بازاریابی ایمیلی چیست؟
بازاریابی ایمیل یک روش اصولی برای ایجاد وفاداری مشتریان به یک کسب و کار بوده و عاملی مهم در فروش محصولات و خدمات بهحساب میآید. شما از طریق بازاریابی ایمیلی میتوانید مشتریان و یا کاربران سایت خود را همیشه درکنار خود داشته باشید. در این مدل از بازاریابی دیجیتال شما ابتدا باید ایمیل کاربران سایت خود را دریافت کنید، سپس از طریق سرویسهای ارسال ایمیل انبوه مانند میرلایت (MailerLite) و میل چیمپ (MailChimp) برای آنها ایمیلهای هدفمند ارسال کنید.
بازاریابی ایمیلی به اصضلاح همانند شمشیر دو لبه است. اگر آن را درست و اصولی انجام دهید، مشتریان شما بیشتر و وفادارتر خواهند شد و فروش شما طبیعتا افزایش پیدا خواهد کرد و همچنین از طرف دیگر در صورت ارسال ایمیلهای متوالی و بیارزش میتوانید مشتریان را از دست داده و همچنین به اعتبار برند خود لطمه وارد کنید.
چرا ایمیل مارکتینگ هنوز هم از موثرترین شیوه های بازاریابی دیجیتال است؟
ایمیل مارکتینگ هنوز هم برتری ها و مزیت های بیشتری نسبت به شبکه های اجتماعی دارد. اولین و شاید مهم ترین دلیل برتری بازاریابی ایمیلی نسبت به بازاریابی شبکه های اجتماعی و رسانه های گروهی، مستقیم بودن این روش است؛ یعنی که در بازاریابی ایمیلی، شما به تک تک مخاطبان خود یک ایمیل ارسال می کنید که معرف برند و کسب و کار شماست. شما در این روش، حوزه فعالیتی، محصولات و خدمات ارائه شده را مستقیما به مخاطب عرضه می کنید و این روش بسیار متفاوت تر از روشی است که ما در بازاریابی شبکه های اجتماعی پیش رو می گیریم. شما در بازاریابی ایمیلی، شعار و حرف های خود را بی پرده با مخاطب می زنید در حالی که در محتواهای منتشر شده تان، باید دنبال دنباله ای از موضوعات می گردید تا در نهایت حرف های خود را به مخاطب بفهمانید.
دومین مزیت و برتری ایمیل مارکتینگ نسبت به بازاریابی شبکه های اجتماعی، این موضوع است که شاید مخاطبان شما به دلایل مختلف، مدتی از شبکه های اجتماعی و رسانه های گروهی به دور باشند اما هیچوقت ایمیل خود را چک نکرده نمی گذارند. از این رو، هنوز بازاریابی ایمیلی موثرترین و قوی ترین شیوه در بازاریابی دیجیتال به شمار می رود.
مزیت سوم ایمیل مارکتینگ در این موضوع است که محتوای بازاریابی شما در این روش، کاملا قابل تنظیم است؛ بدین معنی که شما می توانید با توجه به شرایط موجود، محتوا و در کل، شیوه تولید محتوای بازاریابی خود را با شرایط خود و مخاطبانتان تنظیم کنید و هر لحظه آن را تغییر دهید.
همچنین می توانید در این روش، محتواهای خود را با توجه به ویژگی های مخاطبانتان دسته بندی کنید؛ مثلا برای مخاطبان جوان تر از یک شیوه محتوای بازاریابی استفاده کنید، در حالی که همزمان برای مخاطبان میانسال تان از شیوه ای دیگر بهره می برید.
فواید ایمیل مارکتینگ:
1: زمان و انرژی کم: به نسبت سودی که برایتان دارد به تلاش و صرف زمان بسیار کمی نیاز دارد.
2: شخصی سازی: بر خلاف تلویزیون، تبلیغات چاپی و بسیاری از رسانه های دیگر، شما می توانید ایمیل تان را هر طوری که خواستید، با هر اندازه، شامل هر چیزی و به صورت شخصی سازی شده با هر مخاطبی طراحی و ارسال کنید.
3: تفکیک مخاطبان: می توانید “مخاطبان یا مشتریان بالقوه” را از “مشتریان فعلی” به راحتی جدا کنید و برای هر کدام برنامه ای جداگانه داشته باشید!
مشتریان کنونیتان را وفادار کنید و مشتریان بالقوه را به خرید تشویق کنید.
آیا در تلوزیون یا بیلبورد می توانید این کار تفکیک را انجام دهید؟! مسلما نه!
4: فرکانس بالاتر در ارتباط با مخاطب: ایمیل مارکتینگ، به دلیل این که زمان کمی میگیرد و طراحی آن راحت است می تواند تناوب ارتباط شما را با مشتری زیاد کند.
مثلا شما با روش های دیگر تبلیغاتی ممکن است بتوانید ماهی یکبار یا هر دو هفته یکبار (با صرف هزینه مالی و زمانی زیاد) با مشتریان و مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید، ولی در ایمیل مارکتینگ این کار را سریعتر، راحت تر و کم هزینه تر انجام می دهید.
5: اطلاع رسانی: با ایمیل مارکتینگ می توانید یکی از مراحل مهم فروش یعنی ایجاد آگاهی را از محصول یا خدمات یا برندتان به وجود آورید.
پشتیبانی از مشتری: با ایمیل مارکتینگ می توانید وفاداری خود را به مشتری نشان بدهید، می توانید در قالب ایمیل، خدمات پشتیبانی خود را به مشتری ارائه دهید.
تفاوت بازاریابی ایمیلی با ارسال ایمیل تبلیغاتی انبوه:
یک شباهت اشتباه ممکن است بهکل کسب و کار یک کسی را متلاشی کند و آن اشتباه گرفتن بازاریابی ایمیلی با ارسال ایمیل تبلیغاتی است. متاسفانه فعالین این حوضه در تبلیغات خود نام ایمیل مارکتینگ را استفاده کرده و این باعث میشود عدهای گول آنها را بخورند. در دنیا به ارسال ایمیل تبلیغاتی انبوه، اسپم کردن (Spamming) میگویند. این ایمیلهای تبلیغاتی که بیهدف به کسانی رضایتی از ارسال ایمیل شما نداشتهاند، در پوشه اسپم ارسال شده و حتی کسانی که آنها را باز هم بکنند، هیچ اعتباری برایشان قائل نیستند و کاملا میتواند اعتبار برند شما را نزد آن شخص خراب کند.
نکات مهمی که در بازاریابی ایمیلی باید به آن ها توجه بسیار داشت:
با اینکه بازاریابی ایمیلی یک روش جامع در انواع بازاریابی دیجیتال است که بخش عمده ای از مخاطبان را شامل می شود، اما توجه به این نکته لازم و ضروری است که برای گرفتن بهترین نتیجه از ایمیل مارکتینگ، نباید که لیستی تصادفی از مردم را انتخاب کنید؛ بلکه شما باید تنها مخاطبانی که به حوزه فعالیتی برند شما علاقه مند هستند یا ممکن است که علاقه مند بشوند، را انتخاب کنید و شیوه بازاریابی ایمیلی را در پیش بگیرید. برای این امر، شما می توانید تنها به افرادی که در وب سایت شما عضو شده اند و آدرس ایمیل خود را در اختیارتان گذاشته اند، ایمیل بفرستید.
موضوع دیگر اولویت بندی و شخصی سازی این لیست افراد است. این که کدام یک از مخاطبان شما ممکن است از طریق ایمیل مارکتینگ، جذب کسب و کار و برندتان شوند، مسئله مهمی است زیرا شما باید خلاقیت و جذابیت زیادی در ایمیل های ارسالی به این افراد، صرف کنید.
1- کیفیت لیست
شما باید یک لیست کامل از اطلاعات و جزئیات فردی، افراد داشته باشید. اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی، محدوده سنی، محل سکونت، میزان تحصیلات، حوزه کاری و… می تواند شما را در در این حوزه از بازاریابی موفق تر کند.
2- ارتباط لیست
افراد لیست انتخابی شما باید علاقه مند به حوزه برند و کسب و کار شما باشند و به نوعی ارتباطی میان علایق و نیاز این افراد با حوزه فعالیتی شما وجود داشته باشد.
3- حجم لیست
حجم لیست شما باید متناسب با پتانسیل و توانمندی های شما باشد. این حجم باید نه آنقدر بزرگ باشد که اولویت بندی و شخصی سازی ایمیل های بازاریابی، امری وقت گیر و هزینه بر باشد و نه آنقدر کم که هیچ بازدهی نداشته باشد.
نحوه دریافت ایمیل از صفحه های عادی سایت:
یک) خبرنامه سایت
سایتهای خبری و یا مجلات آموزشی آنلاین میتوانند یک فرم خبرنامه در سایت گذاشته و از کاربران بخواهند برای دریافت بهترین خبرهای هفته و یا مطالب برتر هفته، ایمیل خود را وارد کنید. این مورد برای شروع مناسب نبوده و شاید شما در ابتدا محتوا کافی و یا با کیفیتی نداشته باشید که کاربر بخواهد برایش آنها را ارسال کنید. اما نا امید نشوید و از همان ابتدا این مورد را فعال کنید و کمکم ایمیل کاربرانتان را بدست آورید. وقتی سایت شما مطرح شد و بازدید آن به واسطه فعالیت شما بالا رفت، تعداد ایمیلها بیشتر هم خواهد شد.
دو) راهنما و مشاوره
یکی دیگر از روشهای دریافت ایمیل مناسب سرویسهای خدماتی بوده و آنها میتوانند از این طریق ایمیل کاربران را جذب و سپس آنها را مشتری کنند. اگر کسب و کار شما خدماتی بوده یعنی یک سرویس مانند هاست و دامنه را ارائه میدهید، میتوانید از کاربران بخواهید که برای راهنمایی و مشاوره ایمیل خود را وارد کنند. از این طریق پس از وارد کردن ایمیل میتوانید یک پیام حاوی راهنمایی های کلی بفرستید و آنها را راهنمایی کنید. وقتی ایمیل را بدست آوردید در ادامه میتوانید با پیشنهادهای هوشمندانه آن کاربر را تبدیل به خریدار و مشتری خود کنید.
سه) ثبتنام در سایت
دریافت ایمیل در هنگام ثبتنام یکی از سادهترین روشهای دریافت ایمیل است اما توجه داشته باشید به هیچوجه موئر ترین روش نیست. اگر از فرمسازهای حرفهای در سایت استفاده میکنید، حتما یک گزینه برای فعال کردن یا غیر فعال کردن ارسال ایمیل بگذارید و تا کاربر انتخاب کند که میخواهد ایمیل از شما دریافت کند یا فقط برای نامنویسی قصد دارد ایمیلش را وارد کند. اگر این عمل را انجام ندهید ممکن است در صورت عدم رضایت ایمیل شما در پوشه اسپم قرار داده و یا لغو عضویت (Unsubscribes) کند.
دریافت ایمیل از صفحات فرود (Landing Pages)
چهار) کد تخفیف
مرسومترین روش دریافت ایمیل و برنامه بازاریابی ایمیلی ، فروشگاههای اینترنتی وابسته به کد تخفیف است. بسیاری از فروشگاههای اینترنت برای جذب مشتری از آنها میخواهند ایمیلشان را وارد کنند تا به آنها کد تخفیف ارسال شود. کد تخفیفها معمولا برای اولین خرید داده میشود اما باز هم میتوانید در مناسبتهای مختلف کد تخفیف در سایت قرار دهید و بگویید که ایمیل خود را وارد کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید. کد تخفیف برای اولین خرید میتواند کاربرا را به برند و محصولات شما علاقهمند کرده و بسیار موئر است.
پنج) هدیه رایگان
شما میتوانید با ساخت یک صفحه فرود یک هدیه به صورت رایگان به کاربرانتان بدهید. این هدیهها معمولا فایلهای دانلودی بوده که به ایمیل افراد ارسال میشود. شما میتوانید یک کتاب الکترونیک مرتبط با حوضه کاریتان را برای مثال تهیه و ترجمه کنید و یا خودتان یک کتاب بنویسید و آن را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهید. کاربران اینترنت از این دست محصولات رایگان استقبال میکنند. در صفحه فرود باید فیلدی برای آدرس ایمیل ایجاد کنید، سپس لینک دانلود را برایشان ایمیل کنید.