بازاریابی اینترنتی

راهکار های افزایش بهره وری بازاریابی اینترنتی

راهکار های افزایش بهره وری بازاریابی اینترنتی

افزایش فروش آنلاین هدف اصلی بسیاری از کسب و کارها، چه کوچک و چه بزرگ، است. اینکه شما یک کسب و کار کوچک خانوادگی داشته باشید و یا برای یک فروشگاه اینترنتی بزرگ مثل آمازون کار کنید، در هر صورت این افزایش، ممکن است مثل بازی بولینگ در ابتدا آسان تر از آنچه که هست به نظر برسد.

اما ابتدا بیایید به تعریف کلی موبایل مارکتینگ بپردازیم:

امروزه موبایل‌مارکتینگ یکی از روش‌های پرطرفدار برای انجام بازاریابی اینترنتی است که در بلندمدت می‌تواند بسیار برای شما و کسب‌وکارتان پول‌ساز و سودآور باشد. اما ممکن است برایتان این سؤال پیش بیاید که در سال پیش رو کدام‌یک از اصل‌های موبایل‌مارکتینگ برای کسب‌وکار شما سودآوری بیشتر و تأثیر چشم‌گیرتری را فراهم خواهد آورد؟ آیا شما هم می‌توانید در این آشفتگی بازار که این روزها تقریباً بر همه‌چیز غالب شده است به درآمدی که مدنظرتان است برسید؟

ممکن است پاسخ به این سؤالات تا حدودی برای شما چالش‌برانگیز و سخت باشد زیرا سال 2020 میلادی سالی است که می‌توان آن را سال تغییرات مثبت و پیشرفت نامید زیرا همان‌طور که می‌دانیم، در این سال تکنولوژی به‌خصوص در حوزه تجهیزات کامپیوتری و تلفن‌های همراه پیشرفت بسیار چشم‌گیر و قابل‌توجهی داشته است. در این مقاله از سایت مدیروب قصد داریم ترندهای جدید این نوع بازاریابی که با شروع سال 2020 دچار تحولات زیادی شده را بررسی کنیم.

همان‌طور که ممکن است اطلاع داشته باشید، تکنولوژی حال حاضر تلفن‌های همراه هنوز در حال تغییر دادن رفتارهای کسب‌وکارها و مشتریان است، اما تأثیرات شبکه وایرلس (اینترنت بی‌سیم) 5G که هم‌اکنون درحال‌توسعه هست ممکن است از این ‌رویه پیروی نکند و راه خود را به طریقی دیگر در پیش بگیرد. سال 2020 با توسعه چشم‌گیر نسل پنجم شبکه‌های موبایلی موسوم به 5G آغاز شد. حضور این نسل جدید که فناوری‌های به‌کار رفته در آن کاملاً مدرن و متفاوت هستند باعث شد تا حالا اینترنت و هرچیزی که به آن ربط دارد چندین سطح ارتقاء پیدا کند. مسلماً بازاریابی اینترنتی یکی از همین موارد است که حالا با توسعه شبکه 5G بهبودهای زیادی کسب کرده و روند پردازش‌های آن به یمن سرعت بالای تبادل اطلاعات در این نسل از شبکه‌های موبایلی سریع‌تر و باکیفیت‌تر خواهد شد.

7 مزایای موبایل مارکتینگ:

1. رشد سریع خریدوفروش‌های اینترنتی
ممکن است این مسئله جدید نباشد زیرا امروزه مدت زیادی است که مردم از دستگاه‌های موبایلی خود برای خریدوفروش کالاها و محصولات استفاده می‌کنند. درواقع در کشور خود ما هم تقریباً چندسالی است که خریدوفروش از طریق تلفن همراه رونق زیادی پیدا کرده است زیرا مردم آگاهی بیشتری نسبت به این دستگاه‌ها پیدا کردند. اما درواقع چیزی که در اینجا جدید است و با گذشته متفاوت است مقیاس این رویه است. اگر میزان استفاده مردم از موبایل و اینترنت را برای خرید کالاهای موردنیازشان با گذشته مقایسه نمایید به این مسئله پی خواهید برد که امروزه کاربران دستگاه‌های دیجیتال بسیار بیشتر از قبل خریدهایشان را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند.

ابزارهایی که خیلی به گسترش این نوع از خرید کمک کرده‌اند شامل نرم‌افزارهای فروشگاه‌ساز اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و … می‌شوند که باعث شدند در سال‌های آتی بیش‌ازپیش مردم به خریدهای اینترنتی مشتاق شوند و این مدل از خرید بر دیگر روش‌های خرید ترجیح داده شود. اما سؤال اصلی این است که امسال چه مقدار این رویه گسترده‌تر خواهد شد؟ طبق آمار و داده‌های به‌دست‌آمده از میزان استفاده مردم از موبایل برای خرید کالاهای موردنیازشان این نتیجه گرفته شده است که در سال 2020 میلادی، میزان فروش به 284 میلیارد دلار خواهد رسید که یعنی 45 درصد نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است و این یعنی یک رویا برای کسب‌وکارهای اینترنتی. می‌توان گفت که اگر این رویه در سال‌های آینده همچنان ادامه پیدا کند کسب‌وکارهای فیزیکی مانند فروشگاه‌ها و مغازه‌های موجود در سطح شهر ممکن است حسابی با مشکل مواجه شوند و خرید اینترنتی به اصلی‌ترین روش خرید در میان مردم تبدیل شود.

2. طبیعت همیشه درحال تغییر شبکه‌های اجتماعی
در سالیان گذشته شبکه‌های اجتماعی به‌خوبی توانسته‌اند جای پای خود را در میان کاربران اینترنت سفت کنند. به‌عنوان‌مثال امروزه به‌سختی می‌توانید کسی را پیدا کنید که اینستاگرام و یا تلگرام را در موبایل خود نصب نداشته باشد و درواقع این نرم‌افزارها به جزئی جدایی‌ناپذیر از دستگاه تلفن همراه مردم به‌ویژه مردم کشور خودمان تبدیل‌شده‌اند. نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده توسط متخصصان نشان می‌دهد که درواقع با گذشت زمان درصد افرادی که از شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام استفاده می‌کنند به‌سرعت در حال افزایش است.

بنابراین این مسئله فرصت خوبی برای استفاده از این فضای پویا جهت رونق بخشیدن به کسب‌وکارتان است، به‌ویژه ازاین‌جهت که این شبکه امکان تبلیغات را از طریق پست‌ها و استوری‌ها برای مردم بسیار راحت‌تر نموده است. علاوه بر این افراد جوان‌تر همیشه علاقه‌ی بیشتری به شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب، توییتر، فیس بوک و این دست برنامه‌ها داشته‌اند و این گروه سنی همیشه خرید اینترنتی را به خرید حضوری ترجیح می‌دهند، زیرا علاوه بر راحتی این نوع از خرید، وقتی این دسته از کاربران از طریق فروشگاه‌های اینترنتی معتبر خرید خود را انجام می‌دهند به‌نوعی از اصالت کالای خود اطمینان دارند و می‌دانند که کالایی که قرار است به دستشان برسد از کیفیت بالایی برخوردار است.

با این تفاسیر و با توجه به موارد ذکرشده در بالا می‌توان گفت که بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند روشی مؤثر برای رونق بخشیدن سریع به کسب‌وکارتان باشد. تمامی این مسائل را می‌توان حاصل از گسترش تعداد موبایل‌ها و دیگر دستگاه‌های دیجیتال مانند لپ تاب‌ها دانست. علاوه بر این در فضاهای مجازی علاوه بر متن می‌توانید از ابزارهای دیگر مانند فیلم‌های کوتاه، عکس، استوری و … بهره ببرید که هرکدام از این‌ها تأثیر بسیار بیشتری نسبت به متن بر ذهن مخاطب دارند و به‌اصطلاح می‌توان گفت شما را همیشه در ذهن مخاطبین نگه می‌دارند.

حال که به اهمیت این موضوع پی بردید کافی است کمی درباره‌ی برندهایی که از شبکه‌های مجازی در ذهنتان مانده است فکر کنید، برندهایی که تبلیغات آن‌ها توسط افراد تأثیرگذار اینستاگرام انجام می‌شود. ازاین‌رو در سال 2020 انتظار می‌رود که محتوای شبکه‌های اجتماعی تغییرات زیادی به همراه داشته باشند و مخاطبان هر چه بیشتری را برای کسب‌وکارها به وجود بیاورند و به دنبال آن، تعداد کسانی که از طریق این شبکه‌ها به سایت شما برای خرید کشانده می‌شوند به‌شدت افزایش پیدا کنند.

3. افزایش بیش از انتظار بازی‌های موبایل
شاید پیش‌بینی میزان بزرگی موبایل گیمینگ برای شما امری بسیار دشوار و چالش‌برانگیز باشد. در سال 2007 میلادی بخش بسیار بزرگی از سرمایه‌ی به‌دست‌آمده از بازی‌ها حاصل از فروش کنسول‌های بازی مانند ایکس باکس، پلی‌استیشن و کامپیوترهای گیمینگ بود و هنوز خبر آن‌چنانی از بازی‌های موبایلی نبود. اما در دنیای امروز 57 درصد سرمایه‌ی کلی در صنعت بازی‌های ویدئویی متعلق به بازی‌های موبایلی است. این رشد بیش از انتظار بازی‌های موبایلی تنها از طرف گیمرهای دو آتیشه نیست بلکه طبق داده‌های به‌دست‌آمده در سال 2020 میلادی 213 میلیون نفر از آمریکایی‌ها در موبایل‌ها و تبلت های خود از بازی‌های ویدئویی استفاده می‌کنند که یعنی این آمار مردم عادی را هم شامل می‌شود. بنابراین باید گفت که بازی‌های موبایلی خیلی بیشتر از چیزی که فکرش را کنید در حال محبوب شدن بین مردم عادی یا گیمرهای حرفه‌ای هستند.

اما شاید به این فکر کنید که افزایش بازی‌های موبایلی و بیشتر شدن گیمرهای موبایلی چه ربطی به بازاریابی با موبایل دارد؟ پاسخ ساده است. وقتی یک مسئله تشویق‌کننده مثل بازی‌های موبایلی باعث جذب این همه مخاطب به دنیای موبایل‌ها شود، یعنی اینکه فقط به همین خاطر روزانه ده ها و شاید صدها هزار نفر صرفاً به خاطر همین بازی‌های موبایلی به سراغ خرید موبایل یا تبلت می‌روند. مسلماً اکثر این افراد فقط و فقط به بازی کردن با موبایل هوشمند خود مشغول نخواهند شد و خیلی زود متوجه می‌شوند که بازاری مستعد از کسب‌وکارها در دنیای موبایلی حضور دارند و همین مسئله این افراد را به مشتریان مستعد و بعضاً ثابت و وفادار تجارت شما تبدیل می‌کند!

4. کیفیت بالای تبلیغات درون برنامه‌ای
علی‌رغم محبوبیت برنامه‌های موبایل، بسیاری از بازاریابان و صاحبان مشاغل، برای به‌کارگیری مؤثر تبلیغات سختی زیادی می‌کشند و این مسئله اغلب به این دلیل است که مشتریان تجربیات خوبی از خرید اینترنتی نداشته‌اند و کلاه‌برداری از طریق ربات‌ها این روزها بسیار شایع و فراگیر بوده است. بنابراین تشکیل یک کمپانی که بتواند به‌راحتی اعتماد مشتریان را جلب کند بسیار دشوار و چالش‌برانگیز خواهد بود.

البته می‌توان گفت که این مسئله طی سال‌های اخیر در حال برطرف شدن است و کلاه‌برداری‌های سنتی به‌سرعت در حال کاهش است زیرا گرداننده‌های کسب‌وکارها تلاش‌های فراوان و واحدی را انجام داده‌اند که روشی بسیار بهینه خلق کنند. نتیجه این تلاش‌ها راه‌اندازی سامانه‌ها و پلتفرم‌های مختلف برای تبلیغات بود. یکی از جالب‌ترین و در عین حال پرسودترین این تبلیغات، تبلیغات درون برنامه‌ای است. نتایج نشان داده این مدل از تبلیغات تأثیرپذیری هدفمندی دارند و اگر کاربری یک‌بار از این طریق به خرید محصولی وا‌داشته شود و درنهایت از خرید و صرف هزینه خود راضی باشد، این مسئله را به دوستان و آشنایان خود هم پیشنهاد می‌دهد که درنتیجه با گذشت زمان تعداد افرادی که به‌صرف هزینه در اینترنت اعتماد دارند افزوده می‌شود.

به لطف این تغییرات که شامل تبلیغات محلی، تبلیغات درون برنامه‌ای، تبلیغات صنعتی و ویدیویی می‌شود، انتظار می‌رود که گرایش مردم به‌صرف هزینه در نرم‌افزارها و تبلیغات درون آن‌ها در سال 2020 میلادی به‌طور خیره‌کننده‌ای افزایش یابد. جالب است بدانید که چندین و چند استارت‌آپ ایرانی از همین مسئله سودهای کلانی به دست آورده و کسب‌وکار خود را حسابی رونق داده‌اند. خوشبختانه هنوز می‌توان از طریق روش‌های مختلف از جمله تبلیغات گوگل در داخل بازی‌ها یا اپلیکیشن‌ها، تبلیغات مؤثری را ارائه کرد و به کمک آن‌ها مخاطبان زیادی را به کسب‌وکارتان هدایت کنید. از جمله بزرگترین شرکت‌های فعال در این زمینه که با کمک همین نوع تبلیغات بازدهی بسیار زیادی کسب کرده شرکت Snapp است.

5. تأثیر باورنکردنی تبلیغات موبایلی هدفمند موقعیتی و زمانی
تلفن‌های همراه هوشمند اهداف بسیار دور و دست‌نیافتنی را برای بازاریابان و صاحبان کسب‌وکار به تحقق رسانده‌اند؛ به‌طوری‌که امکان عرضه نمودن تبلیغات موقعیتی برای مشتریان به‌سرعت در حال رشد است. البته جای تعجب نیست که این ترکیب محل و زمان مناسب به‌خوبی ثابت نموده است که می‌تواند تأثیر و کارایی فوق‌العاده‌ای داشته باشد. به همین دلیل است که تمامی برندها از دندان‌پزشکی‌های محلی گرفته تا خرده‌فروشان جهانی در حال اختصاص دادن هزینه‌های بالا برای چنین تبلیغاتی هستند و انتظار می‌رود که این رویکرد طی سال‌های آتی چندین برابر شود.

درواقع منظور از تبلیغات موبایلی هدفمند موقعیتی و زمانی استفاده از تبلیغات مرتبط در موضوعات مرتبط است. به‌عنوان‌مثال وقتی کاربری برای خرید یک لپ‌تاپ به فروشگاهی اینترنتی مراجعه می‌کند پس از انتخاب لپ‌تاپ موردنظر در سبد خرید محصولاتی مرتبط با این کالا مانند پوشش محافظ، موس، کیف لپ‌تاپ و … هم به کاربر پیشنهاد می‌شوند که در این صورت کاربر خریدار به علت هیجانی که از خرید لپ‌تاپ دارد و صدالبته نیازی که به این اقلام جانبی وجود دارد ممکن است این لوازم جانبی را هم خریداری کند. انتظار می‌رود که صرف هزینه جهت انجام این نوع از تبلیغات رشد فوق‌العاده بالایی در سال 2020 میلادی داشته باشد به‌طوری‌که از 27 میلیارد دلار در سال 2019 تا 31 میلیارد دلار در سال 2020 افزایش داشته باشد.

6. افزایش قابل‌توجه بازاریابی‌های صوتی و تصویری از طریق موبایل
ازآنجایی‌که گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها فرصت‌های زیادی برای ارائه محتوای تصویری را برای همه فراهم می‌آورند، گاهی بازاریابان از تبلیغاتی که با استفاده از صدا خلق می‌شوند چشم‌پوشی می‌کنند. این کار برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد یک اشتباه است. اگرچه تأثیر صدا زمانی که همراه با تصویر یا ویدئو باشد چندین برابر است، اما هنوز هم محتواهایی که فقط صدا داشته باشند (مثل پادکست‌ها) یا تبلیغات رادیویی به نوبه خود برای قشر خاصی از مردم خود تأثیرگذار هستند.

با توجه به هزینه کمتری که تبلیغات صوتی دارند، شما می‌توانید تبلیغات خود را در بین پادکست‌ها که امروزه محبوبت دوچندانی را در بین کاربران موبایل دارند انجام دهید به‌خصوص اگر این تبلیغات در بین پادکست‌های بسیار جذاب و یا مرتبط با زمینه کاری شما قرارگرفته باشند. طبق آمار به‌دست‌آمده 51 درصد از کاربران تلفن‌های همراه، هرروزه ساعات زیادی را در خارج از خانه به سر می‌برند. تعداد تقریباً زیادی از این افراد به‌خصوص هنگامی‌که در اتومبیل هستند تلفن همراه خود را به دستگاه پخش آن وصل می‌کنند و به پادکست‌ها گوش می‌دهند. همین مسئله نکته‌ای برای خیلی از کسب‌وکارها بوده تا تبلیغات هدفمند خود را از طریق این پادکست‌ها یا برنامه‌های رادیویی آنلاین به گوش مخاطبین برسانند.

اما همان‌طور که گفته شد، تأثیرپذیری محتوای تصویری و ویدئویی چندین برابر بیشتر از محتوای صوتی است. خوشبختانه بازاریابی با موبایل این امکان را فراهم کرده تا شما در همه این حالات بتوانید پیام‌های خود را به مخاطبین انتقال دهید. شبکه‌هایی مثل Pinterest برای عکس‌ها و یا YouTube برای ویدئوها بسترهایی بسیار عالی برای کاربران موبایلی هستند که بتوانند از این طریق اقدام به بازاریابی و جذب بازدید و مشتری کنند.

7. مزایای بالقوه‌ی خرید هوشمندانه از طریق موبایل
همان‌طور که میدانید تبلیغات از طریق موبایل به‌شدت در حال قدرتمندتر شدن است و این مسئله به‌طور عمده به دلیل پلتفرم‌های قدرتمندی است که در حال سیستماتیک کردن و کاربردی‌تر کردن ابزار تبلیغات است. این پلتفرم‌ها از فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و همین مسئله سبب شده تا نسل جدید تبلیغات هوشمندانه و بسیار هدفمند باشد.

اگرچه درگذشته خرید از طریق پلتفرم‌های موبایلی کمی غیرقابل اعتماد و همچنین سخت بود، اما امروزه نرم‌افزارهای فروشگاه‌های اینترنتی که اغلب توسط دستگاه‌های تلفن همراه استفاده می‌شوند از سیستم‌هایی هوشمند استفاده می‌کنند که خریدار می‌تواند با فیلتر کردن و بسیاری از شخصی‌سازی‌های دیگر مستقیماً به محصول موردنظر خود برسد و درنتیجه بتواند بهترین خرید ممکن را برای خود انجام بدهد. این مسئله به صاحبان کسب‌وکار نیز کمک بزرگی می‌کند زیرا آن‌ها نیز به‌راحتی می‌توانند مشتریان خود را پیدا کنند و به آن‌ها محصول و کالاهایی که آن‌ها به دنبالش هستند را بفروشند.

خرید سیستماتیک در حال تبدیل‌شدن به یک امر عادی در بین مشتریان است. به‌عنوان‌مثال انتظار می‌رود که 69 درصد از کالاهایی که در فروشگاه‌های اینترنتی موجود هستند امسال از طریق این نوع از شخصی‌سازی توسط مشتریان به فروش برسد که به این معنی است، تبلیغات راندمان و بازدهی بالاتری را پیدا خواهند نمود. این مسئله می‌تواند برندها را از طریق موبایل‌مارکتینگ به درجات بالاتر و شهرت خیلی بیشتری برساند.

راهکار های موثر در افزایش فروش آنلاین:

1. در متون تبلیغاتی خود صادق باشید
2. با استفاده از افزونه ها، کلیک های بیشتری برای تبلیغات خود بگیرید
3. دیدگاه افرادی که از خدمات و یا کالای شما رضایت داشتند و به شما اعتماد دارند را به نمایش بگذارید
4. احساس نیاز و ضرورت ایجاد کنید
5. یک تضمین بازگشت وجه قابل اعتماد ارائه دهید
6. گزینه های محدودی ارائه کنید
7. مخاطبان همانند را در فیسبوک هدف قرار دهید
8. فرآیند پرداخت را برای مشتریان آسان کنید
9. گزینه های پرداخت متعدد در اختیار مشتری قرار دهید
10. تصاویری با کیفیت از کالا های خود قرار دهید
11. از شر صفحات فرود خود خلاص شوید
12. تبلیغات در جیمیل را امتحان کنید
13. مضمون متن تبلیغاتی شما کاملا در ارتباط با صفحه فرود آن باشد
14. در محتوای وبسایت خود به هر سوالی پاسخ دهید و به هر اعتراضی توجه کنید
15. تا جایی که برایتان مقدور است هدیه بدهید
16. پرسونای خریدار را با جزئیات ایجاد کنید و هدف قرار دهید
17. از شیوه قیمت گذاری ردیف شده (Tiered Pricing) استفاده کنید
18. یک پیشنهاد ویژه به شکل پاپ آپ اختیاری برای ترغیب کاربر برای ورود به سایت اضافه کنید
19. به منظور افزایش فروش آنلاین خود، سایت را برای موبایل بهینه سازی کنید
20. مشتریان جدید را با یک ایمیل یادآوری فوق العاده تحت تاثیر قرار دهید
21. گزاره های ارزش خود را به بهترین شکل تعریف کنید و آن ها را برای همگان آشکار کنید
22. برای افزایش فروش آنلاین با مشتریان خود در رسانه های اجتماعی صحبت کنید
23. از صحبت های مشتری برای ایجاد کمپین های تبلیغاتی تاثیرگذارتر استفاده کنید
24. مدل Attribution (تخصیص اعتبار) و مسیر های کانورژن خود را به دقت تعیین کنید
25. از بازاریابی مجدد (Remarketing) برای به سرانجام رساندن بسیاری از خرید های ناتمام استفاده کنید

1 دیدگاه در “راهکار های افزایش بهره وری بازاریابی اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *