به چه کسی اینفلوئنسر می گویند؟
فعل Influence به معنای تأثیرگذاری است و طبیعتاً سادهترین معادل واژهی Influencer، تأثیرگذار است. هر کس بتواند روی تصمیم و رفتار فرد دیگری تأثیر بگذارد، اینفلوئنسر محسوب میشود. البته طبیعی است که وقتی در مقیاس تجاری و در فضای کسب و کار اصطلاح اینفلوئنسر را به کار میبریم، به کسانی توجه داریم که میتوانند بر روی تصمیم و رفتارِ تعداد افراد بیشتری تأثیر بگذارند.
اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) شیوه جدیدی نیست و سالیان سال است که به کار گرفته میشود. این موضوع به یکی از موضوعات داغ بازاریابان تبدیل شده است. احتمالاً دلیلش این است که بازاریابی سنتی گران و ناکارآمد است و اینفلوئنسر مارکتینگ میتواند جایگزین مناسبی باشد. مهمتر از آن اینکه مصرفکنندگان علاقه ندارند مورد هجمه تبلیغات قرار بگیرند و پیامهای تبلیغاتی هر روز بیش از قبل بیاعتبار میشوند. بر اساس نتایج تحقیقات، افراد بین ۱۸ تا ۳۴ سال پذیرش پیشنهاد از سوی یک اینفلوئنسر را ترجیح میدهند، زیرا اکثر تصمیمات خرید با توصیههای دهانبهدهان هدایت میشوند.
ویژگی های یک اینفلوئنسر:
صداقت یکی از ویژگیهایی است که به دلیل داشتن مخاطبان زیاد، از اینفلوئنسرها انتظار میرود داشته باشند. در کشورهای مختلف قوانینی برای برخورد با اینفلوئنسرهایی که از دروغ و فریب استفاده میکنند گذاشته شده است. اینستاگرام هم خود قوانینی تعیین کرده که از این اقدامات جلوگیری کند. مثلا از اینفلوئنسرها میخواهد تبلیغاتشان را پنهان نکنند و از روباتها برای افزایش فالوور و اینگیجمنت استفاده نکنند. اینستاگرام با فعالیتهایی مثل بن کردن و مسدود کردن صفحات یا اکشن بلاک کردن تا حدی توانسته قوانین مورد نظرش را عملیاتی کند. حالا اینفلوئنسرهایی که اقدام به خرید فالوور و لایک فیک میکنند یا تبلیغاتشان را پنهان میکنند با خطر مسدود شدن صفحهشان مواجه میشوند.
اما فارغ از قانون و مقررات، بعضی وظایف و ویژگیهای اخلاقی هم برای اینفلوئنسرها تعریف شده است که شبیه به قوانین نانوشته هستند و مسئوولیت اجتماعی آنها را مشخص میکنند. مثلا اینکه اینفلوئنسرها نباید مخاطبانشان را به کارهای خطرناک ترغیب کنند یا همزمان با بحرانهای اجتماعی با مردم همراه شوند و با آنها ابراز همدردی کنند. ویژگیهایی از این دست به آنها کمک میکند محبوبیت خود را افزایش بدهند و ارزش صفحه خود را حفظ کنند.
خلاقیت یکی دیگر از ویژگیهایی است که اینفلوئنسرها باید آن را در خود تقویت کنند تا بتوانند رشد کنند و مخاطبان خود را حفظ کنند. در شرایطی که فعالان فضای مجازی روز به روز بیشتر میشوند و این شغل جذاب هر روز پرطرفدارتر شده است، خلاقیت لازمه اینفلوئنسر شدن و اینفلوئنسر باقی ماندن است چرا که محتوای غیرخلاقانه به راحتی میتواند میان دریایی از محتواها غرق و فراموش شود.
چگونه به یک اینفلوئنسر تبدیل شویم؟
۱. علاقمندی خود را پیدا کنید:
یک قلم و کاغذ بردارید و در مورد علایق خود بنویسید. چه موضوعات و کارهای را بیش از همه دوست دارید و احیانا در آن مهارت دارید؟ لازم نیست غلاقمندی هایتان حتما در چارچوب های نرمال مثل سفر، آرایش، لباس و … قرار بگیرند. مهم نیست که علاقمندی شما چه چیزی باشد، مهم این است که بتوانید کاری را با علاقه و اشتیاق انجام دهید. اگر در یوتیوب یا اینستاگرام گشتی بزنید با افرادی مواجه خواهید شد که علاقمندی های عجیب و غریبی دارند، اما باز هم توانسته اند برای خودشان کلی فالوئر دست و پا کنند و مشهور شوند.
2. چطور متفاوت باشم؟
حالا که متوجه شدیم چه هدفی را قرار است دنبال کنیم، باید ببینیم دیگرانی که هدف مشابهی دارند قبل از ما چه کردهاند و ما چطور میتوانیم متفاوت از آنها عمل کنیم. این روزها با زیاد شدن اینفلوئنسرها، حالا سبکهای تکراری در صفحات مختلف به وفور دیده میشود و نیازی نیست که باز هم همان سبکها تکرار شوند. اما جا برای خلاقیت همیشه باز است و ما میتوانیم فکر تازهای داشته باشیم و با کاری متفاوت صفحه خودمان را در میان آنها برجسته کنیم.
۳. شبکه اجتماعی خود را انتخاب کنید:
عملا غیرممکن است که در تمام شبکه های اجتماعی بتوانید موفق باشید. پس به جای آنکه انرژی خود را در شبکه های مختلف هدر بدهید یک شبکه را که با علایق و سلایق شما هم همخوانی بیشتری دارد به عنوان پایگاه اصلی برای اینفلوئنسر شدن انتخاب کنید! خیلی از افراد مشهور در اینستاگرام، هنوز هم در فیسبوک اکانت ندارند؛ با این حال تعداد زیادی فالوئر دارند. چون انرژی و وقت خود را در یک شبکه متمرکز کرده اند.
4. برای محتوای خود برنامه ریزی و تقویم محتوا ایجاد کنید:
زمانی که به این نتیجه رسیدیم در کدام شبکه اجتماعی فعالیت میکنیم و نوع فعالیتمان چیست، لازم است برنامهریزی برای تولید و انتشار محتوا را شروع کنیم. یعنی یک تقویم محتوایی بسازیم و در آن مشخص کنیم که در هفته یا در ماه چند بار پست میکنیم؟ چند محتوای تصویری و چند محتوای ویدیویی داریم؟ روی چه موضوعاتی تمرکز میکنیم؟ مثلا اگر قرار است هم درباره حواشی کار خودمان بگوییم و هم آموزش بدهیم، در هفته چند بار برای هر مورد پست تولید میکنیم؟ وقتی این موارد مشخص شد، وارد جزئیات میشویم تا بدانید برای هر پست چه کپشنی قرار است بنویسیم و دقیقا در چه ساعتی قرار است آن را منتشر کنیم تا بهترین بازخورد را بگیریم. در شروع کار ممکن است مطمئن نباشید که چه ساعتی برای پست کردن بهتر است. میتوانید عوامل منظقی را در نظر بگیرید. مثلا اگر مخاطبان شما شاغل هستند احتمالا در پایان ساعت کاری زمان آزاد برای چک کردن شبکههای اجتماعی دارند و ساعت 5 میتواند زمان مناسبی برای شما باشد. کم کم با رشد صفحهتان میتوانید از اینسایتها استفاده کنید و اطلاعات دقیقتری در دست داشته باشید.
5. در کارتان ثابت قدم باشید:
چیزی که در مورد اینفلوئنسر شدن مهم است تداوم و استمرار محتواگذاری است. اگر یک پست عالی منتشر کنید و بعد تا ماه ها خبری از شما نباشد مطمئنا فالوئر زیادی نخواهید داشت. پس محتوای شما باید منظم و حتی در یک روز خاص با فواصل زمانی مشخص منتشر شود. اینطوری مخاطبان شما در آن زمان منتظر پست جدید شما خواهند بود و فالوئر بیشتری جذب خواهید کرد.
6. تبلیغ و ترویج محتوا:
شما وقت زیادی را برای تولید محتوا صرف خواهید کرد. اما اگر کسی آن را نبیند به چه دردی می خورد؟ پس به یاد داشته باشید، ۲۰% وقتتان را صرف تولید محتوای عالی بگذارید و ۸۰% وقتتان را به تبلیغ و ترویج محتوا اختصاص دهید.
7. با مخاطبان خود تعامل داشته باشید:
وقتی مخاطب زیادی ندارید تعامل و گفتگو با آن ها کار ساده ای است. با افزایش فالوئر ممکن است این کار وقت بیشتری بگیرد، اما ارزشش را دارد. سعی کنید به تمام کامنت ها جواب بدهید و هرکس شما را فالو کرد او را فالو بک کنید.
8. داده ها را در نظر داشته باشید:
محتواهای محبوب شبکه اجتماعی را بررسی کنید و ببیند چه نوع محتوایی با استقبال بیشتری مواجه می شود. چه پست هایی لایک بیشتری می گیرد و چه مطالبی محبوبیت بیشتری پیدا می کند. سعی کنید محتوایتان را متناسب با این تحلیل ها تولید کنید. حتی می توانید از مخاطبانتان بپرسید چه چیزی را بیشتر دوست دارند.
اینفلوئنسرهای ایرانی در اینستاگرام چقدر درآمد دارند؟
با توجه به همه این نکات، میتوان گفت اینفلوئنسرهای ایرانی ممکن است ماهانه از صفر تا 600 میلیون تومان و بیشتر درآمد داشته باشند. فرض کنید صفحهای که قیمت پست را 60 میلیون تومان مشخص کرده است هر روز تبلیغ منتشر کند. آیا یک میلیارد و 800 میلیون درآمد خواهد داشت؟ جواب واقعبینانه این است که این اتفاق هرگز رخ نمیدهد چرا که برندهای زیادی این توان مالی را ندارند و اینفلوئنسرهایی با این میزان قیمت برای هر پست، به صورت گزیده و با تعداد بسیار کمتری تبلیغ منتشر میکنند. بنابراین نمیتوانیم صرفا با دانستن قیمت پست، میزان درآمد هر اینفلوئنسر را پیشبینی کنیم. جنبههایی از این درآمد بستگی به وضعیت اقتصادی و توان برندها برای صرف هزینه تبلیغاتی و همچنین سیاست هر اینفلوئنسر برای محدود کردن یا نامحدود گذاشتن محتوای تبلیغاتی دارد.