تعریف بازاریابی ویروسی:
در ابتدا می خواهیم بدانیم که چرا به این نوع از بازاریابی دیجیتال، بازاریابی ویروسی اطلاق می شود؟ پاسخ کاملا واضح است. بازاریاب کسب و کار یا برند در این شیوه از بازاریابی دیجیتال، پیام، شعار یا اسم برند را به صورت یک ویروس در بین مخاطبان پخش می کند تا سپس این این تبلیغ به صورت اپیدمی در بین آحاد جامعه رسوخ کند.
مبنای بازاریابی ویروسی بر انتشار پیام اغلب در شبکه های اجتماعی پرمخاطب برای بالا بردن آگاهی مردم نسبت به برند یا کسب و کار مورد نظر است. در گذشته که حوزه دیجیتال، پیشرفت کنونی را نداشت، این شیوه از بازاریابی معمولا با استفاده از تبلیغات بیلبوردی یا تلویزیونی همراه بود؛ اما امروزه بازاریابی ویروسی معمولا در بستر شبکه های اجتماعی رخ می دهد. از این روست که می توان بازاریابی ویروسی را یک نوع از بازاریابی دیجیتال دانست. معمولا کمپین های بازاریابی ویروسی عمر طولانی ندارند و نهایت یک ماه دوام می آورند اما در همین زمان کوتاه، اگر پیام ارزشی مورد نظر برند ما، به اندازه کافی خلاقانه و جذاب باشد، موفقیت های بزرگی کسب خواهد شد.
بازاریابی ویروسی خود یکی از صدها نوع بازاریابی است که شباهت هایی به بازاریابی چریکی دارد و دارای سابقه ای دیرینه نیز می باشد. این نوع بازاریابی در خارج از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با عنوان هایی مثل بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی همهمه ای (Buzz Marketing) شناخته می شود. در بازاریابی دهان به دهان، افرادی که از تبلیغ برند یا کسب و کار نفعی نمی برند، با مایه گذاشتن از اعتبار خودشان به معرفی برند به دیگر افراد می پردازند. امروزه با پیشرفت دیجیتال و اینترنت، بازاریابی دهان به دهان بستر جدیدی برای فعالیت پیدا کرده است. در واقع بازاریابی شبکه های اجتماعی موجب تغییر بازاریابی دهان به دهان به بازاریابی ویروسی شده است.
در بازاریابی ویروسی نیز همچون دیگر روش های بازاریابی، به مدیر بازاریابی یا مشاوری خلاق و مجرب نیاز است تا بتوان بهترین عملکرد را در این نوع از بازاریابی بدست آورد. از این رو، حتما باید برای بازاریابی ویروسی از متخصصان بازاریابی کمک گرفت.
تاریخچه بازاریابی ویروسی:
اگرچه مشاهداتی مبنی بر فعالیت هایی در حوزه بازاریابی ویروسی در مصر و روم باستان به چشم می خورد اما بازاریابی ویروسی در سایه بازاریابی دیجیتال، در سال 1996 توسط هات میل (Hotmail) شکل گرفت. شرکت سرویس دهنده ایمیل Hotmail با استفاده از بازاریابی ویروسی توانست در طی یک سال، 10 میلیون نفر را به کاربران خود اضافه کند. بازاریابان Hotmail تنها مقرر کردند که در زیر هر ایمیل ارسالی کاربران Hotmail ، عبارت “Get your Free email account at Hotmail” که به صفحه ثبت نام این سایت لینک بود، درج شود. این ایمیل ها به صورت یک ویروس در میان گیرندگان ایمیل پخش شد و بسیار موفقیت آمیز باعث افزایش کاربر برای Hotmail شد.
انواع روشهای بازاریابی ویروسی:
۱. ویروسی ارزشی : در این حالت شرکت با ارائه محصولی با کیفیت مشتری را ترغیب به معرفی محصول به دیگران میکند ، در این نوع محصول باید چنان کیفیتی را داشته باشد که انگیزه مشتری برای تبلیغ چنین محصولی را برانگیزاند.
۲. ویروسی حیله ای : در این روش افراد با معرفی محصولات به افراد دیگر پاداش دریافت می کنند ، در این روش محصولات باید چنان کیفیتی را داشته باشند تا ارزش چنین ریسکی را داشته باشد.
۳. ویروسی مارپیچی : در این روش افراد در تجربیاتی که از محصولات و خدمات داشتند استفاده کرده و به نشر آن می پردازند.
۴. ویروسی ناخوشایند : در این روش افراد تجربیات ناخوشایند خود را با به اشتراک گذاری به یکدیگر هشدار می دهند.
استراتژی هایی مفید برای بازاریابی ویروسی :
۱. این امکان به افراد ارائه می دهد که از مجموعه محصولات و خدمات وب سایت به صورت رایگان استفاده کنند.
۲. ارائه مقالاتی در مورد محصولات و خدمات شرکت و آزاد گذاشتن کاربران در نشر این مقالات در وب سایت های خود.
۳. امکان عضویت کاربران در سایت و ارسال خبرنامه به ایمیل شخصی کاربران.
۴. ایجاد تالارهای گفتگو برای تماس افراد با یکدیگر و با شرکت.
روشهای انتقال بازاریابی ویروسی:
۱. Word to web : نوشتن اطلاعات در وبسایت که اطلاعات را به ایمیل دریافت کنندگان ارسال میکند.
۲. Word to email : ارسال پیام از طریق ایمیل مثل جوک و تصاویر.
۳. Word of mounth : دهان به دهان شدن مثل شایعات و اخبار.
۴. Word of IM Instant message : پیام هایی که به سرعت بین کاربران اینترنت گسترش می یابد.
۵. بازاریابی با استفاده از بازگشت : گاهی سایتها برای رجوع مشتریان خود پاداشی تعیین می کنند.
۶. بحث های مردمی : بسیاری از انجمن های Forum Online دارای اجتماعی هستند که با عنوان های بسیاری سر و کار دارد ، این عنوان های مردمی می تواند بار مثبت یا منفی داشته باشد که بستگی به فرهنگ انجمن دارد.
۷. Social bookmarking : نگهداری کردن آدرس یک website در favorites lists سایت های بوکمارک مثل reddit.com و stumbleupon.com ، افراد لینک ها را در website ها قرار می دهند سپس websiteها این لینک ها را برای افرادی که به هر یک از این linkها علاقه دارند گردآوری می کنند.
۸. شبکه های اجتماعی Social Network : انواع محتوا مانند تصاویر و متن و فیلم و صدا در شبکه های مختلف مثل چتروم ها و دیگر نرم افزارهای اجتماعی بین مردم اشتراک گزاشته می شود.
مزیت های بازاریابی ویروسی:
۱. افزایش تعداد مشتریان
۲. رشد زیاد در زمان کم ، این نوع بازاریابی مانند انتشار ویروس عمل میکند و با انتشار در زمان کوتاه می تواند افراد بیشتری را به خود جذب کرده و ترافیک وب سایت افزایش یابد.
۳. کسب اعتبار ، با گسترش تبلیغات شما افراد بیشتری از محصولات شما حرف بزنند و همین موضوع باعث افزایش اعتبار می شود.
۴. بهتر دیده شدن : با به اشتراک گذاری تبلیغات افراد ایده های خود را بیان کرده و قاعدتا از برند شما بیشتر صحبت کنند.
۵. کاهش هزینه های تبلیغاتی : با گسترش برند تبلیغاتی شما در بین مردم باعث بهتر دیده شدن در بین افراد و در نتیجه کاهش هزینه های تبلیغاتی شما می گردد.
۶. مقرون به صرفه بودن : در مقایسه با بازاریابی سنتی ، بازاریابی ویروسی یک روشی کاملا اقتصادی و مقرون به صرفه می باشد ، قطعا تهیه یک متن مناسب و ارسال آن از طریق ایمیل به مشتریان و مخاطبان در مقایسه به هزینه یک آگهی تلویزیونی ، کاملا اقتصادی و مقرون به صرفه می باشد.
اهمیت بازاریابی ویروسی:
حال که بازاریابی ویروسی را برایتان شرح دادم ترجیج میدهم نکاتی را تیتر وار از مزایای استفاده از این روش بگویم :
۱. کاهش چشم گیر هزینه تبلیغات :
چون مشتری با خود مشتری می آورد و این زنجیره تا جایی پیش می رود که شما به هرنوع تبلیغاتی احساس بی نیازی میکنید ، البته این مهم را در نظر بگیرید دیدگاه بازارگرایی خود را از دست ندهید یعنی هر کسب و کاری باید برای بقای خود درصحنه تبلیغات حضور داشته باشد.
۲. روش های مجازی :
اگر بصورت مجازی سعی در جذب مشتری و شروع استراتژی بازاریابی ویروسی دارید هزینه هایی که صرف عوامل توزیع و مراکز پخش کالا می شود تا اندازه زیادی کاهش یابد.
۳. افزایش جریان مالی :
این امر واضح است وقتی شما هزینه تبلیغات را کاهش میدهید و از آن سمت افزایش فروش دارید ، سوددهی بالایی درانتظار شماست.
۴. نامحدود شدن منطقه جغرافیایی :
وقتی شما در فضای آنلاین از این نوع بازاریابی استفاده میکنید میتوانید مشتریانی از محدوده های مختلف جغرافیایی داشته باشید ، کافی است فضایی ایجاد کنید تا شبکه شما به صورت ویروسی پخش شود.
بررسی مفهوم کمپین بازاریابی ویروسی و مراحل راه اندازی کمپین:
بازاریابی ویروسی بیشتر برای برندهای نوپا و تازه کار مناسب است یا کسب و کارهایی که می خواهند دوراه خود را بر سر زبان ها بیندارند. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که بازاریابی ویروسی در کنار دیگر شیوه های بازاریابی موفق خواهد بود.
موفقیت در بازاریابی ویروسی بر یک اصل استوار است و این اصل سادگی پیام در بازاریابی ویروسی است. سادگی در عین خلاقیت سبب می شود که مشتریان محصول یا خدمت یک برند یا کسب و کار، برای پیشنهاد دادن برند مورد نظر به دوستان و همکارانشان ترغیب شوند.
1- مخاطب خود را بشناسید
اولین قدم در بازاریابی ویروسی، شناخت جامعه هدف است. اینکه قرار است چه افرادی با چه سن و جنسیتی، پیام ارزشی برند یا کسب و کار شما را بازنشر دهند، بسیار مهم است. شما با شناخت مخاطبان این شیوه از بازاریابی دیجیتال، می توانید هزینه و وقت و انرژی خود را بهتر سازماندهی کنید.
2- محتوای خلاق
بازاریابی ویروسی نیز همانند بازاریابی چریکی به هزینه چندانی نیاز ندارد و تنها جوهره خلاقیت است که می تواند ضامن موفقیت برند شما در این نوع از بازاریابی دیجیتال باشد. از این روست که استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا و کوچک می توانند با استفاده از خلاقیت خود به موفقیت های بی شماری در بازاریابی ویروسی دست یابند.
یکی از شیوه های متداول در بازاریابی ویروسی استفاده از عنصر طنز و شوخ طبعی است. طنز می تواند بسیار برانگزاننده تر از روش های جدی باشد. طنز و شوخ طبعی برای هر انسانی جذاب است و یکی از راه های تعاملات انسانی است از این رو مردم میل بیشتری به انتشار یک پیام طنز دارند.
3- انتشار کمپین
همانطور که شرایط محیط برای ادامه زندگی یک ویروس مهم است، محیط انتشار یک کمپین بازاریابی ویروسی نیز بسیار مورد توجه است. این بستر برای انتشار یک پیام ارزشی توسط مردم باید بسیار متناسب باشد.
ایمیل، پیامک (SMS) ، فروم ها و تالارهای گفتگوی آنلاین در کنار شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و… که بستر اصلی بازاریابی ویروسی است، بسیار می توانند برای انتشار پیام ارزشی برند شما مناسب باشند.