سئو و بهینه سازی

PBN چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

PBN چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

PBN چیست؟

Pbn در واقع مخفف عبارت تکمیلی Private Blog Network می باشد که با گذر زمان به Private Backlink Network تغییر پیدا کرده است و بیشتر با این عنوان در میان عموم شناخته شده است.

اما در مفهومی ساده تر برای تعریف pbn چیست؟ می توانیم بگوییم مجموعه ای از وبلاگ ها و سایت ها می باشد که هدف تمامی آن ها تقویت سایت اصلی و لینک های ایجاد شده می باشد. در حقیقت pbn نوعی از لینک های مزرعه می باشد که سال ها پیش در سئو مطرح شده است و هدف آن ساخت مجموعه ای بزرگ و عظیم از سایت ها می باشد که با یکدیگر مرتبط بوده و به یک سایت خاص لینک می دهند.

در گذشته که الگوریتم های گوگل همانند امروز هوشمند نبودند رتبه بندی وب سایت ها به لینک هایی وابسته بود که دریافت می کردند و این موضوع تا حدی زیاد شده بود که خود گوگل از فاکتوری به نام Page Rank برای محاسبه سایت ها اعلام کرد که به کمک این فاکتور تعداد و کیفیت لینک های ورودی تعیین و مشخص می شد.

دلیل استفاده از شبکه های PBN چیست؟

همه ی ما میدانیم لینک ها مهمترین عامل رتبه بندی هستند،با وجود لینک های اسپم و مشکلاتی در رتبه سایت ها وجود دارد باز هم هنوز لینک ها مهم ترین و تاثیر گذار ترین عوامل در رتبه بندی محسوب میشوند

اما نکته مهم این مساله است که چه چیزی باعث می شود این استراتژی موثر باشد و به طور موثری عمل کند؟

وب سایت هایی که PBN را تشکیل می دهند، توسط گوگل به عنوان عاملی معتبر شناخته می شوند. زیرا با استفاده از این شبکه شما در واقع مجموعه ای از لینک های معتبر و مرتبط را دریافت میکنید که به رتبه بندی سایت شما کمک به سزایی میکند.

برای درک نحوه ی عملکرد یک شبکه PBN به مثال زیر توجه کنید:

در سال 2011 یک شرکت برای کمک به تمیز کردن خیابان ها در شیکاگو راه اندازی شد. آنها اقدام به طراحی سایت تحت عنوان cleanchicagostreets.com کردند.

این سایت شروع به تبلیغات در تمامی وب سایت های خبری و شرکتی و نهاد های دولتی کرد همچنین این سایت هزینه بسیار زیادی را صرف تبلیغات مختلف و خرید ریپورتاژ در سایت های معتبر کرد اما بعد از مدتی به این نتیجه رسید که پول کافی برای سرمایه گذاری روی وب سایت خود را ندارد و بعد از مدت 3 سال سایت خود را رها کرد و حتی دامنه سایت خود را تمدید نکرد.

خوب حالا دامنه این سایت لینک هایی معتبر از وب سایت های خبری و دولتی معتبر دارد و از نظر گوگل این دامنه یک دامنه قابل اعتماد و معتبر است.

پس بهتر است برای تشکیل شبکه pbn خود سراغ این دامنه ها بروید اما بیایید بررسی کنیم که چه دامنه ای بهتر است و معیار انتخاب یک دامنه مناسب چه گزینه هایی میتواند باشد؟

چهار معیار اصلی برای سنجش اعتبار یک دامنه استفاده می شود که شما میتوانید تمامی موارد را یک جا برای سنجش اعتبار استفاده کنید:

DA – به دست آوردن سنجش اعتبار توسط Moz.com

PA – به دست آوردن سنجش اعتبار توسط Moz.com

TF – به دست آوردن سنجش اعتبار توسط Majestic.com

CF – به دست آوردن سنجش اعتبار توسط Majestic.com

راه های جلوگیری از شناسایی pbn توسط گوگل و جریمه آن:

اگر در شبکه PBN خود طوری رفتار کنید که گوگل متوجه شد این یک شبکه مصنوعی است که به هدف لینک سازی ساخته شده است، توسط گوگل جریمه خواهید شد و رتبه های سایت شما شدیدا افت می کنند. برای جلوگیری از پنالتی شدن موارد زیر را رعایت کنید.

» هرگز از محتوای کپی برای وبلاگ ها استفاده نکنید.
» خیلی بک لینک درست نکنید
» در انتخاب انکر تکست ها دقت کنید

هاست وب سایت های PBN باید در لوکیشن ها و آی پی های مختلف باشد. همه بلاگ ها را در یک هاست قرار ندهید. موتورهای جستجو آن را به عنوان اسپم معرفی کرده و مجازات هایی را اعمال می کنند. برای جلوگیری از این وضعیت منفی،

» وبلاگ های خود را روی هاست های مختلف قرار دهید.
» قالب وب سایت ها متفاوت باشد.
» TLD دامنه ها متنوع باشد.

پیشنهاد مطالعه: اهمیت توضیحات و تاثیر آن بر سئو

سعی کنید برای سایت های عضو شبکه وبلاگی خودتان، ترافیک جذب کنید. این کار تاثیر PBN را بیشتر میکند.

دامنه های خریداری شده را با نام های مختلف ثبت کنید. تا جایی که امکان دارد دامنه های pnb خود را با نام افراد مختلف ثبت کنید. این کار برای جلوگیری از شاناسایی گوگل انجام می شود تا متوجه نشود تمامی سایت ها به نام یک نفر است. قطعا اینکه چندین سایت به نام یک نفر باشد کمی مشکوک است.

» سعی کنید از هر کدام از سایت ها فقط یکبار به سایت های هدف لینک بدهید. و از یک سایت به تمام سایت های هدف خود لینک ندهید.

» از لینک های سایدبار در سایت ها استفاده نکنید چون ارزش کمی دارند. همیشه از لینک های متنی در سایت استفاده کنید.

» هر صفحه حداکثر 2-5 لینک خارجی داشته باشد. برخی از صفحات نیز به هیچ وجه نباید پیوند داشته باشند. این کار برای طبیعی نگه داشتن لینک ها انجام می شود. همه پیوندهای خروجی از یک صفحه باید به سایتهای معتبر مربوط به مطلب شما باشد. ارتباط با سایر سایتهای مفید در سایت شما بسیار مهم است.

» هر دامنه فقط باید پس از ایجاد چند صفحه و نوشتن چند مطلب به سایت اصلی لینک بدهد. پیوندهای اولیه همه باید به سایتهای معتبر دیگری در حوزه مطالب شما باشد.
فقط به ویکی پدیا، یوتیوب و سایت های بزرگ لینک ندهید. سایتهای معتبر را در حوزه موضوعات خود را انتخاب کنید.

» هنگام پیوند به سایت اصلی خود از انکرتکست های مختلف استفاده کنید. این به بک لینک های سایت شما بستگی دارد. اگر نمایه لینک متنوعی دارید ، استفاده از انکر تکست های خاص برای رتبه بندی خوب است. اما اگر سایت شما کاملاً جدید است ، از چند url بدون انکر نیز استفاده کنید.

» سایت های شما باید صفحات مهم و اصلی مانند صفحه درباره ما، تماس با ما، قوانین و مقرات و … باشد.

» برای سایت ها از منو و فوتر استفاده کنید و دسته بندی موضوعات را مشخص کنید.
میزان مطالب و تعداد کلمات سایت های شما متفاوت باشد یعنی همه مطالب یک سایت مثلا 500 کلمه ایی نباشند و مانند وب سایت های واقعی طول محتوا متفاوت باشد.
از عکس و ویدئو در سایت های pbn استفاده کنید.

» سعی کنید از سرچ کنسول یا گوگل آنالیتیکس برای وب سایت های شبکه خود استفاده نکنید. در صورت لزوم استفاده از این ابزارها، هر سایت را با ایمیل مختلف به سرچ کنسول متصل کنید و هنگام استفاده از آن ها از proxy استفاده کنید. از صفحات ناشناس در مرورگر هم می توانید استفاده کنید.

استفاده از وبلاگ های آماده برای PBN:

در ساده ترین شکل PBN که بدون هزینه و یا با هزینه بسیار کم قابل اجرایت، استفاده از سرویس های رایگان وبلاگ سازی است. سرویس های ایرانی و خارجی زیادی برای ساخت وبلاگ وجود دارند که از سرویس های ایرانی می توان به بیان، رزبلاگ، میهن بلاگ و… اشاره کرد و از سرویس های بلاک خارجی می توان blogspot، wordpress ، LiveJournal و سایر موارد اشاره کرد.
برای بالا رفتن کیفیت PBN می توانید با تهیه قالب، دامنه و هاست های مختلف چند وب سایت وردپرسی برای خود بسازید که این کار برای شما هزینه بیشتری دارد.

دلایل اصلی داشتن pbn:

معمولا مدیران وب سایت ها برای اینکه سئو سایت موفقی داشته باشند بر روی لینک سازی خارجی وب سایت خود تمرکز می کنند و در واقع بیشتر تلاش آن ها برای شناسایی سایت های معتبر و مرتبط می باشد که این موضوع با پرداخت هزینه های بسیار امکان پذیر می باشد.

اما همانطور که در ابتدای مطلب امروز برایتان عنوان کردیم دریافت و ساخت لینک همانطور که می تواند برای وب سایت موثر باشد به همان میزان هم می تواند مشکلاتی را برای سایت شما به وجود آورد.

شما ممکن است سایتی را انتخاب کنید که فعالیت خود را کم کرده است و یا اینکه بیشترین تمرکز خود را از روی سایت شما برداشته باشد. سایت های رقیب تمامی فعالیت هایی را که شما در وب سایت خود انجام می دهید را زیر نظر داشته و مورد ارزیابی قرار می دهند و در هر جایی که وب سایت شما حضور داشته باشد آن ها نیز حضور خود را اعلام خواهند کرد.

بسیاری از وب سایت ها هستند که با موضوعات نامرتبط و بدون استراتژی با لینک سازی وب سایت شما همکاری می کنند و تعداد لینک های خروجی شما را افزایش می دهند.

سایت های معتبر و ارزشمندی هم وجود دارند که هزینه های بسیار بالایی را برای دریافت لینک از وب سایت شما خواستار می باشند.

با توجه به تمام موارد و شرایطی که در متن بالا به آن ها اشاره کرده ایم داشتن یک شبکه لینک خصوصی برای وب سایت منطقی می باشد.

دلایل ساخت pbn:

مهمترین دلایل متخصصین سئو برای ساخت PBN شامل موارد زیر می باشد.

» کنترل دقیق بر منابع لینک سازی
» استفاده از دامنه های معتبر و آزاد شده
» فرایند چانه زنی و نظارت ساده
» کنترل دقیق برمنابع لینک سازی

این موضوع را به خاطر داشته باشید که اگر تمامی وب سایت هایی که به سایت شما لینک می دهند تحت نظارت شما باشند بدون شک هیچ مشکلی برای حضور سایت های رقیب برای شما به وجود نخواهد آمد و همچنین دیگر از بین رفتن تمرکز یا کاهش کیفیت و اعتبار نخواهید داشت .

تنها در بدترین حالت ممکن سایت شما مورد جریمه توسط گوگل قرار خواهد گرفت و در چنین مواقعی هم شما با در اختیار داشتن لینک ها می توانید به راحتی لینک های مخرب و کم ارزش را شناسایی کرده و آن ها را جذف نمایید تا دیگر توسط گوگل هم جریمه نشوید.

پیشنهاد مطالعه: کاربرد و اهمبت ساب دامین

استفاده از دامنه های معتبر و آزاد شده

بعد از اینکه با معنا و مفهوم pbn چیست؟ آشنا شدید باید کمی هم اطلاعات درباره اینکه چرا متخصصین سئو به ساخت pbn اهمیت می دهند در دست داشته باشید.

یکی از دلایلی که متخصصین سئو به ساخت pbn اشاره دارند استفاده از دامنه های معتبر و آزاد شده می باشد. شما به جای اینکه بخواهید تمرکز خود را بر روی سایت هایی با محتوای مرتبط و اعتبار بالا بکنید تنها کافی است آن دسته از دامنه هایی را که هر روز فعالیت خود را پایان می دهند شناسایی کرده و از میان آن ها محتواهایی که با سایت شما در ارتباط می باشند را انتخاب نمایید.

فرایند چانه زنی و نظارت ساده

بدون شک آن دسته از وب سایت هایی که دارای ارزش و اعتبار بالایی می باشند فرآیندی پیچیده برای پذیرش لینک از سایت شما و نمایش در بخش های مختلف سایت دارد. در حقیقت شناسایی این سبک وب سایت ها و برقراری ارتباط با مدیران آن ها کاری سخت و خسته کننده می باشد.

عواملی که باعث میشوند گوگل PBN را شناسایی و جریمه نماید عبارت اند از…

» دامنه ها همگی به نام یک شخص باشند

» سایت های شبکه لینک برروی یک هاست قرار گرفته باشند

» دامنه هایی که خریداری می کنید با ماهیت و محتوای جدید فعالیت می کنند

» اطلاعات تماس تغییر کرده و یا مشابه هم باشد

» محتواهای سایت بروزرسانی نمی شوند

» دامنه شما لینک های جدید دریافت نمی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *