بازاریابی اینترنتی

فنون و فواید بازاریابی اینترنتی

فنون و فواید بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی (آنلاین) چیست؟

تا به حال به گسترش برند، محصول و یا خدمتِ شرکت خود از طریق بستر وب فکر کرده‌اید؟ بازاریابی آنلاین، استفاده از کانال‌های مبتنی بر وب است تا بتوانید یک پیام در مورد برند، محصولات و یا خدمات خود به مشتریان بالقوه‌ برسانید.همان‌طور که می‌دانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زیر مجموعه‌ی بازاریابی درونگرا قرار می‌گیرد. پیش از اینکه تا این میزان استفاده از بازاریابی آنلاین همه‌گیر شود، بسیاری از کسب‌وکارها از بازاریابی سنتی از قبیل چاپ بروشور، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، بیلبورد و … استفاده می‌کردند. جالب است که با این همه گسترش تکنولوژی، همچنان کسب‌وکارهای زیادی از این نوع شیوه‌های بازاریابی استفاده و بسیاری از بودجه‌ی خود را صرف تبلیغات سنتی می‌کنند.

مزایای بازاریابی اینترنتی:

هزینه‌های عملیاتی پایین:
یکی از مزایای بسیار مهم بازاریابی آنلاین، صرفه‌جویی در زمان، مقرون‌به‌صرفه بودن و حفظ محیط زیست است. به طور مثال فرض کنید قصد دارید بروشورهای تبلیغاتی خود را چاپ و پخش کنید. علاوه بر مصرف کاغذ و هزینه‌های چاپ بسیار، زمان زیادی باید صرف شود تا بروشورها به دست افراد مناسب برسند. در صورتی که در بازاریابی آنلاین، برخلاف روش‌های سنتی، می‌توانید به طور مثال با ارسال ایمیل یا ساختن یک کلیپ و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی پیام خود را در پهنای گسترده‌تری به گوش مخاطبان برسانید.

هدف‌گیری مشتری:
در بازاریابی آنلاین شما می‌توانید مشتریان خود را دسته‌بندی کنید و پیشنهادهای مختص هر دسته را در اختیارشان قرار دهید. دسته‌بندی‌هایی از منظر جغرافیایی، سن، تحصیلات، علاقه‌مندی، جنسیت و … ایجاد کنید. یک یا چند دسته‌بندی موردنظر خود را انتخاب کنید؛ سپس تمرکز خود را روی آن‌ها بگذارید، آن‌ها وارد فانل فروش کنید تا بهترین نتیجه را از فرایند بازاریابی خود کسب کنید.

بررسی و اندازه‌گیری تاثیر کانال‌های مختلف:
یکی از مزایای اصلی بازاریابی آنلاین، بررسی کانال‌های مختلف بازاریابی است. شما می‌توانید مسیر حرکت بازدیدکنندگان وب‌سایت خود را دنبال کنید و راه‌هایی مختلفی را که کاربران برای رسیدن به وب‌سایت یا لندینگ شما طی می‌کنند، زیرنظر قرار دهید. همچنین می‌توانید تاثیر کانال‌های مختلف را بررسی کنید، دریابید کدام کانا‌ل‌ها، بازدهی بیشتری دارند و باعث افزایش مشتریان کسب‌وکار شما می‌شوند.

بررسی رفتار مشتری:
با بررسی رفتار مشتری و ویژگی‌هایی از قبیل سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و … از طریق ابزارهای بازاریابی دیجیتال، می‌توانید مشتریانی را که پتانسیل بالاتری برای خرید دارند و بیشتر با برند شما درگیر می‌شوند، پیدا کنید، محصولات مرتبط با سلیقه‌ی آن‌ها را در اختیارشان قرار دهید و پیشنهادهای جذابی به آن‌ها ارائه کنید. این ویژگی به شما فرصت می‌دهد، لحظه به لحظه نیازهای مشتریان خود را دنبال کنید و محصولات متناسب به آن‌ها نشان دهید. به طور مثال فرض کنید فردی از شما تلفن همراه خریداری می‌کند. در مراحل بعد احتمالا او به قاب موبایل، هندزفری و … نیاز پیدا می‌کند. می‌توانید از فرصت موجود استفاده و محصولات موجود خود را به او معرفی کنید.

دسترسی سریع و راحت:
گسترش فضای وب و استفاده از بازاریابی آنلاین سبب می‌شود کاربران بتوانند به راحتی یک کلیک، با محصول شما آشنا شوند و بعد از طی فانل فروش محصول موردنظر را خریداری کنند.

دلیل اهمیت بازاریابی اینترنتی:

اینترنت توانایی ارتباط با میلیون‌ها انسان در جای جای دنیا را دارد. و می‌تواند برای شما بازارهای هدفی تازه و جهانی تعریف کند. این روش نسبت به دیگر روش‌ها، کم هزینه‌تر و پربازده‌تر می‌باشد.

نتیجه بخش بودن بودجه‌ای که به این روش اختصاص می‌دهید به راحتی با ابزارهای تحلیلی دقیق قابل ارزیابی و تشخیص است.
اما به یاد داشته باشید که در این روش حتما از نیروهای متخصص کمک بگیرید.

روش های بازاریابی اینترنتی:

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی:
بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، هم شامل بازاریابی ارگانیک (بدون پرداخت هزینه) می‌شود و هم شامل تبلیغات هزینه‌بر که دستهٔ دوم به وسیلهٔ برنامه‌های تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک همسان پلتفرم مورد نظر صورت می‌گیرد و اغلب در ایران کاربرد چندانی ندارد هم به دلیل گرانی دلار و هم به لیل تحریم‌ها و هم عدم نمایش به مخاطبان ایرانی . اغلب، هدف از راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، معرفی بیشتر و بهتر برند و برقراری روابط مؤثر با مشتری‌ها است.

محبوب‌ترین پلتفرم مورد استفاده برای بازاریابی در میان شبکه‌های اجتماعی در ایران اینستاگرام و تلگرام هستند. برای موفقیت در بازاریابی در اینستاگرام یا همان اینستاگرام مارکتینگ مطالبی که منتشر می‌کنید در جذب فالوئرها بسیار حیاتی هستند که برای اثرگذاری مطالب نیاز دارید تا نوشتن کپشن اینستاگرام را با عکس تبلیغاتی مناسب همراه کنید.

بازاریابی ایمیلی:
همانگونه که از نام آن برمی‌آید در بازاریابی ایمیلی سعی بر آن است تا با ارسال ایمیل با مشتری‌ها ارتباط برقرار شود و به این صورت تعداد مشتری‌های راغب و میزان فروش را افزایش داد. در بازاریابی ایمیل، همانند شبکه‌های اجتماعی، هدف، قرار دادن محصولات در معرض دید کاربران است تا به این وسیله شما و کسب‌وکارتان را فراموش نکنند، اما بر خلاف شبکه‌های اجتماعی، صاحبان مشاغل به هنگام استفاده از ایمیل، دستشان در استفاده از تکنیک‌های مرتبط با فروش بازتر است، چراکه در قالب ایمیل می‌توان پیشنهادهای فروش مختلف، اعلان فروش محصولات، فراخوان برای اقدام و دیگر مسائل این چنینی را لحاظ کرد.

چه به هنگام خرید کردن مشتری‌ها و چه پیش از انجام فرایند خرید توسط آن‌ها باید برای ارسال ایمیل به آن‌ها اقداماتی را در نظر داشت. برای نمونه می‌توان برای کسانی که با ذکر آدرس ایمیل خود ثبت‌نام می‌کنند تخفیفی در نظر گرفت تا انگیزه‌شان برای این کار بیشتر شود. به‌علاوه توصیه می‌شود از سرویس‌های مدیریت ایمیلی همچون «میل‌چیمپ یا میرلایت» استفاده کنید؛ کارکرد این سرویس‌ها به این صورت است که متن‌های از پیش طراحی شده توسط شما را در موقعیت‌هایی بخصوص (برای نمونه به هنگام ثبت‌نام کاربر؛ ایمیل خوشامدگویی) به صورت خودکار و در قالب ایمیل ارسال می‌کنند. برای جلوگیری از اشتباه ایمیل مارکتینگ و از دست رفتن هزینه و زمان تیم بازاریابی حتما مطلب آموزش ایمیل مارکتینگ را مطالعه کنید.

بازاریابی محتوا:
بازاریابی محتوا به فعالیت‌هایی اشاره دارد که طی آن‌ها محتوایی به منظور جذب مشتری‌های راغب و جلب اعتماد کاربران در اینترنت منتشر می‌شود. محتوای تولیدی شما بسته به فعالیت و نیازهای‌تان ممکن است در قالب یکی از موارد زیر باشد:

مطالبی که در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید؛
مطالبی که به عنوان مهمان برای سایت‌های دیگر منتشر می‌کنید و در آن‌ها به سایت خود لینک می‌دهید؛
دیگر انواع محتوایی که به منظور جذب مشتری‌های راغب مورد استفاده قرار می‌دهید (کتاب‌های الکترونیکی، مطالعه‌های موردی و … ). هدف استفاده از این گونه محتواها دریافت اطلاعات مشتری‌های راغب است؛
اینفوگراف‌ها یا ویدئوهایی که امکان به‌اشتراک‌گذاری‌شان در پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *