سئو و بهینه سازی

الگوریتم دزدان دریایی چیست و چگونه کار می کند؟

الگوریتم دزدان دریایی چیست و چگونه کار می کند؟

الگوریتم دزد دریایی ( Google Pirate Algorithm ) چیست؟

Google Pirate Algorithm یکی از الگوریتم‌های سئو گوگل است که روی محتواهای کپی‌شده تمرکز دارد.

این الگوریتم در سال 2012 و با هدف مقابله با نقض قوانین کپی رایت منتشر شد. شما می‌توانید بخاطر استفاده بقیه سایت‌ها از محتوای دانلودی یا غیردانلودی شما بدون اجازه خودتان در سایتشان، از آنها به گوگل شکایت کنید. در این صورت گوگل، صفحه شامل محتوای مورد نظر را از آن سایت‌ها حذف خواهد کرد.

قانون DMCA چیست؟

DMCA مخفف عبارت Digital Millennium Copyright Act و یک قانون کپی و حق مالکیت اثار دیجیتالی ایالات متحده آمریکاست که در سال 1998 تصویب شده است. این قانون حق تولید و انتشار فناوری ، دستگاه ها ، ویدئو ، نرم افزار را برای سازنده یا مولف به رسمیت می شناسد و با افراد یا شرکتهایی که قصد سو استفاده یا سرقت چنین آثاری را داشته باشند برخورد می کند. قانون DMCA کمک زیادی به مدیران سایتهایی که محتوا ، ویدئو و تصاویر جدید را ارائه می دهند نموده و از سرقت آنها توسط وب سایت های سو استفاده گر جلوگیری می کند. همچنین شرکت هایی که اقدام به طراحی نرم افزار می کنند ، می توانند با وجود DMCA هیچ نگرانی از بابت ارائه رایگان نرم افزارها یا تولیدات خود در سایت های دیگر نداشته باشند.

این قانون باعث می شود ، اگر فردی نرم افزار یا ویدئو یا فایلی را بصورت رایگان روی سایت خود قرار داده باشد که نسخه اصلی آن متعلق به فرد یا شرکت دیگری است ، با ارائه مدارک و شواهد معتبر به گوگل اطلاع داده و سریعا وبسایت وی از نتایج حذف شود. حتی بسیاری از سایتها که زحمت زیادی برای تولید و سئو محتوا می کشند با این قانون به هدر نرفتن زحمات خود مطمئن هستند.

پیشنهاد مطالعه: الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

الگوریتم Pirate چه محتوایی را از نتایج گوگل حذف می‌کند؟

بیشتر مواقع زمانی که حرف از محتوا می‌زنیم، ذهن مخاطبان به سمت مقاله‌های متنی می‌رود. اما منظور از ما از حذف محتوا به دست الگوریتم دزد دریایی، فقط محتوای متنی نیست. تمرکز اصلی این الگوریتم بیشتر روی محصولات و محتوای غیر رایگان است تا محتوای رایگانی که الگوریتم پاندا می‌تواند آن را شناسایی کند.

به طور کلی انواع محتوایی که این الگوریتم می‌تواند برای حذف صفحه آن از نتایج اقدام کند عبارتند از:

» تصویر
» متن
» ویدیو
» صوت
» محصول

این یعنی شما برای تصویر، محتوای متنی و حتی محصول دانلودی و غیر دانلودی خودتان هم می‌توانید به گوگل شکایت کنید و گزارش کنید که سایت دیگری با این محتوای به سرقت رفته از شما، در نتایج رتبه دارد.

نمونه‌ای از نتیجه شکایات که به تازگی در سطح وب فارسی اتفاق افتاد، سایت معروف p30download بود که به صورت ناگهانی و یک شبه، رتبه تمامی کلمات کلیدی خودش در سطح وب را از دست داد و با افت شدید ترافیک روبرو شد. در حال حاضر هم فقط در صورت جستجو نام برند این سایت، آن را در نتایج گوگل پیدا می‌کنید.

دلیل این اتفاق شکایت‌های پی‌در‌پی سایت‌های فارسی و غیر فارسی از آن، به دلیل انتشار محصولات دانلودی آن‌ها به صورت رایگان بود. این محصولات بیشتر نرم‌افزارهای دانلودی مثل فتوشاپ، دانلود منیجر‌ها و همینطور بازی‌های غیر رایگان خارجی بود.

روش گزارش محتوای دزدی به گوگل:

سرویسی به نام DMCA کوتاه شده ی عبارت Digital Millennium Copyright Act وجود دارد. نام این سرویس از یک قانون 30 ساله در آمریکا گرفته شده است. به جهت حفظ منافع تولید کنندگان محتوا و رعایت قوانین کپی رایت این قانون در آمریکا تصویب شد و در سال 2012 همزمان با پایان فرضی دنیا، دنیای سارقان محتوا در خطر نابودی قرار گرفت. گوگل در این سال واحدی به نام DMCA راه اندازی کرد. اگر محتوای شما دزدیده شده با این روش شما به الگوریتم pirate شکایت می برید و آن الگوریتم برای حذف سارقین از نتایج جستجو اقدام می کند. این شکایت نامه شامل هر نوع محتوای رایگان (free) وغیر رایگانی می شود.

پیشنهاد مطالعه: اهمیت الگوریتم پنگوئن

برای انجام این کار به DMCA مراجعه کنید. در این صفحه یک فرم شکایت به شما می دهند، تا پر کنید. آنچه زیباست سکوت و عدم وجود صف انتظار است! در ادامه تصویر فرم را مشاهده می کنید. در قسمت اولیه نام و مشخصات شخصی از شما گرفته می شود. کمی که به پایین اسکرول کنید، فیلد های اصلی را می بینید.

» در فیلدی که زیر عبارت Identify and describe the copyrighted work قرار گرفته است، شما توضیحات خود و دلایلی که نشان می دهد محتوا از شما ربوده شده و صاحب امتیاز اصلی هستید را شرح می دهید.

» در فضای که زیر عبارت Where can we see an authorized example of the work قرار دارد شما باید آدرس url آن صفحه از سایت خود، که محتوای آن سرقت شده است را برای الگوریتم pirate وارد کنید.

» در جای خالی زیر عبارت Location of infringing material باید آدرس url صفحه ای از سایت رباینده که محتوای شما در آن قرار گرفته است را به گوگل بدهید.
در ادامه شما با زدن چند تیک، یک تاریخ و امضا، اعلام می دارید که بدون هیچ گونه ی اجازه ی قانونی از طرف شما یا وکیلتان این اطلاعات برداشته شده اند؛ سپس فرم را submit و برای واحد پیگیری الگوریتم pirate ارسال می کنید.

نتایج به روزرسانی الگوریتم دزدان دریایی:

» جریمه سایت های خاطی و ناقض DMCA

الگوریتم دزد دریایی به عنوان ابزار اصلی گوگل برای مقابله با سرقت محتوا ( شامل متن ، ویدئو ، تصویر ، نرم افزار و هرگونه فایلی که حق مالکیت دارد) شناخته می شود. اگر به گوگل گزارش شود که سایتی قانون DMCA را نقض کرده و تعداد این گزارش ها زیاد باشد ، وب سایت موردنظر از نتایج جستجو حذف می شود. باتوجه به اینکه اصلی ترین منبع بازدید و ورودی سایتها از گوگل است ، با حذف سایت عملا دسترسی به آن میسر نیست. چنین جریمه ای ابتدا بر روی صفحات اعمال می شود و درصورت تکرار موجب حذف کامل دامنه سایت از نتایج خواهد شد.

» تقویت قانون DMCA

احترام به قانون نه تنها موجب برقراری عدالت و نظم در هر حوزه ای می شود ، بلکه به تقویت همان قانون کمک خواهد کرد. دزدی یک جرم است. چه سرقت یک خودرو باشد یا سرقت محتوا و کپی کردن بدون ذکر منبع اطلاعات یک سایت. البته الگوریتم دزد دریایی بیشتر به کمک وب سایت هایی که خدمات یا محصولاتی را با دریافت هزینه ارائه می دهند ، آمد و مانع از انتشار و ارائه چنین محتوا و محصولاتی بصورت رایگان روی وب سایت های دیگر شده است. مثلا بسیاری از وب سایتها که نرم افزارهای قفل شکسته را بصورت رایگان ارائه می دادند ، با گزارش شرکتهایی سازنده ورژن اصلی نرم افزار ، از نتایج گوگل حذف شدند.

» بهبود نتایج ارائه شده

با حذف وبسایتهای خاطی ، سایت ها و صفحاتی که محتوای منحصربه فرد و کاربردی ارائه می دهند در رتبه های بهتری قرار می گیرند و این دسترسی کاربران به نتایج متنوع را بهبود می دهد. گوگل همواره در تلاش است با بهبود نتایج جستجو ، بهترین پیشنهادات را به کاربران ارائه کند و الگوریتم دزد دریایی در این مسئله موثر بوده است. تمام تلاش سئو نیز بهبود عملکرد ، نمایش ، محتوا و وجهه یک سایت در نتایج جستجوست.

طبق یک مقاله تحقیقاتی که با همکاری دانشگاه های برکلی و بریتیش کلمبیا ارائه شده ، گوگل روزانه بیش از 2 میلیون گزارش و درخواست حذف url های خاطی که قانون مالکیت دیجیتال را نقض کرده اند دریافت می کند. و چیزی در حدود 97 درصد این درخواست ها توسط گوگل پیگیری می شوند.

همواره در بروزرسانی الگوریتم های گوگل ، نتایج تغییرات زیادی داشته و رتبه وبسایت ها تغییر کرده ، اما همیشه این بروزرسانی ها به نفع سایت های خوب ، بهینه و سئو شده بوده است. مهم ترین تغییرات الگوریتمی گوگل را از لینک تاریخچه بروزرسانی الگوریتم های گوگل مطالعه کنید تا زمان دقیق تغییرات رتبه بندی نتایج را بدانید.

پیشنهاد مطالعه: معرفی الگوریتم رنک برین

» گزارش محتوای دزدی به گوگل

گوگل به کاربران اجازه می دهد کالاهای تقلبی ، محتوای سرقت یا کپی شده را گزارش داده و از نتایج گوگل حذف کنند.

Google Ads قبلاً تبلیغ چنین صفحاتی را منع کرده است و اجزه تبلیغات محصولات یا صفحات تقلبی که حاوی یک علامت تجاری یا برند هستند که با علامت تجاری دیگری مشابهت دارد یا قابل تشخیص نیست و یا سعی دارد با تقلید از ویژگی های یک برند خود را به عنوان محصول اصلی جا بزند، را نمی دهد.

دزدی محتوا چگونه اتفاق می‌افتد و دزد محتوا کیست؟

شاید برای شما هم جالب باشد که چگونه ممکن است یک محتوا دزدیده شود و گوگل به اشتباه صاحب اصلی آنرا یک سایت دیگر تشخیص دهد!

خزیدن کراولرها داخل یک سایت متناسب با فاصله بین انتشار مطالب سایت است. مثلا اگر در یک روز خاصی از هفته، مطالب خود را منتشر کنید ربات گوگل یاد می‌گیرد فقط در آن روز به سایت شما سر بزند. اگر روزی چندین بار محتوا منتشر کنید ممکن است ربات کراولر گوگل چندین بار در روز از سایت شما بازدید کند.

بعضی از سایت‌ها محتوای سایر سایت‌ها را آنهم نه بصورت دستی بلکه با استفاده از ربات، کپی می‌کنند. چون تعداد مطالب انتشاری آنها در روز زیاد است در نتیجه بلافاصله کراولر گوگل آن مطلب را میبیند و ایندکس می‌کند. اما محتوای سایت اصلی که صاحب آن محتواست بعد از چند روز ایندکس می‌شود!

در اینصورت گوگل به اشتباه فکر می‌کند آن سایت دارای ربات، مرجع اصلی محتوا و شما کپی‌کننده آن هستید.

روش مقابله با دزدی محتوا:

چند کار می‌توانید انجام دهید تا از شر دزدی‌های محتوایتان در امان باشید یا حداقل آنها را به کمترین مقدار برسانید:

» انتشار محتوا در روزها و ساعات مشخص برای عادت دادن کراولر گوگل به اینکه در همان زمان‌های مشخص به سایت شما سر بزند: مثلا هر روز ساعت 11.

پیشنهاد مطالعه: تاثیر الگوریتم کبوتر بر سئو سایت

» لینک‌سازی داخلی در تمام مقالات.

» انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی پربازدید مثل توئیتر، یوتیوب، اینستاگرام و .. بلافاصله پس از انتشار آن در سایت جهت ایندکس شدن سریعتر.

» اطلاع به گوگل برای ایندکس کردن مقاله بلافاصله بعد از انتشار آن: برای این کار، در بخش URL Inspection گوگل سرچ کنسول خود، آدرس URL آن صفحه را وارد و درخواست ایندکس دهید.

» اما اگر کسی محتوای شما را به هر طریقی به نام خود استفاده کرد می‌توانید از طریق DMCA به گوگل طرح شکایت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.