طراحی گرافیک

بازار کار و وظایف گرافیست

بازار کار و وظایف گرافیست

معرفی رشته گرافیک:

رشته گرافیک از جمله رشته هایی است که در هنرستان های فنی حرفه ای و دانشگاه ها تدریس می شود و به دلیل تنوع شاخه هایی که این رشته دارد ، فرد فارغ التحصیل شده در صورت داشتن خلاقیت و پشتکار می تواند در زمینه های متفاوتی شروع به کار نماید. از توانمندی های لازم برای تحصیل در رشته ای مانند گرافیک داشتن دید هنری ، بلد بودن طراحی در سطوح ابتدایی و مهم تر از همه علاقه داشتن به این رشته و شغل است.

آینده تحصیلی رشته گرافیک:

رشته گرافیک در مقاطع کاردانی ، کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود برای مقاطع کاردانی و کارشناسی پذیرش به دو صورت با کنکور و بدون کنکور انجام می گیرد که رشته های بدون کنکور عمدتا در دانشگاه آزاد ارائه می شود ولی برای پذیرش در دانشگاه روزانه این رشته باید در کنکور سراسری یا کنکور کاردانی شرکت نمایید.

در مقطع کارشناسی ارشد این رشته با عنوان ارتباط تصویری ارائه می شود و دارای سه گرایش ارتباط تصویری ، تصویر متحرک (انیمیشن) و تصویر سازی می باشد

وضعیت بازار کار رشته گرافیک:

برای فارغ التحصیلان رشته گرافیک فرصت های شغلی بسیار زیادی مانند طراحی روی جلد کتاب ، صفحه آرایی مجلات و روزنامه ها ، تهیه آرم و نشانه و … در واقع به طور کلی می توان گفت برای یک شخص گرافیست ۳ شاخه عمده کاری وجود دارد که عبارتند از :

ارتباط بصری: مانند طراحی پوستر ، طراحی جلد ، طراحی نشان و لوگو ، طراحی صفحات وب ، طراحی سایت و …

تصویر سازی: مانند تصویر سازی برای کتاب های علمی و آموزشی ، کتاب های کودک ، طراحی نقشه ، تصویر سازی برای نشریات و …

گرافیک محیطی: طراح گرافیک محیطی با طراحی یک نقشه مناسب که محل استقرار هر یک از بخش های یک محیط را با رنگ و طرح مناسب به خوبی نشان می دهد ، نقش مهمی در یادگیری و راهنمایی افراد دیگر در استفاده از آن محیط دارد.

برای فارغ التحصیلان رشته گرافیک یا همان گرافیست ها در برخی از سازمان ها مانند صدا و سیما ، شرکت های تبلیغاتی ، چاپخانه ها و در شرکت هایی که در زمینه بازاریابی فعال هستند ، وضعیت بازار کار مطلوبی وجود دارد ولی عاملی که برای موفق شدن در این شغل بسیار مهم است کسب تجربه های کاری متنوع است جدا از همه ی این موارد ، برای گرافیست ها امکان انجام کار به صورت پروژه ای و مستفل نیز میسر است و می توانند با دریافت سفارش از مشتری به صورت مستقل کار کنند.

درآمد طراح گرافیک در ایران:

درآمد طراح گرافیک در ایران با توجه به فرصت های شغلی بسیاری که برای طراحان گرافیک وجود دارد رو به بهبودی می باشد با توجه به اهمیت روز افزون بازاریابی و تبلیغات و توجه ویژه همه سازمان ها و شرکت ها به آن و از طرف دیگر توسعه حوزه های تصویرسازی و طراحی روی جلد کتاب ها، بسته بندی محصولات، بروشور، بنرهای تبلیغاتی و مدیر یا کارگردان هنری و … بازار کار مناسبی به صورت کارمندی و یا فریلنسری برای گرافیست های توانمند فراهم شده است. برای شغل طراحی گرافیک مانند هر شغل دیگری در ایران، میانگین درآمد مشخصی تعیین نمی شود و آمار درستی در دسترس نیست؛ اما طبق تجربیات کسب شده در سالیان طولانی فعالیتمان در حوزه طراحی گرافیکی و نظرسنجی های انجام شده به کمک مجموعه ی پارماتیک و سایر مجموعه ها و آژانس های همکار، به طور کلی درآمد یک طراح گرافیک در ایران از 1 تا 8 میلیون تومان متغیر است. این در آمد بسته به کارمند یا فریلنسر بودن و میزان تخصص افراد تعیین می شود. درآمد یک کارگردان هنری (creative director) یعنی همان کسی که بر تمامی فعالیت های گرافیست های زیر دست خود، نظارت می کند مبلغی در حدود 8 تا 12 میلیون تومان می باشد که در بعضی مواقع بسته به کیفیت کاری طراحان، این مقدار به 20 میلیون تومان هم می رسد.

وظایف گرافیست:

. انتخاب کردن بهترین و مناسب ترین روش ها ، مواد و سبک متناسب با سفارش مشتری
. انجام دادن کار با توجه به بودجه و زمان اختصاص یافته به آن
. تولید نسخه نهایی با رعایت کردن ویژگی های دقیق نوشتاری ، اندازه ، رنگ
. صحبت درباره نیازها و خواسته های مشتری و مشخص کردن ویژگی های سفارش او
. ایجاد طرح های اولیه کار برای نشان دادن به مشتری
. استفاده از نرم افزارهای تخصصی کامپیوتری برای آماده کردن طرح ها.

نرم افزارهای گرافیکی مورد نیاز گرافیست:

Photoshop
Flash
Corel
Premiere
Illustrator
Fireworks
InDesign
Visio
۳D Studio MAX

قیمت های اعلام شده برای مشاغل مرتبط با گرافیک:

1. طراحی گرافیک اطلاع رسانی (اینفوگرافیک):

اینفوگرافیک به تصویری گفته می شود که در آن هم اطلاعاتی به صورت نوشتاری و هم گرافیکی با هم عجین شده باشند برای مثال به چارت ها، آیکون ها یا وکتورهایی که با هدف ساده سازی مفاهیم پیچیده، مفهومی را به مخاطب القا کنند اینفوگرافیک می گویند.
ساخت اینفوگرافیک شامل ساختار کلی و طراحی اطلاعات جامع ترکیبی
به صورت تصویری-نموداری تا 5 مورد 5 میلیون تومان.

2. طراحی صفحات وب و اپلیکیشن ها:
تعرفه UserInterface وب سایت پویا 10 میلیون تومان
تعرفه طراحی UI یا رابط گرافیکی در اپلیکیشن ها 10 میلیون تومان
تعرفه بهینه سازی و طراحی واکنش گرا (responsive) وبسایت برای هر الگو 3 میلیون تومان.

3. طراحی بروشور:

بروشور مجموعه ای از اطلاعات است که در دو یا چند ورق کاغذ برای توضیحات درباره یک شرکت یا یک محصول یا خدمات طراحی می شود.

مجموعه بروشورهای تک برگ دو رو (تا 3 برگ) 2 میلیون تومان
جلد بروشور (پشت و رو) 2 میلیون تومان
بروشور تا 8 صفحه، هر صفحه 500 هزار تومان
بروشور بیشتر از 8 صفحه، هر صفحه 300 هزار تومان
منوی رستوران تا 6 صفحه 3 میلیون تومان
تعرفه ساخت این بروشور ها جدا و سایر هزینه ها مانند پیکتوگرام و تصویرسازی و حروف چینی و عکاسی هم طبق تعرفه، جداگانه محاسبه می شوند.

4 . گرافیک تبلیغات:

آگهی یک چهارم یک دوم و یا تمام صفحه روزنامه 3 میلیون تومان
یک پارچه بدنه اتوبوس 5 میلیون تومان
تبلیغات محیطی مانند بیلبوردها عرشه پل ها و 4 میلیون تومان
آگهی برای شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، تلگرام و …) 800 هزارتومان
تبلیغات برروی پوست و استرابرد و استند و موارد مشابه 2 میلیون تومان
گرافیک تابلوی سردر فروشگاه ها و موسسات… 3 میلیون تومان.

5 . طراحی پوستر:

تعرفه ی طراحی پوسترهای تبلیغاتی 5 میلیون تومان است که به طور مجزا از سایر خدمات مانند عکاسی، خوشنویسی، اسکن، ساخت ماکت و تدوین شعار محاسبه می شود.

6. تندیس و یادبود:
تندیس یادمان و لوح برای مناسبت ها و یا نماد موسسات و … 6 میلیون تومان

7 . پیکتوگرام:
پیکتوگرام از واژه های پیکتو و گرام به معنای گرافیک تصویری گرفته شده است که به آن تصویر نگاشت نیز می گویند. پیکتوگرام ها در اصل نوعی نماد یا سمبل می باشند که معنای خود را از طریق شباهت تصویری خود با یک شی خاص به بیننده منتقل می کنند. از پیکتو گرام ها برای آسان شدن ارتباط با مخاطب در یک محیط استفاده میکنند پس به نوعی جزو گرافیک محیطی محسوب می شوند.

(ایده پردازی برای ساخت یک مجموعه پیکتوگرام با ارائه سه مورد کاربردی 8 میلیون تومان
پیکتوگرام های اضافه در ساختار کلی هر مورد 1 میلیون تومان)

8. طراحی تقویم و سررسید:
طراحی تقویم دیواری تک برگ سالانه 3 میلیون تومان
طراحی تقویم دیواری فصلی با جلد (5 صفحه) 4 میلیون تومان
تقویم دیواری ماهیانه با جلد (13 صفحه) 7 میلیون تومان
یونیفرم سررسید روزشمار، هفته شمار، ماه شمار، هرکدام 4 میلیون تومان
تقویم رومیزی 13 برگ 3 میلیون تومان
تقویم زیردستی 1 صفحه 2 میلیون تومان.

9. طراحی فونت فارسی:

طراحی یک قلم (typeface) متن 35 میلیون تومان
طراحی یک قلم (typeface) تیتر 30 میلیون تومان
خانواده کامل حروف (Type Family) سه وزن 70 میلیون تومان.

10. طراحی کاراکتر:

شخصیت سازی به عنوان نمادی از موسسه، محصول و … 7 میلیون تومان
حالت های مختلف شخصیت هر مورد 1 میلیون تومان.

11. طراحی دفترچه ی راهنما:

پشت و روی جلد دفترچه راهنما 150 هزار تومان
طراحی و اجرای صفحه های داخلی جلد 80 هزار تومان
جدول و نمودار، هرمورد 200 هزار تومان.

12. مشاوره:

مشاوره و مدیریت برای تعیین خط مشی و سیاست کلی کار، هر ساعت 500 هزار تومان
ارائه سمینار و سخنرانی یک روزه 3 میلیون و 500 هزار تومان
برگزاری ورکشاپ به ازای هر روز 5 میلیون تومان
انتخاب یا داوری مسابقات، جشنواره ها، نمایشگاه ها و. هرکدام 4 میلیون تومان
نظارت طراح بر چاپ و تولید
کارمزد پیگیری و نظارت در عرصه تکمیل و به انجام رساندن طراحی گرافیک 15 تا 25 درصد از هزینه کل.

نتیجه:

طراحی گرافیکی یکی از رشته هایی است که در سال های اخیر بسیار محبوب شده و مشاغل زیادی برای فعالیت دارد، به همین دلیل از درآمد بالایی برخوردار است. از آنجا که رشته گرافیک از گرایش ها و زیرشاخه های مختلفی تشکیل شده است، برای درآمدزایی در رشته گرافیک باید به یک فرد حرفه ای در تخصص خود تبدیل شوید. گرافیست ها می توانند در رشته هایی مثل طراحی پوستر، طراحی جلد کتاب، طراحی لوگو و طراحی هویت بصری و غیره یا به صورت فریلنسری به فعالیت بپردازند و یا برای شرکتی به صورت کارمندی استخدام شوند. در کشور های امریکایی حقوق یک طراح در سطح متوسط بین 45 هزار تا 55 هزار دلار در سال می باشد که این رقم برای گرافیست های حرفه ای خیلی بیشتر نیز می شود. میزان حقوق طراحان گرافیکی به استعداد ها و توانایی ها و مجموعه مهارت های شخصی فرد در گرایش مربوطه بستگی دارد اما می توان گفت که گرافیست های فریلنسر از درآمد بالاتری به نسبت گرافیست های کارمند برخوردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *