سایر مقالات آموزشی

روش های سرچ تخصصی گوگل

روش های سرچ تخصصی گوگل

دلیل اهمیت سرچ تخصصی:

فقط و فقط دستیابی به جزئیات مهم…

اگر با دنیای دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید، می‌دانید که دقت بر روی جزئیات بسیار مهم است زیرا تقریباً امروزه هر فردی که یک سایت یا شبکه اجتماعی را اداره می‌کند با کلیت بازاریابی دیجیتال آشنایی دارد، اما تمرکز بر روی جزئیات است که او را به موفقیت می‌رساند.

دنیای دیجیتال مارکتینگ هر روز در حال پیشرفت است و شما به عنوان فردی که در این عرصه فعالیت می‌کند، باید خود را موظف به یادگیری جدیدترین روش‌ها و متدهای بازاریابی دیجیتال کنید. فرقی ندارد که مدیر تیم بازاریابی دیجیتال، کارشناس تولید و بازاریابی محتوا، کارشناس سئو و بهینه سازی سایت و … هستید. داشتن اطلاعات به‌روز برای پیشرفت‌تان ضروری است. با این حال، مطالعه مداوم مطمئناً امری وقت‌گیر است و می‌تواند برنامه‌ی کاری شما را کمی مختل کند. به این ترتیب باید با استفاده از ترفندهایی زمان خود را به بهترین شکل مدیریت کنید.

عملکرد ساختاری سرچ گوگل:

طبق گفته گوگل ( How Google Search Works ) برای یک سرچ ساده، هزاران و حتی میلیون ها مطلب مشابه وجود دارد. برای درک بهتر موضوع، باید با عملکرد و ساختار موتور جستجوگر گوگل آشنا شویم. در ابتدا چیزی که مطرح است خزنده ها و مرحله جمع آوری اطلاعات از سایت ها و منابع مختلف است. به اینصورت که ربات های خزنده گوگل، صفحات و مطالب سایت های موجود در سطح وب را در سیستم خود فهرست می کند. در قدم بعدی با کمک الگوریتم های گوگل ، نتایج رتبه بندی می شوند. در مرحله آخر نیز بنابه موضوع و تنوع آن، نتیجه به جستجوکننده نمایش داده می شود.

روش های محدود کردن جستجو:

» عملگر +

همانطور که گفتیم، کلمات توقف معمولا در جستجوها نادیده گرفته می‌شوند. عملگر + به موتور جستجو دستور می‌دهد تا این کلمات را در جستجو لحاظ کند. برای مثال، جستجوی عبارت tall +and short، نتایجی که شامل and نیز می‌شوند، نشان داده می‌شوند.

» عملگر ~

استفاده از عملگر ~ در جلوی یک کلمه نتایجی را که شامل کلمات هم معنی عبارت جستجو می‌شوند، نشان می‌دهد. این عملگر با تمام عبارات و حتی گاهی با هیچ کلمه‌ای کار نمیکند. برای مثال اگر عبارت ~CSS را جستجو کنید، با نتایجی درباره مد و فشن روبرو خواهید شد.

» عملگر *

گوگل این عملگر را، عملگر پر کننده جای خالی می‌نامد. برای مثال اگر عبارت amusement * را جستجو کنید، با نتایجی که گوگل آن‌ها را با موضوع شما مرتبط می‌داند، روبرو می‌شوید.

» عملگر |

از این اپراتور برای بررسی نتایجی که دارای هر کدام از عبارات شما هستند، استفاده کنید. برای مثال، جستجوی عبارت Happy Joy، نتایجی را که شامل این دو کلمه می‌شوند، نشان می‌دهد. اما جستجوی Happy | Joy، نتایجی را نشان می‌دهد که دارای هر یک از این دو کلمه هستند.

» محدوده‌های عددی

برای جستجوی نتایجی که دارای عبارات عددی هستد، از رنج مشخصی استفاده کنید اما باید واحد آن اعداد را نیز وارد کنید. برای مثال: PC 700$ 800$، کامپیوترهایی با این رنج قیمت را نشان می‌دهد.

» جستجو در سایت

بسیاری از سایت‌ها قابلیت جستجو دارند اما اگر از جستجوی گوگل استفاده کنید، نتایج بهتری به دست می‌آورید. هنگام انجام یک تحقیق، بهتر است که مستقیم به سراغ منبع بروید و جستجو درون سایت راه بسیار خوبی است.

» تنظیمات خود را تغییر دهید

تغییر تنظیمات با استفاده از کلیک روی آیکون چرخ دنده در گوشه بالای سمت راست صفحه و انتخاب تنظیمات جستجو قابل دسترسی است. برای مثال می‌توانید در این تنظیمات، نتایج خود را به 100 محدود کنید.

» جستجوی پیشرفته

با استفاده جستجوی پیشرفته، نتایج جستجو را می‌توانید بر اساس زمان، کشور، مقدار، زبان یا دیگر معیارها ببینید. این قابلیت نیز از منوی گوشه بالای سمت راست صفحه جستجو، قابل دسترسی است.

سرچ حرفه ای در گوگل:

سیستم سرچ گوگل یکسری راهکارها و روشهایی را در اختیار ما قرار داده تا بتوانیم سرچ حرفه ای در گوگل انجام دهیم. در زیر به چند مورد مهم از آنها اشاره شده است:

» جستجو بر اساس فرمت فایل
» جستجوی تعریف عبارت و کلمه
» جستجو بر اساس پروتکل ها و ساختار آدرس
» جستجوی بر اساس نتایج محلی و پسوند سایت
» جستجو بر اساس نویسنده و مالک محتوا یا اثر
» جستجو در محتوا شبکه های اجتماعی
» جستجوی صفحات یک سایت مشخص
» جستجو با فاکتورگیری عبارات
» جستجوی با دقت بالاتر برای عبارات.

تکنیک های کلی سرچ حرفه ای:

» مشخص کردن عبارت «

اگر در گوگل به دنبال محتوایی با موضوع خاص، مثلا بازاریابی ربایشی (inbound marketing) هستید، با قرار دادن آن در گیومه به نتایج بهتری می‌رسید.
مثال: «بازاریابی ربایشی»

» محدود کردن عبارت «

اگر مانند مثال قبل درباره‌ی بازاریابی ربایشی جستجو می‌کنید اما می‌خواهید اطلاعات مربوط به تبلیغات را از دامنه‌ی جستجو حذف کنید، کافیست از علامت منها استفاده کنید.
مثال: بازاریابی ربایشی – تبلیغات

 » این یا آن «

با استفاده از عملگرِ OR گوگل می‌فهمد به دنبال یکی یا چند مورد، از بین چندین مورد هستید و خود را ملزم به یافتن سایت‌هایی که همه‌ی عبارات تایپ شده را در بر دارند، نمی‌داند.
مثال: inbound marketing OR advertising

» واژه‌هایی خاص در متن «

اگر به دنبال برخی واژه‌های خاص در متن و محتوای سایت‌ها هستید اما نمی‌خواهید آن واژه‌ها لزوما کنار هم باشند از عبارت :allintext استفاده کنید و کلمات مورد نظر را بدون فاصله پس از آن تایپ کنید.
مثال: allintext:dizin ski resort

» واژه‌هایی در متن و در دیگر قسمت‌ها «

اگر هدفتان یافتن سایت‌هایی شامل واژه‌ای در متن و واژه‌های دیگر در قسمت‌های دیگر سایت مانند عنوان یا آدرس است، اولی را بدون فاصله پس از :intext و دومی را پیش از آن بیاورید.
مثال: dizin intext:ski resort

» واژه‌هایی در عنوان «

اگر در جستجوی محتوایی با عنوانی خاص هستید از :allintitle استفاده کنید.
مثال: allintitle:ski resort

» واژه‌هایی در عنوان و دیگر قسمت‌ها «

حال اگر هدفتان یافتن کلمه(ها)‌ی خاصی در عنوان و کلمات دیگری در متن یا آدرس سایت‌های مختلف باشد می‌توانید از :intitle استفاده کنید و کلمه‌ی خاص را بدون فاصله پس از آن و کلمات دیگر را پیش از آن تایپ کنید.
مثال: flu shot intitle:advice

» واژه‌ها در آدرس سایت «

برای یافتن صفحاتی شامل عبارت خاصی در آدرس‌ اینترنتی شان از :allinurl (بدون فاصله) استفاده کنید.
مثال: allinurl:tax gov

» جست‌وجو در محتوای یک سایت «

حتی بدون استفاده از امکان جستجوی درون‌زای سایت مورد نظرتان، گوگل امکان جستجو در محتوای آن را با استفاده از عبارت تعدیل‌گر site: به همراه مورد جستجو در جفت‌ کوتیشن (” “) یا گیومه فراهم کرده است.
مثال: “خستگی” site:chetor.com

» اطلاعات مرتبط با یک سایت «

اگر به دنبال اطلاعاتی مرتبط با یک سایت خاص که هم‌اکنون با آن کار می‌کنید هستید، از نام سایت:related استفاده کنید.
مثال: related:tax.gov.ir

» جستجوی تعریف عبارت و کلمه در سرچ گوگل «

برای اینکار تنها کافیست مقدار :define را قبل از عبارت یا کلمه مورد نظر وارد نمایید. برای مثال define:seo

» جستجو در گوگل بر اساس پروتکل ها و ساختار آدرس «

برای مثال قصد داریم صفحاتی که با پروتکل https با آدرس میزبان فا در گوگل ایندکس شده اند را مشاهده کنیم. برای اینکار کافیست مقدار site:mizbanfa.net -inurl:https را در جستجوی گوگل وارد نمایید.

» جستجو بر اساس نتایج محلی و پسوند سایت در گوگل «

این مورد فعلا در کشور ما استفاده و کاربرد مناسبی ندارد. اما برای اطلاع باید ذکر کنیم که برای انجام اینکار، پس از وارد کردن عبارت یا کلمه کافیست مقدار loc:tehran را وارد نمایید. بجای تهران هر شهر دیگری می توانید وارد نمایید. طبق بررسی های انجام شده این قابلیت گوگل بخوبی کار نمی کند و هنوز اشکلاتی دارد.

» جستجو در گوگل بر اساس نویسنده و مالک محتوا یا اثر «

ممکن است به دنبال نتایجی باشید که متعلق به یک شخص است. برای مثال مقاله یا کتاب که توسط یک شخص نوشته شده است. برای اینکار کافیست پس از وارد کردن عبارت یا کلمه مقدار allinpostauthor:author را در ادامه آن وارد نماییم. بجای عبارت author می بایست نام شخص مورد نظر را وارد نماییم.

» جستجو در محتواهای شبکه های اجتماعی «

برای اینکار تنها کافیست کاراکتراهای # و یا @ را در ابتدای عبارت یا کلمه قرار دهید! مانند iran#

» جستجوی صفحات یک سایت در گوگل «

برای اینکار کافیست مقدار site:website.com را سرچ نمایید. بجای website.com، آدرس سایت مورد نظر را وارد نمایید.

» جستجو در گوگل با فاکتورگیری عبارات «

برای اینکار کافیست پس از وارد کردن جمله یا عبارت مقدار remove- را وارد نمایید. توجه داشته باشید بجای remove کلمه مورد نظر خود را برای فاکتورگیری وارد نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *