بررسی پاپ آپ و تاثیر آن بر سئو

پاپ آپ (pop-up) چیست؟
pop-up در مفهوم لغوی به صفحه هایی می گویند که برای اطلاع رسانی و تبلیغ ها در اینترنت بهره گیری می شود. اما در واقع پاپ آپ یک پنجره دست و پا گیر می باشد که به صورت اتفاقی زمان بازدید از وبسایت های مد نظر نمایان می شود که خارج از کنترل یوزر و بدون درخواست او است.
یک پنجره پاپ آپ باید کوچکتر از پنجره بک گراند یا رابطکاربری باشد. در غیر این حالت، این یک واسط جایگزینی می باشد. این روزها بهره گیری از پاپ آپ خیلی رواج یافته است و علت بهره گیری از آن کسب در آمد برای سرگروه های وبسایت و بالا بردن رنک وبسایت است.
تاریخچه پاپ آپ:
تبلیغات پاپ آپ برای اولین بار در وبسایت Tripod.com در اواخر دهه 90 میلادی معرفی شدند. جاوا اسکریپت قابلیتی را ایجاد کرد که از طریق آن یک صفحه وب سایت بتواند پنجره ای جدید در مرورگر مخاطبان ایجاد کند. قابلیت های برنامه نویسی وب و طراحی آن دست صاحبان وب سایت ها را برای قرار دادن انواع آیتم ها و دکمه ها در پاپ آپ ها آزاد گذاشته است. اما بدلیل استفاده نامناسب اکثر وبسایت ها و تبلیغات کننده ها از این قابلیت و ایجاد تجربه های نچسب و غیر دلنشین برای مخاطبان از سوی آنها، بسیاری از کاربران به محض مشاهده پاپ آپ ها آنها را بسته و یا سایت را ترک می کنند.
مرورگر Opera اولین مرورگر شناخته شده ای بود که ابزارهایی را برای بلاک کردن پاپ آپ ها ایجاد کرد و سپس Mozilla قابلیت های شخصی سازی شده بیشتری مانند بلاک کردن پاپ آپ هایی که هنگام بارگزاری صفحه ظاهر می شوند را ایجاد کرد. در اوایل سال 2000 میلادی، تقریباً تمامی مرورگرها بجز Internet Explorer این اجازه را به کاربران می دادند تا تمامی پاپ آپ ها را در صورت تمایل بلاک کنند. در سال 2004، مایکروسافت ویندوز XP سرویس پک 2 را به بازار روانه کرد و طی آن قابلیت بلاک کردن پاپ آپ را به اینترنت اکسپلورر نیز اضافه نمود. بسیاری از مرورگرهای مدرن امروزی قابلیت های متعددی برای شخصی سازی پاپ آپ ها ایجاد کرده اند، قابلیت هایی مانند Ad Filtering.
معرفی انواع پاپ آپ:
» پاپ آپ هنگام ورود
این پیام درست در لحظهای ورود کاربر به سایت نمایش داده میشود و تمام صفحه را پوشش میدهد تا مخاطب آن را بخواند. این یعنی که آگهی ورودی قبل از اینکه تصویر صفحه سایتتان را ببیند ظاهر میشود.
اگر قصد دارید سرزده کاربر را غافلگیر کنید تا طعم مزاحمت را بچشد، pop up ورود بهترین گزینه برای این کار است! به نظر، آقای زاکرمن باید برای این یکی یک عذرخواهی جداگانه از عموم میکرد.
بنابراین شما باید در انتخاب این یکی خیلی مواظب باشید چون ریسک بالایی دارد.
فرض کنید کاربر برای خواندن یک مقاله به وبسایت شما آمده، هنوز صفحه لود نشده، پیامی میبیند که نوشته بیا و در خبرنامه ما عضو شو! در صورتی که هنوز ندیده در سایت شما چه خبر است و اصلاً محتوای شما به کارش میآید یا نه!
این موضوع ممکن است که تجربه کاربری بدی را برای کاربر رقم بزند حواستان باشد که یک تجربه ناگهانی بد در هنگام ورود، ممکن است به یک خروج ناگهانی هم تبدیل شود و مسلماً دوست ندارید که این اتفاق بیفتد.
. پس کجا میشود از این پیامها استفاده کرد؟
پیامهایی که در اول ورود برای privacy یا تایید سن کاربر (برای سایتهایی که محدودیت سنی دارند) به کاربر نشان داده میشود، یکی از کاربردهای بجای پاپ آپهای ورودی هستند.
» پاپ آپ هنگام خروج
Pop upهای خروجی تقریباً شبیه ورودیها هستند و شاید به همان اندازه تنفرآمیز! اما بدانید که به شدت قدرتمندند! چون بعضیهایشان میتوانند کاربر را از رفتن منصرف کنند و در صفحه شما نگه دارند! چه از این بهتر؟
دقت کنید وقتی که خواننده وبلاگ شما در حال خواندن یک مطلب مفید است، تمرکزش روی همان مطلب است، ممکن است اطراف صفحه را نبیند و به لینک بالای صفحه، دموی محصول و بقیه مقالاتتان توجه نکند؛ طبیعی هم هست آنها فعلاٌ خواننده هستند، نه خریدار!
اما با یک آگهی که موقع رفتنشان از سایت ظاهر میشود، راحت توجه آنها را جلب میکنید. چگونه؟
درست در لحظهای که کاربر میخواهد از سایت خارج شود و گوگل انالیتیکس یک بانس ریت پایتان حساب کند، با یک پیشنهاد او را تشویق به ماندن میکنید و حتی ممکن است پیشنهاد شما آنقدر جذاب باشد که به مشتری تبدیل شود! حالا آنالیتیکس بجای بانس ریت یک convertion برایتان ثبت میکند.
در واقع هدف آگهیهای خروجی این است که به کاربر بگویند: «یک لحظه صبر کن، من یک دلیل برای موندن بهت میدم، کاری میکنم که بیشتر با من تعامل داشته باشی!»
در اینجا یک اینفوگرافی آوردهایم که ویژگیهای یک پاپ آپ خروجی خوب را نشان میدهد.
» پاپآپ کلیکی
در این روش وقتی کاربر روی لینکی کلیک میکند، قبل از این که به صفحه جدید وارد شود، ماژول برایش نمایش داده میشود. بهتر است که این پیام مرتبط با صفحه مقصد باشد تا بیشترین تأثیر را داشته باشد.
درست است که پاپآپ کلیکی گاهی کابر را غافلگیر میکنند و مزاحم هستند اما این نکته را بدانید که معمولاً نرخ تبدیل خوبی دارد! تعجب نکنید، دلیلش این است که کاربرتان قبلاً به موضوع مورد نظر علاقه نشان داده و شما میتوانیداز این فرصت برای ارائه پیشنهادات خود استفاده کنید.
پیشنهاد مطالعه: بررسی تبلیغات پاپ اپ
برای همین بیشتر فروشگاههای الکترونیکی از این روش برای نشان دادن محصولشان استفاده میکنند که در قالب یک اسلاید یا ویدئو است. بیایید یک مثال بزنیم:
مثلاً شما وارد دیجیکالا شدهاید و قصد خرید کفش ورزشی را دارید. وقتی میخواهید روی لینک دسته ورزشیها کلیک کنید، یک پاپ آپ باز میشود که کفشهای تخفیف خورده عالی را به شما پیشنهاد میدهد! آیا اول به آنها نگاهی نمیاندازید؟
دومین دلیل برای قدرتمند بودن کلیکیها این است که کاربر را در صفحهای که هست نگه میدارد. مثلاً وسط مقاله پیشنهاد میکنید، ایبوک رایگان جدید را دانلود کند. کاربر روی لینک کلیک میکند! بجای اینکه به صفحه دیگری فرستاده شود، یک کادر برایش باز میشود که با گرفتن ایمیل کتاب را به او تحویل میدهد.
درصورتی که اگر میخواست به صفحه دیگری برود و باز به صفحه اصلی برگردد، کمی کار سخت میشد ولی جالا با یک کلیک کتاب دانلود میشود. پس بد نیست در بعضی مواقع پاپآپها جایگزین صفحات فرود شوند، مگر اینکه نیاز باشد اطلاعات زیادی به کاربر بدهید.
و دلیل سوم قدرتش این است که تنها زمانی باز میشوند که کاربر خودش درخواست کند، البته به شرطی کی که پیام نمایش داده شده بیربط به موضوع درخواست کاربر نباشد.
» اسکرول پاپ آپ
این نوع آگهی زمانی به کاربر نمایش داده میشود که صفحه را اسکرول کند. شما مشخص میکنید در کدام قسمت، پنجره جدید باز شود.
مثلاً اگر میخواهید به او پیشنهاد دهید تا در خبرنامه عضو شود، بهتر است بگذارید به انتهای صفحه برسد و بعد pop up شود.
یا مثلاً کاربر در حال خواندن مقاله رپورتاژ آگهی است، وقتی به قسمت لینکسازی در رپورتاژ رسید، پاپ آپ کتاب لینکسازی برایش نمایش داده شود.
» پاپ آپ مبتنی بر زمان
این پیام زمانی نشان داده میشود که کاربر وارد سایت شما شود و مدت زمانی را در آنجا بماند. میتوانید مشخص کنید که در ثانیه 10ام، 30 ام یا 60 ام ماژول تبلیغ برایش باز شود. از این به بعد میتوانید تست کنید که در کدام زمان بیشترین نرخ تبدیل را داشتهاید.
بعضی از سایتها گفتهاند که زمان نشان دادن آگهی در صفحات وبلاگ زیر 30 ثانیه (از لحظه ورود کاربر) و در صفحات محصول بالای 60 ثانیه نباشد.
آیا پاپ آپ در سئو وبسایت اثر می گذارد؟
تاثیر پاپ آپ ها بر روی سئو و بهینه سازی وبسایت خیلی مهم می باشد. بهره گیری بسیار از پاپ آپ ها منجر شده تا این سوال به وجود آید که آیا از پاپ آپ بهره گیری کنیم یا نه؟ با دقت به اینکه اختراع کننده پاپ آپ به دلیل اختراع خود معذرت خواهی کرده است و بیان کرده که از پاپ به روش درست بهره گیری نشده.
اکنون به این سوال می رسیم که آیا گوگل وبسایت هایی را که از پاپ آپ بهره گیری می کنند جریمه می کند؟
حتی در صورت جریمه شدن از سوی گوگل را در نظر نگیریم می توانیم بفهمیم که پاپ آپ اثر منفی بر روی وبسایت می گذارد. به علت اینکه یوزرها با مشاهده کردن پاپ آپ پنجره های باز شده را بسته و از وبسایت خارج می شوند.
جواب سوال معلوم می باشد، بله.
از ۱۰ ژانویه ۲۰۱۷ گوگل بیان کرد که آغاز به گله مندی از آنچه به عنوان پاپ آپ نامیده شده تعطیل خواهد شد. به این مفهوم که اگر ظاهر یا هر مطالب ثانویه در ارتباط با محصول، نام تجاری نباشد این کار بر کیفیت بهینه سازی سایت اثر منفی دارد.
این را بدانید که pop-up تنها در رنک سایت شما اثر می گذارد جز اینکه:
» از پاپ آپ های مدت دار بهره گیری کنید
چنانچه شما راه حلی جز بهره گیری از پاپ آپ ها ندارید می توانید مدت زمان نشان دادن تبلیغ های بینابینی را تعویض کنید.
مثلا باز شدن پنجره ها را به پس از خواندن یوزر واگذار کنید. پاپ آپ ها پس از زمان خیلی کم برای مثلا دو ثانیه بسته شوند.
» تبلیغ های بینابینی که از دیدگاه گوگل غیر مجاز می باشند.
همه ی تبلیغ های بینابینی تعرض آمیز نمی باشند و از دیدگاه گوگل نمره های گوناگونی می گیرند.
چنانچه تبلیغ های بینابینی شما برای یوزر ایجاد مزاحمت بکند و مطالب تبلیغ هایی آزاردهنده داشته باشد،رتبه صفحه موبایلتان را کاهش می دهد.
پیشنهاد مطالعه: تبلیغات پاپ اپ
» بهره گیری از تبلیغ های غیر تهاجمی
تبلیغ های بینابینی غیر تهاجمی از دید گوگل نمره منفی ندارد.
تبلیغ های بینابینی غیرتهاجمی مثل اطلاع رسانی به یوزرها در باره وبسایت که از نظر قانونی می بایست این مطالب تولید شود.
پاپ آپ هایی مثل پیام های slide-ins، آگهی بنری، برگه ها و… که ظرفیت مورد تایید از دید گوگل را دربر بگیرد دشواری ایجاد نمی کند.
چنانچه از تبلیغ های بینابینی تهاجمی و غیر تهاجمی آگاهی ندارید از pop-up هایی که تمام صفحه را می گیرد و برای خواندن یوزر دشواری می سازد بهره گیری نکنید.
» بهره گیری نکردن از تعدادی تبلیغ های بینابینی
پاپ آپ های انتخاب زبان در وبسایت منجر به پایین آمدن ارزش یک صفحه می شود چون جزء پاپ آپ های آزار دهنده هستند و گوگل آنها را جریمه می کند. پاپ آپ های sticky sidebars،دکمه هایی برای اشتراک گذاری مطالب، گفتگوی آنلاین، کوپن تخفیف و… را با احتیاط بهره گیری کنید اگرچه برای سئو شما اثر منفی ندارد. چنانچه از پاپ آپ بهره گیری می کنید موردهای پایین را مد نظر داشته باشید:در صورتی که از تبلیغ های بینابینی زمان ترک کردن وبسایت بهره گیری می کنید تگ no-index را درکد وبسایت خود بهره گیری کنید.
تا جایی که امکان دارد از پاپ آپ های مخی در موبایل پرهیز کنید. برای تحلیل اثر پاپ آپ ها در سئو وبسایت می توانید از ابزارInterstitial Penalty Checker بهره گیری کنید.