بازاریابی اینترنتی

عوامل موفقیت در همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

عوامل موفقیت در همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

همکاری در فروش یا affiliate marketing چیست؟

افیلیت مارکتینگ جز روش‌های بازاریابی است که می‌تواند تأثیر مستقیم بر روی فروش محصولات داشته باشد. درواقع این نوع بازاریابی توسط افرادی خارج از کسب‌وکار انجام می‌شود. به بیان ساده در افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی پورسانتی پیشنهاد خرید یا معرفی محصول بر روی وب‌سایت و یا وبلاگ ناشر افیلیت قرار داده می‌شود و اگر این تبلیغات منجر به فروش محصول شود، مبلغی از طرف صاحب محصول به ناشر افیلیت که بازاریابی محصول را انجام داده، پرداخت می‌شود.

در برنامه‌های افیلیت مارکتینگ (affiliate program)، اهداف و شاخص‌هایی برای سنجش میزان نتیجه‌بخش بودن تبلیغات در نظر گرفته می‌شود. این شاخص‌ها می‌تواند کلیک کاربر بر روی لینک تبلیغات، خریداری محصول یا وارد کردن ایمیل توسط کاربر باشد. آنگاه اگر تبلیغ در آن سایت نتیجه‌بخش باشد، بر اساس میزان فروش و یا با روش‌های دیگر به صاحب سایت مبلغی پرداخت می‌شود. در ادامه در مورد نحوه محاسبه پرداختی به ناشر تبلیغات توضیح می‌دهیم. به افیلیت مارکتینگ بازاریابی پورسانتی نیز می‌گویند.

طرفداران همکاری در فروش:

همان‌طور که پیش از این بیان شد نکات مثبت زیادی درباره همکاری در فروش وجود دارد که آن را به گزینه‌ی مناسبی برای کسب‌وکار تبدیل می‌کند. این موارد عبارت‌اند از:

» هزینه‌ی کم برای شروع: ملحق شدن به بیشتر برنامه‌های همکاری در فروش رایگان است؛ در نتیجه هزینه‌ی شما معمولا به روش‌های بازاریابی‌ که مورد استفاده قرار داده‌اید، مربوط می‌شود.
» نیازی به تولید یک محصول یا خدمات نیست.
» نیازی به انبارکردن یا حمل محصولات نیست.
» در هر زمان و از هر مکانی که به اینترنت دسترسی داشته باشید می‌توانید کار کنید.
» بسته به اینکه چگونه برای برنامه‌ی همکاری‌تان بازاریابی می‌کنید امکان کسب درآمد منفعل وجود دارد.
» می‌توان آن را به یک کسب‌وکار خانگی در حالِ انجام، اضافه یا یک جریان درآمد اضافه ایجاد کرد. این کار برای وبلاگ‌نویس‌ها، مربی‌ها، کارآفرینان حوزه‌ی اطلاعات و همه‌ی افرادی که وب‌سایت دارند ایدئال است.

مزایای افیلیت مارکتینگ:

» عدم نیاز به پرداخت هزینه اضافی

بیشتر برنامه‌های بازاریابی وابسته رایگان هستند؛ بنابراین برای استفاده از آن‌ها نیازی نیست که هزینه‌ای بپردازید. تنها هزینه شما مربوط به بخش بازاریابی مخاطبان و ارجاع آن‌ها به سایت فروشنده است.

» عدم نیاز به وجود محصول فیزیکی برای فروش

تا اسم بازاریابی به میان می‌آید، عده‌ای تصور می‌کنند که باید محصول خاصی را به مخاطب معرفی کنند؛ و تمام موارد مربوط به نگهداری، حمل و تحویل محصول به مشتری بر عهده آن‌ها است. درصورتی‌که افیلیت مارکتینگ این‌طور کار نمی‌کند!

در این روش بازاریابی تنها باید یک یا چند محصول خاص را برای معرفی انتخاب کنید؛ و لینک آن‌ها را در وب سایت یا شبکه اجتماعی‌تان قرار دهید. سپس به ازای هر خرید از طریق این لینک‌ها، شما تنها درصد فروشتان را به دست می‌آورید و تمام مراحل دریافت وجه، تحویل کالا و… به عهده خود فروشنده محصول است.

» انعطاف ‌پذیری بالا

تا زمانی که مالک یک وب سایت یا شبکه اجتماعی پربازدید هستید و به اینترنت دسترسی دارید؛ می‌توانید از طریق بازاریابی وابسته کسب درآمد کنید.

» افزایش درآمد

افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی وابسته یک روش کسب درآمد جانبی یا اضافی محسوب می‌شود؛ یعنی برای درآمدزایی از این طریق نیازی نیست که در مکان خاصی حضور داشته باشید یا کار بخصوصی را انجام دهید. فقط باید محصولاتی که با روحیه و سلیقه مخاطبانتان سازگار است را معرفی کنید، تا آن‌ها ترغیب به خرید شوند. بعد از آن سود حاصل از هر فروش به‌حساب شما واریز می‌شود.

معایب افیلیت مارکتینگ:

» صرف زمان طولانی برای افزایش مخاطبان سایت یا شبکه اجتماعی

برای اینکه بتوانید از طریق بازاریابی وابسته کسب درآمد کنید، باید یک بازه زمانی مشخص را برای افزایش ترافیک سایت یا افزایش مخاطبان شبکه اجتماعی‌تان در نظر بگیرید.

» عدم پرداخت سود حاصل از فروش توسط شرکت‌های همکار

چه بخواهیم و چه نخواهیم همیشه کسانی پیدا می‌شوند که در پرداخت هزینه تبلیغات بدقول هستند. بازاریابی وابسته هم با این مشکل مواجه است. ممکن است پس از فروش بعضی از خدمات و محصولات؛ شرکت مورد نظر هیچ هزینه‌ای را برای تبلیغ‌کننده واریز نکند!

» کنترل نداشتن روی کیفیت محصولات و خدمات

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در بازاریابی وابسته وجود دارد؛ کنترل نداشتن روی کیفیت و خدماتی است که شرکت‌های همکار به مشتریانشان ارائه می‌کنند.

ممکن است بعضی از مخاطبانتان که از طریق لینک تبلیغاتی شما محصولی را خریده‌اند یا خدماتی را دریافت کرده‌اند؛ از کیفیت آن راضی نباشند. این موضوع باعث می‌شود که این دسته از کاربران دیگر شما را دنبال نکنند و اعتمادی به وب سایت یا شبکه اجتماعی‌تان نداشته باشند.

به همین خاطر است که همیشه تاکید می‌شود، برای بازاریابی وابسته حتما محصولات و شرکت‌های ارائه‌کننده آن‌ها را به‌دقت ارزیابی کرده؛ و بهترین کسب و کارها را برای تبلیغ انتخاب کنید.

» رقابت بالا

قبل از اینکه وارد گود افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی وابسته شوید؛ باید به این نکته توجه داشته باشید که در این روش بازاریابی رقابت بسیار بالا است. چون ممکن است اکثر وب سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی مشابه شما برای همان محصولات و کسب و کارها تبلیغ کنند؛ و مخاطبان مشترکتان از طریق لینک‌های رقبا خرید محصول را انجام دهند.

» عدم اطلاع درباره مشتری

مشتری متعلق به فروشنده است؛ و این وب سایت تبلیغ‌ دهنده است که همه‌چیز را درباره مشتریان می‌داند. شما به‌عنوان مالک یک وب سایت یا شبکه اجتماعی پربازدید؛ اطلاعاتی درباره اینکه چه کسی روی لینک تبلیغ کلیک کرده و محصول را خریده ندارید.

اگر بدانید که چه کسی مشتری چه محصولی بوده است، بهتر می‌توانید محصولات محبوب مخاطبانتان را به آنها معرفی کنید. این همان تبلیغات ریتارگتینگ است.

انواع برنامه های افیلیت مارکتینگ:

» پرداخت به ازای هر فروش (CPS)

پرداخت به ازای هر فروش محبوب‌ترین و اصلی‌ترین نوع پرداخت در افیلیت مارکتینگ است. درواقع پایه و اساس افیلیت مارکتینگ در ابتدا با این روش پرداختی بناشده است. در پرداخت به ازای هر فروش، پرداخت به ناشر تبلیغات پس از کامل شدن فرآیند خرید مشتری انجام می‌شود. در ساده‌ترین حالت آخرین کلیک برای خرید که معمولاً کلیک بر روی دکمه “ثبت نهایی” و یا “پرداخت” است را به‌عنوان معیار در نظر می‌گیرند. میزان پرداختی به ازای هر فروش در هر صنعت و کسب‌وکاری متفاوت است. معمولاً تبلیغ دهنده (merchant) بزرگ‌تر میزان پرداختی کمتری دارد و تا ۴% از فروش را به ناشر افیلیت پرداخت می‌کنند. اما این پرداخت در تبلیغ دهندگان کوچک به ۱۰% هم می‌رسد. این نوع پرداخت به خاطر ریسک کم آن از متداول‌ترین انواع پرداخت در افیلیت مارکتینگ است.

» پرداخت به ازای جذب مشتری بالقوه (CPL)

اگر هدفتان از افیلیت مارکتینگ جذب لید است می‌توانید از روش پرداخت به ازای جذب مشتریان بالقوه استفاده کنید. در این روش اگر کاربری بر روی لینک افیلیت کلیک کند و در سایت یا لندینگ سایت تبلیغ دهنده، اطلاعات تماس و ایمیل خود را وارد کند، مبلغی به ناشر افیلیت پرداخت می‌شود. در بعضی صنایع مانند صنعت خودرو، برنامه بازارایابی پرداخت به ازای هر فروش ممکن نیست. چون مدتی طول می‌کشد تا کاربر با محصولات آشنا شود و یک محصول را برای خرید انتخاب کند. برای این نوع کالاها استفاده از روش پرداخت به ازای جذب لید روش مناسبی است.

» پرداخت بر اساس نمایش آگهی (CPM) و پرداخت به ازای کلیک (CPC)

در مرحله‌ای از بازاریابی که آگاهی از برند برای کسب‌وکار اولویت دارد، استفاده از برنامه افیلیت با روش پرداخت بر اساس مشاهده تبلیغ (CPM) روش مناسبی است. البته پرداخت بر ازای کلیک نسبت به پرداخت به ازای مشاهده ریسک کمتری دارد. یعنی حتی اگر هدفتان افزایش آگاهی از برند است بهتر است روش CPC را انتخاب کنید. اما می‌دانیم کلیک به‌منزله خرید محصول نیست. اما برای سنجش آگاهی از برند معیار مناسبی است.

چگونه به یک رابط یا واسطه تبدیل شویم؟

از فروختن چیزهای آشنا درآمد کسب کنید. برای شروع باید دنبال فروش محصولات یا خدماتی بروید که با آنها آشنا هستید. بازاریاب های آنلاین این فرآیند را «اتخاذ یک موضع امن» می نامند [۱]. شما باید موضع امنی را انتخاب کنید که نشاندهنده علایق فعلی یا شغل فعلی تان باشد.

بعنوان مثال اگر در زمینه دکوراسیون داخلی تخصص دارید میتوانید وسایل مبلمان را راحت تر از (بعنوان مثال) قطعات اتومبیل بفروشید. اگر دنبال فروش چیزهایی بروید که با آنها آشنایی دارید در کار بازاریابی موفق تر خواهید بود.

وبسایتی را در مورد موضع امن خود راه اندازی کنید. قبل از اینکه به یک رابط (تبلیغ کننده) یک شرکت تبدیل شوید آن شرکت آدرس وبسایتی (URL) که از طریق آن محصولات را بفروش می رسانید را می خواهند. دلیلش این است که آنها میخواهند مطمئن شوند محتوای وبسایت لطمه ای به شهرت شرکت شان نمی زند.

نکات تکمیلی افیلیت مارکتر خوب:

همان طور که مشاهده کردید، این یک روند سر راست است و شما می توانید بدون توجه به نوع محصولی که می فروشید از این فرآیند استفاده کنید.

همچنین مهم نیست که آیا شما در حرفه افیلیت مارکتینگ به اندازه کافی جا افتاده اید، یا خیر؟

فقط به یاد داشته باشید که شما در ازای ارائه مطالب ارزشمند در مورد محصولات و خدماتی که مخاطبانتان طالبش هستند، کمیسیون دریافت می کنید.

به عبارت دیگر مخاطبان شما قصد خرید آن کالاها و خدمات را دارند، چه شما به آنها توصیه کنید یا نه، آنها آن کالاها و خدمات را خریداری می کنند تنها سوالی که در اینجا پیش می آید، این است که آیا شما می توانید به آنها در خرید کمک کنید؟

نحوه پاسخگویی به این پرسش افیلیت مارکترهای متوسط و بسیار موفق را از هم جدا می کند.

چرا؟

چون اینجا دقیقا جایی است که شما می توانید ارزش افزوده ایجاد کنید.

در واقع کمیسیونی که شما دریافت می کنید در عوض کمکی است که به مردم برای تصمیم گیری بهتر می کنید.

به هر حال اگر قصد دارید در این حرفه موفق شوید باید براساس اصول زیر پیش بروید:

» مخاطبان شما در حال حاضر چه چیزهایی را خریداری می کنند؟
چه نوع خدمات یا محصولاتی را هنگام خرید انتخاب می کنند؟

اگر چه در ابتدا ممکن است نتوانید تمام محصولاتی را که می خواهید تبلیغ کنید مشخص کنید، اما حداقل می توانید تا حدی نوع کالاها و خدمات را حدس بزنید.

به عنوان مثال:

مادران نوزادان بیشتر طالب چه چیزهایی هستند؟

حدس بزنید؛ محصولات مراقبت از کودکان، میان وعده های کودکان، اسباب بازی، لوازم بهداشتی و غیره.

دانشجویان عکاسی و فعالان این عرصه طالب چه چیزهایی هستند؟

حدس بزنید؛ دوربین، لنز، وسایل نورپردازی، نرم افزارهای ویرایش عکس، دوره های آموزشی عکاسی و غیره.

اگر چه اینها فقط حدسیات هستند، اما خب مواردی هستند که احتمالا مخاطبانتان بیشتر طالب آنها هستند. اگر باز هم شک دارید می تونید به مخاطبان خود ایمیل بزنید و یا از نظرسنجی استفاده کنید.

» محصولاتی را برای تبلیغ انتخاب کنید

از آنجایی که شما می خواهید محصولاتی را تبلیغ کنید که خود از آنها استفاده کرده اید (یا به آنها علاقه دارید)، مناسب مخاطبان شما هستند و یا می توانید برای ارزیابی محصولات، آنها را خریداری کنید. بنابراین احتمالا برای اینکه بهترین محصولات را به مخاطبان خود ارائه دهید، باید وقت و هزینه زیادی صرف کنید.

در این رابطه می توانید از گزینه های زیر استفاده کنید:

گزینه اول افیلیت مارکتر خوب : محصولاتی را که می شناسید، تبلیغ کنید.
این روشی که بیشتر افیلیت مارکتر های خوب از آن استفاده می کنند؛ آنها محصولاتی را تبلیغ می کنند که از قبل می شناسند، از آنها استفاده کرده اند و آنها را دوست دارند.

این محصولات می توانند شامل هر چیزی باشند؛ کتابهای الکترونیکی، نرم افزارها، دوره های آموزشی و هر محصول یا خدمتی که از آن استفاده کرده اید و از کیفیت و کارآئی آن راضی بوده اید.

اما قبل از اینکه محصولات را به خوانندگان خود توصیه کنید، با توجه به نکات پایین آنها را مورد بررسی قرار دهید:

بررسی کنید که آیا شرکت یا فروشنده محصولات در صورت عدم رضایت، حاضر به پس گرفتن محصول است یا خیر؟
خدمات پس از فروش را امتحان کنید تا از کارآئی آن مطمئن شوید.
مطمئن شوید که پیشنهادهای شما مطابق با نیازهای مخاطبانتان است.
تجربیات خود را درباره استفاده از آن محصولات با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید.

گزینه دوم افیلیت مارکتر خوب : برای یافتن محصولات از شبکه های افیلیت استفاده کنید.
در استفاده از این رویکرد با احتیاط پیش بروید زیرا باید سرمایه گذاری زیادی بر روی تحقیق از محصولات انجام دهید، ممکن است برای ارزیابی کردن محصولات مجبور شوید که آنها را خریداری کنید.

یکی از دلایل بسیار مهمی که باعث عدم موفقیت افیلیت مارکترها می شود این است که آنها بدون اینکه محصول، خدمت یا فروشنده ای را مورد ارزیابی قرار دهند، آنها را تبلیغ می کنند. در صورتی این محصولات کارآیی لازم را نداشته باشند و یا این فروشنده ها به درستی جوابگوی خریداران نباشند و یا حتی کلاهبردار از آب دربیایند، اعتبار و شهرت افیلیت مارکتر زیر سوال می رود و به شدت تخریب می شود.

» همه تخم مرغهای خود را در یک سبد نگذارید

برای یک افیلیت مارکتر خوب شدن محصولات تجاری فروشندگان مختلف را در ویترین خود تبلیغ کنید. به این ترتیب اگر به هر دلیلی یکی از فروشندگان حق کمیسیون را دیر پرداخت کرد و یا اینکه محصولاتش کیفیت کافی را نداشت، تاثیر آنها در کسب و کار شما به حداقل می رسد. کار کردن با چند فروشنده مختلف باعث می شود در صورتی که به هر دلیلی با هر یکی از آنها قطع همکاری کردید، زیانی حداقلی به کسب و کار شما وارد شود. از این امکان استفاده کنید. شما هیج محدودیتی در این زمینه ندارید.

» یک ویترین منحصر به فرد پیدا کنید

بعد از اینکه محصولات مورد علاقه خود و مخاطبانتان را پیدا کردید آنها را دسته بندی کنید و بررسی کنید که کدام دسته بندی فراوانی بیشتری دارد و آن دسته از محصولات به چه مارکتی تعلق دارند، روی فروش همانها متمرکز شوید. به عنوان مثال سعی نکنید هم فروشنده محصولات بهداشتی باشید، هم فروشنده موبایل و وسایل جانبی موبایل و یا فروشنده کالاهای خانگی و پوشاک. فقط روی یک بازار تمرکز کنید. یکی از دلایل عدم موفقیت افیلیت مارکترها این است که دوست دارند هر نوع چیزی را بفروشند و این اشتباه است.

به یاد داشته باشید که شما به عنوان یک افیلت مارکتر باید بر روی محصولاتی که آنها را می فروشید کار کنید و درباره آنها اطلاعات جمع آوری کنید تا بتوانید منبع موثقی برای مشتریان باشید و در خرید به آنها کمک کنید. هیچ کس برای بررسی یک گوشی موبایل یا یک ماشین ظرفشویی به سایتی مراجعه نمی کند که مبلغ پوشاک یا مواد شوینده است. شما باید یک مرجع تخصصی در زمینه بازار هدف خود باشید، این کار موفقیت شما را تضمین می کند.

» مدام به دنبال یادگیری باشید

دنیای تکنولوژی دنیای سریعی است و به سرعت تغییر می کند، دانش یکسال پیش شما و یا حتی شش ماه پیش شما دیگر جوابگوی نیاز شما در حال حاضر نیست. روند تبلیغ، نوع ارائه محصولات و هزاران مورد دیگر در زمینه افیلیت مارکتینگ به سرعت تغییر می کنند. شما باید همواره به روز باشید و از روند تغییرات آگاهی داشته باشید و گرنه موفق نخواهید شد و حتی ممکن است موقعیتی را هم که با تلاش زیاد به دست آورده اید، از دست بدهید. به عنوان مثال الان دیگر کسی تبلیغات بنری را باز نمی کند چون مخاطبان از بس که با آن تبلیغات بمباران شده اند، دیگر چشمشان خسته شده است و حتی تمایلی به دیدن آنها ندارند، چه برسد به اینکه بخواهند آنها را باز کنند.

اصول موفقیت در افیلیت مارکتینگ:

حتما تابه‌حال متوجه شده‌اید که این روش کسب درآمد چقدر می‌تواند چالش‌برانگیز باشد! ازجمله چالش‌های این روش می‌توان به ایجاد یک وب سایت یا شبکه اجتماعی پرمخاطب، پیدا کردن کسب‌وکارهای موفق؛ و ترغیب مخاطبان به انتخاب لینک تبلیغاتی شما از بین لینک‌های مشابه در بین رقبا اشاره کرد.

برای اینکه در بازاریابی وابسته موفق شوید، باید اصول این کار را بشناسید. در ادامه بعضی از مهم‌ترین تکنیک های موفقیت در افیلیت مارکتینگ را برایتان آورده‌ایم. با کمک این تکنیک‌ها می‌توانید به یکی از بهترین‌های این حیطه تبدیل شوید.

» شناخت شرکت‌های همکار

قبل از اینکه لینک‌های تبلیغ را در وب سایتتان قرار دهید؛ ابتدا درباره شرکت‌های تبلیغ دهنده تحقیق کنید؛ و درباره نحوه پرداخت سود حاصل از تبلیغات آن‌ها اطلاعات به دست بیاورید.

» ایجاد اعتماد برای مخاطبان

قبل از تبلیغ محصول یا خدمات خاص، آن را امتحان کنید. تنها با این روش خیالتان بابت محصولات و خدمات تبلیغاتی راحت می‌شود.

حواستان باشد که مخاطبان شما را بر اساس تبلیغاتی که دارید قضاوت می‌کنند؛ بنابراین به‌جای درآمدزایی روی تبلیغات باکیفیت تمرکز داشته باشید.

مطمئنا کیفیت بالاتر محصولات و خدمات معرفی‌شده منجر به افزایش رضایت مشتریان می‌شود؛ و بازخورد بهتری بابت لینک‌های تبلیغاتی خواهید گرفت.

» بِرند و شناخته شدن

برای اینکه رسانه‌ای که دارید قدرتمند شود؛ باید بازار هدفتان را پیدا کنید. تنها از این طریق است که میتوانید وب سایتتان را به دیگران معرفی کرده؛ و مخاطبانتان را روز به روز افزایش دهید.

» استفاده از انواع مختلف تبلیغات

برای اینکه مخاطبان شما انسان‌هایی با سلایق متفاوت هستند، بهتر است از انواع مختلف افیلیت مارکتینگ برای جلب‌توجه آن‌ها استفاده کنید. با این روش می‌توانید افراد بیشتری را به سمت وب سایت‌های همکار هدایت کنید؛ و درآمد بیشتری داشته باشید.

» معرفی واضح لینک‌های تبلیغاتی

مخاطبانی که هر روز به رسانه شما سر می‌زنند هوشمند هستند؛ و به‌خوبی متوجه می‌شوند که کدام محتوای شما تبلیغاتی است. پس بهتر است با آن‌ها صادقانه رفتار کنید؛ و به کاربران بگویید که کدام بخش‌های محتوایی که دارید تبلیغاتی است. با این کار می‌توانید مخاطبانتان را وفادار نگه دارید؛ و تبلیغاتتان را به‌راحتی درون رسانه‌ای که دارید قرار دهید.

» کنترل ترافیک رسانه و میزان درآمد

حتما ترافیک رسانه خودتان را بررسی کنید. با این کار متوجه می‌شوید که تا چه اندازه توانسته‌اید در جذب مخاطب جدید خوب کار کنید.

همچنین میزان درآمدی که از افیلیت مارکتینگ دارید را هم به‌طور مداوم ارزیابی کنید. این ارزیابی‌ها به شما نشان می‌دهند که کدام لینک‌های تبلیغاتی با سلیقه و نیاز مخاطبان شما سازگارتر هستند؛ بنابراین بهتر می‌توانید درباره تبلیغات آیندهتان برنامه ریزی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *