گوگل برت چیست؟
الگوریتمBERT یکی از بزرگ ترین آپدیت های گوگل در سال 2019 بود. آپدیتی که برای بهبود تفکیک کلمات کلیدی ایجاد شد. در حقیقت گوگل با این آپدیت می خواهد کوئری های سرچ شده توسط کاربران را راحت تر درک کند و جواب بهتری برای آن پیدا کند.
ساده تر بگوییم: گوگل در حال حاضر می داند شما چه چیزهایی جستجو می کنید حتی اگر از نظر قواعد نگارشی عبارت شما صحیح نباشد و یا معنی درستی نداشته باشد. این الگوریتم جدید گوگل مسلما برای سئوکارها و بازاریابان محتوا هم تغییری داشته است. در ادامه این مقاله از تدسا به طور کامل به تمام ابعاد الگوریتگ گوگل برت می پردازیم.
اهمیت Google Bert:
BERT مدت زمان طولانی است که آمدهاست. هرساله، گوگل هزاران تغییر در الگوریتمهای جستجوی خود ایجاد میکند. بسیاری از این تغییرات بهقدری کوچک هستند که کاربران متوجه آن نمیشوند. افراد غالباً نگران این هستند که رنکینگهای جستجوی آنها با بروزرسانیهای جدید افت پیداکند، اما درواقع هدف گوگل بهبود تجربه کاربر است.
الگوریتمهای جستجو برای درک صحیح بسیاری از کوئریهای پیچیده بسیار ساده هستند. اما این امر نهتنها یک مشکل برای گوگل است، بلکه برای صاحبان وبسایت نیز مشکل محسوب میشود. هرچه موضوعی که در سایت شما قرار دارد جالبتر و بیشتر مورد نیاز کاربران باشد، مخاطبان بیشتری میتوانند سایت شما را جستجو و پیدا کنند.
با درک بهتر تفاوتهای ظریف زبان، گوگل میتواند جستجوگرها را با محتواهای مورد نظر، بهطور دقیقتری متصل کند. این خبر بسیار خوبی برای کسانی است که سعی درافزایش رکینگ جستجوی خود دارند.
تفاوت بین الگوریتم BERT و RankBrain در چیست؟
برخی از کاراییهای الگوریتم BERT ممکن است برای کاربران مشابه با اولین روش هوش مصنوعی گوگل که نام آن RankBrain بود باشد. اما در واقع این 2 الگوریتمهای جداگانهای هستند که هر یک ممکن است به شیوهای متفاوت بر جستجوهای انجام شده در موتور جستجوی گوگل تأثیر بگذارند. در بهترین حالت باید گفت که این 2 الگوریتم مکمل هم هستند و به هم در جستجوهای گوگل کمک میکنند. درحقیقت RankBrain با نگاهی به جستجوی فعلی و یافتن جستجوهای قدیمی عمل میکند و با توجه به عملکرد شما نسبت به نتایج نشان داده شده صحیح بودن این نتایج را بازبینی میکند. علاوه بر این RankBrain به نوعی جستجوهای شما را ترجمه میکند. به عنوان مثال اگر شما عبارت بزرگترین برج موجود در پاریس را جستجو کنید، گوگل به وسیلهی RankBrain متوجه خواهد شد که منظور شما برج ایفل است.
تاثیر Google BERT بر سئو و رعایت نکات ضروری در سایت خود:
رنکینگ جستجو برای صاحبان وبسایت بسیار مهم است. بههمین دلیل لازم است که استراتژی صحیحی در این خصوص انجام شود. BERT احتمالاً در رنکینگ جستجو تأثیر میگذارد، اما لازم نیست رویکرد خود را بیش از حد تغییر دهید.
تکنیک هایی از گوگل برت جهت افزایش رتبه سایت:
»کوئری های Informational در الگوریتم BERT بیشتر موردتوجه واقع شده اند
بیشتر چیزهایی که در گوگل جستجو می شود مربوط به ورودی قیف بازاریابی است. یعنی مردم سوال هایی می پرسند و جواب این سوالات در وبسایت های مختلفی که خدمات مشابه با آن ارائه می کنند وجود دارد. الگوریتمBERT مهم ترین تاثیر را روی این کوئری ها گذاشته است. چون گوگل دوست دارد همیشه بهترین جواب را به کاربران بدهد.
کوئری هایی که سوالی هستند و یا روش انجام کاری در آن ها پرسیده شده است نسبت به کوئری های Navigational و برندمحور بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته اند. حتی کوئری های تراکنشی (مانند خرید ساعت، خرید لباس و …) کمتر تغییری داشته اند و عمده ی تاثیرات به همان سوالات برمی گردد. به زبان ساده تر وبلاگ سایت بیشترین تغییر را در این الگوریتم داشته است. در نتیجه چیزی که اهمیت دارد گنجاندن کلمات کلیدی Informational در داخل محتوای وبلاگ است.
تکرار کلیدواژه هیچ اهمیتی در این الگوریتم ندارد. چون گوگل تک تک جملات شما را می فهمد. پس نیازی نیست حتما و حتما از کلیدواژه ها با غلظت زیاد استفاده کنید. حتی اگر از کلیدواژه ای استفاده نکرده باشید هم ممکن است در آن رتبه بگیرید. چون گوگل می داند محتوای شما چه موضوعی دارد و به چه سوال هایی جواب می دهد.
» روی کلیدواژه های Long-Tail و سوالات تمرکز کنید
اینکه از کلمات و اصطلاحات Long-Tail و سوالات استفاده کنیم چیز جدیدی نیست. حتی 5 سال پیش هم استفاده از این کلیدواژه ها رایج بود. اما آپدیت BERT اهمیت این کوئری ها را چند برابر کرد. حالا اهمیت غلظت کلیدواژه ها کمتر شده است. کافیست شما یک سوال مطرح کنید و به آن جواب دهید.
نکته ی دیگری که این آپدیت به ما نشان داد این است که طول محتوا عملا اهمیتی ندارد. تا قبل از این محتوای طولانی 3000 کلمه ای همیشه رتبه خوبی کسب می کرد. اما حالا گوگل دوست دارد شما مستقیم به سوالات کاربران جواب دهید و زیاد وقت کاربر را نگیرید. تکنیکی که بسیاری از سایت ها برای گرفتن ترافیک انجام می دهند نوشتن محتوای طولانی است. اما حالا این تکنیک جواب نمی دهد. اگر بخواهید وقت کاربر را بگیرید و الکی موضوع را کش بدهید گوگل این موضوع را درک می کند و رتبه ی شما پایین تر می آورد.
برای اینکه بتوانید استراتژی محتوای تان را متناسب با این آپدیت جلو ببرید باید دو کار مهم انجام دهید.
. محتوایتان را حول سوالات و کوئری های سوالی بچینید.
. به سوالات دقیق جواب دهید. از تمام جنبه ها به قضیه نگاه کنید و سعی کنید جوابی کامل و جامع به سوالات کاربران بدهید و آن ها را سردرگم نکنید.
. مستقیم جواب بدهید. از کلمات بله یا خیر بیشتر استفاده کنید. اگر از Schema Markup استفاده می کنید گوگل این جواب ها را به صورت مستقیم به کاربر نشان می دهد و این نشانه ی خوبی است.
با یک مثال بهتر می توانید این مسئله را درک کنید: اگر شما مطلبی در مورد طراحی آشپزخانه می نویسید بهتر است داخل محتوا به سوالات مختلف هم جواب دهید. مثلا قیمت طراحی آشپزخانه چقدر است؟ یا بهترین کابیت آشپزخانه کدام است؟ و سوال هایی از این دست.
ما در اصطلاح به این دست سوالات Next Queries می گوییم. یعنی کوئری هایی که ممکن است در آینده برای کاربر پیش بیایند و شما در محتوایتان به آن ها پاسخ می دهید. پیشنهاد بهتر این است که به جای اینکه به تمام این سوالات در یک محتوا پاسخ دهید. دو یا سه محتوای مجزا بنویسید و عملیات لینک سازی داخلی را هم متناسب با آن انجام دهید. گوگل برای لینک های داخلی اهمیت ویژه ای قائل است.
» محتوای طولانی دیگر مثل سابق ارزشمند نیست
آمارها نشان می دهند که بعد از آپدیت BERT محتوای طولانی یا به اصطلاح SkyScraper ها اهمیت شان را از دست داده اند. قبلا گفته می شد که محتوای طولانی همیشه بهتر است و رتبه ی خوبی می گیرد. مثلا اگر الان سرچ کنید How Does Sharing Economy Work محتوایی که رتبهِ ی اول را به خود اختصاص داده است تنها و تنها 411 کلمه دارد. حالا چرا این محتوای کوتاه توانسته است رتبه ی خوبی بگیرد؟ چون بهترین و کامل ترین جواب را ارائه کرده است.
چیزی که باید در استراتژی محتوا به دقت پیاده سازی کنید جواب دادن کامل و واضح به سوالات است. به گونه ای که کاربر با خواندن متن جواب سوالش را به صورت کامل دریافت کند. البته به نوع کوئری هم بستگی دارد. وقتی شما سرچ می کنید همه چیز در مورد سئو مطمئنا مطلب طولانی تر بهتر است. گوگل هم این را تشخیص می دهد.