سئو و بهینه سازی

چگونه یک سئو کار حرفه ای شویم؟

چگونه یک سئو کار حرفه ای شویم؟

سئوکار کیست و چه تکنیک هایی بلد است؟

سئوکار کسیه که همونطور که گفتم اصول و پایه های رتبه بندی رو میدونه و با استفاده از اون ها و البته خلاقیت خودش، تکنیک هایی رو بکار میگیره که گوگل اون رو دوست داشته باشد!!

اما قبل از اینکه بخواد الگوریتم های گوگل رو بشناسه، باید بدونه رایج ترین اصطلاخاتی که در سئو بکار میره چیا هستند و طبق اون ها مطالعاتش رو انجام بده:

اصطلاحات رایج در سئو:

. keyword یا کلمه کلیدی:

پیاده سازی سئو روی یک سایت با پایه کلمه کلیدی اون انجام میشه. کلمه کلیدی یعنی شما با چه عبارتی میخواید رتبه هاب بالای گوگل رو داشته باشید!؟ عنوان شغل شما، محصولاتی که میفروشید، خدماتی که ارائه می کنید و … همه و همه کلمات کلیدی سایت شما هستند. هر سایت میتونه بی شمار کلمه کلیدی داشته باشه که معمولا برای هر صفحه از 1 تا 3 عدد از اون ها در نظر گرفته میشه و روش کار میشه که با اون کلمات به رتبه بالا برسه.

. onpage seo یا سئو داخلی:

کلا فعالیت هایی که برای سئو سایت انجام میشه به دو صورت هستش یا داخل سایته یا خارج از سایته که به اون فعالیت های داخلی onpage یا سئو داخلی میگن؛ با داشتن یوزر نیم و پسورد سایت و هاست میشه همه اون هارو انجام داد.

. offpage seo:

یا سئو خارجی: یکسری فعالیت ها هم وجود داره که خارج از سایت انجام میشه و هدف اون ارسال پالس های مثبت به گوگل و محبوب یا معتبر نشون دادن سایت هستش. حالا تو ادامه بعضی تکنیک های offpage رو بهتون معرفی می کنم که ابهام تون در مورد این اصطلاح برطرف شه

. headings یا سرتیتر ها:

در بخش سئو داخلی، سر تیتر های شما اهمیت ویژه ای دارند برای همین ممکنه اسم heading رو زیاد بشنوید و لازمه حتما راجب اون مطالعه انجام بدید.

. متا تگ meta tag:

یکی دیگه از اصطلاحات بسیار رایج در سئو متا تگ یا meta tag ها هستند. این تگ ها، فضایی هستش که زبون html ( زبون طراحی صفخات سایت ) برای معرفی محتوای سایت به گوگل به وجو آورده و کاربرد خوبی در سئو کردن سایت داره.

. کانتنت یا content:

در واقع محتوا؛ مهم ترین موضوع در سئو هستش که با عنوان های تولید محتوا، بازاریابی محتوا کانتنت کارکتینگ و … از اون یاد میشه و بلد بودن اون برای شما بهترین موهبت برای سئو کردن سایت خواهد بود. حالا راجب محتوا نویسی و این موارد مطالب خیلی خوبی رو دارم که بهتون پیشنهاد بدم.

. بک لینک یا backlink:

خب بک لینک و لینک سازی هم عبارتی هستش که به وفور در مورد اون خواهید شنید؛ یکی از تکنیک های offpage محسوب میشه که با پخش کردن لینک سایت در فضای اینترنت، سعی در ایجاد اعتبار برای سایت داره؛ این مورد هم از اصلی ترین های سئو از شروع تا همین امروز بوده؛ البته بسیار تخصصی و حساسه که اجرای اون یکمی ریسکی هستش و اگر درست انجام نشه میتونه موجب جریمه شدن از سوی گوگل بشه ( لینک سازی کلا تخلفه! )

. title با عنوان:

عنوان صفحات شماست و از موارد مهم در onpage محسوب میشه. همون چیزیه که گوگل شما رو با اون در نتایجش نشون میده
متای توضیحات یا description: یکی از همون متا تگ هاست که بهتون گفتم و بسیار مهمه؛ توضیحاتی هستش که زیر عنوان سایت شما در گوگل نمایش داده میشه و در واقع چکیده مطلب شما رو بیان میکنه: الان متای توضیحات ما همون دو تا سوالی هستش که اول مقاله مطح کردیم.

. خزنده گوگل یا creawler:

ربات گوگل هستش که داخل صفحات میخزه و صفحات رو داخل موتور جستجو به نمایش در میاره. الگوریتم ها بر روی خزنده ها نوشته میشن که بر اساس یک سری قوانین صفحات رو رتبه بندی کنند.

. ایندکس یا index:

وقتی یک صفحه سایت شما در موتور جستوجو نمایش داده بشه، یعنی اون صفحه شما ایندکس شده. در واقع کار خزنده گوگل هستش که صفحات رو ایندکس کنه.

. سایت مپ یا نقشه سایت sitemap:

نقشه سایت ابزاری هستش که کار رو برای creawler گوگل راحت تر میکنه و اون رو راهنمایی میکنه که سریع تر صفحات سایت رو ایندکس کنه.

. لینک داخلی یا لینک سازی داخلی:

ارتباط سازی بین صقحات داخل سایت که کاربر رو از یک صفحه به صفحه دیگر انتقال بده، از تکنیک های مهم onpage محسوب میشه و کلی روش های جالب و کارآمد داره.

. لینک فالو و نوفالو follow or nofollow:

دو نوع کلی از لینک ها وجود دارند که یکی به گوگل میگه منو دنبال کن و دیگری میگه از دنبال کردن من پرهیز کن که از اسمش مشخصه کدوم به کدومه!

. الکسا یا alexa:

سایتی هستش که به تمام سایت های دنیا رتبه میده و رتبه دادن اون یک سری شاخص ها و فاکتور هایی داره که برای سئوکار ها مهمه و باید بعدا راجبش مطالعه کنید.

یک سئوکار باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

. سحرخیز باشد!
. قدرت تحلیل داده ها را داشته باشد.
. پردازش مغزی خوبی داشته باشد.
. زبان انگلیسی بلد باشد.
. قابلیت 12 ساعت کار در روز را داشته باشد.
. از پشت لپ تاپ نشستن به صورت متوالی خسته نشود.
. ورزشکار باشد!
. از نظر زمان بندی کاری انسان متعهد و دقیقی باشد.
. مطالعه زیاد داشته باشد.
. به مقوله های دیگری که به کارش مربوط هستند مثل طراحی سایت و… اشراف داشته باشد.

اولین قدم ها در سئو کار شدن:

گوگل یک کتابچه سئو با عنوان Search Engine Optimization Starter Guide ارائه کرده است که در آن سعی دارد دید اولیه ای از سئو به خوانندگان بدهد و موارد مهم در این زمینه را بیان کرده است. در این راهنما که در سایت رادزاد نیز ترجمه شده است، اطلاعاتی درباره سازمان دهی به سایت، بهینه سازی محتوا و نحوه ارزیابی نتایج ارائه شده است. هر چه قدر هم که در سئو فعالیت کرده اید، این راهنما برای شما و بسیاری از افراد، کتابچه خوبی برای یادگیری سئو خواهد بود. این کتابچه در طی چند قسمت در سایت ما ترجمه شده و برای مطالعه آن می توانید از مطلب “سئو چیست” شروع به خواندن کنید و قدم به قدم پیش بروید.

همچنین دنبال کردن تعدادی از وبلاگ ها نیز می تواند بسیار مفید باشد و وبلاگ هایی مانند Search Engine Watch و Search Engine Land از جمله بهترین وبلاگ های آموزش سئو در جهان هستند. این وبسیات ها شامل مقالاتی از بهترین کارشناسان سئو دنیاست و شامل آخرین اخبار سئو هستند. مطالب این وبسایت ها درباره آنالیز حیطه های مختلف سئو است و مطالبی درباره عکس العمل های مناسب نسبت به آخرین تغییرات گوگل را ارائه می دهند. مطالب این وبسایت ها در چند وبلاگ فارسی نیز به صورت جسته و گریخته ترجمه می شوند. از جمله در وبسیات رادزاد نیز از بسیاری از مطالب این وبسایت ها استفاده شده است.

وبلاگ های دیگری نیز در اینترنت وجود دارند که برای آموزش سئو می توانید آنها را دنبال کنید. مخصوصا آنهایی را پیگیری کنید که مانند سایت رادزاد همواره به روز رسانی شده و شامل معرفی آخرین تغییرات گوگل هستند.

با توجه به حجم زیادی از وبلاگ های خارجی که در این زمینه وجود دارند نمی توانید همه آنها را مطالعه کنید. بهتر است در خبرنامه آنها عضو شده و روزانه با چک کردن تیترها، آنهایی که برای شما مناسب هستند را در ادامه روز مطالعه کنید. بخش وبلاگ مقالات فارسی سئو رادزاد نیز روزانه به روز رسانی شده و با مراجعه به آن می توانید از آخرین مطالب سئو بهره مند شوید. همچنین مشاهده کانال ویدئویی Matt Cutts در یوتیوب نیز خالی از لطف نیست.

. شیرجه زدن در اعداد:

امروزه شما بدون اعداد نمی توانید در سئو، کاری انجام دهید. اعداد و درصد ها نقش تعیین کنیده در انتخاب برنامه سئو شما خواهند داشت و معیارهایی برای سئو کار شدن و فهم رفتار کاربران در سایت است. مواردی که کاربران در سایت شما به آن علاقه مندند و چگونگی تلاش شما در سئو بر روی موفقیت کاری شما تاثیر گذار است.

ابزار Google Analytics نقطه شروع خوبی برای استخراج آمارهای با ارزش سایت است. این پلتفرم به شما کمک می کند تا الگوی رفتاری کاربران را مشاهده کنید، دموگرافیگ سایت را درک کنید و جاهایی که نیاز به ارتقا دارند را شناسایی کنید.

برای اعلام سئو کار بودنتان مدارک لازم را کسب کنید:

همچنان که در سئو پیشرفت می کنید، کسب مدرک و گذراندن دوره های آموزشی سئو نیز می تواند مفید باشد. گذراندن این دوره ها به شما کمک می کند تا روند آموزش سئو را سریعتر طی کرده و در هنگام درخواست های شغلی از آن ها استفاده کنید. رادزاد ارائه دهنده تخصصی ترین دوره سئو در ایران می باشد و با برگزاری کلاس های متعدد در این زمینه کیفیت کار خود را نشان داده است. با گذراندن دوره آموزش سئو رادزاد می توانید در درخواست های شغلی خود نیز به ما استناد کرده و از امتیازات آن بهره ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *