با مفهوم تولید محتوا آشنا هستی؟
قبل از توضیح یک نکته مهم وجود دارد که باید بدانید. دنیای محتوا آنقدر گسترده است که از هرکسی بپرسید تولید محتوا چیست تعریف خودش را میگوید. بعضی وقتها این تعاریف به اندازهای مبهم هستند که آدم گیج میشود. با در نظر گرفتن این نکته میرویم دنبال یک جواب ساده و قابل درک.
. محتوا همان چیزی است که هر روز با آن سر و کار داریم.
محتوا پستهای اینستاگرامی است که ما را میخنداند یا به فکر فرو میبرد، مقالۀ وبسایتها است که از آنها چیزهایی یاد میگیریم، پادکست که موقع برگشت از دانشگاه در تاکسی گوش میدهیم، ویدیو در آپارات یا یوتیوب که تماشا میکنیم، کتابهای الکترونیک یا هر چیز مشابه دیگری است که در دنیای دیجیتال میبینیم، میشنویم یا میخوانیم.
خب حالا اگر بخواهیم یک تعریف جامع برای محتوا بدون مثال زدن از انواع محتوا بنویسیم میرسیم به این تعریف:
هر چیزی که برای انسان قابل درک است و به طور کلی در بستر کانالهای دیجیتال یا غیر دیجیتال قابل انتشار هستند محتوا میگویند.
پس در جواب تولید محتوا چیست میتوانیم بگوییم:
تولید محتوا یعنی خلق هرچیز قابل درک و انتشار برای انسانها در راستای اهداف بازاریابی.
خیلی دانشگاهی شد نه؟ بازاریابی از کجا پیدا شد؟ حالا به زبان خودمانی:
تولید محتوا یعنی نوشتن، طراحی، ضبط و ساخت هرچیزی که انسانها میتوانند درکش کنند و در بستر های مختلف قابل انتشار است برای دستیابی به اهدافی مثل کسب درآمد (مستقیم یا غیرمستقیم)، افزایش فروش، وفادارسازی مشتری و…
چرا باید محتوا تولید کنیم؟
امروزه اهمیت محتوای دیجیتال خیلی بالا رفته است. مردم برای محتوای خوب و به درد بخور به راحتی پول پرداخت می کنند. از طرفی دسترسی به محتوای دیجیتال خیلی ساده تر از دیگر محتواها است. مثلا به راحتی می شود با مراجعه به اینترنت و جست و جو کردن در گوگل به هر محتوایی که مورد نیازمان باشد دسترسی پیدا کنیم. دیگر نیاز نیست ساعت ها دنبال یک کتاب به درد به خور در کتاب خانه محله مان بگردیم!
همچنین به خاطر دسترسی بیشتر مردم به اینترنت، تمایل بیشتری به خواندن ای بوک ها، گوش دادن به کتاب های صوتی یا دیدن فیلم های آموزشی دارند. خیلی ها وقت نمی کنند در کلاس های آموزشی حضوری شرکت کنند. وقت و زمان برای خیلی ها ارزشمند است و به راحتی نمی خواهند وقت خود را هدر دهند.
به خاطر همین هم محتوای دیجیتال نسبت به قبل خیلی طرفدار پیدا کرده است. و این بهترین فرصت است که ما هم برای بر طرف کردن نیاز مخاطبان مان محتوا تولید کنیم. آن هم محتوایی که واقعا با کیفیت باشد و به درد شان بخورد.
تولید محتوا چه مزیت هایی دارد؟
یکی از مهمترین مزیت هایی که تولید محتوا دارد این است که نسبت به دیگر کسب و کارهای اینترنتی دردسر کمتری دارد. مثلا کسی که فروشگاه اینترنتی محصولات فیزیکی دارد دردسرهایی از قبیل برگشت خوردن محصول سفارش داده شده و مشکلاتی با اداره پست و … ممکن است همیشه داشته باشد. ولی وب سایتی که فقط محتوای دیجیتال تولید می کند و می فروشد هیچ وقت به این مشکلات دچار نمی شود. چون محصول فیزیکی در کار نیست! هر چیزی هست دیجیتال است و پستی در کار نیست!
یکی دیگر از مزیت های تولید محتوا این است که هزینه خیلی کمتری نسبت به دیگر کسب و کارهای اینترنتی دارد. وب سایتی که محتوا می فروشد خیلی مهم نیست شکل و شمایل اش چگونه باشد! ممکن است در وب سایت های محتوایی خیلی نیاز به ایجاد سیستم های پیچیده نباشد.
ولی مثلا یک فروشگاه اینترنتی باید هزینه زیادی برای طراحی و راه اندازی اش شود. البته فقط به اینجا ختم نمی شود. کسی که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی را دارد مسلما نیاز به سرمایه زیادی نیز دارد. ولی کسی که قصد تولید و فروش محتوای دیجیتال را دارد نیاز به سرمایه اندکی صرفا برای راه اندازی یک وب سایت اینترنتی دارد.
آیا هر کسبوکاری به محتوا نیاز دارد؟
اگر خیلی ساده بگوییم، بازاریابی مبتنی بر محتوا برای هر کسبوکاری که بتواند محتوای مفید و با کیفیت تولید کند ضروری است.
تولید و بازاریابی محتوا مزیتهای زیادی دارد که مهمترین آنها موارد زیر است:
میتوانید از خود محتوا کسب درآمد کنید.
برای محصول یا خدمات شما مشتری میآورد.
یک روش کم هزینه است.
کمک به ایجاد شهرت، اعتماد و اعتبار میکند.
نتایج و عملکرد آن به راحتی قابل تحلیل است.
در وفادارسازی مشتریان تاثیرگذار است.
هر کسبوکاری میتواند از روش محتوا کمک بگیرد اما فعالیت در همه کانالها و بسترها ضروری نیست.
بعضی وقتها یک پیج اینستاگرام تمام مزیتهای گفته شده را تامین میکند و بعضی وقتها همزمان باید وبسایتی پر از مقاله داشت، کتاب نوشت، در شبکههای اجتماعی فعال بود، پادکست ساخت و کلیپ تولید کرد.
این که تولید محتوا در چه ابعاد و چه کانالهایی نیاز است بستگی به موضوع کسبوکار، نوع محصول یا خدمات، پرسونای مشتریان و از همه مهمتر زمان و هزینه لازم دارد.
خلاصه این که اگر در کسبوکار خود میتوانید تولید محتوا کنید حتماً این کار را انجام دهید.
پیشنهاد مطالعه: روش های افزایش کیفیت تولید محتوا
شغل تولید محتوا چیست؟
شغل تولید محتوا در سالهای اخیر آنقدر متقاضی پیدا کرده است که خیلی افراد (مثل من) آن را به عنوان شغل اصلی انتخاب میکنند و برای بعضی هم شغل دوم است. موضوعات و کارهای محتوا زیاد است و هرکس با هر علاقهای میتواند در یکی از حوزههای آن کسب درآمد کند. خیلی هم سخت نیست؛ میتوانید یک فریلنسر دورکار باشید یا یک کارمند حضوری در شرکتهای بزرگ. فقط باید مهارتهای اولیه را که در ادامه توضیح دادیم یاد بگیرید.
کارشناس تولید محتوا میتواند برای وبسایتها مقاله بنویسد، برای شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام پست بسازد و منتشر کند یا ویدیو کلیپ، پادکست، ایبوک و … تولید کند.
امروزه شغل کارشناس تولید محتوا یک شغل نسبتاً تخصصی شده است. یعنی یک نفر نمیتواند دهها کار مختلف انجام دهد. بدون دانش و تجربه هم هرکسی نمیتواند یک شبه کارشناس تولید محتوا شود.
در حال حاضر، مشاغل تولید محتوا به طور عمده متمرکز بر تولید محتوا برای سایت و شبکههای اجتماعی هستند؛ و متاسفانه در ایران به دلیل فیلتر شدن اکثر شبکههای اجتماعی به جز اینستاگرام، بخش بزرگی از تولید محتوا محدود به سایتها و اینستاگرام شده است.
به همین دلیل است که اگر همین الان سری به سایتهای کاریابی و آگهی استخدامی بزنید، میبینید که همه شرکتها دنبایل نیروهای تولید محتوا برای سایت و اینستاگرام خودشان هستند.
پیشنهاد مطالعه: عوامل موثر بر بازاریابی محتوا
مهارت های لازم برای شروع شغل تولید محتوا:
» تسلط بر ادبیات و زبان فارسی
» برخورداری از مهارت خوب نوشتن
» آشنایی با نرم افزارهای گرافیکی
» مهارت داشتن در تایپ سریع
» آشنایی داشتن با مفهوم سئو
. منظور از تسلط بر ادبیات و زبان فارسی چیست؟
محتوای متنی یکی از رایج ترین و پرمخاطب ترین محتوای مورد نیاز است که در سایت ها بیشترین کاربرد را دارد. برای اینکه بتوانید یک محتوای متنی با کیفیت تولید کنید، باید آشنایی نسبی و خوبی با زبان و ادبیات فارسی داشته باشید. همان طور که می دانید، زبان و ادبیات فارسی واقعا پیچیده و سخت است. قطعا مسلط شدن به آن کار آنچنان آسانی نیست. البته نیازی نیست تا شخصی که تولید محتوا انجام می دهد، به بخش های مختلف زبان و ادبیات فارسی مسلط باشد. فقط کافیست تا یاد بگیرد چگونه از قواعد و ساختار کلی این زبان در تولید محتوای خود استفاده کند. زیرا در صورتی که محتوای تولید شده عاری از ساختار و قواعد مناسب باشد، مخاطبان شاهد مقاله ای گیج کننده خواهند بود که نمی توانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند.
یادتان باشد تحت هیچ شرایطی در مقالات تولیدی خود از کلمات غلط استفاده نکنید. زیرا مخاطب با نویسنده و مقاله ای که در آن غلط املایی وجود دارد، به هیچ عنوان ارتباط برقرار نمی کند. در واقع اطمینان نداشتن به نویسنده به خاطر سواد پایینش، موجب می شود تا مخاطب سایت های دیگر را برای جستجو و تحقیق انتخاب کند.
لازم به ذکر است که توجه به اصول نگارشی یکی دیگر از موارد مهمی است که باید در هنگام تولید محتوا به آن توجه داشت. مقاله ای که بر پایه اصول نگارشی تولید شود، شکیل تر و متفاوت تر است. اگر می خواهید در این کار خوش بدرخشید، باید همواره به اصول نگارشی هم توجه ویژه داشته باشید.
. منظور از برخورداری از مهارت خوب نوشتن چیست؟
اگر می خواهید کار تولید محتوای متنی را شروع کنید، باید بدانید که برای این کار به قلمی شیوا نیاز خواهید داشت. در صورتی که نتوانید با سبک نوشتاری خود مخاطب را در سایت نگه دارید، در واقع در این کار شکست خورده اید!
یک نویسنده خوب باید بتواند مقالاتی 500 تا 4000 کلمه را بدون افت کیفیت تولید کند. در واقع شما باید کاری کنید که مخاطب تا پایان مقاله در سایت بماند. شاید بپرسید که چطور می توان به این مهارت دست پیدا کرد؟ در پاسخ باید بگوییم که تمرین و تکرار تنها راه کسب موفقیت در این زمینه است. همچنین در زمینه بازاریابی محتوایی یکی از بهترین سایتها سایت کانتنت مارکتینگ انیستیتو است که شما خیلی سریعتر رشد خواهد داد.
اگر می خواهید از مهارت بالایی در نوشتن برخوردار شوید، بیشتر از قبل کتاب بخوانید و به سایت های مختلف و پر مخاطب سر بزنید. بهتر است در مورد مقالات این دست از سایت ها بیشتر کنکاش کنید و ببینید که مقالات پرمخاطب چه سبک نوشتاری دارند. بعد از اینکه اطلاعاتتان را در این زمینه ارتقا دادید، به سراغ تمرین و تکرار بروید و تا جایی که می توانید، بنویسید! بله تکرار در نوشتن موجب می شود تا به آن مهارت بالایی که مدنظرتان است، برسید.
پیشنهاد مطالعه: نحوه تولید محتوا در یوتیوب
. چرا باید برای تولید محتوا با نرم افزارهای گرافیکی آشنا باشیم؟
اگر چه این روزها محتوای متنی بیشترین مخاطب را دارد، اما در این میان محتواهای دیگری هم وجود دارند که در جذب مخاطبان بی تاثیر نیستند. اگر بخواهیم انواع محتوا را با توجه به اهمیتشان دسته بندی کنیم، محتوای تصویری در جایگاه دوم قرار می گیرد. به همین دلیل اگر می خواهید در حوزه تولید محتوا فعالیت کنید، باید کار با نرم افزارهای گرافیکی را یاد بگیرید تا بتوانید محتواهای بصری جذابی در این حوزه تولید کنید.
یادتان باشد که یک مقاله بلند بالا و بدون تصویر توان زیادی در جذب مخاطب ندارد. هرچقدرهم که شما قلم شیوایی داشته باشید، به المان های دیگر هم برای جذب نگاه کاربران نیاز دارید. بهتر است در این میان از محتوای تصویری هم کمک بگیرید تا ضمن ایجاد یک وقفه در متن، نظر مخاطب را به گونه ای دیگر هم جذب نمایید. به همین دلیل بهتر است کار با نرم افزارهای گرافیکی را یاد بگیرید و برای تولید عکس های مرتبط با مقالاتتان تلاش کنید.
. برای نوشتن باید تایپی سریع داشته باشید!
بله برای اینکه بتوانید یک کارشناس تولید محتوای قدرتمند شوید، باید از تایپی سریع برخوردار باشید. این سرعت در تعیین میزان مهارتتان نقش به سزایی دارد. البته تصور نکنید که باید همین الان به سراغ آموزش دیدن تایپ ده انگشتی بروید. اگر چه این تایپ به شما کمک می کند تا سرعتتان را افزایش دهید، اما برای تولید محتوایی ارزشمند به تایپی ده انگشتی نیاز نیست. یادتان باشد که شما می توانید با انگشتانی کمتر هم در این حوزه غوغا به پا کنید!
اگر نظر ما را بخواهید، می گوییم که هیچ وقت به سراغ آموزش دیدن تایپ ده انگشتی نروید. زیرا این مهارت از لازمه های کار کارشناس تولید محتوا نیست. آموزش تایپ ده انگشتی برای تایپیست ها واجب است. شما قرار است که از طریق تفکرات و قلم شیوایتان کسب درآمد داشته باشید. شاید در صورتی که تایپ ده انگشتی یاد بگیرید، بخشی از ذهنتان درگیر اجرایی کردنش شود و تا حدودی جذابیت و قدرت قلمتان تحت تاثیرات منفی قرار گیرد.
. آشنایی با مفاهیم سئو را فراموش نکنید!
برای اینکه بتوانید در حوزه تولید محتوا و افزایش رتبه های سایت ها در نزد موتورهای گوگل خوش بدرخشید، باید با مفاهیم سئو اشنایی خوبی داشته باشید. این کار به شما کمک می کند تا مقاله ای تولید کنید که بتواند بسته به المان های مهم از دید موتورهای گوگل به نمره قابل قبولی برسد.
لازم به ذکر است که سئو دنیای پیچیده و چند گانه ای دارد که برای کشف کامل آن به مدت ها بررسی نیاز است. لازم نیست که شما تمام وجوه این دنیای تو در تو را کشف کنید. کافیست تا با کلیاتی در این حوزه آشنا شوید و سپس دست به تولید محتوا بزنید.
یک محتوای عالی علاوه بر داشتن بخش نوشتاری قدرتمند و برخورداری از تصاویر مرتبط، محتوای صوتی و ویدئویی را هم در بر می گیرد. اگر یک محتوا تمامی این المان ها را در کنار هم داشته باشد، شما با یک اثر کامل و خارق العاده مواجه هستید که می تواند خیلی زود نظر کاربران و گوگل را به خود جذب کند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم تا علاوه بر آشنایی با نرم افزارهای گرافیکی برای ادیت عکس، با نرم افزارهای مرتبط برای ادیت فیلم و صدا هم آشنا شوید و از این مهارت در تولید محتوایی ارزشمندتر کمک بگیرید.
کسب دآمد بالا از طریق تولید محتوا:
اگر چه این روزها تولید محتوا در میان ایرانی ها شناخته شده است، اما بازار ایران نسبت به خارج از کشور بکرتر است. به همین خاطر می توان با ارتقای مهارت ها و البته برخورداری از هوش محتوایی به درآمد بالایی در این زمینه رسید.
در حقیقت درآمد بالا از آن افرادی است که بتوانند از مهارت نوشتنشان در کنار هوش بالا استفاده کنند و بتوانند اخبار و اطلاعات مورد نظر را به خوبی به مخاطبانشان القا کنند.
تولید محتوا بر عهده اشخاصی است که مسئول کمک به اطلاع رسانی به هر رسانه ای به ویژه رسانه های دیجیتال هستند.آنها معمولا یک کاربر / مخاطب خاص را در زمینه های خاص هدف قرار می دهند. تولید محتوا می تواند در هر یک از موارد زیر انجام شود:
» پست های وبلاگ
» خبرنامه های ایمیل
» رسانه های اجتماعی
» بازاریابی تصویری
» طراحی گرافیک
و خیلی موارد بیشتر!
آنها همچنین می توانند محتواهای آفلاین مانند بروشورها، بسته های مشتری و غیره را ایجاد کنند، اما امروز تمرکز ویژه ای بر ایجاد محتوای دیجیتال ایجاد شده است.
. دورکاری در شغل تولید محتوا
اگر آدم کارهای ثابت و صبح به صبح سرکار رفتن نیستید، شغل تولید محتوا بهترین کار برایتان است. زیرا در این کار هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمان و مکانی به کار مشغول شوید. مثلا می توانید در زمان آلودگی هوا و یا برف و یخبندان های شدید، بدون اینکه از منزل خارج شوید، به فکر درآمد بالاتر باشید. خوشبختانه هیچ یک از عوامل محیطی در کاهش کسب درآمد شما در این حوزه اثر ندارد. برای اینکه بتوانید در این حوزه فعالیتی بی وقفه داشته باشید، فقط به یک سیستم کامپیوتری و اینترنت نیاز دارید. حتی می توانید در زمانی که در سفر هستید هم به کارتان مشغول شوید. این یکی از معجزه های شغل تولید محتوا است که نباید آن را دست کم گرفت!
. آینده ای روشن با شغل تولید محتوا
باید قبول کرد که دنیای اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی روز به روز قدرتمند تر از گذشته می شوند. هر چقدر که کسب و کارهای سنتی در حال زوال هستند، به همان اندازه و بلکه بیشتر کسب و کارهای اینترنتی به بزرگ شدن و پیشرفت دچار شده اند. اگر شما شغل تولید محتوا را انتخاب کنید، در واقع خودتان را به دنیایی قدرتمند و بدون زوال وارد کرده اید که روز به روز پیشرفت می کند و آینده کاریتان را تضمین می نماید.
پیشنهاد مطالعه: بهینه سازی محتوای رسانه ای
. محتوا ایجادی با اهداف یک برند ارتباط برقرار خواهد کرد
وب سایت به عنوان پیشخدمت برای نام یک برند تجاری عمل می کند و برای موفقیت یک برند به آن نیاز است و باعث برقراری ارتباط با افرادی می شود که در مورد آنچه یک برند انجام می دهد مشتاق هستند و به وسیله آن با یک برند ارتباط برقرار می کنند. عناصر مختلف بسیاری وجود دارد که به انجام این کار کمک می کند، اما محتوا در هر جنبه ای از این فرآیند دخیل است.
بیایید نگاهی به برخی از راههایی که محتوا می تواند به ایجاد ارتباط با مخاطبین کمک کند، بیاندازیم:
. هر پست در رسانه های اجتماعی می تواند یک داستان شخصی داشته باشد، بنابراین در حالی که یک برند در حال آموزش محتوای است می تواند به طور همزمان باعث ایجاد ارتباط با مخاطبین شود.
. اگر درباره برند خود بنویسید و نشان دهید که نیازهای مخاطبان را درک می کنید و احساسات آن ها را می فهمید می توانید باعث برقراری ارتباط با مخاطبین شوید. محتوا به شما امکان می دهد از صدای خودتان برای به اشتراک گذاشتن آنچه در مورد برند شما خاص است و اینکه چه چیزی شما را متفاوت می کند، استفاده کنید.