بازاریابی اینترنتی

چگونگی اینفلوئنسر مارکتینگ

چگونگی اینفلوئنسر مارکتینگ

معرفی اینفلوئنسر مارکتینگ:

یکی از جدیدترین و آخرین ابزارهای بازاریابی دیجیتال در جهان، Influencer marketing یا بازاریابی از طریق تاثیرگذاران است.

منظور از تاثیرگذاران افرادی هستند که طی مدتی طولانی و با انتشار محتوای مفید ]در شبکه های اجتماعی، علی الخصوص اینستاگرام[ شخصیت آنلاین قابل قبولی را برای خود ساخته و پتانسیل تاثیرگذاری بر نظرات و رفتار مخاطبان را ایجاد می کنند. محتوای منتشرشده از سوی او یک محوریت مشخص (سبک زندگی، آشپزی، مد، سفر، پزشکی یا …) دارد و نظراتش در آن حوزه برای دنبال‌کنندگان قابل احترام و اطمینان است. این فرد با انعکاس زندگی خود، به جذاب ترین شکل ممکن، شخصیت و سبک زندگی ایده آلی را از خود در ذهن مخاطبین ساخته و رفته رفته یک کشش میان تمایلات افراد رو به افزایش وی، و عادات، علایق و رفتارهایش فزونی می یابد.

اینفلوئنسر مارکتینگ برپایه‌ی اعتماد دنبال کنندگان به اینفلوئنسر است که توصیه‌هایشان بعنوان یک تایید اجتماعی (Social Proof) به مشتریان بالقوه‌ی برند شما ارائه می‌شود.
بازاریابی اینفلوئنسری برای بهبود آگاهی از برند، افزایش ترافیک و انتقال پیام تجاری شما به مخاطبان مورد نظرتان از طریق کانال‌های افراد تاثیرگذار ایجاد شده است. نمونه‌هایی از این کانال‌ها شامل رسانه‌های اجتماعی‌، وبلاگ‌ها، تبلیغات دیجیتالی و چاپی و تلویزیونی است. بازاریابی اینفلوئنسری این روزها به طور فزاینده‌ای در بین مشاغل رواج دارد چراکه ظاهرا تبلیغات سنتی و قدیمی تاثیرگذاری سابق را ندارند.

شاید دلیل موفقیت بازاریابی اینفلوئنسری استفاده تاکتیک‌هایی مانند بازاریابی دهان به دهان (Word-of-mouth marketing) و تایید اجتماعی باشد که اکنون از جنبه‌های مهم هر استراتژی بازاریابی موفق است.

در حالی که اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام یک استراتژی شناخته شده است، بسیاری از شبکه‌های دیگر نیز وجود دارند که در این زمینه در حال رشد هستند. طبق گفته Adweek، این صنعت قرار است تا سال ۲۰۲۰ یعنی امسال به حجم ۱۰ میلیارد دلار برسد. سایر شبکه‌های اجتماعی مانند Snapchat ،‌YouTube و TikTok مجموعه اینفلوئنسر خود را با جمعیتی متفاوت دارند.

بخش های اینفلوئنسر مارکتینگ:

اینفلوئنسرها به 3 دسته تقسیم می شوند. یک دسته افرادی هستند که عده ای بواسطه شهرتشان سبک زندگی آنان را دوست دارند؛ از جمله ورزشکاران، بازیگران و خواننده ها. دسته دیگر متخصصانی هستند که بواسطه تخصص خود تاثیر گذارند. برای مثال آشپزها و آرایشگران. این دسته بیشتر در حیطه محصولات حوزه تخصص خودشان بر روی افراد تاثیر گذارند. دسته سوم، افرادی هستند که به بواسطه سبک زندگی جذاب و ایده آلشان برای برخی، پر فالوئر شده و تاثیر گذار می شوند. مثلاً دختران جوانی که زندگی لوکسی دارند، عکاس های اینستاگرامی، برخی مادرها با عکس های کودکانشان، و جوانانی که اهل سفر هستند و سفرنامه شان را باشتراک می گذارند.

دلیل اهمیت اینفلوئنسرها در بازاریابی درونگرا

استفاده از رویکردهای بازاریابی درونگرا باعث ایجاد آگاهی، جذب مشتری و تقویت شبکه‌های اجتماعی مرتبط با کسب و کار در طول زمان می‌شود. تأثیر اینفلوئنسر مارکتینگ بر تلاش‌های بازاریابی درونگرا شامل موارد زیر می‌گردد:

1: توسعه‌ی تبلیغات شفاهی
2: افزایش نظرات متخصصان
3: دستاورد اجتماعی

تمامی این فاکتورها در جذب اعتماد و وفاداری مشتری ضروری به حساب می‌آیند. در حقیقت، مطالعه ای نشان داده است، ۹۲ درصد مصرف کنندگان بر توصیه‌هایی که از طریق افراد مورد اعتمادشان دریافت کرده اند بیش از هر شکل دیگری از تبلیغات اعتماد کرده اند. کمپین بازاریابی درونگرای شما بسیار موفق خواهد بود اگر آن‌را با یک پیغام و مخاطب مرتبط آغاز کرده، به شناسایی بهترین اینفلوئنسرها برای کسب و کار مربوطه و استفاده از بهترین روش‌های متعهد کردن افراد اقدام نمایید. در این صورت می‌توانید شاهد درو کردن بهترین نتایج باشید.

کاربرد اینفلوئنسر مارکتینگ:

برخی از بازاریاب‌ها از اینفلوئنسر مارکتینگ برای ایجاد اعتبار در کسب و کار، برخی به منظور ایجاد گفتگو حول برند و برخی دیگر برای فروش آنلاین و یا حضوری استفاده می‌کنند. ارزش این روش از بازاریابی را می‌توان از طریق روش‌های مختلف اندازه گیری کرد. به طور کلی اینفلوئنسر مارکتینگ ارزش خود را از طریق سه منبع به دست می‌آورد:

دستاوردهای اجتماعی: اینفلوئنسرها از طریق شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها به مشتریان فراوانی دسترسی پیدا می‌کنند.

محتوا: اینفلوئنسرها برای پیشبرد کار خود معمولاً به تولید محتوای ارزشمند و مؤثر اقدام می‌کنند.

اعتماد مصرف کنندگان: اینفلوئنسرها روابط قوی با مخاطبان خود برقرار می‌کنند و معمولاً پایه‌ی این روابط اعتماد است.

اینفلوئنسر مارکتینگ به سرعت در حال کسب محبوبیت است. هیچ شکی نیست که بازاریاب‌ها ROI و پتانسیل رابطه سازی را درک کرده اند. اکثر بازاریاب‌ها در طول سال حداقل یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ را راه اندازی می‌کنند که همین آمار حاکی از بزرگی و گسترش روز افزون این روش از بازاریابی است.

استراتژی مؤثر در اینفلوئنسر مارکتینگ:

بعد از مقدمه‌ی ذکر شده درباره‌ی اینفلوئنسر مارکتینگ، لازم است بدانیم اینفلوئنسر چیست و یا کیست؟ و چطور می‌توان اینفلوئنسرهای درست برای برندمان را انتخاب کنیم؟ در این قسمت به پنج گام مهم در این موضوع خواهیم پرداخت.

گام اول: مخاطبین خود را تعریف کنید.

شناخت مشتریان هدف بی شک مهم‌ترین قدم است. لازم است بدانید افرادی که به عنوان مشتریان بالقوه‌ی شما شناخته می‌شوند چگونه ارزیابی، کشف و خرید می‌کنند. اساساً موارد یاد شده ابتدایی‌ترین و حیاتی‌ترین فاکتورها در آغاز هر گونه تلاشی در اینفلوئنسر مارکتینگ به شمار می‌روند.

گام دوم: اینفلوئنسرهای درست را کشف کنید.

بایستی افرادی را پیدا کنید که برای برند شما و تصمیمی که مشتریان درباره‌ی آن می‌گیرند تأثیرگذار باشند.

گام سوم: اینفلوئنسرها را زیر نظر بگیرید.

زمان آن رسیده که اینفلوئنسرهای مورد هدف خود را دنبال کنید؛ لازم است بدانید درباره‌ی چه چیزی می‌نویسند، صحبت می‌کنند و از آن مهم‌تر مخاطبین آن‌ها چه واکنشی نشان می‌دهند.

گام چهارم: اقدام کرده و وارد زمین شوید.

در این مرحله، برای ایجاد رابطه از کنش‌های ساده استفاده کنید. دنبال کردن و به اشتراک گذاری، اولین قدم در ایجاد یک رابطه‌ی مثمر ثمر به حساب می‌آیند.

گام پنجم: نتایج را اندازه گیری کنید.

زمانی که موفق به ایجاد رابطه با مخاطبان و اینفلوئنسرها شدید، لازم است میزان تأثیر را دنبال کرده و اندازه گیری کنید. آیا روابط شما در دنیای مجازی تبدیل به اتفاقات مثبتی در دنیای حقیقی می‌شوند؟

تفاوت اینفلوئنسر با سفیر برند:

یک سفیر برند توسط برندی استخدام می‌شود تا طبق قرارداد به آن‌ها در دستیابی به اهداف خاص کمک کند، این اهداف می‌تواند شامل افزایش آگاهی از برند (brand awareness) و افزایش نرخ تبدیل (conversion rate) و فروش باشد. قرارداد سفیر برند معمولاً طولانی مدت است (چند ماه یا حتی چند سال). در طی این مدت، سفیر برند در سبک زندگی خود از برند مورد نظر استفاده می‌کند و با انتشار محتوا به تبلیغ و معرفی آن برند می‌پردازد. ضمن اینکه آن‌ها لزوماً قبل از سفیر شدن نیازی به اینفلوئنسر بودن ندارند.

در طرف مقابل یک اینفلوئنسر برند به شخصی اشاره دارد که به یک گروه خاص از مخاطبان که می‌تواند روی آن‌ها تاثیرگذار باشد دسترسی دارد و مرتباً با مخاطبان خود در ارتباط است. برندها با اعتماد به این ارتباط به معرفی خدمات و محصولات خود می‌پردازند. آن‌ها این قدرت را دارند که روی تصمیمات خرید دنبال کنندگانشان تأثیر بگذارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *