سایر مقالات آموزشی

CMS چیست؟

CMS چیست؟

CMS چیست؟

cms یا سیستم مدیریت محتوا که مخفف عبارت Content Management System می باشد، یک سیستم نرم افزاری است که بوسیله آن امکان مدیریت محتوا فراهم می گردد. با استفاده از این گونه نرم افزارها به صاحب یا صاحبان یک سایت این امکان داده می شود که بدون داشتن علم برنامه نویسی و کامپیوتر، هر زمان که بخواهند محتویات سایت خود را تغییر داده و بروز رسانی نمایند، در سایت خود عکس یا ویدیو آپلود نمایند و به طور کلی سایت خود را مدیریت نمایند و از امکان داشتن یک سایت داینامیک بهره مند گردند.

مزایای استفاده از CMS

» صرفه‌جویی در زمان ایجاد و بروزرسانی وب‌سایت‌ها

در حالی که طراحی و پیاده‌سازی یک وب‌سایت اینترنتی به صورت اختصاصی، ماه‌ها به طول می‌انجامد، قرار دادن اطلاعات سایتتان در قالب یک سیستم مدیریت محتوا از پیش طراحی شده، بیش از یکی دو هفته طول نخواهد کشید. این صرفه‌جویی در زمان، احتمالا محرک بسیار خوبی برای طراحی وب‌سایت شما با یک CMS است. یک سی ام اس کلیه نیازهای مشتریان را پیش‌بینی کرده و پس از درخواست مشتری برای طراحی وب‌سایت، کافی است نسخه‌ای از یک وب‌سایت طراحی شده توسط این سی ام اس بر روی اینترنت قرار گیرد. با این توصیف، هزینه طراحی و پیاده‌سازی یک وب‌سایت به شدت کاهش می‌یابد.

» پشتیبانی مطمئن‌تر

با توجه به اینکه طراحی وب‌سایت‌های اختصاصی، معمولا یک بار برای شما و متناسب با نیاز شما انجام می‌شود و برای سایرین کاربردی ندارد، لذا چنانچه تیم طراح سایت از پشتیبانی آن سر باز زد، کس دیگری نیز نخواهد توانست وب‌سایتی که دیگران نوشته‌اند را پشتیبانی کند، لذا نمی‌توانید تجارت خود را بر این اساس پایه‌ریزی نمایید. این در حالی است که شرکت‌های طراحی وب‌سایت که صاحب سی ام اس هستند، با تعداد زیادی مشتری مواجه‌اند که قبلا برای ایشان از پورتال خود استفاده نموده‌اند. طبیعتا این شرکت‌ها می‌بایست پشتیبانی کاملی از سیستم مدیریت محتوای خود به عمل آورند.

» انعطاف‌پذیری بیشتر

سی ام اس ها بسیار انعطاف‌پذیرتر از وب‌سایت‌های خاص منظوره‌اند، لذا می‌بایست از مستندات، آموزش و سادگی بیشتری برخوردار باشند.

» امنیت بالاتر وب‌سایت

با عنایت به اینکه تعداد زیادی وب‌سایت به کمک سیستم های مدیریت محتوا راه‌اندازی شده است، لذا شرکت طراح دائما در حال رفع ایراد، ارتقاء قابلیت‌ها و افزایش امنیت آن است. شما می‌دانید و می‌بینید چه چیزی را خریداری می‌کنید. وقتی شما از شرکت طراح سایتی می‌خواهید تا وب‌سایت اختصاصی برای شما طراحی کنند، نمی‌دانید نهایتا برآیند تلاش‌های انجام شده بعد از چندین ماه در آن شرکت چه خواهد شد و آیا محصول نهایی، همان چیزی است که شما در ذهن می‌پروراندید. این در حالی است که وقتی شما طراحی سایت خود را با یک CMS انجام می‌دهید، می‌دانید و می‌بینید چه چیزی را خریداری می‌کنید.

سی ام اس (CMS) چه تاثیری بر سئو داد؟

اجازه بدهید پیش از بحث تاثیر CMS بر سئو ، بحث‌مان را با صغری و کبری چیدن آغاز کنم:

» بخش عمده سئو با محتواهای خوب و بهینه شده ارتباط دارد.
» استفاده از یک سی ام اس می‌تواند به تولید محتواهای جدید و جذاب منجر شود.
» به همین دلیل یک سی ام اس می‌تواند سئوی سایت تجاری شما را ارتقاء دهد.

ولی واقعیت این است: نه لزوماً.

کارشناسان و اهل فن معتقدند خود سی ام اس ها بعضاً مشکلاتی برای سئوی سایت پدید می آورند که باید مورد توجه قرار گیرد.
در واقع پیاده‌سازی یک CMS می‌تواند هم به نفع سئو باشد و هم به ضرر آن، زیرا بسیاری از سی ام اس ها برای بازاریابی موتورهای جستجو طراحی نشده‌اند.
ما در اینجا به برخی از این مشکلات اشاره می‌کنیم:

1. یوآرال‌های داینامیک یا پویا

موتورهای جستجوگر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در ایندکس کردن یوآرال‌های پویا (Dynamic URLs) محدودیت دارند.
این خزنده‌های دیجیتال با کاراکترهای ویژه یعنی %&= چندان رفافتی ندارند.
به عنوان مثال موتورهای جستجو نگاه تند و تلخی به این لینک دارند:
http://sampleWebsite.com/page.asp?id=123&session=234234wrwresf&param=xsfdsd
ولی دید آنها به این لینک قدری مهربانانه‌تر است:
http://sampleWebsite.com/products.aspx

2. متاتگ‌های نامناسب

متاتگ‌ها یک سری کدهای HTML هستند که موتورهای جستجو از آنها برای ارزیابی کمیت یک صفحه اینترنتی استفاده می‌کنند.
بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا این اجازه را به کاربر نمی‌دهند که متاتگ‌های یکتای عنوان و توضیحات را به محتوای خود بیافزاید.

3. یوآرال‌های بدون کلیدواژه

حتی آن دسته از سیستم‌هایی که از یوآرال‌های دینامیک استفاده نمی‌کنند، معمولاً به شما اجازه بهره‌گیری از یوآرال‌های حاوی کلمات کلیدی را نمی‌دهند.
حال آن که یوآرال‌های حاوی کلیدواژه یا به اصطلاح Keyword-rich URLs، بخش مهمی از بهینه‌سازی سئوی سایت‌ها محسوب می‌شود.

4. کدنویسی نامناسب

اگر ظاهر یک صفحه زیبا و مدرن باشد، آیا موتورهای جستجو هم آن را قشنگ و جذاب خواهند دید؟
خیر؛ واقعیت آن است که موتورهای جستجو نمی‌توانند ظاهر صفحه را ببینند، آنها فقط با کد سر و کار دارند.
بنابراین نحوه کدنویسی وب‌سایت از اهمیت زیادی برخوردار است.
این در حالی است که در وب‌سایت‌ها، معمولاً برخی قسمت‌های صفحات عملاً برای جستجوگرهای اینترنتی نادیدنی هستند؛ مانند متن در تصویر، ناوبری مبتنی بر اسکریپت، استفاده افراطی از AJAX و غیره.
این را گفتم تا بگویم برخی CMSها به این قضیه بی‌اعتنا هستند.

خصوصیات یک CMSخوب:

» توسط طراحان و توسعه دهندگان پشتیبانی و اطلاعات فرستاده شده توسط کاربران مدیریت و تایید شود.

» محیط کاربری ساده و طراحی سایت سریع و ارزان داشته باشد.

» چند کاربره و چند زبانه(به خصوص فارسی) باشد.

» برای توسعه ی مطالب، انعطاف پذیر باشد.

» سرعت انتشار مطالب در سایت بالا و در بخش های مختلف مدیریت داشته باشد.

» امکانات لازم برای ویرایش متن و گذاشتن فایل های مدیا در کنار متون را داشته باشد.
نقشه سایت داینامیک ایجاد کند.

» امکان ایجاد تجارت الکترونیک یا فروشگاه مجازی داشته باشد.

» گرفتن اطلاعات کاربران توسط فرم و قابلیت ارتباط با آن ها (مانند عضویت ، نظرسنجی و…).

» تصاویر آپلود شده را بهینه سازی کند.

» متا تگ ها را ایجاد و بروز کند.

» در نوشته های سایت امکان جستجو وجود داشته باشد.

» یک cms باید امنیت بالا داشته باشد و از نفوذ هکر ها جلوگیری کند.

» برای موتور های جستجو بهینه باشد.

» برای صفحات خود، آمار بازدید داشته باشد.

» دارای URL های سئو فرندلی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *