مفهوم اقناع:
واژه اقناع که در برگیرنده معنی قانع کردن و یا خشنود ساختن است، کاربردهای بسیاری در حرفههای مختلف مانند خبرنویسی، فیلمسازی، فعالیتهای تاثیرگذار بر اذهان عمومی و… دارد. در دنیای تبلیغات نیز مانند سایر فعالیتهای حرفهای اشاره شده، فنون و تاکتیکهای بسیاری را شامل میشود. در ادامه به بررسی اجمالی و همچنین کاربردی این تاکتیکها در تبلیغات خواهیم پرداخت.
بررسی برخی از مهم ترین فنون اقناع در تبلیغات:
» تبليغ «
تبليغات يكي از فنون مورد استفاده در جهت اقناع است. هدف فعاليتهاي تبليغي، علاوه بر اطلاعرساني، ايجاد انگيزش نيز ميباشد؛ يعني فعاليت تبليغي فردي را بهكاري در جهت مقصود مبلغ برانگيخته میكند. تبليغ بر پايهی نياز بنا شده و جديترين قلمرو فعاليتهاي تبليغي نياز مخاطبين است.
» تلقين «
تلقين كه نوعي متقاعدسازي نا هوشيارانه و نا آگاهانه است، از شيوههاي رايج اقناع محسوب ميشود. تلقين نوعي فرايند ارتباطي است که موجب پذيرش مسئله مورد نظر اقناعگر ميشود؛ اما اين پذيرش مبتني بر دلايل منطقي نبوده و بهصورت، غيرحسابگرانه و ناآگاهانه محقق ميشود. برخي شگردهاي تلقين عبارتند از: القاء تدريجي يك انديشه، طرح سؤال، تكرار، بزرگنمايي و مبالغه يا كوچكنمايي، ايجاد ترس، تحريك عاطفه و توسل به اكثري بودن.
» تقليد «
در تقليد اقناعگران در پيامهاي اقناعي خود مخاطبين را به این شیوه فرا ميخوانند. تارد روانشناس معروف، معتقد است، تلقين خادم تقليد است. در درون هر تقليد، عناصری از تلقين وجود دارد؛ یعنی، هرجا كسي از ديگري تقليد ميكند، ابتداء برتري آن تقليدشده براي او ثابت و تلقين شده است.
» تصويرسازي «
اقناعگران، گاهي براي اقناع مخاطبين خود، دست به تصويرسازي ميزنند. بهطور مثال، كشورهاي قدرتمند و مهاجم جهت اقناع ملت خود، نسبت به لزوم صرف هزينه در جهت جنگ با كشورهاي ديگر، تصوير خاصي از كشور مورد تهاجم براي ملت خود ميسازند؛ مثلاً او را تروريست و خطر براي كشور معرفي ميكند.
» تکرار «
تکرار یک پیام می تواند به شرطی شدن آن منجر شود و سبب پاسخ مخاطب شود؛ به این جهت از این شیوه برای اقناع استفاده می شود. البته تکرار زیاد هم می تواند مخاطب را گریزان کند.
» استفاده از زیبایی «
افراد زیبا، برای جذب و جلب توجه افراد الگوی خوبی هستند.
» گواهی دادن یعنی «
یکی از شیوه ها و فنون اقناع ،گواهی دادن ستاره ها، نخبگان و مردم عادی است. این فن پای فرد سومی را به میان می کشد تا گیرنده پیام آن چه را هدف نویسنده بوده است، راحت تر بپذیرد.
» اغراق «
اغراق یعنی؛ بزرگنمایی است یعنی چیزی را بزرگتر از آنچه هست نشان دهیم.
» طنز «
بسیاری از تبلیغات از این شیوه استفاده می کنند و از این راه موجب شوند تاپیام آن ها با احساسی خوب و مفرح در ذهن ما باقی بمانند.
» ترس «
رسانه با استفاده از فن ترس تلاش می کند تا شما را از مفهومی نهی کند. یا با برانگیختن حساسیت شما، شما را به سمت پذیرش مفهومی هدایت کند . یا با ایجاد حس تهدید سرعت شما را در گرایش یافتن به سمت مفهومی بالا ببرد.
» سیگار کشیدن شما را می کشد «
یا تبلیغات تلویزیون : اگر تا فردا در فلان قرعه کشی شرکت نکنید کلی ضرر می کنید.
» تداعی «
در این روش سعی میشود تا پیوندی بین یک فکر، نظر، محصول،خدمت، یا هر چیز دیگر با آرزوها، امیال، غرایز و احساسات مطلوب انسانی مانند زیبایی، امنیت، حریم خصوصی، موفقیت، سلامت، تفریح ، شادی و… در ذهن مخاطب هدف خود ایجاد شود.
» تطمیع «
شیوه ای است برای ترغیب کسی تا برای رسیدن به هدفتان کمک کند. تطمیع از دیگر شیوه ها و فنون اقناع است.
» تطمیع شامل «
حراج، تخفیف، قرعه کشی، هدیه رایگان، یکی بخر چندتا ببر و… می شود.