بازاریابی اینترنتی

تکنیک های ایمیل مارکتینگ موفق

تکنیک های ایمیلی مارکتینگ موفق

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

به عمل ارسال ایمیل‌های تجاری به گروهی از افراد که در حال حاضر مشتری بالفعل یا بالقوه ما هستند، ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی گفته می‌شود.

در نظرسنجی که لیتموس (LITMUS) از بین ۳۷۲ دیجیتال مارکتر انجام داده بود ، میانگین نرخ تبدیل (Conversion Rate) را (۳۸:۱) محاسبه کرده بود. این بدین معناست که از هر ۳۸ گیرنده ایمیل یک نفر تبدیل به مشتری می‌گردد.

مزایای ایمیل مارکتینگ:

» راه‌اندازی آسان

اجرای این روش نیاز به یک تیم حرفه‌ای ندارد. با استفاده از ابزارها و الگوهای موجود برای ایمیل مارکتینگ، به‌راحتی و با صرف زمان و هزینه کمتر نسبت به تبلیغات سنتی، می‌توانید کمپین ایمیل خود را ایجاد کنید.

» هدفمند‌سازی، تجزیه و تحلیل

با توجه به در دست داشتن داده‌های مشترکین که خود هنگام ثبت‌نام در لیست ایمیل در اختیار شما گذاشته‌اند، امکان ارسال هدفمند و تجزیه‌وتحلیل نتایج وجود دارد. از این طریق می‌توانید به‌صورت دقیق متوجه شوید چه کسی ایمیل را باز کرده و یا بر لینک آن کلیک کرده است. درصورتی‌که با مارکتینگ در تلویزیون، رادیو، بیلبود و … امکان دنبال کردن عملکرد مخاطبان وجود ندارد.

» گسترش ارتباط با مشتریان

ایمیل مارکتینگ ازجمله روش‌هایی است که باعث تداوم ارتباط کسب‌وکارها با مشتریان سابق، جذب مشتریان جدید و تشویق مخاطبان غیرفعال به ادامه ارتباط می‌شود.

» قابلیت اشتراک‌گذاری

مشترکین به‌راحتی می‌توانند تنها با کلیک بر روی یک دکمه، ایمیل‌ها را برای دوستان و آشنایان خود ارسال کنند و از این طریق برند شما را به آن‌ها معرفی کنند.

» دسترسی آسان

مردم در سراسر جهان از راه‌های مختلفی مانند کامپیوتر، موبایل، تبلت و غیره به ایمیل خود دسترسی دارند و با توجه به گستردگی و آسان بودن استفاده از ایمیل‌ها، این راهکار می‌تواند مارکتینگ را برای شما تسهیل کند.

» هزینه و زمان کمتر

بدون توجه به اینکه خودتان مسئول راه‌اندازی سیستم ایمیل مارکتینگ باشید یا یک آژانس تبلیغاتی دیجیتال این کار را برای شما انجام دهد، این روش در مقایسه با سایر راه‌های مارکتینگ، بسیار ارزان و مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود. در این روش، امکان ارسال هزاران ایمیل با صرف وقت و انرژی کمی وجود دارد.

» نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالا

با توجه به هدفمندی ایمیل مارکتینگ و دسترسی به مخاطبان هدف و همچنین صرف هزینه کم برای این روش، نرخ بازگشت سرمایه در مقایسه با سایر روش‌های مارکتینگ بیشتر است. به‌طور متوسط، به ازای صرف هر 1 دلار در ایمیل مارکتینگ، 40 دلار به دست می‌آید.

» قابلیت تقسیم‌بندی فهرست ایمیل ها بر اساس علایق مشتریان

به‌منظور ارسال ایمیل برای مخاطبینی که علاقه‌مند به دریافت ایمیل هستند و همچنین ارسال ایمیل‌های مرتبط با علایق مشترکین، تقسیم‌بندی فهرست ایمیل‌ها کاری ضروری است. این تقسیم‌بندی بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده از مشترکین از راه‌های مختلف مانند داده‌های ثبت‌نام، نظرسنجی‌ها، رفتار کاربران در وب‌سایت و … به دست می‌آید.

» قابلیت شخصی‌سازی

با استفاده از تقسیم فهرست ایمیل به گروه‌های کوچک‌تر، می‌توان برای هر بخش از مشترکین خود ایمیل‌های مرتبط با علاقه‌مندی‌های همان بخش را ارسال کرد و از این طریق نرخ بازگشایی و کلیک کمپین‌های ایمیلی را افزایش داد.

» قابلیت پیگیری کردن (track)

ابزارهای ایمیل مارکتینگ امکان دنبال کردن شاخص‌هایی مانند نرخ بازگشایی، نرخ کلیک و … را به کسب‌وکارها می‌دهد. با استفاده از تجزیه‌وتحلیل نتایج به‌دست‌آمده، می‌توان به‌راحتی متوجه مشکلات موجود در کمپین شد و در جهت رفع مشکلات و بهینه‌سازی کمپین تلاش کرد. رکتینگ

معایب ایمیل مارکتینگ:

» امکان اسپم شدن

ارسال بیش‌ازحد ایمیل‌های تبلیغاتی و ایمیل‌‌هایی با محتوای غیر مرتبط با مشترکین، آزردگی مخاطبان را در پی دارد و ممکن است آن‌ها ایمیل‌های شما را به‌عنوان اسپم قرار دهند. این موضوع موجب تخریب وجهه و اعتبار کسب‌وکار خواهد شد.

» ایمیل‌های دریافت نشده

ایمیل‌هایی که ازنظر طراحی ضعیف هستند و یا از عبارات spammy در عنوان و تیترهای ایمیل استفاده می‌کنند، توسط نرم‌افزارهای مربوطه فیلتر شده و به مخاطبان تحویل داده نمی‌شوند. همچنین، به دلیل اینکه مردم ممکن است به دلایل مختلف آدرس ایمیل خود را عوض کنند، در صورت عدم آپدیت مداوم فهرست ایمیل‌ها نرخ ایمیل‌های دریافت نشده (undelivered) افزایش خواهد یافت؛ بنابراین، برای داشتن یک کمپین ایمیلی موفق، به طراحی و فهرست ایمیل‌ها توجه ویژه‌ای کنید.

» مشکلات مربوط به طراحی ایمیل

عدم نمایش صحیح ایمیل‌ها بر روی دستگاه‌های مختلف مانند موبایل یا تبلت می‌تواند موجب اذیت شدن کاربران شود که این آزردگی ممکن است به حذف ایمیل یا لغو اشتراک مخاطبین منجر شود.

شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) بازاریابی ایمیلی:

» نرخ بازگشایی (Open Rate=OR)

درصدی از ایمیل‌های ارسالی که توسط دریافت‌کنندگان باز شده است.نرخ کلیک (Click-through Rate=CTR): درصدی از ایمیل‌های ارسالی که توسط مشترکین باز شده و بر روی لینک CTA موجود در آن‌ها کلیک شده است.

» نرخ همگرایی (Conversion Rate=CR)

درصدی از مشترکین که پس از کلیک بر روی لینک، عمل موردنظر کمپین را در صفحه فرود انجام می‌دهند.
نرخ بازگشت سرمایه (Return on Investment=ROI): نسبت سود بدست آمده از راه ایمیل مارکتینگ به هزینه سرمایه‌گذاری شده در این زمینه است. گاهی این نسبت به‌صورت درصد نیز بیان می‌شود.
۱۰۰*(سرمایه‌گذاری روی ایمیل‌ها /(سرمایه‌گذاری روی ایمیل‌ها – فروش حاصل از ایمیل‌ها))

» نرخ لغو اشتراک (Unsubscribe Rate=UR)

درصدی از دریافت‌کنندگان که پس از دریافت ایمیل، بر روی لینک لغو اشتراک کلیک می‌کنند و از لیست مشترکین شما خارج می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: استراتژی بازاریابی عمودی

» نرخ شکایت اسپم (Spam Complaint Rate)

درصدی از دریافت‌کنندگان که پس از دریافت ایمیل، بر روی دکمه spam یا junk کلیک می‌کنند.

» نرخ پرش (Bounce Rate)

درصدی از آدرس‌های ایمیل در فهرست مشترکین که پیام شما را دریافت نکرده‌اند. دو نوع نرخ پرش سخت و نرم (Hard Bounce و Soft Bounce) وجود دارد. در Hard Bounce آدرس ایمیل اشتباه است و فوراً باید از لیست حذف شود و در Soft Bounce، به دلیل مشکلات موقتی مانند پر بودن Inbox یا مشکل فنی سرور اتفاق می‌افتد.

» نرخ تحویل (Delivery Rate)

درصدی از ایمیل‌های ارسالی که به با موفقیت به دریافت‌کنندگان تحویل داده می‌شوند.

»نرخ رشد لیست فهرست (List Growth)

میزان افزایش تعداد مشترکین را نرخ رشد فهرست ایمیل‌ها می‌نامند. به‌صورت طبیعی، به دلایل مختلف از تعداد مشترکین کاسته می‌شود، به همین دلیل باید دقت کنید که نرخ رشد همواره بیشتر از نرخ کاهش فهرست باشد.

اهداف ایمیل مارکتینگ:

» لیست مخاطبان خود را افزایش دهید.

مخاطبین شما باارزش‌ترین دارایی شما هستند. این بدان معنی است که برای اجرای یک کمپین موفق ایمیل مارکتینگ، شما باید لیستی از افرادی که به‌طور منظم پیام‌های شمارا باز می‌کنند، می‌خوانند و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، تهیه و نگهداری کنید.

مخاطبین شما افرادی هستند که داوطلبانه برای دریافت ایمیل تجاری شما ثبت‌نام می‌کنند. بعضی از آن‌ها می‌توانند مشتری طولانی‌مدت باشند، درحالی‌که دیگران ممکن است برای اولین بار از وب‌سایت یا وبلاگ شما بازدید کنند و می‌خواهند درباره شرکت شما بیشتر بدانند یا به مشکلی که با آن روبرو هستند پاسخ دهند.
حتی اگر یک لیست سالم از مخاطبین داشته باشید، به دست آوردن مشترک برای حفظ مخاطب بسیار مهم است اگر امیدوارید که در سال جدید لیست ایمیل خود را رشد دهید، مواردی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید.

. مشترک شدن در ایمیل‌هایتان را برای افراد آسان کنید:

مخاطبان شما از چه طریقی بیشترین ارتباط را با شرکت شما دارند – در وبلاگ، وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و غیره؟ افزودن فرم ثبت‌نام در سیستم‌عامل‌هایی که شرکت شما بیشتر در آن دیده می‌شود، راهی عالی برای شروع جمع‌آوری مخاطبین جدید است.

همچنین در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید موقعیت فرم خود را در این صفحات بهینه کنید. به‌عنوان‌مثال قرار دادن فرم ثبت‌نام در بالای صفحه اصلی خود یا استفاده از فرم پاپ آپ یا کشویی می‌تواند قابلیت مشاهده فرم شمارا افزایش داده و افراد بیشتری را به عضویت در لیست شما ترغیب کند.

. یک دلیل ارزشمند برای مشترک شدن در لیست خود در فرم ثبت‌نام خود ارائه دهید:

اکثر افراد از اطلاعات شخصی خود محافظت می‌کنند و برای ارائه آدرس ایمیل خود به دلیل قانع‌کننده‌ای نیاز دارند. این بدان معنی است که بسیار مهم است که مخاطب شما ارزش ایمیل‌های شمارا از ابتدا دریافت کند.

توضیح دهید که مخاطبان شما در ایمیل‌های شما چه دریافت می‌کنند و چند بار آن‌ها را دریافت می‌کنند. اگر فضای کافی دارید حتی ممکن است بخواهید بازخورد مثبتی که از مخاطبین فعلی دریافت کرده‌اید را اضافه کنید. از این طریق می‌توانید با ارسال ایمیل‌های مربوطه، با افراد مناسب ارتباط برقرار کرده و بنیادی بر اساس اعتماد ایجاد کنید.

» نرخ‌های باز خود را افزایش دهید

نرخ باز یک معیار اصلی برای تعیین اثربخشی کمپین ایمیل مارکتینگ شماست. حتی باوجودی که در صنایع مختلف متفاوت است، نرخ بازنشانمی دهد که چه تعداد افراد توسط موضوع شما مجبور شده‌اند پیام شمارا باز کنند و امیدوارند محتوای ایمیل شمارا بخوانند.

نرخ باز به‌طور متوسط تا زیاد به این معنی است که درصد خوبی از مخاطبان ایمیل‌های شمارا دریافت می‌کنند و آن‌ها را در صندوق ورودی خود مشاهده می‌کنند. هرچه افراد ایمیل‌های شمارا بیشتر باز کنند، فرصت بیشتری پیدا خواهید کرد تا آن‌ها را به مشتریانی وفادار یا مدافع برند خود تبدیل کنید.

. برای نوشتن متن وقت بگذارید:

موضوع ایمیل شما می‌تواند عملکرد کلی آن را ایجاد یا از بین ببرد، به‌ویژه هنگامی‌که در نظر بگیرید که یک کاربر تجاری متوسط روزانه حداکثر ۱۲۱ ایمیل دریافت می‌کند (!). برای اینکه موضوع شما برجسته شود، آن را کوتاه و مختصر بیان کنید.

همچنین، زبان مستقیم و عملی را انتخاب کنید. تهیه یک موضوع جذاب و قانع‌کننده به جلب‌توجه خواننده کمک می‌کند و آن‌ها را به باز کردن ایمیل شما ترغیب می‌کند.

ازجمله عباراتی مانند “فقط برای مدت‌زمان محدود”،”عجله کن” و”آخرین فرصت” همه راه‌های مؤثر برای ایجاد احساس فوریت هستند. همچنین می‌توانید جزئیات مشخصی راجع به مدت‌زمان باقی‌مانده در یک پیشنهاد (مانند تعیین تعداد روزها، ساعت‌ها یا دقیقه‌ها) ارجاع دهید.

. از انتخاب تأییدشده استفاده کنید:

برای مخاطبان ایمیل مارکتینگ که مشتاقانه منتظر پیام‌های شما هستند، قبل از افزودن پیام‌ها به لیست خود از مخاطبان اجازه بگیرید و چیز ارزشمندی را به آن‌ها قول دهید. پس از مشترک شدن، با هر پیامی که ارسال می‌کنید به قولی که داده‌اید تأکید کنید تا مخاطبان را درگیر این کنید که منتظر ایمیل‌های شما باشند.

به یاد داشته باشید، هرچه تعداد افرادی که درواقع می‌خواهند از شما ایمیل دریافت کنند در لیست خود داشته باشید، نرخ باز و کلیک شما بهتر خواهد بود.

» بهبود کلیک‌های ایمیل

اگر از قبل می‌دانید که بسیاری از افراد پیام‌های شمارا دریافت و باز می‌کنند، ممکن است دریابید که تعداد زیادی از آن‌ها بر روی فراخوان اقدام شما کلیک نمی‌کنند.

نرخ کلیک تعداد مشترکانی را که روی پیوندهای پیام شما کلیک می‌کنند اندازه‌گیری می‌کند و یکی از مؤثرترین روش‌ها برای تعیین میزان تعامل مخاطبان با ایمیل‌های شما است.

بهبود نرخ کلیک شما می‌تواند به ایجاد ارتباط با بازدیدکنندگان وب‌سایت، مشترکین و مشتریان دیرینه کمک کند و فرصتی برای تجارت بیشتر ایجاد کند.

اگر امسال بهبود نرخ کلیک در لیست کارهای شماست، به این موارد ضروری ایمیل بپیوندید:

. اطلاعات مرتبط و ارزشمند را ارسال کنید:

هر زمان که مخاطبان شما ایمیلی بخوانند، همیشه از خود می‌پرسند “چه چیزی برای من مفید است؟”

هر زمان که ایمیلی برای ارسال به مخاطبان خود تهیه کردید، این نکته را در ذهن داشته باشید. به‌طور واضح مشخص کنید مشترکین از طریق ایمیل چه چیزی دریافت می‌کنند (خواه آموزش باشد، یا یک پیشنهاد انحصاری و غیره).

روش دیگر برای بهبود تعامل، تقسیم‌بندی آن‌ها به گروه‌های همفکر و ارسال پیام‌های مرتبط و متناسب با نیازها و علایق خاص آن‌ها است.

اگر ایمیل‌های شما برای مخاطبان بیشتری تهیه‌شده است، مخاطبان خود را تقسیم‌بندی کرده و محتوای هدفمندی برای آن‌ها ارسال کنید تا توجه آن‌ها را جلب کند. انجام این کار می‌تواند به افزایش تعامل و بهبود رابطه شما با آن‌ها کمک کند.

. یک فراخوان روشن برای عمل را وارد کنید:

هر ایمیلی که به مشترکین می‌فرستید باید شامل یک تماس برای اقدام (CTA) باشد که کاملاً برجسته باشد و بصری ظاهر شود – خواه بارگیری کتاب الکترونیکی باشد، یا خواندن پست وبلاگ یا زمان‌بندی یک مشاوره رایگان.

هر CTA باید چیزی ارزشمند به مخاطبان ارائه دهد و از سایر ایمیل‌های شما متمایز باشد. با قرار دادن، فرمول‌بندی و طراحی آن را آزمایش کنید تا مشخص شود چه نوع CTA نرخ کلیک بالاتری ایجاد می‌کند.

» مشتریان را حفظ کرده و آن‌ها را به طرفداران برند تبدیل کنید

یکی از مزایای ایمیل مارکتینگ این است که مدت‌ها پس از انجام فروش، مشتریان قدیمی و جدید را ترغیب می‌کند. حفظ مشتری برای موفقیت در هر شغلی بسیار مهم است و ایمیل‌ها توانایی منحصربه‌فرد ایجاد ارتباط با مشتریان قبلی رادارند و باعث می‌شوند در آینده دوباره از شما خرید کنند.

برای تقویت تعامل در بین مشتریان فعلی خود، در اینجا چند تاکتیک را باید در نظر گرفت:

. محتوای اختصاصی و پیشنهادهای هدفمند ارسال کنید:

اگرچه پرورش هدایت قبل از خرید مهم است، اما حفظ ارتباط با آن‌ها پس از مشتری شدن بسیار مهم‌تر است. این می‌تواند به ایجاد رابطه‌ای مبتنی بر اعتماد، قدردانی و اصالت کمک کند.

یکی از بهترین راه‌های انجام این کار ارائه تخفیف ویژه درفروش و تخفیف، دوره‌ها، کتاب‌های الکترونیکی و سایر مطالب بر اساس علاقه آن‌ها است. تقسیم‌بندی مشتریان از این طریق می‌تواند به شما در ارسال محتوای هدفمند به افرادی که بیشترین مطالب رادارند، کمک کند. این نه‌تنها مشتریان را به خرید دیگری ترغیب می‌کند، بلکه نشان‌دهنده علاقه شدید شما به رابطه آن‌ها با تجارت شماست.

ارسال ایمیل بر اساس تعامل با ایمیل گذشته را در نظر بگیرید (اگر آن‌ها روی پیوند برای محصول خاصی کلیک کردند، ممکن است به محتوای بیشتری مربوط به آن موضوع علاقه‌مند شوند)، علایق یا موقعیت جغرافیایی.

. محتوای تولیدشده توسط کاربر و توصیفات مشتری را مشخص کنید:

برجسته‌سازی مشتریان با به اشتراک گذاشتن بازخورد یا پست‌های اجتماعی در مورد تجربیات آن‌ها بانام تجاری شما، می‌تواند کمک زیادی به شما نشان دهد که از پشتیبانی آن‌ها ارزشمند هستید.
این امر همچنین به سایر مشتریان انگیزه می‌دهد تا از این روش پیروی کنند و تجربیات خود را به امید کسب شناخت از تجارت شما، به اشتراک بگذارند.

آیا روشی جالب برای تشویق بازخورد مشتری می‌خواهید؟ تبدیل آن به یک مسابقه اجتماعی و ارائه یک جایزه به فردی که به‌طور تصادفی انتخاب‌شده است!

. تبلیغات ایمیل خود را به سطح بالاتری برسانید:

تعیین اهداف ایمیل مارکتینگ برای امسال می‌تواند به رشد لیست ایمیل شما، افزایش تعامل مشترک و رشد تجارت شما کمک کند؛ و با انجام این تعهدات، شما می‌توانید تشخیص دهید که برای دستیابی به اهداف خود باید چه تاکتیک‌هایی را امتحان کنید یا در طول سال استفاده کنید، آسان‌تر می‌کند.

ترفند های ایمیل مارکتینگ موفق:

» تعيين اهداف «

قبل از اينكه شروع به برنامه ريزی برای استراتژی ایمیل مارکتینگ خود بكنيد، بايد اهداف خود را معرفی كنيد. تعيين كنيد كه در پايان به چه چيزی می خواهيد برسيد.

پیشنهاد مطالعه: اهمیت آنالیز بازاریابی و بازار

برخی از اهداف عمومی ایمیل مارکتینگ به شرح زير است:
• ديده شدن بيشتر برند
• به دست آوردن مشتری های بيشتر
• ايجاد ارتباط با مشتريان فعلی
• بالا بردن اعتبار برند
• بالا بردن حجم ترافيک وبسايت
• مشخص كردن اهداف ایمیل مارکتینگ برای شما كاری حياتی است. اين كار يه شما كمک می كند تا روی مراحل مختلف كمپين خود متمركز بمانيد.

» ایجاد يک ليست ايميل واقعی «

ايجاد يک ليست واقعی برای موفقیت در شيوه ایمیل مارکتینگ بسيار اهميت دارد. بازارياب های زيادی هستند كه ليست های ايميلی را خريداری می كنند. اين روش مطمئنا راه ميان بری برای دسترسی به افراد بيشتری در مدت زمانی كوتاه است. همچنين زحمت كمتری هم دارد.

با اين حال، شما ممكن است با استفاده از ليست های قرضی، مخدوش و خريداری شده به اعتبار خود لطمه بزنيد. استفاده از ليست های ايميلی ايده خوبی نيست چون ايميل های شما درنهايت در پوشه Trash قرار می گيرند و همچنين مخاطبين زيادی در ليست های ايميل فروشی جعلی هستند.

اگر ايميل شما وارد اينباكس افرادی شود كه علاقمند به كار و محصول شما نيستند، احتمالا شاهد افزايش در نرخ كليک های خود نخواهيد بود.

براي ايجاد و طراحی يک استراتژی ایمیل مارکتینگ مناسب بايد به مخاطبين مورد نظر خود ايميل بفرستيد. شما بايد به افرادی ايميل بفرستيد كه به محصولات، كسب و كار و خدمات شما علاقه نشان می دهند.

يک راه ساده برای ساخت يک ليست ايميل واقعی و اساسی بايد يک دكمه يا گزينه «عضويت» روی وبسايت خود قرار دهيد. برای ثبت ادرس های ايميل بايد اين دكمه را به يک فرم انتخاب لينک دهيد.

شيوه متداول ديگر ایمیل مارکتینگ برای تشويق افراد به عضويت در سايت اين است كه چيزی را با كاربران در عوض دادن آدرس ايميل پيشنهاد كنيد. مثلا یک پادكست رايگان باشد.

» بخش بندی ليست های ايميل «

بعد از اينكه ليست ايميل خود را تكميل كرديد، آن را بر حسب پارامترهای مرتبط بخش بندی كنيد. بخش بندی می تواند تاثير زيادی در مرتب و موثر كردن استراتژی ایمیل مارکتینگ شما داشته باشد.

در ادامه به پارامترهايی اشاره می كنيم كه بايد در هنگام بخش بندی ليست های ايميل خود در نظر بگيريد:

• رده سنی كاربران
• بيوگرافی آنها مانند جنسيت، سن، شغل و عنوان شغلی
• نوع رفتار و ميزان ارتباط كاربر
• دفعات خريد

با ايجاد يک بخش بندی مناسب در ليست ايميل خود، می توانيد تبادل ايميلی خود را مطابق با نيازهای يک بخش خاص تغيير دهيد. بخش بندی به شما اين امكان را می دهد كه به جای ارسال ايميل های اصلی، كمی در ايميل های خود شخصی سازی كنيد.

بخش بندی قلب هر استراتژی ایمیل مارکتینگ است. این استراتژی به شما كمک می كند تا اعضای سايت خود را بهتر بشناسيد و بدانيد كه چطور آنها را می توانيد مورد هدف قرار دهيد.

صفورا از اين استراتژی ایمیل مارکتینگ برای افزايش مدت زمان حفظ مشتری استفاده می كند. وقتی يک مشتری، كالايی از آنها خريداری می كند، آنها مدت زمانی را كه آن محصول دوام ميارد را حساب می كنند. اگر اين محصول حدودا برای مدت يک ماه دوام بياورد، آنها یک ايميل يادآوری در آن زمان برای خريد دوباره می فرستند.

آنها به اين روش مشتری هايی را كه احتمالا به دنبال خريد دوباره هستند را در يک طبقه جداگانه بخش بندی می كنند. آنها با فرستادن يک ايميل در زمان درست برای تامين دوباره كالا، شانس دريافت يک كليک را افزايش می دهند.

» پاک كردن ليست ايميل «

بزرگترين سرمايه هر استراتژی ایمیل مارکتینگ، ليست اعضا است. بنابراين لازم است كه در بازه های زمانی منظم، اين ليست را چک كنيد.

تمام كاربران ليست كه از عضويت و اشتراک انصراف داده اند را حذف كنيد.

بيشتر برنامه های ايميلی دارای گزينه حذف خودكار اعضای غير فعال هستند. بنابراين لزومی ندارد كه هر بار مدت زمانی را برای به روز رسانی ليست به طور دستی سپری كنيد.

» طراحی عنوان قانع كننده «

وقتي يكی از اعضای شما ايميل را دريافت می كند، اولين چيزی كه احتمالا می بيند، عنوان ايميل شماست. عنوان قانع كننده می تواند كنجكاوی خواننده را برانگيزد و توجه او را جلب كند.

البته هيچ فرمول ثابتی برای طراحی عنوان چشم گير برای ايميل وجود ندارد. با اين حال، اگر عنوان شامل نام دريافت كننده باشد، احتمالا بيشتر جلب توجه می كند.

همين طور، اين هم ايده خوبی است كه آخرين تخفيف ها و پيشنهادهای خريد خود را در عنوان قرار دهيد. چرا كه در كاربران انگيزه ايجاد می كنند تا ايميل را باز كنند و خريد كنند.

در ادامه به چند نكته ديگر برای نوشتن عنوان جذاب و متقاعد كننده اشاره می كنيم:

• عنوان را كوتاه بنويسيد.
• از عبارت های تبليغی مانند «رايگان» يا « به دست آوردن پول» استفاده نكنيد چون ممكن است ايميل های شما را در پوشه تبليغات قرار دهند.
• طوری عنوان را بنويسيد كه انگار از دريافت كننده داريد سوال می پرسيد.

آخرين نكته اين است كه خطوط الزام آور عنوان ايميل شما می تواند استراتژی ایمیل مارکتینگ شما را به گام بعدی برود.

6. حجم و زمانبندی درست
شما علاوه بر طراحی يک عنوان مناسب و جذاب برای ايميلی كه می فرستيد، بايد محتوای با كيفيتی هم در داخل ايميل بنويسيد تا با كاربر شما عجين شود. به هر حال محتوا هسته اصلی استراتژی مارکتینگ شماست.

هنگامی كه در حال نوشتن محتوا برای ايميل هستيد نسبت به برند خود روراست باشيد. دكمه فراخوانی به اقدام (CALL TO ACTION) برجسته و قابل رويت باشد.

عامل موثر ديگر، توجه به زمانبندی ايميل های خود است. اينكه متوجه شويد بهترين زمان برای ارسال ايميل ها به كاربران چه وقتی است؟ البته جواب روشنی برای اين سوال وجود ندارد. بهترين زمان بستگی به اهداف و مخاطبين مد نظر شما دارد.

زمان های متفاوتی را امتحان كنيد و برای يافتن بهترين زمان برای ارسال ايميل نرخ های باز خود را چک كنيد.

»استفاده از طراحی جذاب «

يک طراحی زيبا برای ايميل می تواند تاثير زيادی در پيش بردن تبديلات داشته باشد. البته اين يک فاكتور نامشخص ولی مهم در گسترش يک استراتژی موفق ایمیل مارکتینگ است.

در ادامه به فاكتورهای اشاره می كنيم كه شما بايد در هنگام طراحی ظاهر ايميل خود به آنها توجه كنيد:

• از قالب عمودی استفاده كنيد.
• از فضای سفيد زيادی استفاده كنيد.
• جملات و پاراگراف های كوتاه استفاده كنيد.
• دكمه فراخوانی به اقدام (CALL TO ACTION) برجسته و قابل رويت باشد.
• از به كار بردن تصاوير زياد خودداری كنيد.
• دكمه اشتراک در شبكه های اجتماعی هم اضافه كنيد.
• در انتهای ايميل، جزييات كامل اطلاعات تماس خود را قرار دهيد.

» با تست A/B ايميل های خود را چک كنيد «

با چک كردن ايميل ها با تست A/B می توانيد كارهای شگفت انگيزی در استراتژی ایمیل مارکتینگ خود انجام دهيد. بخصوص اگر از ايميل های خود نتيجه دلخواه را نمی گيريد، اين تست به شما كمک می كند تا كمپين خود را به اوج خود برگردايند.

برای استفاده از تست A/B بايد قبل از ارسال ايميل ها، چندين قالب ايميل آماده كنيد. نسخه های متفاوتی از عنوان ، طراحی و محتوای ايميل را امتحان كنيد. شما به كمک اين تست می توانيد بفهميد كه كدام قالب بهتر عمل می كند.

همچنين می توانيد با تغيير گزينه های ديگر مثل اندازه فونت، رنگ و دكمه های فراخوانی متفاوت، قالب های خود را تست كنيد. نرخ باز، نرخ كليک و نرخ جهش خود را پيگيری و تحليل كنيد. ايميل های خود را كاملا از طريق چند ابزار بررسی كنيد تا متوجه شويد كدام يک بهترين نتيجه را دارند.

آزمايش و تحليل نتايج به دست آمده تنها راه بهتر كردن استراتژی ایمیل مارکتینگ شماست.

» برنامه ريزی منظم ايميل ها «

ایمیل مارکتینگ روشی عالی برای ايجاد روابط محكم با مشتريان شماست. برای ايجاد يک استراتژی ایمیل مارکتینگ موثر، مهم است كه روی ارتباط با كاربر تمركز كنيد.

توصيه می شود كه ايميل ها را بر مبنای يک برنامه منظم ارسال كنيد تا به طور منظم با مشتريان خود در تماس باشيد.

با اين حال، از فرستادن بيش از اندازه ايميل ها خودداری كنيد. اگر ايميل های شما باعث مزاحمت آنها شود، ممكن است به عضويت خود پايان دهند.

بهتر است كه قبل از ارسال اولين ايميل، برنامه زمانی ارسال ها را نهايی كنيد. سعی كنيد اين برنامه زمانی را بر مبنای اهداف كمپين خود مشخص كنيد.

پیشنهاد مطالعه: بررسی اشتباهات رایج در بازاریابی

برای جلوگيری از فراموشی در ارسال به موقع ايميل ها، از يک برنامه خودكار ارسال ايملی برای استراتژی ایمیل مارکتینگ خود استفاده كنيد. ارسال خودكار ايميل باعث می شود كه مشتری های خود را دنبال و همراهی كنيد.

برنامه هاي Emma، MailChimp و HubSpot برخی از ابزارهای ایمیل مارکتینگ هستند كه می توانيد برای بالا بردن تاثير كمپين های خود استفاده كنيد.

» بهينه سازی ايميل ها برای موبايل «

بر مبنای آمارهای ليتموس (Litmus)، موبايل يكی از ابزارهای رايج برای خواندن ايميل است. تعجب برانگيز نيست؟ به اين مسئله فكر كنيد.

بسياری از ما، زمانی مشغول خواندن ايميل های خود می شويم كه يا در راه و مسير هستيم و يا وقت اضافی داريم و موبايل راحت ترين روش برای بررسی ايميل ها در هر مکانی است.

پس در هنگام طراحی استراتژی ایمیل مارکتینگ خود به اين نكته توجه داشته باشيد. در هنگام طراحی ايميل های خود بايد موبايل را هم در گوشه ذهن تان نگه داريد. اگر به بهينه سازی طراحی ايميل برای موبايل نپردازيد، اعضا و مشتركين شما در نهايت با تصاويری بيش از اندازه بزرگ مواجه می شود كه به سختی روی صفحه موبايل جا می گيرد.

در ادامه به برخی از نكات مهم در بهينه سازی استراتژی ایمیل مارکتینگ اشاره می كنيم:

• عكس های بسيار بزرگ در ايميل های خود به كار نبريد.

• اندازه تصاوير خود را متناسب با صفحه بيننده تغيير دهيد.

• متن خود را تقسيم بندی كنيد. از جملات و پاراگراف های كوتاه استفاده كنيد.

• از قالبی برای ايميل استفاده كنيد كه دارای گزينه پاسخ باشد.

• از دكمه هايی با اندازه متناسب با CTA استفاده كنيد. • با استفاده از رنگ های متضاد، دكمه های CTA را برجسته نشان دهيد.

• اندازه لينک های خود را افزايش دهيد.

• قبل از ارسال ايميل ها، تمامی آنها را روی صفحه موبايل از قبل نگاه كنيد.

» راحت كردن حذف عضويت و اشتراک برای كاربر «

به نظر می رسد كه راحت كردن شرايط برای كاربر تا از عضويت و اشتراک انصراف دهد، به ضرر شما باشد. به هر حال، شما قرار است كه يك عضو را از دست بدهيد. اما اين كار چطور مي تواند به استراتژی ایمیل مارکتینگ شما كمک كند؟

جواب كوتاه اگر بخواهيم بدهيم، اصلا كمک نمی كند! ولی از نقطه نظر بلند مدت، بسيار می تواند كمک كننده باشد. اگر كسی نخواهد ديگر از شما ايميل دریافت كند ولی همچنان اين اتفاق بيفتد، ممكن است عصبی و كلافه شود. حتی ممكن است اصلا ايميل ها را باز نكند. يا حتی به عنوان تبليغ آنها را روانه پوشه Spam كند.

در هر دو حالت، بازنده شما هستيد. اين اتفاق نه تنها تحليل های ايميلی شما را به هم می ريزد، بلكه اعتبار برند شما را هم كم می كند. پس ايده خوبی است اگر به افراد اجازه دهيد كه به راحتی عضويت خود را حذف كنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *