سایر مقالات آموزشی

مهارت های لازم برای تبدیل شدن به موشن گرافیست

مهارت های لازم برای تبدیل شدن به موشن گرافیست

مقدمه:

اگر به یادگیری موشن گرافیک علاقه دارید و می خواهید در آینده یک موشن گرافیست حرفه ای شوید، لازم است مانند آموختن هر مهارت دیگری مراحلی را طی کنید.

در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی، مهارت طراحی شاخه‌های بسیاری یافته است. طراحی گرافیک، طراحی وب، طراحی تجربه کاربری، طراحی رابط کاربری و… . طراحی موشن گرافیک نیز به نوبه خود کاربرد زیادی دارد از ساختن برنامه‌های تلویزیونی و تبلیغات گرفته تا اپلیکیشن های موبایل.در هر سطحی از مهارت که باشید چه مبتدی و چه پیشرفته، مجموعه‌ای از مهارت‌ها وجود دارند که باید در آن‌ها سرآمد شوید. در این مقاله از بنیاد آموزش مجازی ایرانیان با 10 مهارت کلیدی که هر طراح موشن گرافیک ممتازی باید آن‌ها را دارا باشد آشنا می‌شوید.

1. گرافیک دیزاین

این مهارت ممکن است در نگاه اول ، زیاد مهم و چشمگیر نباشد ولی برای یک موشن دیزاینر خوب ، دانستن علم گرافیک و مسلط بودن به انجام کارهای گرافیکی یکی از اولین و مهمترین مهارتها در این حوزه است. اگر چه ممکن است شما در یک شرکت ، فقط به عنوان موشن دیزاینر استخدام شده باشید ولی در بیش از 80 درصد موارد کاری پیش بینی نشده ممکن است شما نیاز به خلق عناصر گرافیکی جدید و استفاده از آنها داشته باشید.

2. هنرهای تجسمی

توانایی داشتن در هنرهای قدیمی تر شامل طراحی ، نقاشی ، عکاسی و … به شما کمک می‌کند تا درک و دید بهتری نسبت به انجام دادن کارهای خودتان داشته باشید. به عنوان مثال اگر شما توانایی انجام طراحی را داشته باشید می‌توانید ایده های ذهنی خودتان را به روی کاغذ منتقل کنید. طرح ها می‌تواند به شما کمک کند که سریعتر به ایده مورد نظر خود دست یابید و یا اگر نظر خوبی نسبت به آن ایده ندارید آن را کنار بگذارید و وقت بیشتری را صرف انجام دادن آن نکنید و یا با ترکیب طرح های مختلف ، به یک ایده جدیدتر و جذابتر برسید.

3. داشتن درک اصولی و صحیح از انیمیشن

به عنوان یک موشن دیزاینر ، شما باید قادر باشید که به عناصر گرافیکی زندگی ببخشید و آن ها را به حرکت در آورید. برای انجام دادن این کار شما باید انیمیشن را به خوبی بلد باشید. انیمیشن در موشن گرافیکس ، فراتر از ایجاد و تنظیم کردن چند ” کی فریم ” در زمان های مشخص است. همچنین شما باید درک صحیحی از قوانین دوازده گانه انیمیشن داشته باشید و برای استفاده از این قوانین ، در طول روند حرکت دهی به عناصر ، آگاه باشید.
به عنوان مثال ، شما باید قادر باشید وقتی بر روی یک عنصر گرافیگی کار می‌کنید ، بدانید در یک مدت زمان مشخص ، چه فاصله ای را با چه وزنی و چه ریتمی استفاده کنید. هر چه توانایی شما در استفاده کردن از این قوانین بیشتر باشد می‌توانید حرکت های جذاب تر و زیباتری خلق کنید.

4. مهارت های سه بعدی

المنت های 3 بعدی ، بخش جدایی ناپذیر این روزهای موشن گرافیکس هستند و هر روز در کارهای بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. از لوگوی برنامه های تلویزیونی گرفته تا بازی های رایانه ای. این مهارت به شما کمک می‌کند تا در این رقابت نزدیک ، یک پله بالاتر باشید.

5. تایپوگرافی

یکی از قوی ترین و آشکارترین جزئیات موشن گرافیکس در اغلب کارها تایپوگرافی است. در خیلی از موارد ، موشن دیزاینر ها فقط با ارائه یک تایپوگرافی ، به خوبی می‌توانند خدمات و یا یک محصول معرفی کنند!

6. تئوری رنگ

همه موشن دیزاینرها باید قدرت تشخیص رنگ و استفاده از رنگ های مکمل را داشته باشند و یا اینکه قادر باشند حس و حال یک کار را با استفاده از رنگ ها بالا ببرند.

7. خلاق فکر کنید

شما به عنوان یک موشن دیزاینر ، وظیفه دارید یک عنصر گرافیکی را وارد زندگی واقعی کنید. شغل شما بهترین راه برای این کار است. شما ممکن است با اطلاعات کمی که از مشتری می‌گیرید کار را شروع کنید و یا اینکه ممکن است ایده ، کاملا روشن و مشخص نباشد. اینجاست که خلاقیت ، می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید آثار بهتری خلق کنید.

8. تکنیکال

امروزه تقریبا بیشتر کارهای مربوط به موشن گرافیکس ، با استفاده از کامپیوتر انجام می‌پذیرد. بنابر این ، این مسئله از اهمیت مهمی برخودار است که شما بتوانید خودتان را با نرم افزارها و سخت افزارهای جدید و به روز ، آپدیت کنید. برنامه های بسیار زیاد و قوی ای وجود دارد که شما می‌توانید با مهارت کسب کردن در هر کدام از آنها مهارت تکنیکال خود را بالا ببرید.

9. ارتباطات

یکی از مهمترین مهارت ها در هر شغلی ، داشتن ارتباطات شخصی و حرفه ای با افراد ، شامل کارگردان های هنری و آرتیست های دیگر در حوزه های کاری مختلف است. همچنین شما به عنوان یک موشن دیزاینر وظیفه دارید که ایده ها و کارهای خودتان را به صورتی قابل فهم به مشتری ها و یا همکاران ، ارائه دهید که لازمه این کار ، داشتن روابط عمومی خوب و احترام به سطح علمی مخاطب و مشتری ها می‌باشد.

10.درک انیمیشن

بخش بزرگی از کار موشن گرافیست به حرکت در آوردن عناصر گرافیکی بر روی زمینه است. برای انجام این کار باید از انیمیشن استفاده کنید و انیمیشن در موشن گرافیک فقط به معنای تعیین چند فریم اصلی (key frame) نیست. برای ارائه دادن یک کار جذاب باید با اصول انیمیشن و نحوه حرکت چیزهای مختلف آشنا باشید. همچنین باید بیاموزید که در چه موقعیت‌هایی اغراق کنید، چه زمانی حرکات را سریع و چه زمانی آن را کند کنید، چگونه پروژه را زمان‌بندی کنید و … . اگر عناصر گرافیکی به‌کاررفته در پروژه موشن گرافیک عالی طراحی شده باشند ولی انیمیشن خوب نباشد، نتیجه کار چندان جالب نخواهد شد.

11. درک تایپوگرافی

از تایپوگرافی بسیار در موشن گرافیک استفاده می‌شود و گاهی اصلی‌ترین بخش یک ویدئو موشن گرافیک را تشکیل می‌دهد. ازآنجاکه متن نقش مهمی را ایفا می‌کند، به‌عنوان یک موشن گرافیست باید درک خوبی از تایپوگرافی داشته باشید: چه عناصری را می‌توانید در یک متن تایپ‌شده تغییر دهید، متن باید با چه فونتی نوشته شود تا خواناتر باشد و معنای اثر را بهتر منتقل کند و… .

12.  مهارت‌های تکنیکی

داشتن مهارت‌های طراحی و هنری برای موشن گرافیست‌ها مهم است ولی کافی نیست. ازآنجاکه برای ساختن موشن گرافیک از کامپیوتر استفاده می‌شود لازم است با نرم‌افزارهای کاربردی آن آشنا شوید.

13. تفکر خلاق

شغل شما به‌عنوان یک موشن گرافیست جان بخشیدن به عناصر گرافیکی است و باید بهترین راه انجام این کار را بدانید. ممکن است اطلاعات ناچیزی را از مشتری خود دریافت کنید و ایده ابتدایی پروژه چندان واضح نباشد. در اینجا خلاقیت به کار می‌آید؛ یعنی دریافت یک ایده ساده و تبدیل آن به یک طراحی موشن پیچیده و جذاب.

14. داشتن سبک شخصی

پیروی از سبک‌های متداول کار آسانی است ولی این کار می‌تواند باعث شود اثر شما شبیه به سایر موشن گرافیک‌ها شود و جلوه زیادی نداشته باشد. به سبک شخصی خود به‌عنوان امضایتان فکر کنید. سعی کنید این امضا را در تمام پروژه‌هایی که تحویل می‌دهید درج کنید. در این صورت آثار شما به‌یادماندنی و مختص به خودتان می‌شود. البته وقتی در ابتدای راه هستید ممکن است هنوز سبک شخصی خود را پیدا نکرده باشید ولی با گذر زمان و کسب تجربه سبک مخصوص به خودتان پرورش می‌یابد.

15.مهارت برقرار کردن ارتباط مؤثر با دیگران

گرچه این مورد ارتباطی به مهارت‌های هنری و تکنیکی طراحی موشن گرافیک ندارد، ولی به همان اندازه مهم است. برای اجرای پروژه‌های موشن گرافیک باید با افراد مختلف ارتباط برقرار نمایید ازجمله مشتری یا کارگردانی که با او کار می‌کنید. یک موشن گرافیست باید بتواند به‌خوبی ایده‌های خود را برای مشتری و همکارانش توضیح دهد و تغییراتی که در روند ساخت پروژه پیش می‌آید را بیان کند. معمولاً مشتریان با اصول طراحی موشن گرافیک آشنا نیستند و این به شما بستگی دارد که ایده خود را به‌وضوح به آن‌ها منتقل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *