تبلیغات در شبکه های اجتماعی

چگونگی تبلیغات موثر در تلگرام

چگونگی تبلیغات موثر در تلگرام

آشنایی با برنامه پیام رسان تلگرام:

تلگرام یک برنامه پیام رسان یا اصطلاحا مسنجر است که امکان رد و بدل پیام‌های متنی، صوتی، فایل‌های تصویر، ویدیویی و غیره را به صورت رایگان و از طریق شبکه اینترنت امکانپذیر می‌کند. این اپلیکیشن همچنین از امکان ساخت گروه و انجام گفتگوهای گروهی و ساخت کانال هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. همچنین در حال حاضر امکان برقراری تماس صوتی مستقیم از طریق اینترنت هم به تلگرام اضافه شده است و انتظار داریم به زودی شاهد پیاده‌سازی آن در نقاط مختلف دنیا باشیم.

تلگرام هم اکنون یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها یا برنامه های پیام رسان موجود به شمار می‌رود که قابلیت‌های بسیار متعددی را در اختیار کاربران قرار داده و استفاده از تمام سرویس‌های آن رایگان است. تلگرام ویژگی‌های متعددی دارد که آن را از سایر اپلیکیشن‌های پیام رسان متمایز می‌کند. به عنوان مثال تلگرام از سیستم رمزنگاری سر تا سری بهره می‌برد و به هیچ عنوان اجازه دسترسی سایر افراد به حریم خصوصی کاربران را نمی‌دهد.

مزایای تبلیغات حرفه ای در تلگرام:

. هزینه ارسال پیام و عکس و فیلم رایگان است

. محدودیتی در ارسال تعداد کلمات وجود ندارد

. قابلیت اشتراک‌گذاری لینک سایت و یا صفحات اینترنتی

. امکان ارسال فیلم و تصویر توسط تعداد زیادی از کاربران خوانده می‌شود

. امکان ارسال به صورت منطقه‌ای، پیش‌شماره‌ای و مشاغل و… مناسب برای برندسازی و معرفی محصولات و خدمات

. قابلیت تبادل اطلاعات با مشتری بازاری نو برای تبلیغات.

روش های تبلیغات موثر در تلگرام:

1. تبلیغات بازدیدی تلگرام:

یکی از مهم‌ترین و بهترین روش‌های تبلیغات در تلگرام همین روش تبلیغات بازدیدی در تلگرام است، چراکه اساسا تلگرام بر اساس بازدید پیش می‌رود. منظور من از بازدید در تلگرام چیست؟

حتما برایتان پیش آمده است که مطلبی را از یک کانال برای شخصی فوروارد کنید. در این حالت شما یک آیکن چشم کوچک پایین پست می‌بینید و یک عدد کنارش. این عدد نشان‌دهندۀ بازدید از آن پست یا تعداد افرادی است که آن پست را دیده‌اند.

تبلیغات بازدیدی به این صورت است که شما تبلیغ خود را (که می‌تواند ویدیو، عکس، وبسایت شما یا هر محتوای دیگر) را در چند کانال پربازدید قرار می‌دهید. معمولاً کانال های منتشر کننده تبلیغات بازدیدی، از نظر تعداد اعضا در حدی متوسط قرار دارند. شما می‌توانید چند کانال مرتبط با زمینۀ فعالیت خود و تبلیغتان پیدا کنید و تبلیغ خود را در این کانال‌ها به نمایش بگذارید.

» چند مزیت مهم تبلیغات بازدیدی موارد زیر است «

هزینه تبلیغات شما هدفمند مصرف می‌شود: در این روش شما بر اساس تعداد بازدیدی که از تبلیغ شما انچام می‌شود، هزینه می‌پردازید. در واقع تمام هزینه شما بابت دیده شدن تبلیغتان است و هیچ هزینه اضافی نمی‌پردازید. مثلا اگر شما در روزنامه تبلیغ کنید اصلا مشخص نیست چه تعدادی تبلیغ شما را می‌بینند اما این روش کاملا هدفمند است.

اصلا مهم نیست چقدر پول تبلیغات دارید: حتی اگر بودجۀ اندکی برای تبلیغاتتان دارید، یا الان شرایطتان مناسب نیست، می‌توانید از تبلیغات بازدیدی استفاده کنید، چراکه می‌توانید به همان تعداد بازدیدی که می‌توانید هزینه کنید و این انعطاف‌پذیری فوق‌العاده است. برای مثال تبلیغات بیلبوردی بسیار هزینه‌های گزافی دارند و شاید اگر این تلگرام عزیز نبود هیچگاه یک کسب‌وکار کوچک اما خوش‌فکر نمی‌توانست آنطور که باید خودش را به مخاطبان معرفی کند. و حالا وقت این است که بگوییم، تلگرام! مرسی که هستی

هیچ‌چیز مانند مطمئن بودن لذت‌بخش نیست: در این روش شما خودتان می‌توانید ببینید دقیقا چه تعداد تبلیغ شما دیده شده است و از بازدید فیک و چیزهایی از این قبیل خبری نیست. برای برخی از آدم‌ها این مطمئن بودن از هر چیز دیگری مهم‌تر است و احتمالا فوق‌العاده خوشحالشان خواهد کرد.

2. تبلیغات کلیکی در تلگرام:

یک روش دیگر تبلیغات تلگرام تبلیغات کلیکی در تلگرام است. شما برای پیاده‌سازی این روش تبلیغاتی حتما به سامانه‌های تبلیغات در تلگرام نیاز دارید. روش تبلیغات کلیکی در تلگرام به این صورت است که شما تبلیغ خود را به کانال‌هایی که موضوعاتی مرتبط با فعالیت شما دارند می‌دهید و تنها به ازای هر کلیکی که روی تبلیغات شما می‌شود، هزینه می‌پردازید. اما مزیت‌های این روش تبلیغاتی چیست؟

و باز هزینه تبلیغات شما هدفمند است: تلگرام از این جهت فوق‌العاده است، چراکه اینجا هم مانند بالا شما کاملا هدفمند هزینۀ تبلیغات خود را می‌پردازید و هزینۀ شما به ازای هر کلیک محاسبه می‌شود. البته در این روش دقت کنید که تبلیغ خود را به یک سامانه مطمئن بسپارید، چرا که اگر نظارت درستی روی این نوع تبلیغ انجام نشود، ممکن است کلیک‌های غیر واقعی بر روی تبلیغتان انجام شود.
و باز متناسب با جیبتان می‌توانید تبلیغ کنید: در اینجا هم شما متناسب با هزینه‌ای که در نظر دارید می‌توانید تعداد کلیک خود را مشخص کنید. عموما در اکثر سامانه‌ها این هزینه از ۲۰۰ تومان شروع می‌شود تا هر مقداری که بخواهید.

تبلیغات کلیکی برای تبلیغ وبسایت یا اپلیکیشن فوق‌العاده است: این تبلیغ عموما برای افزایش اعضای کانال مناسب نیست، چراکه با کلیک بر روی تبلیغ کاربر از تلگرام خارج شده و بعدا دوباره بازخواهد گشت اما برای تبلیغات یک وبسایت یا معرفی یک اپلیکیشن فوق‌العاده بازدهی بالایی دارد.

3. تبلیغات ثابت و ساعتی تلگرام در کانال‌های بزرگ تلگرام:

در این روش شما یک مبلغ به کانال‌های تلگرام یا هر سامانه‌ای که تبلیغات تلگرام شما را انجام می‌دهد، می‌پردازید و به ازای آن تبلیغات شما برای ۱۲ یا ۲۴ ساعت در کانال های مختلف منتشر خواهد شد. اگر قصد دارید تبلیغات ۱۲ ساعته انجام دهید، حتما دقت کنید که چه ساعتی را برای اینکار انتخاب می‌کنید. چراکه هم می‌توانید ۱۲ ساعته روز و هم ۱۲ ساعت شب را انتخاب کنید. مزیت‌های این روش عبارتند از:
برای برندینگ شما فوق‌العاده است: از آنجایی که این کانال‌ها اعتبار زیادی دارند، کاربران نیز به محتوای منتشر شده از این کانال‌ها به راحتی اعتماد می‌کنند و همین به شما نیز اعتبار ویژه‌ای می‌بخشد و همین اعتبار تاثیر فوق‌العاده‌ای بر برندینگ شما دارد.
طیف مخاطبان شما به شدت گسترده است: این کانال‌ها اعضای زیادی دارند، بنابرین تبلیغ شما توسط طیف وسیعی از مخاطبان دیده می‌شود و همین دیده‌شدن در برندینگ و فروش شما تاثیر به سزایی دارد.
خودتان انتخاب می‌کنید که چه زمان تبلیغ شما دیده‌شود: تصور کنید زمینۀ فعالیت شما فروش فیلم و سریال است. بنابرین طیف مخاطبان شما عموما جوانان عشق فیلم هستند. این عزیزان عموما جوانان شب‌بیداری هستند که روزها تا لنگ ظهر خواب هستند (برخلاف من). بنابرین بهترین زمان تبلیغ برای مخاطبان شما ۱۲ ساعت شب است و این فوق‌العاده است که شما بتوانید بر اساس مخاطبان خود ساعت مناسب تبلیغ خود را ارائه دهید.
و اما هزینۀ این نوع تبلیغات ثابت اصلاً مشخص نیست و عوامل زیادی در تعیین این هزینه دخیل است؛ مثلا تعداد اعضای کانال، موضوع کانال و میزان هدفمند بودن تبلیغات و … اما حدوداً قیمت این نوع تبلیغات در یک کانال معمولی از ۲۰ هزار تومان شروع می شود. برای مشاهدۀ تعرفه‌های تبلیغات ثابت و ساعتی در تلگرام به صفحۀ تبلیغات کانال‌های بزرگ مراجعه کنید.

چگونه بهترین کانال های تلگرامی مرتبط با هر موضوع را شناسایی کنیم؟

بعد از اینکه موضوعات مرتبط را مشخص کردید باید به‌دنبال بهترین و مناسب‌ترین کانال‌ها برای تبلیغات در تلگرام باشید. در انتخاب کانال بسیار دقت کنید. به‌عنوان مثال کانال‌های سرگرمی زیادی با تعداد بالای اعضا وجود دارند که زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند. برخی از آنها هر روز از هر دری و به تعداد بسیار زیاد، پست‌های تلگرامی منتشر می‌کنند ولی برخی از آنها به‌دلیل کیفیت بالاتر کاربران ارزشمندترند؛ این کانال‌ها کمتر پست می‌گذارند اما کیفیت پست‌ها بیشتر است و با دقت بیشتری توسط کاربران خوانده می‌شوند. باید بررسی کنید کانال موردنظر در روز چند پُست تلگرامی منتشر می‌کند. اگر تعداد پست‌های آن کانال زیاد باشند احتمال دیده‌شدن تبلیغ‌تان کمتر می‌شود.

پیدا کردن کانال‌های مرتبط به‌خودی‌خود فرایند سختی است اما غیرممکن نیست، راه‌های متفاوتی برای پیدا کردن این کانال‌ها وجود دارد:

راه اول: پیدا کردن کانال از طریق وب‌سایت‌ها
اکثر وب‌سایت‌های معتبر کانال‌های تلگرام خوبی دارند؛ به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید در زمینه‌ی دکوراسیون تبلیغ کنید به سایت‌های معماری و دکوراسیون داخلی سری بزنید و کانال‌های تلگرامی آنها را بررسی کنید تا از کیفیت کانال و ارتباط مطالب آن با کسب‌وکارتان مطمئن شوید. البته یک راه دیگر هم وجود دارد؛ می‌توانید در گوگل عبارت‌هایی نظیر «بهترین کانال‌های …» یا «پرطرفدارترین کانال‌های …» را با موضوع موردنظرتان جست‌وجو کنید تا فهرستی از این کانال‌ها برای‌تان نمایش داده شود.

راه دوم: پیدا کردن کانال از طریق اینستاگرام
برخی از فعالان مؤثر اینستاگرام به احتمال زیاد کانال تلگرامی هم دارند و لینک آن را در قسمت بیو (Bio) در صفحه‌ی اصلی‌شان گذاشته‌اند. می‌توانید موضوع موردنظر خودتان را با هشتگ های مرتبط در اینستاگرام جست‌وجو کنید تا صفحاتی که شامل این هشتگ‌ها هستند (صفحات عمومی) برای‌تان نمایش داده شود. از این ترفند می‌توانید برای تبلیغات در اینستاگرام هم استفاده کنید.

راه سوم: پیدا کردن کانال از طریق گروه‌های تلگرامی
احتمالا در چند گروه عضو هستید. از پست‌‌های تلگرامی که اعضا به گروه‌ها می‌فرستند می‌توانید تحلیل نسبتا خوبی از کانال‌های فعال و مخاطبان‌شان داشته باشید. اگر هم در گروه مرتبطی عضو هستید که چه بهتر؛ به‌عنوان مثال فرض کنید می‌خواهید یک باشگاه ورزشی یا اپلیکیشن رژیم غذایی را تبلیغ کنید و در گروهی عضو هستید که درمورد تغذیه یا تناسب اندام است، حالا علاوه بر اینکه می‌توانید تبلیغ خود را به گروه بفرستید، از اعضای گروه بخواهید که کانال‌های مرتبط دیگری در این زمینه را به شما معرفی کنند.

4. افزایش تعداد اعضای کانال یا خرید ممبر (member) تلگرام:

البته این روش را نمی‌توان مستقیما یک روش تبلیغاتی دانست، چراکه افزایش اعضای کانال شما عموما به معنای افزایش فروش شما نیست. اما اگر شما برای کسب‌وکار خود یک کانال راه‌اندازی کنید و برای کانال خود محتوای مناسب، خلاق و آموزنده تولید کنید، افزایش تعداد اعضای کانال کمک زیادی به فروش و دیده‌شدن کانال شما می‌کند. با اینکه افراد زیادی به این روش علاقه‌مندند من این روش را به شما توصیه نمی‌کنم.

5. تبلیغات توسط افراد تاثیر گذار یا Influencer marketing:

این روش یکی از مطرح‌ترین و موثرترین روش‌های تبلیغات در تمام دنیاست. این روش از یک اصل سنتی تبلیغات پیروی می‌کند.
تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا در بیلبوردهای چرم مشهد از بهرام رادان به عنوان مدل استفاده می‌شود؟ یا برند شانل از نیکول کیدمن برای تبلیغات برند خود استفاده می‌کند؟
همۀ اینها به این دلیل است که اینها افراد تاثیرگذاری در جامعه هستند. افراد زیادی دنباله‌روی این افراد هستند و با تبلیغ یک برند افراد زیادی به سمت آن گرایش پیدا می‌کنند. معادل آنلاین این تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی توسط افراد تاثیرگذار است. این روش برای برندسازی و کسب‌وکار شما مثل معجزه عمل می‌کند. شما می‌توانید افراد تاثیرگذار زمینۀ فعالیت‌تان را پیدا کنید و تبلیغاتتان را به آنها بسپارید.
در تلگرام شما می توانید در کانال تلگرام افراد مطرح و تاثیرگذاری که توانسته اند تعداد اعضای زیادی را جذب کنند، تبلیغ خود را منتشر کنید و حتی از خود آنها هم برای واقعی تر شدن هر چه بیشتر این تبلیغ و کاهش جنبه تبلیغاتی آن کمک بگیرید.
البته، همانطور که شما هم می دانید، این روش پر هزینه ترین روش تبلیغاتی در تلگرام است و شما باید آماده باشید تا یک هزینه چند میلیونی را صرف شناخته شدن برند خود کنید. پس بهتر است برندهای کوچک برای شروع تبلیغات خود، به سراغ این روش نروند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *