سئو تکنیکال چیست؟
سئو تکنیکال به بهبود جنبههای فنی سایت برای ارتقای رتبه آن در موتورهای جستجو گفته میشود. افزایش سرعت سایت، طراحی سایت به نحوی که خزشگرها بتوانند به راحتی آن را بررسی کنند و موتورهای جستجو ساختار و موضوع آن را درک کنند، ستونهای اصلی بهینه سازی تکنیکال هستند. در پاسخی دیگر به این سئوال که سئوی تکنیکال چیست ، باید گفت بخشی از سئوی داخلی است که تمرکز سئو داخلی بهبود المانهای داخل سایت برای دریافت رتبههای بهتر است. این سئو نقطه مقابل سئوی خارجی است که هدف آن دیده شدن وبسایت در سایر کانالهای تبلیغاتی است.
چرا سئو تکنیکال را باید جدی بگیرم؟
اگر کمی وارد دنیای سئو شده باشید، متوجه خواهید شد که این روزها معمولاً متخصصان سئوی تکنیکال را آن طور که باید و شاید جدی نمیگیرند و ارزش زیادی برای آن قائل نیستند. اما چرا اینگونه است؟
یکی از مهمترین دلایلی که سبب کم شدن اهمیت سئوی فنی شدهاست، سیستمهای مدیریت محتوای امروزی مانند وردپرس است. این سیستمها بهطور خودکار بخش زیادی از سئو تکنیکال را پیادهسازی میکنند؛ به همین سبب معمولاً این سئو کماهمیت تلقی میشود و یا صاحبان کسب و کارها اصلاً از وجود این مفهوم خبر ندارند!
سئوی فنی آن بخش از اقداماتی است که در قدمهای اولیه تأسیس وب سایتتان باید بردارید . سپس اقدام به تولید محتوا کنید. این را به یاد داشته باشید که اگر سئوی فنی را جدی نگیرید، شاید تمامی زحمتهایتان به هدر برود و شما اصلاً از آن خبر نداشته باشید!
به عنوان مثال تنها وجود یک خط کدنویسی اشتباه میتواند سبب شود تا موتورهای جست و جوی گوگل اصلاً محتوای شما را نبینند و در نتایج نشان دهند. خب در چنین شرایطی تمام زحمتهایتان در بخش تولید محتوا، سئوی داخلی، سئوی خارجی و دیگر اقدامات چک لیست سئو زیر سؤال میرود! بنابراین سئوی فنی را دست کم نگیرید و بدانید بخش مهمی از کارهای سئویتان به این قسمت مربوط میشود.
ویژگیهای سایتی با سئو تکنیکال خوب:
سایتی که سئو تکنیکال خوبی داشته باشد برای کاربران و موتورهای جستجو سریع و بررسی و پویش آن راحتتر است. این ویژگی به موتورهای جستجو کمک میکند تا موضوع و کلیت سایت را درک کنند و از ایجاد ابهاماتی که مثلاً با محتوای تکراری به وجود میآید پیشگیری میکند. بعلاوه، چنین سایتی بازدیدکنندگان یا موتورهای جستجو را با درج لینکهای ناقص و نامناسب به بن بست نمیرساند. در ادامه آموزش سئو تکنیکال یکسری از ویژگیهای مهم سایتی که سئو تکنیکال خوبی دارد را مرور میکنیم.
» سرعت بالا
امروزه صفحات وب باید با سرعت بالایی بارگذاری شوند. کاربران امروزی صبر و بردباری زیادی ندارد و تمایلی به انتظار برای بارگذاری یک صفحه ندارند. مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ نشان دادند که ۵۳ درصد از کاربران موبایل در صورتی که صفحه سایت طی ۳ ثانیه باز نشود آن را ترک میکنند. بنابراین اگر وبسایت شما هم کند است، مردم خیلی زود خسته شده و به سمت یک وبسایت دیگر حرکت میکنند و به این ترتیب ترافیک سایتتان را از دست خواهید داد.
گوگل از این واقعیت که وبسایتهای کند تجربه خوبی برای کاربران فراهم نمیکنند مطلع است و به همین دلیل سایتهایی که سریع تر بارگذاری میشوند از نظر گوگل اولویت و امتیاز بیشتری دارند بنابراین سایتی که سرعت بارگذاری خوبی نداشته باشد نسبت به سایتهای مشابه با سرعت بالاتر رتبه پایین تری خواهد داشت و حتی ممکن است مقداری از ترافیک خود را از دست بدهد.
برای مشخص کردن سرعت بارگذاری سایتتان، میتوانید از ابزارهای تست استفاده کنید که سرنخهایی برای بهبود شرایط سایت در اختیار شما قرار میدهند. نحوه کار این ابزارها در آموزش عملی سئو در سایت آرکاد معرفی شدهاند.
» قابل خزش بودن برای موتورهای جستجو
موتورهای جستجو برای خزش سایتها از رباتهای خاصی استفاده میکنند. این رباتها لینکها را دنبال میکنند تا محتوای موجود در سایت شما را پیدا کنند. داشتن یک ساختار لینک دهی قوی باعث میشود که این رباتها بتوانند محتوای مهم در سایت شما را پیدا کنند اما روشهای بیشتری برای راهنمایی این رباتها وجود دارد. برای مثال میتوانید محتوایی که تمایلی به خزش آن ندارید را مسدود کنید یا میتوانید کاری کنید که یک صفحه خزش شود اما در نتایج جستجو نمایش داده نشود یا اینکه خزشگرها لینکهای داخل یک صفحه را دنبال نکنند.
پیشنهاد مطالعه: بررسی پاپ آپ و تاثیر آن بر سئو
. فایل Robots.txt
میتوانید با استفاده از فایل robots.txt رباتها را درباره سایتتان راهنمایی کنید. این فایل یک ابزار قدرتمند است که باید با دقت از آن استفاده کرد. همانطور که ابتدای مطلب اشاره شد، یک اشتباه کوچک مانع از خزش سایت (و بخشهای مهم آن) توسط رباتها میشود. گاهی اوقات اشخاص به صورت غیرعمد و ناخواسته فایلهای CSS و JS سایتشان را در فایل robot.txt مسدود میکنند. این فایلها حاوی کدهایی هستند که به مرورگرها اعلام میکنند سایت شما باید چه ساختاری داشته باشد و چطور کار میکند. اگر این فایلها مسدود شده باشند موتورهای جستجو نمیتوانند تشخیص دهند که آیا سایت شما درست کار میکند یا خیر.
در مجموع توصیه میشود که فایل robots.txt را به صورت کامل بررسی کرده و با طرز کار آن آشنایی پیدا کنید که این موضوع در دوره سئو سایت آرکاد مطرح شده است یا از یک طراح سایت درخواست کنید که این کار را برای شما انجام دهد.
. متاتگ robots
متاتگ robots قطعه کدی است که تمایلی به مشاهده آن توسط بازدیدکنندگان سایت ندارید. این کد در بخش هدر صفحه قرار دارد. رباتها هنگام پیدا کردن یک صفحه این بخش را میخوانند و در آن درباره اینکه محتوای صفحه چیست یا باید چه کاری با آن انجام شود، اطلاعات پیدا میکنند.
اگر میخواهید رباتهای موتور جستجو صفحهای را خزش کنند اما به هر دلیلی صفحه در نتایج جستجو وجود نداشته باشد میتوانید این موضوع را با متاتگ robots مشخص کنید. با این متا تگ میتوانید رباتها را ملزم به خزش یک صفحه خاص کنید به نحوی که لینکهای درون صفحه را دنبال نکنند. با Yoast SEO میتوان به راحتی یک پست یا صفحه خاص را noindex یا nofollow کرد.
» عدم وجود لینکهای مرده متعدد
پیش از این توضیح دادیم که کندی سایت برای مخاطبان به هیچ وجه خوشایند نیست. بدتر از کندی سایت، هدایت به سمت صفحهای است که وجود خارجی ندارد. اگر لینکی به صفحهای هدایت شود که در سایت شما وجود ندارد، مخاطبان با خطای ۴۰۴ مواجه میشوند و همین باعث از بین رفتن زحمات شما برای ایجاد تجربیات کاربری غنی خواهد شد.
مهم تر اینکه موتورهای جستجو هم تمایلی به پیدا کردن صفحات خطا دار ندارند. بعلاوه میزان پیدا کردن لینکهای مرده توسط موتورهای جستجو بیشتر از مخاطبان سایت است چون آنها هر لینکی که با آن روبرو شوند را دنبال میکنند حتی اگر این لینکها مخفی شده باشند.
متاسفانه بیشتر سایتها لینک مرده دارند چون هر وبسایتی همواره در حال تغییر است اما خوشبختانه ابزارهایی وجود دارند که به بازیابی لینکهای مرده در سایت کمک میکنند. نحوه عملکرد افزونه وردپرس لینکهای شکسته در آموزش تضمینی سئو سایت آرکاد معرفی شده است.
برای پیشگیری از ایجاد لینکهای مرده همیشه باید پس از حذف یا جابجایی یک صفحه، لینکهای آن که در سایت درج شده اند را اصلاح کنید. در حالت ایده آل باید این صفحه یک صفحه جدید باشد که جایگزین صفحه قدیمی شده. با استفاده از Yoast SEO Premium میتوانید خودتان بدون نیاز به کمک یک برنامه نویس یا طراح سایت، این تغییرات را پیاده سازی کنید.
» خودداری از گیج کردن موتورهای جستجو با محتوای تکراری
اگر یک مطلب را در چند صفحه از سایتتان درج کرده باشید – یا حتی در سایتهای دیگر – ممکن است موتورهای جستجو گیج شوند. چون اگر چندین صفحه یک محتوای یکسان داشته باشند انتخاب بین آنها سخت تر میشود در نتیجه ممکن است به همه صفحاتی با محتوای مشابه رتبه پایینی تعلق بگیرد.
متاسفانه ممکن است خود شما از وجود این مشکل در سایتتان بی خبر باشید. به دلایل مختلف ممکن است URLهای مختلف یک محتوای مشابه نمایش دهند. برای بازدیدکننده سایت این موضوع تغییر خاصی ایجاد نمیکند اما موتور جستجو یک محتوای مشابه را با یک URL متفاوت میبیند.
خوشبختانه در اموزش سئو تکنیکال یک راهکار تکنیکی برای حل این مشکل وجود دارد. این راهکار تگ لینک canonical نام دارد که میتوان با کمک آن صفحه اصلی – صفحهای که تمایل دارید در موتورهای جستجو رتبه بگیرد – را مشخص کنید. در افزونه Yoast SEO میتوان به راحتی مسیر canonical را برای یک صفحه مشخص کرد و علاوه بر آن این ابزار لینکهای canonical را برای همه صفحات اضافه میکند. این اقدام به پیشگیری از بروز مشکل محتوای تکراری که ممکن است از آن خبر نداشته باشید کمک میکند.
» ایمن بودن سایت از نظر سئو تکنیکال
سایتی که از نظر تکنیکی بهینه سازی شده باشد یک سایت امن است. شاید در تعریف سئو و اینکه سئو چیست ، به نظر نرسد که امنیت جایگاهی داشته باشد اما امروزه محافظت از حریم خصوصی کاربران در وبسایتها اهمیت ویژهای دارد. برای دستیابی به این هدف میتوان کارهای مختلفی انجام داد و یکی از مهم ترین آنها پیاده سازی HTTPS است.
HTTPS باعث میشود که هیچ شخصی قادر به تفسیر دادههایی که بین مرورگر و سایت مبادله میشود نباشد. بنابراین مثلاً اگر اشخاصی به سایت شما لاگین میکنند، اطلاعات لاگین آنها محفوظ خواهد بود. برای پیاده سازی HTTPS در سایتتان نیاز به گواهینامه SSL دارید. گوگل بر اهمیت امنیت تأکید کرده و HTTPS را جزء یکی از سیگنالها برای رتبه دادن به سایتها تلقی میکند بنابراین سایتهای امن نسبت به سایتهای غیرامن رتبه بالاتری دارند.
در بیشتر مرورگرها میتوانید به راحتی بررسی کنید که آیا سایت شما HTTPS هست یا خیر. در صورت ایمن بودن سایت، در سمت چپ نوار جستجو مرورگر یک آیکن قفل مشاهده خواهید کرد. اگر عبارت not secure را مشاهده میکنید باید برای رفع آن دست به کار شوید.
» وجود دادههای ساخت یافته
دادههای ساخت یافته به موتورهای جستجو کمک میکنند تا سایت، محتوا یا حتی کسب و کار شما را بهتر تشخیص دهند. با کمک دادههای ساخت یافته میتوانید به موتورهای جستجو اعلام کنید که چه محصولاتی را در سایتتان میفروشید یا چه دستورالعملهایی را در سایتتان قرار میدهید. بعلاوه این ساختار به شما فرصت میدهد تا همه نوع اطلاعات درباره محصولات یا خدمات خودتان ارائه کنید.از آنجایی که یک فرمت ثابت (در Schema.org) وجود دارد که میتوانید این اطلاعات را در آن ارائه کنید، موتورهای جستجو میتوانند آنها را به راحتی پیدا کرده و درک کنند. به این ترتیب میتوانید محتوای سایتتان را در قالب یک تصویر بزرگ تر و کلی درج کنید. Yoast SEO هم ابزارهای مختلفی برای انجام این کار دارد مثل قالبهای مشخص برای بلاکهای مربوط به محتوایی با مضمون پرسش و پاسخ یا محتوایی که نحوه انجام یک کار را تشریح میکند.
پیاده سازی دادههای ساخت یافته مزایایی فراتر از درک سایت توسط موتورهای جستجو دارد و باعث میشود که محتوای سایت شرایط دستیابی به نتایج بهتر را پیدا کند از جمله گرفتن ستاره در نتایج جستجو یا نمایش جزئیاتی که باعث جلب توجه بیشتر نسبت به سایت شما میشود.
» وجود نقشه XML سایت
به زبان ساده، نقشه XML لیستی از تمام صفحات سایت است و مثل نقشه راه برای موتورهای جستجو عمل میکند. با وجود نقشه سایت میتوانید مطمئن باشید که موتورهای جستجو هیچ محتوای مهمی را در سایت شما از قلم نمیاندازند. نقشه XML سایت معمولاً در قالب پستها، صفحات، تگها یا سایر دسته بندیهای دیگر مرتب شده و شامل تعداد تصاویر و آخرین تاریخ تغییر هر صفحه است.
در حالت ایده آل یک سایت نیازی به نقشه XML ندارد. اگر سایتی یک ساختار لینک دهی داخلی قوی داشته باشد که رباتها بتوانند به خوبی همه محتوای آن را تشخیص داده و دنبال کنند، نیازی به این نقشه وجود ندارد اما هر سایتی ساختار خوبی ندارد و داشتن نقشه XML میتواند مفید باشد. بنابراین همیشه توصیه میکنیم که برای سایتتان نقشه XML داشته باشید. در کارگاه سئو سایت آرکاد شما با سادگی ساخت نقشه سایت آشنا خواهید شد.
» استفاده از hreflang توسط وبسایتهای بین المللی
اگر مخاطبان مورد نظر سایت شما در بیش از یک کشور قرار دارند یا در کشورهای چند زبانه هستند، موتور جستجو برای درک کشور یا زبانی که قصد ارائه محتوا برای آن را دارید نیاز به کمک دارد. اگر به موتورهای جستجو کمک کنید، میتوانند به مخاطبان نشان دهند که سایت شما برای حوزه جستجوی مورد نظر آنها مناسب است.
تگهای Hreflang هم به انجام این کار کمک میکنند. میتوانید برای یک صفحه تعریف کنید که چه زبان و کشوری مقصد آن صفحه است. این اقدام به حل مشکل محتوای تکراری هم کمک میکند: حتی اگر سایت شما برای آمریکا و انگلیس محتوای یکسانی نمایش دهد، گوگل در جریان قرار میگیرد که این متون برای مناطق متفاوت نوشته شده اند.
تکنیک های پیاده سازی سئو تکنیکال:
» یک دامنه دلخواه را مشخص کنید
هنگام تنظیم وبسایت یا وبلاگ خود، باید دامنه موردنظر خود را مشخص کنید. با انجام این کار نوع دامنهی وبسایت خود را به موتورهای جستجو معرفی میکنید.
» www یا بدون www
یک وبسایت بهطور پیشفرض با www و بدون www در مقابل نام دامنه قابلدسترس میباشد.
برای مثال، اگر دامنه شما example.com باشد، وبسایت شما میتواند از طریق http://www.example.com و http://example.com (بهعنوانمثال بدون www) قابلدسترس باشد.
درحالیکه استفاده از این دو نوع دامنه برای کاربران مشکلی ایجاد نمیکند ولی برای موتورهای جستجو بسیار گیجکننده است زیرا آنها این دو دامنه را بهعنوان دو وبسایت متفاوت در نظر میگیرند.
این به این معنی است که شما ممکن است مسائل ایندکس، مشکلات محتوای تکراری و از دست دادن رتبه صفحه را تجربه کنید. برای حل این مشکل، شما باید دامنه موردنظر خود را مشخص کنید و آن را به موتورهای جستجو معرفی کنید.
یکی از سؤالات افراد این است از دامنه با www استفاده کنیم؟ یا دامنه بدون www؟ ازنظر سئو انتخاب یک فرمت برتری نسبت به دیگری ندارد، این مسئله اولویت شخصی است.
مهم است که دامنهی موردنظر خود را به موتورهای جستجو معرفی کنید و در طول عمر وبسایت شما ثابت باشد.
اگر قصد تغییر نوع دامنهی خود را دارید میتوانید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید ولی این کار توصیه نمیشود
درصورتیکه ذهن خود را تغییر دهید، میتوانید از تغییر مسیر ۳۰۱ برای فرمتهای مختلف استفاده کنید، اما این توصیه نمیشود، زیرا تغییر دامنه همیشه ریسک دارد.
چگونه دامنه موردنظر خود را تنظیم کنید؟
ابتدا باید در گوگل وب مستر ثبتنام کنید و نوع وبسایت خود را یعنی https: // www یا https:// تائید کنید.
توجه: اگر شما https را فعال کردهاید، لازم است هر دو نسخه https: // www و https:// را اضافه و تأیید کنید.
سپس شما باید دامنه موردنظر خود را در گزینه SITE SETTINGS تنظیم نمایید
سپس، شما باید همان تغییرات را در CMS خود انجام دهید. اگر از WordPress استفاده میکنید، میتوانید این کار را در GENERAL / SETTINGS انجام دهید.
پیشنهاد مطالعه: تاثیر کامنت بر پیشرفت سئو سایت
» فایل Robots.txt خود را بهینهسازی کنید
بعد از تنظیم دامنه موردنظر، گام بعدی این است که فایل robots.txt خود را بررسی و بهینهسازی کنید.
robots.txt چیست؟ Robots.txt یک فایل متنی است که در دایرکتوری ریشهی وبسایت شما قرار دارد که شامل دستورالعملهایی است تا به موتورهای جستجو اطلاع دهند کدام صفحات وبسایت شما را کراول و به فهرست خود اضافه کنند. فرمت این فایل بسیار ساده است و در اکثر موارد شما مجبور نیستید آن را تغییر دهید.
مهم است این فایل بررسی شود و اطمینان حاصل شود تا به نادرستی موتورهای جستجو سایت شما را بلاک نکنند.
» بهینهسازی ساختار URL شما
آیتم بعدی در لیست بررسی سئو تکنیکال، اصلاح ساختار URL وبسایت شما است. ساختار URL شما فرمت URL های شما را نشان میدهد.
بهترین شیوههای سئو که اغلب در مورد URL ها استفاده میشود:
از کاراکترهای کوچک استفاده کنید
برای جدا کردن کلمات در URL از کاراکتر- استفاده کنید
آنها را کوتاه توصیف کنید
از کاراکترها یا کلمات غیرضروری استفاده نکنید
از کلمات کلیدی غیرتکراری موردنظر خود در URL استفاده کنید
بهطورکلی، هنگامیکه فرمت ساختار لینک دائمی خود را تعریف میکنید، تنها چیزی که باید انجام دهید این است که URL های خود را هنگام انتشار محتوای جدید بهینهسازی کنید.
اگر از WordPress بهعنوان CMS استفاده میکنید، متوجه خواهید شد که هنگام ایجاد یک پست جدید، وردپرس عنوان پست شما بهعنوان URL استفاده میکند.
اگر شما تصمیم به تغییر ساختار لینک دائمی خود دارید، میتوانید این کار را با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ انجام دهید.
» طراحی و ساختار وبسایت
ساختار یک وبسایت عامل بسیار مهمی در سئو است. کاربران بیشتر احتمال دارد که در یک وبسایت باقی بمانند و آنچه را که میخواهند سریعتر پیدا کنند و موتورهای جستجو بتوانند به راحتی وبسایت را ایندکس کنند.
اشتباه بزرگ بسیاری از وبسایتها این است که آنها تلاش میکنند وبسایتهای خود برای نرخ تبدیل بهینهسازی کنند، آنها ساختار سایت خود را فراموش کرده و به سئو وبسایت خود آسیب میزنند.
یک مثال معمول این است که کاربران صفحات بایگانی خود را پنهان کنند و تمام محتوا را در یک دسته واحد قرار دهند. درگذشته تصور میشد که صفحات بایگانی یا صفحات چندگانه ممکن است به سئو شما آسیب بزند، اما این عملی جالب درسئو نیست.
گوگل در هنگام ارزیابی یک صفحه خاص، ساختار کلی وبسایت را در نظر میگیرد و این چیزی است که نباید نادیده گرفته شود. البته اگر بخواهید هرگونه مزیت را داشته باشید، دسته صفحات شما باید بهینهسازی شوند.
علاوه بر این، همانگونه که توسط Google بیانشده است، ساختاری که بهخوبی تعریف شود به وب مسترها کمک میکند تا محتوای مهم یک وبسایت را به گوگل معرفی کنند، عاملی که بهشدت در بالا رفتن رتبهبندی صفحاتی که واقعاً اهمیت دارند، مؤثر می باشد.
» منوهای breadcrumb اضافه کنید
یک منو بردکرامب مجموعهای از لینکهای بالا یا پایین یک صفحه است که به کاربران اجازه میدهد تا به صفحه قبلی (معمولاً صفحه رده) یا صفحه اصلی وبسایت هدایت شوند.
منو بردکرامب دو هدف اصلی را دنبال میکند: به کاربران کمک میکند بدون نیاز به دکمه برگشت در مرورگرهای خود، بهراحتی وبسایت را مرور کنند و به موتورهای جستجو در مورد ساختار یک وبسایت اشاره میکند. بردکرامب بهعنوان یک عنصر سئو در راهنمای سئو ذکرشده است زیرا استفاده از آنها بهشدت توسط گوگل توصیه میشوند.
اگر قبلاً بردکرامب را فعال نکردهاید، اطمینان حاصل کنید که آنها در وبسایت شما فعال هستند و دارای طرح مناسب هستند.
» نشانهگذاری دادههای ساختیافته و سئو
دادههای ساختیافته در چند سال گذشته اهمیت بیشتری پیداکردهاند، زیرا در نتایج جستجوی گوگل بهشدت مورداستفاده قرار میگیرد.
استراکچرد دیتا چیست؟ بهطور ساده، دادههای ساختاری کدی است که شما میتوانید به صفحات وب خود اضافه کنید که برای خزنده موتور جستجو قابلمشاهده است و به آنها کمک میکند که زمینه متن محتوا را درک کنند. این روشی است برای توصیف دادههای شما به زبانی که برای موتورهای جستجو قابلدرک باشد.
دادههای ساختیافته مرتبط با سئو تکنیکال چگونه هستند؟
اگرچه دادههای ساختیافته مربوط به محتوای یک وبسایت است، اما بخشی از سئو تکنیکال میباشد زیرا شما باید کد را به وبسایت خود اضافه کنید تا نتیجه آن را بینید. معمولاً، شما یکبار داده های ساختیافته را اضافه میکنید. بهعنوانمثال، در مورد بردکرامب، شما نیاز دارید یکبار دادههای ساختیافته خود را پیکربندی کنید و اقدامات بیشتری لازم نیست.
هنگامیکه شما با تعریف درست دادههای ساختیافته را به CMS اضافه کنید، بهطور خودکار به محتوای جدید اعمال میشود.
مزیت استفاده از دادههای ساختیافته چیست؟ دادههای ساختیافته به شما کمک میکند سایت شما از طریق ارائه فهرستهایی به موتورهای جستجو یا از طریق اسنیپ های ویژه، ورودیهای گراف دانش و…افزایش یابد همچنین باعث افزایش نرخ کلیک شما میشود.
روشهای استفاده از دادههای ساختیافته کدامند؟ روشهای زیادی برای استفاده از دادههای ساختیافته برای توصیف محتوای شما وجود دارد. محبوبترینها عبارتاند از: مقالات، دستورالعملها، رویدادها، پستهای شغلی، کسبوکار محلی و غیره.
» URL های Canonical را بررسی کنید
هر صفحه وبسایت شما باید دارای یک نشانی اینترنتی Canonical باشد. این با اضافه کردن تگ ، در تگ هدر پستها و صفحات شما قابل انجام است.
Canonical URL چیست؟ راهی ساده است تا به گوگل اطلاع داده شود که کدام نسخه از صفحه را در هنگام ایندکس وبسایت شما در نظر بگیرد. این مفهوم شبیه دامنه ترجیح دادهشده است که تنها یک صفحه از طریق URLS های مختلف در دسترس است.
شما میتوانید از تگ “rel = canonical” هنگامیکه شما دارای صفحاتی با محتوای مشابه هستید، برای پیگیری اهداف و جلوگیری از مسائل محتوای تکراری هنگام اضافه کردن محتوا به وبسایت خود استفاده کنید.
بهعنوان یک قاعده کلی، شما باید Canonical URL را برای تمام صفحات وبسایت خود تعیین کنید. سادهترین راه برای بررسی اینکه آیا وبسایت شما دارای Canonical URL میباشد، در هر صفحه از وبسایت، راست کلیک کرده و VIEW SOURCE را انتخاب کنید؛ و rel = canonical جستجو کنید و آن را بررسی کنید.
اگر شما نمیتوانید هیچ مرجعی برای canonical پیدا کنید، بنابراین میتوانید از افزونه برای اضافه کردن بهصورت خودکار استفاده کنید (اگر از WordPress استفاده میکنید میتوانید از SEO Yoast استفاده کنید) یا یک توسعهدهنده برای ایجاد تغییرات لازم در کد خود استخدام کنید.
» بهینهسازی صفحه ۴۰۴
هنگامیکه آدرس اینترنتی بازدید شده وبسایت شما وجود نداشته باشد، صفحه ۴۰۴ به کاربران نشان داده میشود. ممکن است این صفحه حذفشده باشد، URL آن تغییر کرده باشد یا آدرس URL را در مرورگرهای خود اشتباه وارد کردهاند.
بیشتر تم های مدرن وردپرس بهطور پیشفرض صفحه بهینهسازی ۴۰۴ را دارند، درغیراین صورت، شما میتوانید با استفاده از افزونه یا ویرایش قالبهای خود، صفحه ۴۰۴ را سئو فرندلی کنید.
صفحه ۴۰۴ بهینهشده چیست؟ یک صفحه ۴۰۴ بهینهسازی شده باید:
همان ساختار و منوهای ناوبری را برای وبسایت خود داشته باشید
به بازدیدکنندگان به زبان دوستانه بگویید که صفحاتی که به دنبال آن هستند دیگر در دسترس نیستند
آنها را جایگزین کنید (سایر صفحات مرتبط را پیشنهاد کنید)
بازگشت به صفحه قبلی، صفحه اصلی یا سایر صفحات مهم خود را آسان کنید
چگونه صفحه ۴۰۴ خود را بررسی کنید؟ تست اینکه صفحه ۴۰۴ شما چگونه به نظر میرسد بسیار آسان است، فقط پنجره جدید مرورگر را بازکرده و URL را در وبسایت شما وجود ندارد را تایپ کنید آنچه در مرورگر نشان داده میشود صفحه ۴۰۴ شما است.
وقت زیادی را برای بهینهسازی صفحه ۴۰۴ خود صرف نکنید، فقط مطمئن شوید که وقتی یک صفحه پیدا نشد، صفحه ۴۰۴ سفارشی را بازمیگرداند.
پیشنهاد مطالعه: بررسی مراحل راه اندازی سایت
» نقشه سایت XML خود را بهینهسازی کنید
یکی از مهمترین عناصر سئو تکنیکال، بهینهسازی نقشه سایت XML است. XML Sitemap یک فایل XML است که تمام صفحات / پستهای موجود در وبسایت شما را لیست میکند. علاوه بر عنوان خود، آن را نیز شامل تاریخ منتشرشده و تاریخ آخرین بهروزرسانی است.
موتورهای جستجو می توانند از نقشه سایت XML بهعنوان راهنما در هنگام خزیدن وبسایت استفاده کنند.
چگونه میتوان نقشه سایت XML خود را بهینهسازی کرد؟ نقشه سایت XML بهینهسازی شده ساده است، فقط صفحات مهم سایت شما را شامل میشود. در اکثر موارد این صفحات، پستها و دستههای شماست. در نقشه سایت تگ صفحات، صفحات نویسنده یا سایر صفحاتی که محتوای اصلی ندارند، در نظر نگیرید.
اطمینان حاصل کنید که نقشه سایت شما بهطور خودکار بهروز میشود هنگامیکه یک صفحه جدید منتشر میشود یا هنگامیکه یک صفحه بهروز میشود. از ابزار سرچ کنسول گوگل و ابزار Bing Webmaster برای ارائه نقشه سایت به Google و Bing استفاده کنید و وضعیت را بررسی کنید.
» SSL را برای ایجاد وبسایت به HTTPS اضافه کنید
آخرین روند در اینترنت درباره امنیت است. HTTPS یک سیگنال رتبهبندی معروف و راه دیگری برای ایجاد اعتماد با کاربران شما است.
هنگام نصب SSL بر روی سرور خود، وبسایت شما میتواند با استفاده از https قابلدسترسی باشد. این نشان میدهد که هرگونه اطلاعات انتقالیافته بین وبسایت و سرور (مانند نامهای کاربری، رمزهای عبور، اطلاعات شخصی و غیره) رمزگذاری شده است.
درگذشته SSL برای وبسایتهای فروشگاهی اهمیت داشت، اما امروزه هر وبسایت در اینترنت باید SSL را نصب کند. اگر شما SSL نصب نکردهاید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که با ارائهدهنده سرویس میزبانی خود تماس بگیرید و از آنها بخواهید SSL را در حساب شما فعال کنند و سپس شما باید از روشهای انتقال دامنه برای فعالسازی SSL در وبسایت خود بدون از دست دادن رتبه خود استفاده کنید.
اضافه کردن SSL به دامنه شبیه به انتقال به یک دامنه جدید است، بنابراین شما باید این روش را با دقت انجام دهید.
» سرعت وبسایت – سریعتر بهتر است
از دیگر سیگنالهای رتبهبندی معروف سرعت وبسایت است. گوگل توصیههای سئو خود از اهمیت سرعت میگوید و مطالعات تائید میکند که وبسایتهای سریعتر بهتر از وبسایتهای کندتر عمل میکنند.
پرداختن بهسرعت وبسایت یک مسئله فنی است و نیاز به تغییر در وبسایت و زیرساخت آن دارد تا نتایج خوبی داشته باشد.
نقطه شروع شما این است که سرعت خود را با استفاده از سه ابزار زیر بررسی کنید:
google page speed insights و pingdom tools و google mobile speed tool
ابزار فوق به شما توصیههایی را در مورد آنچه برای تغییر سرعت نیاز دارید نشان میدهد اما همانطور که در بالا ذکر شد، یک مسئله فنی است و شما ممکن است نیاز باشد یک توسعهدهنده وبسایت استخدام کنید.
بهطورکلی، آنچه شما میتوانید برای بارگذاری سریع وبسایت خود انجام دهید عبارتست از:
» سرور خود را برای استفاده از سیستمعامل ۶۴ بیت ارتقا دهید
واژن PHP خود را به ۷٫۲ ارتقا دهید در مقایسه با نسخه ۵٫۲ سرعت شما را بهبود میبخشد.
بهینهسازی اندازه تصاویر خود.
از افزونهها کمتر استفاده کنید
وردپرس و تمام پلاگین ها را به آخرین نسخهها ارتقا دهید
از تمهای پیشساخته شده سنگین استفاده نکنید. آنها کدهای زیادی که موردنیاز نیست به وبسایت اضافه میکنند، بهتر است بر روی یک تم سفارشی سرمایهگذاری کنید.
CSS و JS فایلهای خود را بهینهسازی و کاهش دهید
از یک پلاگین کش برای ارائه صفحات ذخیرهشده به کاربران استفاده کنید
از اضافه کردن بیشازحد اسکریپتها در تگ هدر وبسایت خود اجتناب کنید
از بارگیری ناهمزمان جاوا اسکریپت استفاده کنید.