آمده باشد، تا به اینجا پرفورمنس مارکتینگ و افیلیت مارکتینگ به نظر خیلی شبیه به هم می آیند، اما برای پیشروی در هر کدام روش های متفاوتی وجود دارد و باید بدانید که امروزه پرفورمنس مارکتینگ کمی بیشتر از افیلیت مارکتینگ به درد شما می خورد.

پرفورمنس مارکتینگ برای چه مخاطبانی مناسب است؟

پرفورمنس مارکتینگ برای آن دسته از مخاطبانی که زمان زیادی را در اینترنت سپری می کنند و آنلاین هستند بهتر جواب می‌دهد. البته به این معنی نیست که در خرید های آفلاین یا حضوری، پرفورمنس مارکتینگ موثر نیست؛ ولی می‌توان گفت اکثر تبلیغاتی که مبتنی بر پرفورمنس مارکتینگ هستند، باعث افزایش فروش آنلاین می شوند.

اگر در تیم بازاریابی یک استارتاپ مشغول به فعالیت هستید و یا قصد راه اندازی کسب و کار خود را دارید، یکی از مهمترین ابزارهایی که باید از آن بهره ببرید تا کسب و کار خود را رشد دهید، پرفورمنس مارکتینگ است. پرفورمنس مارکتینگ به شما کمک می‌کند با هزینه کردن بر روی مهمترین المان های رشد کسب و کار خود، به موفقیت دست یابید.

هدف بازاریابی عملگرا چه کسانی است؟

به طور کلی هر کسی که از اینترنت استفاده کند می تواند هدف بازاریابی عملگرا باشد اما معمولا بیشترین تاثیر بر کسانی است که زمان زیادی از روز را در اینترنت سپری می‌کنند.

عوامل ضروری در بازاریابی عملگرا

» طراحی تبلیغی که جلب توجه کند
» قرار دادن تبلیغات در مکان مرتبط (بر اساس مخاطبان هدف)
» طراحی Landing page جذاب با رابط کاربری آسان برای کاربری که با یک کلیک وارد صفحه ‌شود
» آنالیز روند و مناسب‌سازی آن با رفتار کاربر.

اصطلاحات بازاریابی عملکردی:

در فرایند پرفورمنس مارکتینگ اصطلاحاتی وجود دارد که هر چه بیشتر با آنها آشنا شوید می‌توانید بهتر به نتایج خود برسید. این اصطلاحات شامل موارد زیر می‌شود:

» ایمپرشن (Impression)

ایمپرشن به تعداد نمایش تبلیغ شما گفته می‌شود. اگر تعداد مشخصی موردنظرتان است، وقتی این تعداد ایمپرشن محقق شد و مخاطبان هدف تبلیغات شما را دیدند می‌توانید هزینه را پرداخت کنید. در این حالت فقط آگاهی از برند برای شما مهم است.

» تعداد کلیک (Clicks)

گاهی نرخ کلیک و تعداد کلیک‌های انجام شده برای‌تان مهم است و صرفا نمایش تبلیغات کفایت نمی‌کند. بنابراین هزینه را در ازای تعداد کلیک مشخص پرداخت می‌کنید.

» تعامل و مشارکت (Engagement)

میزان مشارکت کاربران اهمیت زیادی دارد. طبیعتا هر چه بیشتر با شما و تبلیغات‌تان تعامل داشته باشند، برنامه بازاریابی شما ارزشمندتر خواهد بود. بنابراین تلاش کنید میزان مشارکت مخاطبان را افزایش دهید. البته این مقدار در پلتفرم‌های مختلف به صورت متفاوتی محاسبه می‌شود.

» سرنخ (Lead)

اینکه فقط تعدادی مخاطب به سمت شما هدایت شوند کافی نیست و مهم است که ببینید چند نفر از آنها باکیفیت هستند و می‌توانند به سرنخ تبدیل شوند. سپس تلاش می‌کنید سرنخ‌ها را به خریدار تبدیل کنید. هر چه تعداد سرنخ‌ها تولیدشده بیشتر و باکیفیت‌تر باشد، شانس افزایش نرخ تبدیل بیشتر خواهد شد.

» فروش (Sale)

این حالت در واقع اصلی‌ترین مدلی است که مدیران و بازاریاب‌ها دنبال آن هستند. در این سیستم هزینه در ازای میزان فروش مشخص اتفاق می‌افتد و بدون شک هزینه بیشتری نسبت به مدل‌های دیگر دارد.

» پرداخت در ازای اقدام مشخص

گاهی مدنظر شما این است که دقیقا اقدام خاصی صورت بگیرد. این اقدام جدای از فروش می‌تواند ثبت نام در رویداد، دانلود اپلیکیشن یا پرکردن فرم باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *