سئو و بهینه سازی

نحوه ارزیابی کلمات کلیدی

نحوه ارزیابی کلمات کلیدی

کلمات کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی، ایده ها و موضوعاتی هستند که خبر از کلیت محتوای سایت شما می دهند. در حیطه سئو، آنها کلمات یا عباراتی هستند که توسط کاربران در موتورهای جستجو، جستجو می شوند. اگر کل محتوای یک صفحه را بخواهید تنها در یک کلمه یا عبارت کوتاه خلاصه کنید، آن عبارت، کلمات کلیدی صفحه محسوب می شود.

شما به عنوان صاحب یک سایت یا متخصص تولید محتوا، می بایست از مرتبط ترین کلمات کلیدی در صفحه استفاده کنید تا در هنگام جستجو از طرف کاربران، شانس بیشتری داشته باشید که آنها سایت شما را در نتایج جستجو بیابند. در ادامه با تدسا همراه باشید…

چرا کلمات کلیدی مهم هستند؟

کلمات کلیدی مهم هستند، چرا که کاربران را به صفحات مرتبط با خواسته هایشان وصل می کنند. هدف شما از گرفتن رتبه خوب در نتایج جستجو، افزایش ترافیک طبیعی سایت از SERP (صفحه نتایج جستجو) است، و کلمات کلیدی که شما انتخاب می کنید، بر روی نوع ترافیک به دست آمده تاثیر می گذارد.

انتخاب کلمات کلیدی نسبت به محتوا بیشتر معطوف به خواسته کاربران است. به خاطر اینکه ممکن است نوع توصیف شما از خدماتتان، متفاوت با چیزی باشد که کاربران به دنبال آن هستند. برای اینکه محتوای تولیدی شما، رتبه خوبی در نتایج جستجو کسب کرده و کاربران زیادی را به سمت خود جذب کند، می بایست ابتدا خواسته های آنها را بفهمید. زبان آنها را درک کرده و نوع محتوای درخواستیشان را پیدا کنید. شما می توانید این کار را از طریق صحبت مستقیم با مشتریان، گفتگو از طریق جوامع مجازی و همچنین ابزارهای آنلاین پیدا کردن کلمات کلیدی مانند Keyword Explorer انجام دهید.

تحقیق کلمات کلیدی یعنی چه؟

تحقیق کلمات کلیدی یعنی آنالیز و پیدا کردن کلماتی ارزشمند که بیشترین بازدید و نرخ جستجو را در حوزۀ کاری شما دارند و مخاطبان هدف بیشتری را به سمت وب‌سایت شما هدایت می‌کنند. شما در طی فرآیند تحقیق کلمات کلیدی باید به لیستی از کلمات، عبارات و پرسش‌ها برسید که مخاطبان بازار شما در اینترنت به دنبال پاسخی برای نیاز خود هستند. شما در این فرآیند باید بتوانید در تمامی مراحل قیف فروش پاسخی مناسب برای نیازهای مخاطبان آنلاین خود باشید. این کلمات به محتوای شما جهت می‌دهند یا گاهی حتی ممکن است باعث تغییر استراتژی بازاریابی آنلاین شما شوند.

کلمات کلیدی بلند چیست؟

کلمات کلیدی به دو بخش کلمات کلیدی کلی و دور از دسترس و همینطور کلمات کلیدی بلندتری که ترکیب خاصی از چند کلمه هستند، تقسیم می شوند.

کلمات کلیدی تک کلمه ای معمولا هدف نهایی شما محسوب می شوند، چرا که آنها بیشترین جستجو را در اینترنت دارند. با این حال بایست دقت کرد که رقابت در این کلمات تکی بسیار فشرده است. شاید شما به عنوان یک دارنده بوتیک علاقه مند باشید که در کلمه “لباس” در صفحه اول گوگل قرار گیرید، اما بایست دقت کنید که در این کلمه رقبای بسیار سرسختی از جمله برندهای معتبر و فروشگاه های اینترنتی با سابقه را در پیش رو دارید.

فراتر از بحث رقابت سنگین بین کلمات کلیدی منفرد، موضوع دیگری که در این حیث وجود دارد، عدم شناسایی هدف کاربر از جستجوی این کلمه است. به عنوان مثال، اگر کاربری کلمه “لباس” را جستجو کند، اهداف او شامل خرید لباس از انواع مختلف آن و برای سنین مختلف می تواند باشد. همچنین شاید او به دنبال دیدن جدیدترین مدل های لباس است. جدا از این شاید این کاربر به دنبال پیدا کردن نزدیک ترین فروشگاه های فیزیکی لباس در اطراف خود می باشد.

کلمات کلیدی بلند تر هدف مشخص تری دارند و عاری از این مشکل هستند. به عنوان مثال هدف از جستجوی عبارت “فروشگاه لباس در جمهوری” کاملا مشخص است و فروشگاه های فیزیکی لباس در خیابان جمهموری را هدف قرار داده است. همچنین در عبارات کلیدی بلندتر، رقابت کمتری وجود دارد و بنابراین سایت های کوچکتر می توانند در آن به رقابت بپردازند و به راحتی در آن عبارت، به صفحه اول گوگل برسند.

بخش های مهم برای به کار بردن کلمات کلیدی:

» تگ های HTML

عنوان بخش های مختلف یک نوشته یا همان تگ های HTML بر تصمیم گیری موتور جستجو برای انتخاب کلمات کلیدی یک صفحه بسیار موثر هستند. قرار دادن کلمه مورد نظر شما در تگ h1 و h2 صفحه میتواند نقشی کلیدی در سئو نوشته شما داشته باشد. لزومی ندارد که عنوان صفحه و تگ h1 یکسان باشد ولی تفاوت بسیار زیاد میان آنها میتواند موجب مشکوک شدن یا سردرگمی روبات های گوگل در انتخاب کلمات کلیدی نوشته شما شود. نحوه استفاده و ترتیب بکارگیری سرفصل ها در مقاله ای با عنوان تگ های HTML
بطور کامل بررسی شده است.

» کلمات کلیدی در محتوای نوشته

بطور حتم مهمترین مکان برای قرار دادن کلمات کلیدی محتوای نوشته خواهد بود. چگونه ممکن است شما در مورد موضوع خاصی بنویسید ولی در هیچ کجای نوشته آن کلمه را بکار نبرید؟
استفاده از کلمه کلیدی در متن به معنی بمباران نوشته نیست، لازم نیست که هر یک خط در میان عین عبارت را تکرار کنید، شما میتوانید با بکارگیری کلمات مرتبط و یا ترکیب های مختلف هم در نتایج گوگل رتبه مناسبی کسب کنید و هم به خوانندگان سایت خود احترام بگذارید. گوگل قادر به تشخیص کلمات هم معنی، مرتبط و همچنین ترجمه انگلیسی عبارت است. بعنوان مثال سه کلمه “ورزش”، “ورزشی” و “Sport” میتوانند تاثیر مشابهی در تعیین کلمه کلیدی صفحه شما توسط گوگل داشته باشند.
بکار بردن بیش از حد یک کلمه یا عبارت در متن موجب میشود گوگل آن را بعنوان یک عبارت عمومی یا حرف ربط مانند “از”، “در”، “است” و غیره بشناسد، در نتیجه کلمه کلیدی صفحه شما نخواهد بود.

» آدرس صفحات

آدرس سایت جز بخش هایی است که گوگل برای تعیین کلمه کلیدی صفحه به آن توجه میکند. کلمات کلیدی مرتبط با متن در آدرس سایت بر سئو تاثیرگذار بوده و موجب می شود …
تاثیر کمتری به نسبت سایر موارد خواهد داشت، ولی نکته قابل توجه آن است که همین آدرس در بسیاری از سایت ها و بخصوص زمانیکه کاربران آدرس شما را مستقیما کپی میکنند بعنوان انکر تکست لینک شما شناخته میشود و حضور کلمه کلیدی در آن میتواند بر پیشرفت صفحه در آینده بسیار تاثیرگذار باشد. البته به شرطی که صفحه شما آنقدر کارآمد و جذاب باشد که کاربران به دیگران پیشنهاد دهند.

» نام تصویر و متن جایگزین

متن جایگزین یا همان Alt Tag مهمترین فاکتور برای سئو یک تصویر در موتور جستجوی گوگل است. همچنین بکارگیری کلمات کلیدی در این بخش میتواند بر سئو نوشته نیز تاثیرگذار باشد. اگر تصاویر شما به صفحه ای از سایت یا حتی یک سایت دیگر لینک شده باشند ارزش عنوان لینک یا alt attribute نیز بسیار بالا خواهد بود. برای سئو تصاویر سایت خود به مقاله 4 نکته اساسی در بهینه سازی تصاویر مراجعه کنید.

» لینک های داخلی و خارجی

هر صفحه از سایت شما باید با کمتر از چهار کلیک از هرجای دیگر سایت قابل دسترسی بوده و بهتر است که دارای لینک های خروجی به صفحات مرتبط سایت خودتان یا سایت های دیگر باشد. استفاده از کلمه کلیدی در این لینک ها بر سئو صفحه تاثیرگذار است به شرطی که صفحه مقصد ارتباط مفهومی و معنایی با این کلمه داشته باشد. بطور مثال لینک دهی به سایت وبسیما با عبارت “خرید خودرو” کار درستی در سئو نوشته شما نیست.
بسیاری از کاربران اینترنتی مطالب را بدون ذکر منبع در سایت خود قرار داده و همواره سعی میکنند تا حد امکان لینک خروجی از سایت خود نداشته باشند. در حالیکه معرفی منابع کمکی، اشاره به مرجع یا صفحات مرتبط هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو ارزشمند است.

پیشنهاد مطالعه: اهمیت چگالی کلمات برای سئو

» کلمات کلیدی در توضیحات متا

مطابق اعلام گوگل و بینگ توضیحات متا تاثیری بر رتبه بندی نتایج جستجو نخواهند داشت. ولی همانطور که میدانیم این موتورها قادر به تشخیص کلمات کلیدی در توضیحات متا یا Meta Description هستند. همچنین جمله بندی مناسب و قرار دادن اطلاعات مرتبط با موضوع صفحه در آن میتواند مشوق کاربران برای کلیک روی لینک شما باشد.

» متای کلمات کلیدی

استفاده از کلمات کلیدی در بخش Meta keywords
که هنوز در بسیاری از افزونه های سئو و سیستم های مدیریت محتوا وجود دارد هیچ تاثیری بر سئو سایت شما نخواهد داشت. پس بهتر است به این بخش توجهی نکرده و از زمان خود برای بازبینی متن و رفع غلط های املایی بهره ببرید.

استراتژی نوشتن کلمات کلیدی:

» مخاطب هدف را بشناسید «

مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ می‌خواهید با چه کسانی ارتباط برقرار کنید؟ چه کسانی به شما پول می‌دهند و محصول یا خدمت شما را می‌خرند؟ آنها را مشخص کنید، خودتان را جای آنها بگذارید و ببینید که آنها چه چیز می‌خواهند بدانند، چه مشکلی دارند، چه راه‌حل‌هایی برای مشکلات آنها وجود دارد و چه چیزی جستجو می‌کنند؟

اگر از قبل در استراتژی برندینگ پرسونای مخاطب را تعیین کرده‌اید کار شما خیلی ساده خواهد بود. اما اگر چنین پژوهشی از قبل انجام نشده است باید یک نمای کلی از مخاطبان سایت‌تان ترسیم کنید.

مثلا فرض کنید کسب‌وکار کوچک شما بین ۵ تا ۱۰ پرسونا را هدف گرفته است. آنها را لیست کنید و برای هرکدام به سؤال‌های زیر پاسخ دهید تا فعلا کارتان راه بیفتد.

تعدادشان چقدر است؟
اهدافشان چیست؟
چه چالش هایی دارند؟
آفلاین و آنلاین وقتشان را کجا سپری می‌کنند؟
به چه منابعی اعتماد دارند؟
سطح تحصیلاتشان چیست؟
از نظر فرهنگی چه ویژگی‌هایی دارند؟

» اهدافتان را دقیق کنید «

اهداف کلی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

. ایجاد برند-آگاهی
. افزایش درآمد
. کاهش هزینه‌ها
. توسعه‌ی تجارت

اما برای ایجاد یک استراتژی کلمات کلیدی موثر، باید بیشتر فکر کنید و اهداف نزدیک‌تری را برای خود ترسیم کنید. یعنی باید مشخص کنید که برای دستیابی به این اهداف والا چه اهداف دست‌یافتنی‌تری را می‌توانید تعیین کنید؟

یک هدف باید ۵ ویژگی داشته باشد: مشخص باشد، قابل اندازه‌گیری، دستیافتنی باشد، مرتبط باشد، در زمان محدود قابل دست‌یابی باشد.

الف) هدفتان را مشخص و دقیق کنید

یک هدف مبهم را نمی‌شود اندازه گرفت. اگر فکر می‌کنید هدف شما مشخص هست اما قابل‌اندازه‌گیری نیست، آن را طوری تعیین کنید که عملی باشد. اگر هدف را بیش از اندازه گنده کنید مجبورید بیشتر هزینه و زمان و انرژی بگذارید.

اگر هم هدف را خیلی خیلی ساده کنید و آسان و دردسترس، ممکن است رسیدن به هدف برای شما سود و هیجانی نداشته باشد. حواستان باشد که دوردست‌ترین هدف‌ها با استراتژی مناسب دست‌یافتنی می‌شوند.

پاسخ به این ۵ سؤال به شما کمک می‌کند هدفتان را دقیق و مشخص کنید:

کی؟ برای رسیدن به هدف زمان بگذارید؛
کجا؟ مثلا در وبسایت خودتان؛
چطور؟ با استفاده از استراتژی کلمات کلیدی ویژه؛
چی؟ دستیابی به X؛
با کی؟ با کمک از مخاطبان وبسایت؛

ب) هدف را قابل‌اندازه‌گیری کنید

اهدفتان را طوری تعیین کنید که با ابزارهای تحلیلی و آمار موجود در اینترنت قابل اندازه‌گیری باشد. مثلا رسیدن به فلان میزان بازدید، فروش یا ورود کاربر به سایت. این اهداف را روی کاغذ بیاورید و برای رسیدن به آنها برنامه‌ریزی کنید.

ج) هدف را قابل دستیابی کنید

تعیین اهداف غیرقابل دستیابی، هیچ‌کس را موفق نکرده است. فرض می‌گیریم شما می‌خواهید کسب‌وکارتان را به مریخ منتقل کنید. قبول، اما این لازم است این هدف را به اهداف کوچکتر بشکنید و پله‌پله جلو بروید. برای رسیدن به مقصد چند ایستگاه مشخص کنید و برای رسیدن به ایستگاه یک، دو و الی آخر برنامه‌ریزی کنید.

د) هدفتان را با کارتان مرتبط کنید

هدفتان باید به کارتان مرتبط باشد. شما نمی‌توانید نیت داشتن یک فروشگاه لباس را داشته باشید و آجیل بفروشید. خلاصه که هدفتان را مرتبط با کارتان انتخاب کنید.

ه) هدفتان را زمان‌مند کنید

اگر برای رسیدن به هدف زمان مشخصی تعیین نکنید، نه تیم شما و نه خود شما فوریتی برای رسیدن به هدف احساس نخواهید کرد. زمان لایتناهی نیست و باید به اصطلاح ددلاین داشته باشید.

برای مشخص‌ترشدن نحوه به‌کاربردن این ۵ اصل با یک مثال پیش می‌رویم.

من از این استراتژی کلمات کلیدی استفاده می‌کنم تا ۵۰ درصد ایمپرشن کلمات کلیدی (دیده‌شدن لینک توسط کاربران) در موتور جستجو را تا ابتدای فروردین افزایش دهم.
من از این استراتژی استفاده می‌کنم تا ترافیک ارگانیک سایت را ۱۵ درصد تا ابتدای بهمن افزایش دهم.
من از این استراتژی استفاده می‌کنم تا فروش فلان دسته محصول سایت را تا آخر خرداد ۵۰۰ درصد افزایش دهم.
وقتی اهدافتان را اینگونه لیست کنید خواهید توانست کلمات کلیدی را در گام‌های بعدی طوری انتخاب کنید که در خدمت این اهداف باشند و شما را برای رسیدن به این اهداف کمک کنند.

» نسبت به پیامی که به مخاطبتان ارسال می‌کنید حساس باشید «

شخصیت برند شما چیست؟ مردم چگونه شرکت شما را توصیف می‌کنند و به خاطر می‌سپارند؟ چه چیزی شما را از رقبایتان متمایز می‌کند؟ ارزش‌های شما چیست؟ آینده و چشم‌انداز برند شما چیست؟ اصلا مشتری ایده‌آل شما کیست؟

این سؤالات را باید قبلا در سند استراتژی برند تعیین کرده باشید. وقتی پاسخ سؤالات بالا را بدانید خواهید دانست که دقیقا می‌خواهید چه پیامی را به مخاطبانتان ارسال کنید. پیام شما تعیین می‌کند که چه کلمات کلیدی‌ای را بیشتر استفاده کنید و از چه کلمات کلیدی‌ای اصلا استفاده نکیند.

مثلا اگر شما یک برند لباس معروف و لوکس هستید نباید در کلمات کلیدی‌تان از این واژه‌ها استفاده کنید: تخفیف، ارزان، قیمت مناسب و امثال آن.

پیشنهاد مطالعه: اهمیت کلمات کلیدی برای سئو

» رقبایتان را آنالیز کنید «

احتمالا اگر برای کسب‌وکارتان استراتژی برند نوشته باشید تصویر خوبی از رقابتان دارید. اما آنالیز رقبا بر اساس سئو اندکی متفاوت است. به طور کلی تحلیل رقبا چندین کارکرد دارد:

یک فهرست از رقبایتان خواهید داشت
باعث می‌شود در زمان صرفه‌جویی کنید و چرخ زا دوباره اختراع نکنید و از آنچه رقیبتان تجربه کرده است استفاده کنید.
راه شما را مشخص می‌کند. خواهید توانست تصمیم بگیرید که باید چه کاری انجام دهید تا از رقیبتان پیشی بگیرید.
آنالیز رقبا باعث می‌شود برای اختراع دوباره چرخ از اول وقت و انرژی و پول هدر ندهید و تمرکزتان را روی ارتباط با مخاطبانتان بگذارید به طوری که از رقیبتان بهتر باشید.

چطور رقیب را آنالیز کنیم؟

مناسب‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه برای آنالیز رقبا استفاده از ابزارهایی مانند Ahref، Moz و SpyFu است. می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید و یک جدول درست کنید.

کلمات کلیدی موردنظرتان را در گوگل جستجو کنید.
برای هر کلمه کلیدی نام سه سایت اول را یادداشت کنید.
آدرس سایت‌ها را در ابزارهای معرفی‌شده بالا وارد کنید.
اطلاعات مورد نیاز مفید را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند که بدانید باید چه استراتژی‌ای را پیش بگیرید که از آنها جلو بیفتید.
صفحات پربازدیدشان را پیدا کنید و UX آنها را بررسی کنید.
ببینید این صفحات چه کلمات کلیدی‌ای را هدف قرار داده‌اند.
محتواهای مهم سایتشان را بررسی کنید و ببینید که چه نوع محتوایی را برای ارتباط با مخاطب‌هایشان انتخاب کرده‌اند.
به این نکات در سایت رقبا توجه کنید:

طول و مقدار محتوا
دسته‌ی محتواها
نوع و فرم محتوا
نحوه‌ی استفاده از کلمات کلیدی هدف‌گرفته‌شده
تعداد محتوا و زمان انتشار محتواها

» بر اساس سفر مشتری یک لیست کلمات کلیدی تهیه کنید. «
هر مشتری بالقوه در سفر خریدش چهار قدم اصلی برمی‌دارد.

اطلاع
توجه
تصمیم‌گیری
رضایت

دز آخرین مرحله مشتری به شما وفادار می‌شود و تبدیل به تبلیغ‌کننده‌ای می‌شود که رایگان شما را به دیگران توصیه می‌کنند. با استراتژی کلمات کلیدی درست است که می‌توانید چنین دستاوردی داشته باشید. در گام پنجم باید برای هر مرحله از سفر مشتری کلمات کلیدی پیدا کنید. در ادامه به شما یاد می‌دهیم که چگونه این کار را انجام دهید.

چه عواملی در انتخاب کلمات کلیدی مناسب تأثیر دارند؟

از کابوس‌های تولیدکنندگان محتوا استفاده از کلمات کلیدی اشتباه است. تصور کنید حجم زیادی از انرژی و وقت‌تان را صرف کاری کرده باشید که نتیجۀ مطلوبی نداشته و ناچارید دوباره از اول همۀ مراحل را طی کنید. برای اینکه چنین مشکلاتی برایتان پیش نیاید ادامۀ مطلب را به‌دقت مطالعه کنید.

» مرتبط بودن کلمه کلیدی

حتما تا به‎حال برایتان پیش آمده که در مسیر جستجوی یک موضوع، سر از سایت‌هایی در بیاورید که چندان با مطلب مورد نظر شما هم‌خوانی ندارند یا اصلا حاوی مطلبی که به دنبالش می‌گشتید نیستند. از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب کلمۀ کلیدی مناسب، مرتبط بودن کلمه با محتوای شماست. توصیۀ ما به شما این است که انسجام محتوای خود را فدای بازدید بیشتر نکنید. ترافیک بالای سایت وقتی ارزش دارد که میزان مشارکت (engagement) هم بالا باشد.

» میزان سرچ کلمه کلیدی (Search volume)

هرچقدر تعداد دفعات جستجوی یک کلیدواژه بیشتر باشد، امکان موفق شدن آن بیشتر خواهد بود. این مسأله برای تحقیق کلمه کلیدی و انتخاب کیورد مناسب بسیار مهم است.
سختی کلمه کلیدی (keyword difficulty): میزان سختی کلیدواژه به شما نشان می‌دهد کار شما برای بالا بردن رنکینگ وب‌سایت‌تان با استفاده از این کلیدواژه چقدر سخت یا آسان است. این فاکتور قرار است به شما نشان دهد که از میان تمام واژگانی که به ذهن شما رسیده، بهتر است روی کدام‌یک وقت و انرژی بگذارید. دقت کنید که سختی کلیدواژه را با میزان سرچ اشتباه نگیرید.

» ترند (Trend)

گاهی کلمات به شیوه‌های مختلفی نوشته می‌شوند (مثلا کلمات “فالوئر” و “فالوور”) یا یک مفهوم نام‌های متفاوتی دارد یا حتی ممکن است یک عبارت در بازه‌های زمانی خاصی ترند شود. (مثلا در بازه‌های زمانی نزدیک تحویل سال، میزان جستجوی کلماتی مثل نوروز، هفت‌سین و… افزایش می‌یابد) برای اینکه بدانید بهتر است در چه زمانی از کدام کلیدواژه استفاده کنید باید ترند آن‌ را بررسی کنید. سایت گوگل ترندز (Google Trends) ابزاری رایگان برای بررسی این فاکتور است.

» نرخ کلیک (CTR)

این شاخص به ما نشان می‌دهد یک کلمه کلیدی خاص چقدر در جذب کلیک موفق بوده است و متوسط تعداد کلیک در ماه یا هفته را به شما نشان می‌دهد. این آمار مهمی است چرا که همۀ کلمات به یک اندازه مخاطب را برای کلیک کردن جذب نمی‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *